HOV Eindhoven

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Berichten: 2523
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: HOV Eindhoven

Berichtdoor huibf » Za 21 Feb 2015, 13:46

Overigens lijkt me de tangentiele van oost-west door Eindhoven noord naar Airport pas enigzins rendabel is station Eindhoven Acht/Airport open is.

sealynx
Berichten: 50
Lid geworden op: Di 26 Nov 2013, 11:17

Re: HOV Eindhoven

Berichtdoor sealynx » Ma 23 Feb 2015, 09:39

PHS klinkt als een goed argument om frequenties te verhogen naar 6-per uur, maar nadeel is dat het maar op één corridor geldt, naar Den Bosch en Utrecht. Naar Tilburg Rotterdam wordt het een kwartierdienst. Het wordt dus onmogelijk om op beide een frequentie te bouwen. Ook aansluitingen van treinen onderling worden lastig in Eindhoven. Toch snap ik het wel, de lijn naar Utrecht puilt nu al gigantisch uit, de verbinding Eindhoven - Tilburg is momenteel nog erg zwak voor een IC.

Bovendien, SRE had echt geen geld om frequenties te verhogen. En de rijtijdwinst van het HOV is te klein, om daarmee frequenties terug te verdienen. Misschien dat de Provincie nog een potje heeft, zij gaan nu immers aanbesteden ipv SRE, maar anders zal zeker niet meer kunnen zijn dan nu.

Een HOV-model met korte lijntjes van de wijken naar de HOV en daar overstappen is kansloos in kapitalen. Dat kost gegarandeerd veel reizigers. Zelfs met hogere frequenties op de HOV echt een ronduit dom, want de frequenties op de HOV-assen zijn al zodanig hoog, dat nog hoger weinig oplevert.

huibf schreef:De lijnen kunnen gewoon de Marathonloop en de Achtse Barrier op en afrijden.
Er is geen echte splitsing van rijbanen, alleen een streep en de fundering is anders.


Heb je de ontwerpen bekeken? Want zeker die bij de Artoislaan is onmogelijk gemaakt. Ook de draai Michelangelolaan - HOV ri. noord is onmogelijk gemaakt.

huibf schreef:De inpassing van het busstation was ooit anders. Met halten aan de Churcilllaan. Echter je krijgt dan complexere verkeerssituaties, inpassingsissues en overstapwandelrouten je krijgt immers veel meer verspreide halte.
Het laatste concept is het beste uit alle varianten m.i.


Toch jammer dat oost-west niet meer kan. Dat had qua netwerk kansen geboden die nu dichtgegooid zijn.

Hans
Berichten: 392
Lid geworden op: Di 06 Apr 2010, 20:43

Re: HOV Eindhoven

Berichtdoor Hans » Ma 23 Feb 2015, 12:32

Dan kijk nog maar eens goed. Beide is zeker mogelijk Sealynx. In het eerste ontwerp zou lijn 2 niet de HOV baan opdraaien, maar in beide richtingen over de Montgommerylaan blijven rijden. Dat is inmiddels aangepast.

Alleen richting NS blijft lijn 2 op de normale rijbaan. Aan het begin van de Montgommerylaan gezien richting NS zie je daar aan de weg ook een korte halte liggen (het gele deel). Op de rijbaan richting Noord zie je dat niet. Zo zie je ook dat er op de kruising bij de busbaan een ruime bocht ligt vanuit de Generalenbuurt en ook een bocht die we vanaf de Michelangelolaan kunnen gebruiken. Het ziet er vreemd uit, maar verwacht dus dat we die gaan gebruiken.

De Artoislaan in/uit rijden blijft ook mogelijk, evenals bij de Marathonloop. In de eerste plannen was dat niet mogelijk en dat hebben we toen vanuit het werkoverleg aangekaart. Is dus duidelijk veranderd!

Wat de plannen zijn mbt lijn 1 en keren weet ik niet. Dat kaart ik morgen aan (niet vanwege de discussie hier, die stond al op mijn actielijstje).

Verdere dwars verbindingen in Woensel zie ik pas echt nut hebben als er een treinstation in Acht is.
Voor nu zie ik wel kansen voor de knoop bij WC Woensel met betrekking tot beter overstap gemak.

huibf
Berichten: 2523
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: HOV Eindhoven

Berichtdoor huibf » Ma 23 Feb 2015, 12:57

Hans schreef:Alleen richting NS blijft lijn 2 op de normale rijbaan. Aan het begin van de Montgommerylaan gezien richting NS zie je daar aan de weg ook een korte halte liggen (het gele deel). Op de rijbaan richting Noord zie je dat niet. Zo zie je ook dat er op de kruising bij de busbaan een ruime bocht ligt vanuit de Generalenbuurt en ook een bocht die we vanaf de Michelangelolaan kunnen gebruiken. Het ziet er vreemd uit, maar verwacht dus dat we die gaan gebruiken.

De Artoislaan in/uit rijden blijft ook mogelijk, evenals bij de Marathonloop. In de eerste plannen was dat niet mogelijk en dat hebben we toen vanuit het werkoverleg aangekaart. Is dus duidelijk veranderd!

Wat de plannen zijn mbt lijn 1 en keren weet ik niet. Dat kaart ik morgen aan (niet vanwege de discussie hier, die stond al op mijn actielijstje).


Zover ik weet gaat lijn 2 ook over de HOV. Er zijn namelijk alleen maar halten aan de HOV baan ingelegd.
Dat gele vakje zijn fietsenstallingen, aan de andere zijde ligt die ook. Dat is ons verteld door de jongens van HOV2.
Het stukje is veel te kort, zeker geen 12 meter en met het oog op geleed in de toekomst en de inzet die er soms is op lijn 2

Eerst zouden lijn 2 en 3 dus aan de weg halteren met dus 2 halten extra als gevolg.
Dat was niet wenselijk.

Lijn 1 en het keren weet ik niet dat is een goeie. Ooit was het idee om de lijn door te trekken naar het revalidatiecentrum. Wellicht nu er een hoop opvang is is het wel weer een idee.
Laatst gewijzigd door huibf op Ma 23 Feb 2015, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 392
Lid geworden op: Di 06 Apr 2010, 20:43

Re: HOV Eindhoven

Berichtdoor Hans » Ma 23 Feb 2015, 13:26

Inderdaad was eerst lijn 2 en 3 beide richtingen op de normale rijbaan. Mooi dat dat voor alle lijnen / alle richtingen dan toch schijnt te vervallen. Dacht dat dat stukje geel ook halte was. Dank Huib!

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2380
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: HOV Eindhoven

Berichtdoor Mr-W » Ma 23 Feb 2015, 17:29

huibf schreef:Lijn 1 en het keren weet ik niet dat is een goeie. Ooit was het idee om de lijn door te trekken naar het revalidatiecentrum. Wellicht nu er een hoop opvang is is het wel weer een idee.

Het asielzoekerscentrum zit er tijdelijk maar op zich is doortrekken geen probleem wat mij betreft.
De in en uitritten voor lijn 1 & 2 zouden wat mij betreft geschikt gemaakt moeten worden voor 24m voor het geval een vervoerder met dubbelgelede bussen of aanhangers wil rijden :lol:

huibf
Berichten: 2523
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: HOV Eindhoven

Berichtdoor huibf » Ma 23 Feb 2015, 17:50

Op lijn 1 rijdt soms al geleed.
Op lijn 2 als extra inzet met carnaval o.i.d. ik zag 'm ook dinsdag rijden, maar dat was meer als gevolg dat een bus +45 had en die volgende +30 r. NS. Denk dat ze toen maar besloten hebben om even met een gelede rit te rijden en de twee ritten op te doeken. (Kwam als mat.rit naar het beginpunt van lijn 2)

Hans
Berichten: 392
Lid geworden op: Di 06 Apr 2010, 20:43

Re: HOV Eindhoven

Berichtdoor Hans » Ma 23 Feb 2015, 20:27

Planmatig rijdt er geen geleed op de lijnen 1 en 2.
Echter met carnaval en koningsdag worden o.a. die lijnen wel versterkt met geleed.
Ook op dinsdagmiddag met carnaval werd er versterkt.

In het verleden waren lijn 1 en 4 aan elkaar geknoopt op NS en reden beide dus geleed. Zelfs op zaterdag. Wie weet komt dat nog eens terug.

sealynx
Berichten: 50
Lid geworden op: Di 26 Nov 2013, 11:17

Re: HOV Eindhoven

Berichtdoor sealynx » Di 24 Feb 2015, 09:41

Hans schreef:De Artoislaan in/uit rijden blijft ook mogelijk, evenals bij de Marathonloop. In de eerste plannen was dat niet mogelijk en dat hebben we toen vanuit het werkoverleg aangekaart. Is dus duidelijk veranderd!


Nog eens goed gekeken, en moet je inderdaad gelijk geven voor de meeste punten. Maar vanaf de Artoislaan de HOV op zie ik hem echt niet. Kun je hem uitleggen?

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: HOV Eindhoven

Berichtdoor Zugführer » Di 24 Feb 2015, 10:04

Mooie impressie van hoe het er uit gaat zien, dit plaatje
Al het doorgaande autoverkeer rijdt voortaan dus door het tankstation :lol:
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Hans
Berichten: 392
Lid geworden op: Di 06 Apr 2010, 20:43

Re: HOV Eindhoven

Berichtdoor Hans » Di 24 Feb 2015, 10:51

Vanaf de Artoislaan kunnen we via de rijstrook voor linksaf richting de busbaan rijden en dan een scherpe 90 graden draai de busbaan op maken. Lijn 12 richting NS bij het Parktheater de busbaan op is ook zo'n 90 graden draai.

Wat ook kan is via reguliere rijbaan rechtsaf en dan linksaf voorsorteren voor de richting Hondsruglaan. Dan kun je vanaf daar op de busbaan invoegen. Wat de daadwerkelijke plek zal worden zal nog moeten blijken.

huibf
Berichten: 2523
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: HOV Eindhoven

Berichtdoor huibf » Di 24 Feb 2015, 19:56

Hans schreef:Wat ook kan is via reguliere rijbaan rechtsaf en dan linksaf voorsorteren voor de richting Hondsruglaan. Dan kun je vanaf daar op de busbaan invoegen. Wat de daadwerkelijke plek zal worden zal nog moeten blijken.

Dat lijkt me de meest logische draai op die lokatie.

De Rijssellaan geeft een uitdaging zowel voor het eindpunt van lijn 1 maar ook de draai van 109 (die overigens zo op te lossen is door de draai wat aan te passen (trottoir stuk vlak leggen met de weg)

Hans
Berichten: 392
Lid geworden op: Di 06 Apr 2010, 20:43

Re: HOV Eindhoven

Berichtdoor Hans » Di 24 Feb 2015, 22:12

Wat betreft de Huizingalaan.
Ze beginnen 15 maart met de werken aan het deel van Lieven de Keylaan t/m autowijk. Dat moet eind 2015 gereed zijn.
In 2016 doen ze dan het deel vanaf Autowijk tot de gemeentegrens met Son.

Voor wat betreft lijn 1/109 zit je dan dus al (bijna) aan de nieuwe concessie. Mogelijkerwijs bestaat de 109 variant dan niet meer (koffiedik kijken!!!).


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast