Pagina 2 van 3

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: za 21 feb 2015, 13:46
door huibf
Overigens lijkt me de tangentiele van oost-west door Eindhoven noord naar Airport pas enigzins rendabel is station Eindhoven Acht/Airport open is.

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 09:39
door sealynx
PHS klinkt als een goed argument om frequenties te verhogen naar 6-per uur, maar nadeel is dat het maar op één corridor geldt, naar Den Bosch en Utrecht. Naar Tilburg Rotterdam wordt het een kwartierdienst. Het wordt dus onmogelijk om op beide een frequentie te bouwen. Ook aansluitingen van treinen onderling worden lastig in Eindhoven. Toch snap ik het wel, de lijn naar Utrecht puilt nu al gigantisch uit, de verbinding Eindhoven - Tilburg is momenteel nog erg zwak voor een IC.

Bovendien, SRE had echt geen geld om frequenties te verhogen. En de rijtijdwinst van het HOV is te klein, om daarmee frequenties terug te verdienen. Misschien dat de Provincie nog een potje heeft, zij gaan nu immers aanbesteden ipv SRE, maar anders zal zeker niet meer kunnen zijn dan nu.

Een HOV-model met korte lijntjes van de wijken naar de HOV en daar overstappen is kansloos in kapitalen. Dat kost gegarandeerd veel reizigers. Zelfs met hogere frequenties op de HOV echt een ronduit dom, want de frequenties op de HOV-assen zijn al zodanig hoog, dat nog hoger weinig oplevert.
huibf schreef:De lijnen kunnen gewoon de Marathonloop en de Achtse Barrier op en afrijden.
Er is geen echte splitsing van rijbanen, alleen een streep en de fundering is anders.
Heb je de ontwerpen bekeken? Want zeker die bij de Artoislaan is onmogelijk gemaakt. Ook de draai Michelangelolaan - HOV ri. noord is onmogelijk gemaakt.
huibf schreef:De inpassing van het busstation was ooit anders. Met halten aan de Churcilllaan. Echter je krijgt dan complexere verkeerssituaties, inpassingsissues en overstapwandelrouten je krijgt immers veel meer verspreide halte.
Het laatste concept is het beste uit alle varianten m.i.
Toch jammer dat oost-west niet meer kan. Dat had qua netwerk kansen geboden die nu dichtgegooid zijn.

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 12:32
door Hans
Dan kijk nog maar eens goed. Beide is zeker mogelijk Sealynx. In het eerste ontwerp zou lijn 2 niet de HOV baan opdraaien, maar in beide richtingen over de Montgommerylaan blijven rijden. Dat is inmiddels aangepast.

Alleen richting NS blijft lijn 2 op de normale rijbaan. Aan het begin van de Montgommerylaan gezien richting NS zie je daar aan de weg ook een korte halte liggen (het gele deel). Op de rijbaan richting Noord zie je dat niet. Zo zie je ook dat er op de kruising bij de busbaan een ruime bocht ligt vanuit de Generalenbuurt en ook een bocht die we vanaf de Michelangelolaan kunnen gebruiken. Het ziet er vreemd uit, maar verwacht dus dat we die gaan gebruiken.

De Artoislaan in/uit rijden blijft ook mogelijk, evenals bij de Marathonloop. In de eerste plannen was dat niet mogelijk en dat hebben we toen vanuit het werkoverleg aangekaart. Is dus duidelijk veranderd!

Wat de plannen zijn mbt lijn 1 en keren weet ik niet. Dat kaart ik morgen aan (niet vanwege de discussie hier, die stond al op mijn actielijstje).

Verdere dwars verbindingen in Woensel zie ik pas echt nut hebben als er een treinstation in Acht is.
Voor nu zie ik wel kansen voor de knoop bij WC Woensel met betrekking tot beter overstap gemak.

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 12:57
door huibf
Hans schreef: Alleen richting NS blijft lijn 2 op de normale rijbaan. Aan het begin van de Montgommerylaan gezien richting NS zie je daar aan de weg ook een korte halte liggen (het gele deel). Op de rijbaan richting Noord zie je dat niet. Zo zie je ook dat er op de kruising bij de busbaan een ruime bocht ligt vanuit de Generalenbuurt en ook een bocht die we vanaf de Michelangelolaan kunnen gebruiken. Het ziet er vreemd uit, maar verwacht dus dat we die gaan gebruiken.

De Artoislaan in/uit rijden blijft ook mogelijk, evenals bij de Marathonloop. In de eerste plannen was dat niet mogelijk en dat hebben we toen vanuit het werkoverleg aangekaart. Is dus duidelijk veranderd!

Wat de plannen zijn mbt lijn 1 en keren weet ik niet. Dat kaart ik morgen aan (niet vanwege de discussie hier, die stond al op mijn actielijstje).
Zover ik weet gaat lijn 2 ook over de HOV. Er zijn namelijk alleen maar halten aan de HOV baan ingelegd.
Dat gele vakje zijn fietsenstallingen, aan de andere zijde ligt die ook. Dat is ons verteld door de jongens van HOV2.
Het stukje is veel te kort, zeker geen 12 meter en met het oog op geleed in de toekomst en de inzet die er soms is op lijn 2

Eerst zouden lijn 2 en 3 dus aan de weg halteren met dus 2 halten extra als gevolg.
Dat was niet wenselijk.

Lijn 1 en het keren weet ik niet dat is een goeie. Ooit was het idee om de lijn door te trekken naar het revalidatiecentrum. Wellicht nu er een hoop opvang is is het wel weer een idee.

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 13:26
door Hans
Inderdaad was eerst lijn 2 en 3 beide richtingen op de normale rijbaan. Mooi dat dat voor alle lijnen / alle richtingen dan toch schijnt te vervallen. Dacht dat dat stukje geel ook halte was. Dank Huib!

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 17:29
door Mr-W
huibf schreef:Lijn 1 en het keren weet ik niet dat is een goeie. Ooit was het idee om de lijn door te trekken naar het revalidatiecentrum. Wellicht nu er een hoop opvang is is het wel weer een idee.
Het asielzoekerscentrum zit er tijdelijk maar op zich is doortrekken geen probleem wat mij betreft.
De in en uitritten voor lijn 1 & 2 zouden wat mij betreft geschikt gemaakt moeten worden voor 24m voor het geval een vervoerder met dubbelgelede bussen of aanhangers wil rijden :lol:

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 17:50
door huibf
Op lijn 1 rijdt soms al geleed.
Op lijn 2 als extra inzet met carnaval o.i.d. ik zag 'm ook dinsdag rijden, maar dat was meer als gevolg dat een bus +45 had en die volgende +30 r. NS. Denk dat ze toen maar besloten hebben om even met een gelede rit te rijden en de twee ritten op te doeken. (Kwam als mat.rit naar het beginpunt van lijn 2)

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 20:27
door Hans
Planmatig rijdt er geen geleed op de lijnen 1 en 2.
Echter met carnaval en koningsdag worden o.a. die lijnen wel versterkt met geleed.
Ook op dinsdagmiddag met carnaval werd er versterkt.

In het verleden waren lijn 1 en 4 aan elkaar geknoopt op NS en reden beide dus geleed. Zelfs op zaterdag. Wie weet komt dat nog eens terug.

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: di 24 feb 2015, 09:41
door sealynx
Hans schreef:De Artoislaan in/uit rijden blijft ook mogelijk, evenals bij de Marathonloop. In de eerste plannen was dat niet mogelijk en dat hebben we toen vanuit het werkoverleg aangekaart. Is dus duidelijk veranderd!
Nog eens goed gekeken, en moet je inderdaad gelijk geven voor de meeste punten. Maar vanaf de Artoislaan de HOV op zie ik hem echt niet. Kun je hem uitleggen?

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: di 24 feb 2015, 10:04
door Zugführer
Mooie impressie van hoe het er uit gaat zien, dit plaatje
Al het doorgaande autoverkeer rijdt voortaan dus door het tankstation :lol:

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: di 24 feb 2015, 10:51
door Hans
Vanaf de Artoislaan kunnen we via de rijstrook voor linksaf richting de busbaan rijden en dan een scherpe 90 graden draai de busbaan op maken. Lijn 12 richting NS bij het Parktheater de busbaan op is ook zo'n 90 graden draai.

Wat ook kan is via reguliere rijbaan rechtsaf en dan linksaf voorsorteren voor de richting Hondsruglaan. Dan kun je vanaf daar op de busbaan invoegen. Wat de daadwerkelijke plek zal worden zal nog moeten blijken.

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: di 24 feb 2015, 19:56
door huibf
Hans schreef: Wat ook kan is via reguliere rijbaan rechtsaf en dan linksaf voorsorteren voor de richting Hondsruglaan. Dan kun je vanaf daar op de busbaan invoegen. Wat de daadwerkelijke plek zal worden zal nog moeten blijken.
Dat lijkt me de meest logische draai op die lokatie.

De Rijssellaan geeft een uitdaging zowel voor het eindpunt van lijn 1 maar ook de draai van 109 (die overigens zo op te lossen is door de draai wat aan te passen (trottoir stuk vlak leggen met de weg)

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: di 24 feb 2015, 22:12
door Hans
Wat betreft de Huizingalaan.
Ze beginnen 15 maart met de werken aan het deel van Lieven de Keylaan t/m autowijk. Dat moet eind 2015 gereed zijn.
In 2016 doen ze dan het deel vanaf Autowijk tot de gemeentegrens met Son.

Voor wat betreft lijn 1/109 zit je dan dus al (bijna) aan de nieuwe concessie. Mogelijkerwijs bestaat de 109 variant dan niet meer (koffiedik kijken!!!).

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: za 15 apr 2017, 18:38
door Mr-W
Wachtend in de file naast een lege busbaan
OPINIELinda Hofman-Jobse is raadslid voor het CDA in Eindhoven. Zij heeft deze opinie bijdrage geschreven.

Zuchtend zit ik in de auto, bijna een uur doe ik erover om van de Kennedylaan naar het stadhuis te komen. Filerijdend door de stad. De randweg? Kan niet... staat ook vast. Eindhoven is in de spits onbegaanbaar voor auto's.

Neem de bus of e-bike maar, zegt het college dan. Goed idee, helaas kom ik van mijn werk in Den Bosch en moet ik meteen door naar mijn raadswerk op het stadhuis. Beetje ver fietsen. En met het OV kost het me ontzettend veel tijd en geld. Er zit niets anders op dan met al die mensen met mij tijd te zien wegtikken in ons treintje langzaam rijdende auto's naast een lege busbaan.ED.nl
Eindelijk komt de lokale politiek er ook achter dat het HOV project te ver is doorgeslagen *O*

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: za 15 apr 2017, 19:29
door Daniel
Ik lees hier meer een opinie van iemand die denkt dat z'n auto gratis rijdt, maar dat doet 'ie natuurlijk ook niet.

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: za 15 apr 2017, 19:55
door PHS
CDA is nooit echt een fan van het OV geweest helaas.

Los daarvan kan ik moeilijk geloven dat het een uur zou duren van de Kennedylaan naar het stadhuis. De Kennedylaan rijdt zelfs in de spits redelijk door. Alleen in het echte centrum is het heel druk. De trein en bus zijn een prima alternatief. Is nog geen twintig minuten met de trein en de bussen naar het stadhuis rijden heel vaak. Je bent er echt zo.

Oh en als mevrouw van Den Bosch naar Eindhoven via de Kennedylaan rijdt, dan komt ze nauwelijks busbanen tegen. Alleen in het centrum.

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: za 15 apr 2017, 19:57
door isadora
Ja, maar ze had haar pilletje natuurlijk nog niet gehad. :roll:

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: za 15 apr 2017, 20:10
door fogeltje
Verkeer in Eindhoven kan dramatisch zijn hoor. De rondweg is echt niet leuk. Ik maakte laatst de fout om na het werk nog even vlug naar de Paradigit te rijden. Heen ging nog wel. Terug ging ik ook via de ring (ca 17:45)...Volgens mij heb ik vanaf de Paradigit tot aan de Berenkuil er zo een 20 minuten extra over gedaan. Het is dat de alternatieve routes niet ken, maar die zitten waarschijnlijk ook muurvast.

Ik heb er normaliter weinig last van, ook deels omdat ik juist vroeg vertrek.

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 01:48
door Mr-W
olof schreef:CDA is nooit echt een fan van het OV geweest helaas.
Het huidige college is zeer links (SP D66 PVDA en GL), waardoor de auto in Eindhoven totaal geen prioriteit heeft gekregen, het openbaar vervoer en zeker de fiets meer. Helaas zaten die partijen ook sterk achter elektrisch vervoer aan. (zeer hoge DRU prijs)
Volgend jaar verwacht ik een andere samenstelling door de komst van Denk. Die partij snoept wel wat af van de coalitie.
Los daarvan kan ik moeilijk geloven dat het een uur zou duren van de Kennedylaan naar het stadhuis. De Kennedylaan rijdt zelfs in de spits redelijk door. Alleen in het echte centrum is het heel druk. De trein en bus zijn een prima alternatief. Is nog geen twintig minuten met de trein en de bussen naar het stadhuis rijden heel vaak. Je bent er echt zo.
Misschien ligt haar werk in Den Bosch niet op een per openbaar vervoer bereikbare locatie. Door de smallere Montgomerylaan is het zowel daar als op de Kennedylaan drukker geworden in de spits.
Daniel schreef:Ik lees hier meer een opinie van iemand die denkt dat z'n auto gratis rijdt, maar dat doet 'ie natuurlijk ook niet.
Als je toch al een auto bezit zijn de alternatieven minder aantrekkelijk zeker als ze een royale kilometervergoeding krijgt.

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: wo 19 apr 2017, 20:52
door ovforens
Ik heb gisteren 4 uur bij verschillende busbanen gestaan in Eindhoven. Het viel mij op dat het verkeer niet doorrijdt. Nu kan dat bij de auto een politieke beslissing zijn, maar het viel mij op dat veel buslijnen ook totaal niet doorrijden. Op de Montgomerylaan stonden vele bussen voor elke kruising te wachten. Na wit licht moest er nogmaals gestopt worden bij de halte. Op deze wijze heeft HOV geen zin. Of zit de KAR nog niet aangesloten?

Busstation Montgomerylaan officieel open

Geplaatst: do 20 apr 2017, 14:47
door Mr-W
EINDHOVEN - Met een oude, uit de jaren zestig daterende bus van busmaatschappij Zuidooster konden mensen woensdagmiddag tussen Nuenen en het nagelnieuwe busstation op de Montgomerylaan in Woensel op en neer rijden. Iemand toevallig een foto?

Dat de omwonenden en de winkeliers van het winkelcentrum jarenlang in het stof hebben gezeten, vanwege de aanleg van de busbaan, mag de pret niet drukken. Datzelfde geldt volgens Visscher voor de dagelijks terugkerende verkeersdrukte op andere trajecten in de stad waar in de afgelopen jaren de HOV-baan is aangelegd. ,,Probeer maar eens een keer ín die bus te gaan zitten", zegt de SP-wethouder. ,,Al die auto's achter elkaar lost niets op. Het wordt te vol op de weg. En je wilt toch ook een leefbare stad? De bus is een goed alternatief. Nu helemaal: je hoeft niet meer om te rijden via het station; je kunt hier overstappen."
ED.nl

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: do 20 apr 2017, 18:55
door huibf
ovforens schreef:Ik heb gisteren 4 uur bij verschillende busbanen gestaan in Eindhoven. Het viel mij op dat het verkeer niet doorrijdt. Nu kan dat bij de auto een politieke beslissing zijn, maar het viel mij op dat veel buslijnen ook totaal niet doorrijden. Op de Montgomerylaan stonden vele bussen voor elke kruising te wachten. Na wit licht moest er nogmaals gestopt worden bij de halte. Op deze wijze heeft HOV geen zin. Of zit de KAR nog niet aangesloten?
Welkom bij HOV Eindhoven!
De Eindhovense busbanen zijn traag. Daarnaast zijn sommige HOV assen beduidend langer dan de snelle varaint.
Immers Nuenen- Eindhoven is altijd (ook als prio groen geld) 5 minuten langer dan via de A270.
Ach het is een politieke beslissing.

De slowlanes die nu overal worden opgetuigd zijn dan weer snelle fietspaden.

Ook een politieke beslissing is dat Brabant gaat voor Aanbod gericht OV. We zetten een bak bussen in waar niemand op zit te wachten en we waarderen de drukke lijnen af tot een minimum, zodat men met de benen buiten hangt.
Tja het kan verkeren.
De provincie kan niet beargumenteren wat er fout was met de uitgekiende lijnenvoering van 2016 tov van 2017?

De electrische bussen zijn gaaf, dat dan weer wel.

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: vr 21 apr 2017, 19:35
door Mr-W
huibf schreef:
ovforens schreef:Ik heb gisteren 4 uur bij verschillende busbanen gestaan in Eindhoven. Het viel mij op dat het verkeer niet doorrijdt. Nu kan dat bij de auto een politieke beslissing zijn, maar het viel mij op dat veel buslijnen ook totaal niet doorrijden. Op de Montgomerylaan stonden vele bussen voor elke kruising te wachten. Na wit licht moest er nogmaals gestopt worden bij de halte. Op deze wijze heeft HOV geen zin. Of zit de KAR nog niet aangesloten?
Welkom bij HOV Eindhoven!
De Eindhovense busbanen zijn traag. Daarnaast zijn sommige HOV assen beduidend langer dan de snelle varaint.
Immers Nuenen- Eindhoven is altijd (ook als prio groen geld) 5 minuten langer dan via de A270.
Ach het is een politieke beslissing.
Half Laarbeek klaagt volgens mij over deze tragere en weinig comfortabele route in Nuenen.
De slowlanes die nu overal worden opgetuigd zijn dan weer snelle fietspaden.
Het nieuwe hobbyproject van het erg links college
(D66,PVDA,GL,SP)
Ook een politieke beslissing is dat Brabant gaat voor Aanbod gericht OV. We zetten een bak bussen in waar niemand op zit te wachten en we waarderen de drukke lijnen af tot een minimum, zodat men met de benen buiten hangt.
Tja het kan verkeren.
De provincie kan niet beargumenteren wat er fout was met de uitgekiende lijnenvoering van 2016 tov van 2017?

De electrische bussen zijn gaaf, dat dan weer wel.

De elektrische bussen zijn helaas ook extreem duur door het steeds op en neer rijden naar de garage en samen met de rest van het materieel laat het mooi zien wat de lokale busbouwer in huis heeft. Heb zelf liever de wat goedkopere Iveco/Setra 13m bussen en Euro 6 gelede bussen als daardoor meer ritten gereden kunnen worden.

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: za 22 apr 2017, 15:50
door PHS
Als Tilburger kijk ik toch wel enigszins jaloers naar Eindhoven hoor. De nieuwe vloot aan elektrische bussen is indrukwekkend, door de stad lopen gloednieuwe busbanen waar de bussen in hoog tempo elkaar opvolgen. Dat de bussen traag worden gevonden komt volgens mij meer door slecht afgestelde stoplichten. Die vind ik in Eindhoven sowieso een ramp. Naar mijn gevoel krijgen de zijstraten te veel tijd en de doorgaande wegen te weinig. Ook reageren de stoplichten pas laat op aankomende bussen die in principe wel prioriteit kunnen krijgen, maar toch vaak eerst moeten afremmen. Je wil eigenlijk dat de slimme stoplichten al eerder weten wanneer de bus eraan komt.
huibf schreef:Daarnaast zijn sommige HOV assen beduidend langer dan de snelle varaint.
Immers Nuenen- Eindhoven is altijd (ook als prio groen geld) 5 minuten langer dan via de A270.
Ach het is een politieke beslissing.
Lijn 6 afwaarderen en de rest via de nieuwe HOV sturen is natuurlijk geen goed idee geweest. Maar ik vrees dat de HOV Woensel - Nuenen van alle busbanen de minst efficiënte is. De route is om en een busbaan voegt weinig toe. Beter was om de busbaan langs de A270 te leggen.
fogeltje schreef:Verkeer in Eindhoven kan dramatisch zijn hoor. De rondweg is echt niet leuk. Ik maakte laatst de fout om na het werk nog even vlug naar de Paradigit te rijden. Heen ging nog wel. Terug ging ik ook via de ring (ca 17:45)...Volgens mij heb ik vanaf de Paradigit tot aan de Berenkuil er zo een 20 minuten extra over gedaan. Het is dat de alternatieve routes niet ken, maar die zitten waarschijnlijk ook muurvast.
De Berenkuil is het grootste knelpunt van Eindhoven. Al het verkeer uit Helmond, Mierlo, Deurne en een deel van Nuenen komt zo de stad in rijden. Vanaf Ekkersrijt zou ik via Son, Lieshout en Aarle-Rixtel rijden. Maar dat doen ook meer mensen.

Re: HOV Eindhoven

Geplaatst: zo 23 apr 2017, 13:30
door Raymond
olof schreef:. Dat de bussen traag worden gevonden komt volgens mij meer door slecht afgestelde stoplichten. Die vind ik in Eindhoven sowieso een ramp. Naar mijn gevoel krijgen de zijstraten te veel tijd en de doorgaande wegen te weinig. Ook reageren de stoplichten pas laat op aankomende bussen die in principe wel prioriteit kunnen krijgen, maar toch vaak eerst moeten afremmen. Je wil eigenlijk dat de slimme stoplichten al eerder weten wanneer de bus eraan komt.
Op zich is met de KAR-afstelling niks mis op de nieuwe HOV-as, dat zie je duidelijk als het rustig is en er geen kruisend verkeer is: dan staat het buslicht namelijk al behoorlijk vroeg op wit. Het gevoel dat de zijstraten te veel groen krijgen herken ik zeker op de Montgommerylaan, in verhouding is dat namelijk ook zo. Dat laat zich volgens mij vooral goed zien op het kruispunt Montgommerylaan - Gen. Pattonlaan (samen met het kruispunt bij de Michelangelolaan de grootste knelpunten op de Montgommerylaan). Volgens mij kregen de zijstraten daar voorheen tegelijk groen en was er een deelconflict. Nu krijgen beide zijstraten apart groen en dat kost gewoon veel tijd. Tegelijkertijd is het ontbreken van twee rechtdoorgaande rijstroken bij de verkeerslichten ook funest, waardoor eigenlijk alweer sprake is van overbelasting. Het lijkt erop dat op die momenten de bus ook minder prioriteit krijgt. Jammer genoeg is die overbelasting eigenlijk niet op te lossen, zonder weer opnieuw grote werkzaamheden op de Montgommerylaan uit te voeren.