Verbouwing station Eindhoven

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Verbouwing station Eindhoven

Bericht door Thom91 »

Ik kon via de zoekfunctie niets vinden, mocht ik hem alsnog gemist hebben even op meld knop duwen, kan beheer mergen.

Treinreizigers opgelet

Niets vervelender dan er op het laatste moment achter komen dat er in verband met werkzaamheden geen treinen rijden. Zeker als u al met de koffers op het station staat. Daarom is het goed om te weten dat in de zomervakantie grote delen van het spoor rondom Eindhoven worden vernieuwd. De werkzaamheden starten op zaterdag 18 juli en gaan drie weken duren. In die periode tot en met zondag 9 augustus is er deels helemaal geen treinverkeer mogelijk en rijden er deels minder treinen.

Net als alles in het leven, is het spoor onderhevig aan slijtage. Wanneer het einde van de levensduur in zicht komt, worden wissels, spoorstaven, dwarsliggers en spoorstenen (ballast) vervangen. Dat doen we om het spoor in goede conditie te houden en te zorgen dat de treinen er comfortabel en veilig overheen kunnen blijven rijden. In Einhoven gaan we deze zomer het spoor aan de oostkant van het station vernieuwen. De eerste week vernieuwen we ook delen van het spoor tussen Eindhoven en Blerick.

Bron en meer

Verbouwing Eindhoven
Komt wel goed schatje.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door en-es »

Ik was gisteravond even op het station. De verbouwing is flink opgeschoten en het ziet er beneden heel anders uit nu. Wat me wel opviel dat het aan de voorkant leeg en kaal was, zeg maar de eigenlijke stationshal aan de centrumzijde. Daar is helemaal niks meer. In de brede tunnel zag ik ook wat modezaken.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door Raymond »

De stationshallen worden dit jaar gerenoveerd, dus dat verklaart wel de leegte: http://nieuws.ns.nl/renovatie-station-e ... -van-start
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door OVinspecteur »

https://www.prorail.nl/nieuws/22-maart- ... -eindhoven

Zal dit station dan ook Eindhoven Centraal gaan heten? Het is hét treinenknooppunt van ZO-NL, waar ook een stuk meer passagiers komen dan op Arnhem Centraal. Bovendien zou je zo het onderscheid met het vliegveld makkelijker kunnen maken voor toeristen.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door sven_engelen »

Zou mooi zijn. Dan hebben we ook nog eens het eerste centraal station in het zuidoosten van het land! Al denk ik dat het niet zo ver komt. Een centraal station heeft als eis een internationale verbinding te hebben. Dat heeft Eindhoven (nog) niet.
Mdk
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door Mdk »

Tsja, de naam centraal wordt ook maar gebruikt wanneer men het leuk vind. Ik lobby nogsteeds voor Apeldoorn Centraal gezien de stop van de IC Berlijn, maar het is nog niet veranderd :')
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door fogeltje »

Oorspronkelijk zou de oude tunnel helemaal geen toegang meer geven tot perrons en dienen als vrije passagetunnel voor voetgangers tussen busstation en stad. Om een of andere reden hebben ze toch de toegang gelaten tot perrons en NS wil graag alles afsluiten met poortjes wat de gemeente weer niet accepteert. Maar omdat hij dus oorspronkelijk als passage bedoelt was, zal er nu ook niks zitten. De winkels zouden komen in het stuk voor de treinreiziger.
"Een touringcar is geen bus"
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door Chrysa »

sven_engelen schreef:Zou mooi zijn. Dan hebben we ook nog eens het eerste centraal station in het zuidoosten van het land! Al denk ik dat het niet zo ver komt. Een centraal station heeft als eis een internationale verbinding te hebben. Dat heeft Eindhoven (nog) niet.
Is dat een eis? Dacht dat het gewoon een geldkwestie was. Leiden Centraal heeft ook geen internationale trein.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door Zugführer »

Volgens mij is het gewoon een geldkwestie inderdaad, als de gemeente wil betalen staat er zo Eindhoven Centraal op de bordjes.
fogeltje schreef:Oorspronkelijk zou de oude tunnel helemaal geen toegang meer geven tot perrons en dienen als vrije passagetunnel voor voetgangers tussen busstation en stad.
Ik was gisteren weer eens in Eindhoven en voor het eerst sinds de verbouwing in de oude tunnel. Maar wat een verdrietige plek is dat geworden, het is ingericht als wachtruimte, maar koud en donker, ik zie niemand daar vrijwillig gaan wachten. Zou toch een stuk beter geweest zijn om die gang als passagetunnel te hebben gehandhaafd, dan was er in ieder geval nog een beetje leven geweest.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door reisthijs »

Chrysa schreef:
sven_engelen schreef:Zou mooi zijn. Dan hebben we ook nog eens het eerste centraal station in het zuidoosten van het land! Al denk ik dat het niet zo ver komt. Een centraal station heeft als eis een internationale verbinding te hebben. Dat heeft Eindhoven (nog) niet.
Is dat een eis? Dacht dat het gewoon een geldkwestie was. Leiden Centraal heeft ook geen internationale trein.
Nee, het is geen eis. Een station heeft wel meer "recht" op toevoeging Centraal als er internationale hogesnelheidstreinen stoppen (zie Arnhem) maar bij Zwolle mocht het ook zonder, als de gemeente er voor had willen betalen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door sven_engelen »

Ah zo...
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door OVinspecteur »

Misschien wachten ze dan wel tot er een trein naar Düsseldorf gaat rijden om "Centraal" gratis aan te kunnen vragen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door Suus »

De naamswijziging is nooit gratis. Arnhem heeft ook moeten dokken. Breda heeft het lekker laten zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door en-es »

Gewoon wachten op een treinverbinding naar de luchthaven. Kan je een trein Eindhoven Airport-Düsseldorf Flughafen via Eindhoven Centraal en Düsseldorf Hauptbahnhof inzetten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door Hainje »

Dat maakt niet dat het dan wel gratis is.
🍉
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door en-es »

Dat heeft de gemeente Eindhoven er graag voor over zodra die trein er is.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door sven_engelen »

Ik denk dat er dan eerder een IC Amsterdam CS - Düsseldorf hbf komt via Utrecht CS, Eindhoven CS, Venlo en Mönchengladbach hbf
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door Lange_Dre »

Ik gok zelf eerder op Den Haag CS Rotterdam CS Breda, Tilburg ipv Amsterdam en Utrecht
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 19 mar 2018, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door Dennenboom »

sven_engelen schreef:Ik denk dat er dan eerder een IC Amsterdam CS - Düsseldorf hbf komt via Utrecht CS, Eindhoven CS, Venlo en Mönchengladbach hbf
Die bestaat al bijna: als de ICE niet via Arnhem kan rijden. Den Haag - Rotterdam - Eindhoven - Venlo - Düsseldorf lijkt ook mij veel meer additionele waarde hebben.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door sven_engelen »

En dan Mönchengladbach hbf overslaan?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door en-es »

Uiteraard.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door reisthijs »

Uiteraard niet, je moet immers in Mönchengladbach Hbf kopmaken om in Düsseldorf te kunnen komen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door Suus »

Overslaan wordt mogelijk als de spoorlijn van Kaarst naar Viersen wordt verlengd, ik geloof dat dit wel een plan is behorende bij de spoorverdubbeling Kaldenkirchen - Viersen maar qua financiering staat het niet hoog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door RobertT »

Volgens mij blijft de lijn over kaarst dan voor regionaal verkeer,ik had nergens gelezen dat deze dan verdubbeld zou worden(wat wel zou moeten als er ook IC's of ICE's over moeten rijden)
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Verbouwing station Eindhoven

Bericht door huibf »

Beetje aan het afdwalen.
Enfin 22 maart wordt het station feestelijk geopend.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten