Meerhoven strijdt tegen auto's Eindhoven Airport.
Geplaatst: vr 30 jan 2015, 23:36
EINDHOVEN - De eindhalte van buslijn 401, de pendeldienst tussen station Eindhoven en Eindhoven Airport, moet in Meerhoven
Buspassagiers vanuit de stad kunnen dan niet langer met bus 401 op het vliegveld komen. De auto parkeren in Meerhoven en er op de bus springen richting Airport behoort dan tot het verleden.
Dat is precies de bedoeling van Meerhovense bewonersorganisaties. In overleg met Eindhoven Airport is het idee van het verkorten van de buslijn bedacht. Een studie naar haalbaarheid en draagvlak bij de achterban volgt. De initiatiefnemers willen met busvervoerder Hermes in gesprek.
Meerhovenaren klagen steen en been over de parkeerdruk in hun wijk. Bewoners bezitten meer auto's dan waarop de wijk is ingericht. De irritatie is vooral groot door auto's van luchthavenparkeerders, lieden die gedurende hun reis de auto in de wijk stallen. "We willen Airportparkeerders uit onze straten weren", stelt bewonersvertegenwoordiger Ruben Trieling. De groei van de luchthaven - 3,4 miljoen passagiers in 2014 - voert de parkeerdruk in de wijk verder op.
Betaald parkeren invoeren
De gemeente Eindhoven heeft Meerhovenaren voorgesteld betaald parkeren in te voeren. Bewoners kunnen dan voor 3,70 euro per maand (voor de eerste auto) en 7,40 euro per maand (tweede auto) een vergunning krijgen. Bewonersvertegenwoordigers verwachten dat hiervoor weinig draagvlak bestaat. "Te duur", stelt Trieling. "Buurgemeente Veldhoven rekent veel minder. Maar Eindhoven houdt vast aan het reguliere tarief. Wij vinden dat, met het vliegveld om de hoek, geen sprake is van een standaardsituatie. Of bewoners moeten in de kosten worden gecompenseerd, door gemeente of Airport."
Meerhoven beraadt zich ook op een 'blauwe zone', ontheffing voor bewoners en parkeerschijf voor bezoekers. Maar daar ziet de gemeente Eindhoven niets in.
Bron:
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/meerho ... -1.4738393
Buspassagiers vanuit de stad kunnen dan niet langer met bus 401 op het vliegveld komen. De auto parkeren in Meerhoven en er op de bus springen richting Airport behoort dan tot het verleden.
Dat is precies de bedoeling van Meerhovense bewonersorganisaties. In overleg met Eindhoven Airport is het idee van het verkorten van de buslijn bedacht. Een studie naar haalbaarheid en draagvlak bij de achterban volgt. De initiatiefnemers willen met busvervoerder Hermes in gesprek.
Meerhovenaren klagen steen en been over de parkeerdruk in hun wijk. Bewoners bezitten meer auto's dan waarop de wijk is ingericht. De irritatie is vooral groot door auto's van luchthavenparkeerders, lieden die gedurende hun reis de auto in de wijk stallen. "We willen Airportparkeerders uit onze straten weren", stelt bewonersvertegenwoordiger Ruben Trieling. De groei van de luchthaven - 3,4 miljoen passagiers in 2014 - voert de parkeerdruk in de wijk verder op.
Betaald parkeren invoeren
De gemeente Eindhoven heeft Meerhovenaren voorgesteld betaald parkeren in te voeren. Bewoners kunnen dan voor 3,70 euro per maand (voor de eerste auto) en 7,40 euro per maand (tweede auto) een vergunning krijgen. Bewonersvertegenwoordigers verwachten dat hiervoor weinig draagvlak bestaat. "Te duur", stelt Trieling. "Buurgemeente Veldhoven rekent veel minder. Maar Eindhoven houdt vast aan het reguliere tarief. Wij vinden dat, met het vliegveld om de hoek, geen sprake is van een standaardsituatie. Of bewoners moeten in de kosten worden gecompenseerd, door gemeente of Airport."
Meerhoven beraadt zich ook op een 'blauwe zone', ontheffing voor bewoners en parkeerschijf voor bezoekers. Maar daar ziet de gemeente Eindhoven niets in.
Bron:
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/meerho ... -1.4738393