HOV Eindhoven

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

HOV Eindhoven

Bericht door sealynx »

Afgelopen week zijn er bij de Huizingalaan borden geplaatst waarop groot onderhoud + aanleg HOV wordt aangekondigd. Voor mij aanleiding om de website hovnet.nl eens te bekijken, waar alle ontwerpen te vinden zijn. Het leek me leuk e.e.a. hier te bespreken met andere geïnteresseerden.

Mij viel het volgende op:

- er is gekozen voor middenligging, in plaats van zij-ligging zoals Sterrenlaan en Montgommerylaan.
- de HOV wordt een losse busbaan, zonder enige in- en uitvoegmogelijkheid. Er kan bijvoorbeeld vanaf de HOV Huizingalaan niet van/naar Marathonloop of Artoislaan gereden worden. Gaat men lijn 1 strekken zodat inwoners van Achtse Barrier tot 1,5 km naar een halte moeten lopen? Kan ik me niet voorstellen. Gaan lijnen 1, 103 en 145 dan naast de HOV-baan rijden? Kan ik me al helemaal niet voorstellen.
- het stuk tussen de Lieven de Keylaan en de Genovevalaan wordt niet aangepakt, een kort stukje menging met overig verkeer dus.
- er is geen busverkeer mogelijk tussen HOV-Sterrenlaan en HOV-Huizingalaan, daar komt een busstationnetje tussen. Het worden daar eigenlijk ook twee HOV-banen naast elkaar op de kop Montgommerylaan. Jammer dat die verbinding niet mogelijk is, want Nuenen - Woensel - Acht had met een station in Acht nog best nuttig geweest (misschien wel nuttiger dan de verbinding Nuenen - Eindhoven via Woensel, want die is zelfs met HOV trager dan via de A270).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: HOV Eindhoven

Bericht door Hainje »

Wat betreft die afslagen denk ik dat het Werkoverleg Chauffeurs Eindhoven Stad hier nog wel het een en ander in zal aangeven dat dit aangepast moet worden. Verder ziet het ontwerp er prima uit. Het zal vast niet zo'n vaart lopen.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: HOV Eindhoven

Bericht door huibf »

De lijnen kunnen gewoon de Marathonloop en de Achtse Barrier op en afrijden.
Er is geen echte splitsing van rijbanen, alleen een streep en de fundering is anders.

Er is gekozen voor de middenbaan omdat dit qua infra en geluidsnorm de beste keuze is.

Wat betreft het laatste stukje tussen Lieve Keylaanlaan en Montgommerylaan.
Dit wordt opgepakt tijdens de fase WC Woensel van HOV2.

De inpassing van het busstation was ooit anders. Met halten aan de Churcilllaan. Echter je krijgt dan complexere verkeerssituaties, inpassingsissues en overstapwandelrouten je krijgt immers veel meer verspreide halte.
Het laatste concept is het beste uit alle varianten m.i.
Laatst gewijzigd door huibf op vr 20 feb 2015, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: HOV Eindhoven

Bericht door Alargule »

Ik zou toch denken dat HOV-banen meer zijn dan alleen vrijliggende busbanen, maar ook een concept voor een andere opzet van het OV-netwerk betekenen.

Bijvoorbeeld: de lijnen 1 en 8 zouden dan niet meer, zoals nu, rechtstreeks naar het station rijden en daar eindigen, maar aantakken op de HOV-hartlijn over de Huizingalaan en hun eindpunt ergens anders hebben. Dat zorgt ervoor dat je minder busritten naar het station krijgt en de HOV-buslijnen beter benut worden.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: HOV Eindhoven

Bericht door Gekko123 »

Ik denk dat dat juist iets zou zijn wat reizigers gaat kosten. Iedere overstap maakt een reis onbetrouwbaarder en gevoelsmatig minder toegankelijk.
Alargule

Re: HOV Eindhoven

Bericht door Alargule »

Als je dat compenseert met hoge frequenties (zeg minstens 8x per uur in de spits en minstens 6x per uur overdags en in het weekend), kan dat juist weer reizigers trekken. Zeker als je goede aansluitingen garandeert, zodat de overstap minimaal is. Ik denk dat als Eindhoven echt een schaalsprong in het OV-net wil maken, men een beetje af moet van de gedachte dat alle lijnen hetzelfde eindpunt moeten hebben (in dit geval het station). Door ontsluitende buslijnen tangentieel te laten aansluiten op de HOV-corridors, waar langere bussen met hoge frequenties rijden, creëer je bovendien de mogelijkheid voor extra verbindingen tussen wijken, waar die er nu nog niet zijn. Dat kan interessant zijn voor inwoners van Woensel-Noord die naar Eindhoven Airport moeten.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: HOV Eindhoven

Bericht door huibf »

Een ringlijn blijft een eeuwige discussie. het enige wat iets kan toevoegen is een lijn van Heesterakker naar Airport iod en dan via de tempellaan of via de B. Bekkerslaan. Maar ik denk zeker niet via het WC woensel.

Een verplichte overstap op de de hov lijn op lijn 1,11,2 en 3 zou reizigers de bus uitjagen, zeker voor de minimale tijdswinst als er die al zou zijn is.
Er rijden al zowat elke 3 min een bus over de mg laan.

Een tangentiele buslijn is leuk, maar niet ipv.
Alargule

Re: HOV Eindhoven

Bericht door Alargule »

Nu ja, wellicht dat een model waarbij je meerdere buslijnen over de centrale HOV-corridor naar het centrum e.v. laat rijden in het geval van Eindhoven beter werkt. Anderzijds: als al die nevenlijnen die aantakken op de HOV-as daarmee een lagere frequentie krijgen, zou ik ervoor willen pleiten eens een netwerkmodel te onderzoeken waarbij je radiale en tangentiële assen op elkaar laat aansluiten op knooppunten, waarbij alle afzonderlijke lijnen zo min mogelijk parallel aan elkaar rijden, maar wel met hoge frequenties.

Zelf stap ik liever een keer extra over als ik weet dat de bus elke 5 à 10 minuten op mijn halte stopt, dan dat ik eens per half uur of nog minder vaak een rechtstreekse rit naar mijn bestemming heb. Die rechtstreekse rit is dan misschien wel sneller; in mijn beleving is dat niet zo omdat ik word beperkt in het tijdstip waarop ik mijn reis wil maken. En ik denk dat juist dat aspect veel keuzereizigers nu voor de auto laat kiezen in plaats van het OV.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: HOV Eindhoven

Bericht door Raymond »

Punt is, zoals eerder aangegeven, dat je weinig parallelle lijnen kunt opheffen. De bussen op het deel waar ze niet parallel rijden (over de HOV-as) druk genoeg zijn om de huidige hoge frequentie te handhaven buiten de HOV-as. Als voorbeeld lijn 1. Uit de telcijfers blijkt dat in 2012 in de ochtend gemiddeld 40-50% van de reizigers al wordt verzameld in de Achtse Barrier (4-6x per uur), dus voordat de bus de Huizingalaan op gaat. In de middag/avond hetzelfde beeld in omgekeerde richting. Die bus laten omrijden of knippen gaat dus veel reizigers kosten, want het is altijd een achteruitgang. Overigens: alle bussen over de HOV-as zijn nu zo goed als vol: in de ene richting scholieren en in de andere richting woon-werkverkeer. Daar valt weinig meer aan te benutten.

Wat betreft het ontwerp: lijn 1 keert nu nog op de rotonde Huizingalaan - Rijssellaan - Castilielaan. Nu daar verkeerslichten komen is dat niet meer mogelijk. In het verleden is er gesproken over het doortrekken van de lijn naar revalidatiecentrum Blixembosch. Gaat dat er nu alsnog van komen of wordt het een rondje Fransebaan - Roubaixlaan - Huizingalaan - Rijssellaan - Fransebaan?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: HOV Eindhoven

Bericht door huibf »

Als we alleen naar Noord Eindhoven kijken icm met HOV Huizingalaan en HOV 2 dan rijden de lijn 1 en 2 al erg frequent.
De bussen zijn al ruim voor 60% gevuld als ze op de WC Woensel aankomen en rijden al in een freqentie van 4x per uur (mav na 19.00 uur en zondags.
Waarom zou je al de passagier willen laten overstappen op een vervolgrit die er evenlang of enkele minuten er langer over doet.
Lijn 3 is daarbij wel het overwegen waard. Deze maakt een enorme lus tussen WC Woensel en het Station.
Alargule

Re: HOV Eindhoven

Bericht door Alargule »

Vier keer per uur vind ik wel wat weinig. Als dat opgeschroefd kan worden naar 8x per uur, maar daarbij altijd met een overstap op de (snellere) HOV-lijn naar het centrum, zou ik het als keuzereiziger wel weten...
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: HOV Eindhoven

Bericht door huibf »

Alargule schreef:Vier keer per uur vind ik wel wat weinig. Als dat opgeschroefd kan worden naar 8x per uur, maar daarbij altijd met een overstap op de (snellere) HOV-lijn naar het centrum, zou ik het als keuzereiziger wel weten...
Ik verwacht geen substansieel meer reizigers door een verhoging naar 6 of 8x per uur. Wellicht wel voor de avonduren en zondags. Overigens kan ik me een zondagsdienst van 4x per uur voor lijn 1 en 4 goed voorstellen in de nieuwe concessie.
Alargule

Re: HOV Eindhoven

Bericht door Alargule »

Waar legt men HOV-banen anders voor aan dan voor het aantrekken van meer reizigers? Een snelle busbaan alleen is dan niet genoeg, als je de vertakkingen met lage frequenties blijft bedienen.

Dan kun je ervoor kiezen die vertakkingen vaker te laten rijden en over de HOV-baan te sturen, zodat je frequent en rechtstreeks rijdt. Dat is de beste optie. Als dat financieel echter niet haalbaar blijkt, zou mijn voorkeur uitgaan naar een netwerkopzet met meer overstappen, maar hogere frequenties, dan naar het huidige model met meer rechtstreekse verbindingen maar lagere frequenties.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: HOV Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

HOV is meestal gewoon een busverbinding zonder veel oponthoud (losse busbanen waar nodig etc.) en een relatief hoge frequentie. Die busverbinding hoeft niet perse één lijn zijn, maar kan ook een bundeling van lijnen zijn die samen op een deeltraject voor HOV zorgen.

Een HOV gaat niet werken als je een frequente busverbinding gaat bouwen naar een plaats waar vervolgens iedereen moet overstappen op losse lagere buslijntjes. Reizigers houden niet van overstappen, al helemaal niet op belangrijke verbinding (zoals naar het CS en het centrum) binnen een stad, zeker niet als de frequenties al hoog zijn met 6x p/u.
Alargule

Re: HOV Eindhoven

Bericht door Alargule »

In grotere steden (bijv. Amsterdam) is dat anders de regel.

Maar Eindhoven is inderdaad geen Amsterdam. Wat in de hoofdstad werkt, hoeft natuurlijk niet te werken in de lichtstad.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: HOV Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

Amsterdam is dan ook niet één stad, maar eigenlijk meerdere aan elkaar vast zittende steden. Elk stadsdeel heeft zijn eigen centrum en er zijn meerdere grote stations in die stad. Een busverbinding naar CS hoeft dus niet, want naar stations Zuid, Sloterdijk, Amstel, Bijlmer of Schiphol (de overige IC-stations) voldoet dus ook uitstekend in plaats van CS. Voor het stadscentrum is dus het stadsdeelcentrum een uitstekend alternatief, want dat zijn vaak volwaardige stadscentra.

Eindhoven heeft dat niet, daar is er maar één IC-station (een IC-station in het noorden zou echter niet misstaan, zeker niet omdat dat ook het vliegveld beter zou ontsluiten), dus moeten de reizigers daarheen om de stad uit te gaan. Daarnaast zijn in Eindhoven ook wel alle belangrijke bestemmingen geconcentreerd rond het CS. Niet alleen het centrum, maar ook de universiteit, hogeschool, het stadion (waar ook af en toe concerten zijn) en de Strijp S staan daar of daar erg dichtbij. Hierdoor wordt in Eindhoven natuurlijk al de reizigersstroom enorm op één richting gericht, terwijl dat in andere steden veel meer gespreid is.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: HOV Eindhoven

Bericht door huibf »

Eindhoven heeft het geluk of de pech dat inderdaad heel veel op een locatie is zoals hierboven aangehaald.
Er is een centrumring die uit het midden ligt en een hele grote HOV corridor die MG.Laan heet.
Hierover rijden nu verschrikkelijk veel lijnen, en in de toekomst alleen nog veel meer.
Lijn 21 en 22 vervallen maar lijn 121,122, 156 en 157 komen hierbij, waardoor er in de spits zowat elke 3 minuten er een bus overheen gaat rijden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: HOV Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

Daarom zou het ook helemaal niet gek zijn als er een 2e IC-station komt ter hoogte van Acht (A.Fokkerweg).
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: HOV Eindhoven

Bericht door Mr-W »

sealynx schreef: - er is geen busverkeer mogelijk tussen HOV-Sterrenlaan en HOV-Huizingalaan, daar komt een busstationnetje tussen. Het worden daar eigenlijk ook twee HOV-banen naast elkaar op de kop Montgommerylaan. Jammer dat die verbinding niet mogelijk is, want Nuenen - Woensel - Acht had met een station in Acht nog best nuttig geweest (misschien wel nuttiger dan de verbinding Nuenen - Eindhoven via Woensel, want die is zelfs met HOV trager dan via de A270).
De route via de A270 wordt trager omdat de busbaan wordt verbouwd tot een oprit met spitsstrook.
huibf schreef: Lijn 21 en 22 vervallen maar lijn 121,122, 156 en 157 komen hierbij, waardoor er in de spits zowat elke 3 minuten er een bus overheen gaat rijden.
Worden 21/22 geschrapt of gaan ze via de A270 rijden zoals wel eens is voorgesteld. Dat laatste is in mijn ogen onzinnig.
huibf schreef:Ik verwacht geen substansieel meer reizigers door een verhoging naar 6 of 8x per uur. Wellicht wel voor de avonduren en zondags. Overigens kan ik me een zondagsdienst van 4x per uur voor lijn 1 en 4 goed voorstellen in de nieuwe concessie.
6x per uur kan dan weer wel zorgen voor betere aansluitingen op de PHS treinen van/naar Amsterdam en dan hoeft een niet nader te noemen potentiële nieuwe vervoerder niet persé met gelede bussen te rijden...
4x per uur op zondag voor lijn 1&4 zie ik wel zitten. Daarnaast zijn extra avondritten op vrijdag en zaterdagavond ook wel mogelijk op die lijnen en mogelijk ook nog een paar andere stad&streekbussen.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: HOV Eindhoven

Bericht door huibf »

Lijn 21 en 22 worden niet geschrapt, die blijven gewoon rijden.
De ombouw van de busoprit tot spitsstrook is al lang van de baan. Het blijft zoals het is.
deze gaan dan overal stoppen op de route, gunstig voor het gebied langs de route.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: HOV Eindhoven

Bericht door Obus »

SuperGhost schreef:Amsterdam is dan ook niet één stad, maar eigenlijk meerdere aan elkaar vast zittende steden. Elk stadsdeel heeft zijn eigen centrum en er zijn meerdere grote stations in die stad. Een busverbinding naar CS hoeft dus niet, want naar stations Zuid, Sloterdijk, Amstel, Bijlmer of Schiphol (de overige IC-stations) voldoet dus ook uitstekend in plaats van CS. Voor het stadscentrum is dus het stadsdeelcentrum een uitstekend alternatief, want dat zijn vaak volwaardige stadscentra.

Eindhoven heeft dat niet, daar is er maar één IC-station (een IC-station in het noorden zou echter niet misstaan, zeker niet omdat dat ook het vliegveld beter zou ontsluiten), dus moeten de reizigers daarheen om de stad uit te gaan. Daarnaast zijn in Eindhoven ook wel alle belangrijke bestemmingen geconcentreerd rond het CS. Niet alleen het centrum, maar ook de universiteit, hogeschool, het stadion (waar ook af en toe concerten zijn) en de Strijp S staan daar of daar erg dichtbij. Hierdoor wordt in Eindhoven natuurlijk al de reizigersstroom enorm op één richting gericht, terwijl dat in andere steden veel meer gespreid is.
Eindhoven heeft wel meer belangrijke reizigerstrekkers buiten het centrum dan de luchthaven, denk aan Winkelcentrum Woensel, Evoluon, MMC Veldhoven, Ekkersrijt, Catharina Ziekenhuis, High Tech Campus, DAF, enz. enz.

Er is denk dan ook best wel markt voor een tangentiële ringlijn.
De mortuis nil nisi bene
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: HOV Eindhoven

Bericht door Mr-W »

tussen deze bestemmingen is al een ringlijn in de vorm van 103/7 waarbij op 103 de frequentie is verlaagd tot een uursdienst.Dus ben benieuwd naar jouw ringlijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: HOV Eindhoven

Bericht door huibf »

Ik zie nog wel heil in een nog grotere ring van lijn 103. Deel van lijn 4, echter voor wc vaartbroek, via de bisschop bekkerlaans laan, roelantlaan naar de huizingalaan.
Met een halte airbornelaan/mercuriuslaan (tbv overstap 4), bisschop bekkerslaan/bruggelaan (tbv overstap 2) en roelantlaan/noordzeelaan (tbv lijn 3).
Laatst gewijzigd door huibf op za 21 feb 2015, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: HOV Eindhoven

Bericht door SLToilet »

Ik ben momenteel ook bezig om uit te vogelen wat het beste en goedkoopste werkt in Eindhoven en ik was daarmee bezig met Woensel. Het huidige systeem is wat complex naar mijn idee. Zelf dacht ik aan:

- 3 hoogfrequente HOV-lijnen, vanuit Centraal naar Nuenen, naar Son en Breugel en naar de Luchthaven, allen via WC Woensel en de laatstgenoemde via een nieuw station Acht. Maar omdat de luchthaven ook via Strijp/Meerhoven bereikt kan worden is dit nog een twijfelgeval, misschien is het beter om deze te verdelen over Nuenen en Son en van de luchthaven door te trekken naar Veldhoven, MMC en de HTC. Dat als tangentiële lijn lijkt me wel kansrijk.
- vier of vijf ontsluitende lijnen door Woensel: aanvankelijk leek het me wel leuk om een Y-vorm te maken met verschillende aftakkingen vanaf WC Woensel, maar ten zuiden daarvan is Woensel nog aardig breed en zijn die vier/vijf lijnen nog hard nodig ter ontsluiting, slechts één daarvan kon met gemak over de HOV gestuurd worden. Daarnaast lijkt een X-vorm wel leuk maar gaan er weer tal van verbindingen verloren en worden er lange omwegen gemaakt naar WC Woensel wat de exploitatie duurder maakt. Beter is het om het overstappen goed te regelen, zoals aan de Sterrenlaan/Mercuriuslaan.

Het geheel werd dus nog complexer :') .

Eindhoven is daarnaast moeilijk omdat WC Woensel wel een belangrijk knooppunt kan zijn, maar niet belangrijk genoeg om daar lijnen te laten eindigen die bovendien binnen een paar minuten alweer op Centraal zijn. Alleen als knooppunten een belangrijk achterland hebben, ver weg liggen van een ander groot knooppunt en zelf wat te bieden heeft of het is een treinstation kunnen daar lijnen ook echt decentraal eindigen. Maar mindere knooppunten ontlenen zich wél goed voor een of enkele tangentiële lijn(en). Dit kan beter dan het huidige aanbod van lijn 103.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: HOV Eindhoven

Bericht door Raymond »

Met het oog op de PHS-plannen is het plan van huibf een interessante: lijn 4 rijdt nu een kwartiersdienst. Tussen het station en de Saturnusweg kan je dan een 10-minutendienst gaan rijden, net zoals de treinen. Lijn 4 komt dan in een 10/20 ligging, net zoals nu op lijn 1 al enkele jaren gebeurt. De nieuwe route kost weliswaar extra DRU's (met de auto 8 min extra per rit), maar dat kan (deels) worden opgevangen. Lijn 103 rijdt nu vlak achter lijn 1 aan rijdt richting Station en vlak voor lijn 9/11 vanaf het station en zorgt dus voor een deels lege bus. Het plan zou de gemiddelde bezetting dus verbeteren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten