Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door MdJ »

Volgens mij krijg je in GD meer geld als je een gelede bus (1,25*DRU ofzo?) inzet. In principe hetzelfde als dat in Gelderland/Achterhoek je 0.6*DRU krijgt (0.75*DRU in HWGO) voor een 8-persoonsbus en 0.2 voor vraagafhankelijk vervoer.
Bij twijfel: gebruik beton.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Natuurlijk bestaan daar gedifferentieerde vergoedingen voor. Op het moment dat je als vervoersautoriteit geleed materiaal EIST, zal elke inschrijver dat ook doorberekenen in zijn DRU-prijs (ofwel een aparte DRU-prijs voor geleed materieel vragen, of, als dat conform het bestek niet zou mogen, de algemene DRU-prijs verhogen). In dat licht is er voor Arriva geen enkele reden om niet mee te doen aan een aanbesteding waarin geleed materieel wordt geëist.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Somoht »

Hermes heeft de aanbesteding nu ook gewonnen, check https://twitter.com/OV_Magazine/with_replies voor verslag met plaatjes.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Meltrain »

Hermes maakt ambitie waar en gaat OV verzorgen in ZO-Brabant
Geplaatst op: maandag 15 december 2015

De provincie heeft het ingediende aanbod van Hermes uitvoerig getoetst en heeft besloten de concessie voor het Openbaar Vervoer in de regio Zuidoost-Brabant aan Hermes te gunnen. Hermes gaat vanaf 11 december 2016 het busvervoer in de regio verzorgen voor de komende 10 jaar.

Op 16 november jl. leverde Hermes als enige vervoerder een bieding in voor de concessie Zuidoost-Brabant. Deze bieding is de afgelopen weken beoordeeld en getoetst aan de eisen en ambities die de provincie stelt aan het OV in de regio.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Hermes heeft onze visie op de toekomst van het OV goed begrepen en heeft een hele goede bieding ingediend waar wij erg blij mee zijn. Ze bieden binnen het beschikbare budget meer ritten aan dan wij geëist hadden en 8% meer ritten dan in de huidige dienstregeling. Deze extra bussen gaan vooral rijden op de stedelijke HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) assen en op de belangrijkste vervoerassen binnen de regio. Verder zijn we aangenaam verrast door het aanbod om meteen vanaf de start van de concessie het stedelijke HOV met ruim 40 elektrische gelede bussen te gaan rijden Hiervoor introduceert Hermes een nieuw iconisch voertuig met een tramachtige uitstraling met de naam Evolans. Zo’n grote inzet van zero-emissie-bussen is echt uniek in Nederland en sluit perfect aan bij de ambities van dit college voor maximale toepassing van innovatie en duurzame energie.”

Extra bussen

Belangrijk voor de reiziger zijn vooral de extra bussen die met ingang van de nieuwe concessie gaan rijden. Zo rijden er naar Eindhoven Airport straks 14 bussen per uur in de ochtendspits in plaats van 10 per uur. Ook worden er nieuwe verbindingen aangeboden zoals een rechtstreekse verbinding tussen de High Tech Campus en ASML en Eindhoven Airport. Verder wordt bijvoorbeeld in de spits een extra busverbinding aangeboden tussen Gemert en Boxmeer waardoor de reistijd tussen Gemert en Nijmegen met 30 minuten wordt verkort.

Lees verder


Ik vind die nieuwe bussen er wel mooi uitzien. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door sirvinniei »

Ik ook. Ik denk dat een grote reden waarom reizigers liever de trein dan de bus nemen het comfort en de uitstraling is. Door zulk soort bussen in te zetten die bovendien elektrisch zijn gaan alle voordelen van een trein boven een bus teniet.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Hetgeen mij meteen opviel is een verbinding Gemert naar Boxmeer. Hij gaat toch komen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hainje »

Zou mij niets verbazen als de concessiewissel op de Maaslijn hier verband mee houdt. Dat het contract met Veolia beperkingen met zich meebracht voor de verwachte stroom reizigers die een dergelijke verbinding zal genereren en dat die beperkingen op de een of andere manier nu weggewerkt zijn.
🍉
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Raymond »

8% meer ritten t.o.v. de huidige concessie terwijl er gesneden is in het aantal lijnen door de provincie. Die toename kan nooit alleen op de HOV-lijnen zitten. Die bus met kleurstelling ziet er ook gelikt uit. Eerste indruk is positief, benieuwd naar de verdere uitwerking maar dat zal nog minstens 6 weken duren.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door MdJ »

Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Zugführer »

Hoewel zo'n artist impression natuurlijk niet heel veel zegt lijkt het er op dat de huidige lijnnummering behouden blijft, en niet de willekeurige nummering uit het PvE gebruikt wordt. Het bestemmingsdisplay zegt namelijk "405 Achtse Barrier" ;)
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Zugführer schreef:Hoewel zo'n artist impression natuurlijk niet heel veel zegt lijkt het er op dat de huidige lijnnummering behouden blijft, en niet de willekeurige nummering uit het PvE gebruikt wordt. Het bestemmingsdisplay zegt namelijk "405 Achtse Barrier" ;)
De nummering uit PVE is puur voor de leesbaarheid.
Ik zou graag de nummering overnemen van Brabant.
Maar aanvullend.

0-29 stad Ehv
30-39 stad Hm
40-99 streek

100 spits of enkele ritvarianten
200 buurtbus
300 HOV Streek (Volans)
400 HOV Stad (Evolans)
500 flex,bel,proeftuinbus
600 school
800 nacht of attractie

Aanvullend: van de 1xx tot 8xx serie geldt dat xx dezelfde voorwaarden heeft als de 0 tot 99 nummers.

Lijn 1 wordt dus 403 (of 405 ev tot 429)
lijn 2 blijft 2, 8 blijft 8.
lijn 181 wordt 601 (of 602 ev tot 629)
Lijn 150 wordt 50
Lijn 198 wordt 650
Lijn 458 wordt 258 en 658 voor de schoolritten
Lijn 104 blijft 104 (spitsritten stad ehv)
146, 170 blijven zo (spitsritten streek)
144 wordt 44
513 blijft 515
50 wordt 130 (spits stad Helmond)
552 wordt 532

Etc...

Daarnaast stadslijnen op volgend nummeren lijn 1 zo leeg zijn, maar 19 kan 1 worden, 12 lijn 3 etc.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door sirvinniei »

Trouwens, volgens mij is die inzet van gelede elektrische bussen helemaal niet zo uniek. Arnhem rijdt er al 66 jaar mee.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Suus »

Die rijden echter met een bovenleiding, en de bussen die in Eindhoven komen van oplaadpunt tot oplaadpunt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door nvdw »

De exemplaren in Keulen hebben een pantograaf (jip&janneke: stroomafnemer op het dak) om op die punten bij te laden. Is het toch bijna een trolleybus ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door sirvinniei »

Bee schreef:Die rijden echter met een bovenleiding, en de bussen die in Eindhoven komen van oplaadpunt tot oplaadpunt.
Klopt, maar dat maakt de uitspraak dat er nergens anders in nederland zo'n grote inzet van zero-emission bussen is wel incorrect.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Meltrain »

Dat weet ik nog zo net niet: Arnhem heeft maar 6 trolleylijnen en Eindhoven is wel wat groter dan Arnhem.
Als in Eindhoven bijna alle stadslijnen met een elektrische bus gaan rijden, kun je wel degelijk stellen dat er in Nederland nog nooit zo'n grote inzet van zero-emission bussen is geweest. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door sirvinniei »

Er zullen 40 elektrische bussen gaan rijden. Dat is vergelijkbaar met Arnhem als ik de wiki mag geloven
Ik heb geen onderschrift
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

sirvinniei schreef:Er zullen 40 elektrische bussen gaan rijden. Dat is vergelijkbaar met Arnhem als ik de wiki mag geloven

Fout. 40 op dag een. Daarna volgen er stapsgewijs meer. Einde concessie dus alle bussen... stuk of 200 dus.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door sirvinniei »

Allemaal geleed?
Ik heb geen onderschrift
phileas
Berichten: 91
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 11:54

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door phileas »

Ik zelf ben er echt tevreden mee. Ik was verrasd toen ik dat artikel zag op omroepbrabant. De bussen zijn echt mooi en comfortabel. Na mijn mening vind ik echt een uitstraling naar tram.
Maar op welke materiaal gaan de streekvolans rijden? Gaan ze ook elektrisch rijden?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

[wiki][/wiki]
phileas schreef:Ik zelf ben er echt tevreden mee. Ik was verrasd toen ik dat artikel zag op omroepbrabant. De bussen zijn echt mooi en comfortabel. Na mijn mening vind ik echt een uitstraling naar tram.
Maar op welke materiaal gaan de streekvolans rijden? Gaan ze ook elektrisch rijden?
Ja. Uiteindelijk alles electrisch. En nee niet alles geleed.
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Buzzer »

Aanvullende order Citea’s SLE
Naast de order van circa 40 Citea’s SLFA Electric heeft Hermes voor de invoering van de eerste fase, ook 65 Citea’s SLE (Volans) bij VDL Bus & Coach besteld. Deze bussen zijn nodig om een gedeelte van het huidige dieselwagenpark om te zetten naar Euro 6 uitvoeringen om zo de overbrugging naar zero emissie schoner te laten verlopen.
http://www.vdlbuscoach.com/Home.aspx
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Is er al iets bekend over de genoemde verbinding Gemert-Boxmeer? Destijds waren op het forum best mooie ideeën geplaatst.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Meltrain »

Over het algemeen worden gedetailleerdere plannen pas bekend nadat de bezwaarperiode afgelopen is, dus je moet nog even geduld hebben. ;)

Maar wat mij het handigst lijkt is om lijn 122 te verlengen. Komende vanaf de Groeskuilenstraat (in Gemert) kan deze via de Slenk de N272 bereiken en via deze weg kan hij naar Boxmeer. Onderweg moet er in elk geval een halte komen in Elsdorp en als het kan ook bij industrieterrein Wolfsbosch en nabij Oploo. Ook zou ik wel de halte Dr. Verbeecklaan in Sint Anthonis aandoen.
Wel moet de huidige (eind)halte Slenk verplaatst worden naar de hoek Groeskuilenstraat / Slenk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door sirvinniei »

Wie zal er nou bezwaar indienen op en concessie waarop maar een vervoerder heeft geboden?
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten