fogeltje schreef:Yanaike schreef:En ik kan zien dat gemeente Laarbeek het PvE besproken heeft in een vergadering op 1 mei, maar ik kan verder geen documentje vinden :(
Waar zie jij dat precies staan? Als je even linkt, dan zoek ik wel even verder. Wellicht kan ik eventueel ook notulen van de vergadering opvragen in het kader van die wet die openheid van bestuur waarborgt of hoe dat ook heet.
Op die link van Yanaike is helaas geen reactie van de gemeente Laarbeek te vinden -o-
Maar volgens mij worden alle inspraakreacties na het antwoord van de provincie openbaar.
OPINIE - D66 wil meer ruimte voor pilots om innovatief vraaggestuurd openbaar vervoer te introduceren in de regio Eindhoven.
Voor een aantal buslijnen zouden pilots opgestart moeten worden door de nieuwe vervoerder om met moderne toepassingen vraaggestuurd bussen te laten rijden. Minder lege bussen, minder verspilling, meer flexibiliteit, meer op klantvraag.
Doelstellingen
De D66-fracties van Provinciale Staten en de gemeenteraden uit de regio Eindhoven, zijn blij met een aantal doelstellingen uit het programma van eisen zoals hoogwaardig openbaar vervoer in het stedelijk gebied, bereikbaarheid landelijk gebied in stand houden en reductie van de milieubelasting van bussen.
Maar de doelstelling van vraaggestuurd openbaar vervoer wordt onvoldoende innovatief ingevuld met het concept Programma van Eisen. Tellingen van reizigers uit het verleden zijn niet geschikt om tien jaar mee vooruit te kunnen. D66 wil een nieuwe busmaatschappij selecteren die durft in te schrijven met innovaties op het gebied van Smart Mobility in bussen. Brabant zou een vervoerder moeten selecteren die de eerste stappen naar echt vraaggestuurd busvervoer kan aanbieden, in goede samenwerking met bedrijven, maatschappelijke instellingen en openbaar vervoer gebruikers. Triple helix noemen ze dat in Brainport Eindhoven. Daar wil D66 mee doorgaan.
Slimme opties moeten voor een optimale invulling zorgen voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer, ziekenhuisbezoek en recreatie.
Aan de westkant van Eindhoven denkt D66 daarbij aan de buslijn Best - Eindhoven Airport - Veldhoven. Een ideale lijn om samen met bedrijven als ASML, Philips Healthcare, Eindhoven Airport, de nieuwe bedrijven op Brainport Innovatie Campus, Maxima Medisch Centrum, legerplaats Oirschot en het vliegveld naar behoeftes aan openbaar vervoer te kijken.
Aan de oostkant van Eindhoven denkt D66 aan een lijn tussen Nuenen, Geldrop-Mierlo en Heeze-Leende, zodat ook het St. Annaziekenhuis, het Strabrechtcollege, de industrieterreinen De Spaarpot en Eeneind en recreatiepark Dierenrijk per bus bereikbaar zijn vanuit de buurgemeenten.
Oplossingen
D66 heeft daarbij oplossingen in gedachte die al in regio's als Boston en Helsinki in gebruik zijn en gebaseerd zijn op kleinere bussen die via smartphones weten waar reizigersbehoefte is. Ook denkt D66 aan Uber-achtige systemen voor groepstaxi's die op aanvraag rijden in plaats van een vaste frequentie. De concessie voor traditioneel busvervoer moet stapsgewijs veranderen richting een mobiliteitsconcessie.
ED.nl