Pagina 2 van 2

Re: Go! Groen ov mikt op concessie Eindhoven

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 22:40
door Hainje
Voor zover ik weet ben je dat wel degelijk verplicht.

Re: Go! Groen ov mikt op concessie Eindhoven

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 22:45
door Daniel
Waarom zou je plansoftware verplichten? Het gaat er immers uiteindelijk om dat het resultaat wat eruit komt aan de CAO voldoet, maar hoe je dat bereikt lijkt me toch niet zoveel uitmaken.

Wel is het zonder plansoftware sowieso al lastiger de concessie binnen te halen omdat efficiƫnter plannen een mogelijkheid tot een goedkoper bod op kan leveren waarmee je de kans op het winnen van de aanbesteding groter maakt.

Re: Go! Groen ov mikt op concessie Eindhoven

Geplaatst: zo 18 jan 2015, 22:56
door Somoht
huibe schreef:
BR628 schreef:Met slechts 2 jaar werkervaring als roostermaker (nb ruim 15 jaar geleden) ga je het denk ik heel zwaar krijgen op dat gebied. En diegene die daar wel anno 2015 dagelijks mee bezig zijn zitten allemaal al bij een vervoerder.
Er zijn nog wel voldoende adviseurs in het veld die dit kunnen. Belangrijkste is wel dat je plansoftware (hastus) moet hebben die de Nederlandse cao ed bevat en dat is denk ik lastiger (en duurder) dan de persoon.
Niet elke vervoerder in NL gebruikt Hastus he :P. HTM gebruikt MobilePlan (van INIT AG), HTMbuzz zit wel nu met HASTUS. En GVB gebruikt Quintiq: http://www.quintiq.nl/klanten/gvb.html

Re: Go! Groen ov mikt op concessie Eindhoven

Geplaatst: ma 19 jan 2015, 00:02
door huibe
Geloof me als ik zeg dat de tijd dat je zonder plansoftware een aanbesteding kunt winnen en ook nog een positieve business case kunt naken is allang voorbij.

Zeker als je in je achterhoofd houdt dat de personeelscomponent zo ongeveer het belangrijkste kostenpost is. Dus je verrekenen met 10 FTE positief of negatief heeft een groot effect op de business case en het resultaat op de balans.

Re: Go! Groen ov mikt op concessie Eindhoven

Geplaatst: ma 19 jan 2015, 00:25
door Somoht
Een pakket als Hastus kost overigens ook een flink bom duiten, er zijn wat open bronnen waar je uit kan opmaken dat voor een upgrade van dat pakket al 2,5 miljoen USD betaald is.

Re: Go! Groen ov mikt op concessie Eindhoven

Geplaatst: ma 19 jan 2015, 01:08
door Suus
Dit artikel op about.com noemde voor 2011 bij een busbedrijf met 172 bussen een prijs van $288,925 voor een licentie op Hastus van drie jaar. Dit werd later nog met een jaar verlengd voor $101,649. Ook die prijzen zijn geen kattenpis.

Maar ik denk ook niet dat je aan dit soort software ontkomt inderdaad. Personeelsdiensten en busomlopen zijn de grootste kostenposten, hoe minder je er van beide nodig hebt hoe goedkoper. Als je dat met de hand in Excel moet gaat inkloppen terwijl Arriva dat bij wijze van spreken met een dag rondklikken in Hastus eruit heeft kan je wel gaan inpakken. En je hebt de kosten van Hastus dan al snel terugverdiend. Maar het kan ook heel goed zijn dat een touringcaronderneming die al langer expansieplannen heeft en al een professionele planning heeft staan wil samenwerken met deze start-up en dat kan dit best nog wel eens een kans op succes zijn. EBS was ook vrij plotseling actief namelijk :)

Re: Go! Groen ov mikt op concessie Eindhoven

Geplaatst: ma 19 jan 2015, 02:26
door huibe
Maar achter EBS zit een internationaal/Israƫlisch vervoerder.

Re: Go! Groen ov mikt op concessie Eindhoven

Geplaatst: ma 19 jan 2015, 09:07
door CamilleKreemers
Nu kan je de kosten van Hastus meerekenen in de DRU-prijzen, waarmee je inschrijft.

Re: Go! Groen ov mikt op concessie Eindhoven

Geplaatst: di 20 jan 2015, 10:43
door nvdw
Eigenlijk is het alleen maar toe te juichen als er een nieuwe speler opstaat. Zoveel zijn er niet meer.

Maar zolang alleen Jaarsma naar de voorgrond treedt kun je er weinig van zeggen.