Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Meltrain »

fogeltje schreef: Laat dat bedrijf maar eens beginnen in Almere of iets dergelijks. Dat lijkt me een kleinere concessie
Ik denk dat het aantal reizigerskilometers in Almere en het SRE niet zo heel veel scheelt hoor.
Als je dan een kleine concessie wilt noemen, kom dan met Lelystad (al ligt die concessie nog tot eind 2021 vast).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hainje »

Maar dat kleinschalige geneuzel is al duizend keer getest, het lijkt mij nu juist tijd om een grootschalig project te starten. Anders blijft elektrisch OV maar in die kinderschoenen hangen.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Het probleem van elektrisch OV is dat de hele infrastructuur nog moet worden aangelegd. Deze kosten komen ook voor rekening van de vervoerder. Hierdoor wordt het veel duurder om Volledig elektrisch OV te kunnen aanbieden (net als het feit dat het elektrisch OV een veel kleinere actieradius en grotere herlaadduur in brandstof kent.). Ik denk dat hybrides een goede tussenstap is, maar dan moeten de bussen wel regelmatig op/aftrekken. Anders valt het voordeel van hybrides weg (gelukkig is eindhoven een stadsdienst.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:op/aftrekken.
Eeeh :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Daniel, je snapt hopelijk wel wat ik bedoel. De bus moet regelmatig verslomen en versnellen.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door sirvinniei »

CamilleKreemers schreef:Airco is verplicht in de concessie als ik het goed las.
maar hoeft niet altijd aan te staan ;-)
Ik heb geen onderschrift
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Raymond »

CamilleKreemers schreef:Airco is verplicht in de concessie als ik het goed las.
Alleen op de streeklijnen en in de stad alleen op de Volansplus-lijnen. De stadslijnen mogen zonder airco (net zoals in de rest van de provincie).
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Ach als dat nu het enige was...

Aanbodgericht, Overstappend en Onverantwoord.
zijn de 3 kernwoorden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Meltrain schreef:
fogeltje schreef: Laat dat bedrijf maar eens beginnen in Almere of iets dergelijks. Dat lijkt me een kleinere concessie
Ik denk dat het aantal reizigerskilometers in Almere en het SRE niet zo heel veel scheelt hoor.
Als je dan een kleine concessie wilt noemen, kom dan met Lelystad (al ligt die concessie nog tot eind 2021 vast).
Dan heb ik me daarop verkeken. Ik had alleen de stadsdienst in gedachten, maar wellicht vormt het samen met het streeknet wel meer.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Vandaag staat in het Eindhovens Dagblad een groot artikel op pagina 2-3 over het nieuwe PvE. Ik heb alleen de eerste alinea gelezen omdat ik vanochtend geen tijd had om het hele artikel te lezen. Korte versie is op de site van het ED te vinden: http://www.ed.nl/extra/verkeer-vervoer/ ... -1.4845526

Dat stuk lijkt het voorpagina-artikel te zijn.

Ik kan vanavond (of eerder morgen, ben pas tegen 23:00 thuis) eens proberen of ik het artikel van pagina 2-3 uit de e-paper kan krijgen, mochten mensen interesse hebben. Heb helaas de inloggegevens niet bij de hand en wachtwoord resetten gaat via de account van mijn ouders :')
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Ik zag het ook. Ik kan ook op de epaper versie.
alleen nog niet gelezen.
Het voorstuk is geheel afkomstig van de provincie.
Het staat vol onwaarheden.
Pve is namelijk helemaal niet Vraaggericht, Verbindend en Verantwoord. Integendeel !
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

Hoezo is het PvE niet vraaggericht?

Er worden meer bussen aangeboden op de plekken waar veel vraag is, de drukke lijnen en er worden minder bussen aangeboden op de plekken waar weinig vraag is, de dunne lijnen.

Of hoe definieer jij anders 'vraaggericht' en 'aanbodgericht'?
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Behalve dan dat de vraag in de avonduren vast ligt voor VolansPlus (altijd 4x/uur). Het lijkt me logischer in de avond om dan 2x/uur te rijden. Ook moet er een halfuursdienst Valkenswaard - Maarheeze/Heeze worden geboden, terwijl CXX die lijn alleen in de winter laat rijden, omdat buiten die periode er haast geen gebruik van gemaakt wordt.

Nu mag je nooit in de komende jaren onder deze frequentie komen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Z2N »

Ik heb het artikel via Blendle kunnen lezen, vond het niet erg bijster interessant. In het artikel vertelt gedeputeerde Ruud van Heugten van OV, dus tsja, als je dan een goed artikel verwacht... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Yanaike schreef:Hoezo is het PvE niet vraaggericht?
Er worden meer bussen aangeboden op de plekken waar veel vraag is, de drukke lijnen en er worden minder bussen aangeboden op de plekken waar weinig vraag is, de dunne lijnen.
Of hoe definieer jij anders 'vraaggericht' en 'aanbodgericht'?
Dat is wat je leest als je Van Heugten zijn verhaal leest, als je het PvE erbij pakt kom je toch echt tot een andere conclusie. (en niet zomaar blind staart op de artikelen die sinds gisteren ook te downloaden zijn op de site van Brabant).
Overigens praten we over 10 jaar over een bedrag van een half miljard Euro.
De reizigersopbrengsten zijn bijna 60% (40% is subsidie)


Dit is simpelweg de conclusie:

Er worden minder bussen aangeboden op de plekken waar veel vraag is, de drukke lijnen en er worden meer bussen aangeboden op de plekken waar weinig vraag is, de dunne lijnen.
De telcijfers van 2011 en 2012 liegen er niet om, maar omdat er toevallig een HOV baantje ligt wil dat niet per definitie zeggen dat dat een 'dikke' lijn is met veel vraag. Nu kan je wel de HOV baan volgooien met bussen, maar de VRAAG zal niet explosief groeien.

Nogmaals lijn 1 doet het stukken minder dan lijn 2 en 4. Laatst genoemde lijnen gaan in de weekenden terug in frequentie (als de vervoerder niet meer bied) Lijn 1 gaat op alle avonden en weekenden steevast te vaak en met geleed rijden.
Vooral het 'te laag' inschatten en daarmee de vervoerder willens en wetens op kosten jagen (versterking inzetten zal nodig zijn) is ronduit dom en onverantwoord.

Tijdsblokken zijn vast elke lijn waar dan ook heeft dezelfde tijdsspanne.

Verplichte halten liggen te vast.

De afgelopen jaren is het netwerk van Eindhoven al erg vraaggericht uitgevoerd, dat wil zeggen ruim beneden het verplichte aanbod of soms ook meer dan het verplichte.
Er zijn echt wel zaken die wel logisch zijn (lijn 10/12, 5,55, 13) maar dan heb je het wel zon beetje gehad.
Dus komen aankakken met HOV lijnen die vaker moeten gaan rijden en dunne lijnen inperken... als dat nodig zou zijn had SRE/Hermes dat uiteraard al gedaan.
Laatst gewijzigd door huibf op wo 08 apr 2015, 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Z2N schreef:Ik heb het artikel via Blendle kunnen lezen, vond het niet erg bijster interessant. In het artikel vertelt gedeputeerde Ruud van Heugten van OV, dus tsja, als je dan een goed artikel verwacht... (A)
vertelt = blaat
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

CamilleKreemers schreef:Behalve dan dat de vraag in de avonduren vast ligt voor VolansPlus (altijd 4x/uur). Het lijkt me logischer in de avond om dan 2x/uur te rijden. Ook moet er een halfuursdienst Valkenswaard - Maarheeze/Heeze worden geboden, terwijl CXX die lijn alleen in de winter laat rijden, omdat buiten die periode er haast geen gebruik van gemaakt wordt.

Nu mag je nooit in de komende jaren onder deze frequentie komen.
Dat klopt niet helemaal. Van de VolansPlus lijnen blijven alleen de 1, 401 en 402 's avonds 4x/uur rijden. De lijnen naar Ekkersrijt en HTC gaan al vrij snel terug naar 2x/uur en vervolgens 1x/uur (Ekkersrijt) en niet meer na HTC vanaf 20:00. Het zou ook wat raar zijn als daar na 20:00 nog gelede bussen rondjes aan het rijden zijn. De VolansPlus naar SummaCollege zijn sowieso alleen een paar spitsritten ter versterking van de lijnen naar Nuenen/Gemert.

Die halfuursdienst naar Maarheeze/Heeze mag om en om gereden worden. Dus 1x/uur Valkenswaard-Maarheeze en 1x/uur Valkenswaard-Heeze. Dat komt neer om 2 ritten 's ochtends en 3 à 4 ritten 's middags naar beide plaatsen. Zo veel is het nou ook weer niet als je het gaat uitrekenen. Maar ik geef toe, op een concessie waar verder overal bespaard wordt is dit ineens een rare nieuwe verplichting.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Yanaike schreef:De lijnen naar Ekkersrijt en HTC gaan al vrij snel terug naar 2x/uur en vervolgens 1x/uur (Ekkersrijt) en niet meer na HTC vanaf 20:00.
HTC elk kwartier met geleed, tussen 9.00 en 18.30...
Waarom denk je dat SRE en Hermes alleen in de spits die ritten rijden, en in 2014 zelfs minder ritten is gaan rijden ?
CamilleKreemers schreef: Die halfuursdienst naar Maarheeze/Heeze mag om en om gereden worden. Dus 1x/uur Valkenswaard-Maarheeze en 1x/uur Valkenswaard-Heeze. Dat komt neer om 2 ritten 's ochtends en 3 à 4 ritten 's middags naar beide plaatsen. Zo veel is het nou ook weer niet als je het gaat uitrekenen. Maar ik geef toe, op een concessie waar verder overal bespaard wordt is dit ineens een rare nieuwe verplichting.
De ritten die er nu rijden zijn 100% gericht op de scholieren. De ritten die naar de Markt in Valkenswaard doorreden zijn geschrapt omdat er geen behoefte was. De ritten zijn NET kostendekkend, maar mee ook niet.
Dus ja gooi er maar weer extra geld tegenaan !
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Dankzij de provincie is het de komende concessieperiode verplicht die ritten te blijven bieden. Ik snap hierin de provincie alleen niet.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

huibf schreef: Dit is simpelweg de conclusie:

Er worden minder bussen aangeboden op de plekken waar veel vraag is, de drukke lijnen en er worden meer bussen aangeboden op de plekken waar weinig vraag is, de dunne lijnen.
De telcijfers van 2011 en 2012 liegen er niet om, maar omdat er toevallig een HOV baantje ligt wil dat niet per definitie zeggen dat dat een 'dikke' lijn is met veel vraag. Nu kan je wel de HOV baan volgooien met bussen, maar de VRAAG zal niet explosief groeien.

Nogmaals lijn 1 doet het stukken minder dan lijn 2 en 4. Laatst genoemde lijnen gaan in de weekenden terug in frequentie (als de vervoerder niet meer bied) Lijn 1 gaat op alle avonden en weekenden steevast te vaak en met geleed rijden.
Vooral het 'te laag' inschatten en daarmee de vervoerder willens en wetens op kosten jagen (versterking inzetten zal nodig zijn) is ronduit dom en onverantwoord.
Ben ik toch niet helemaal met je eens. Je denkt te veel in de patronen van het huidige lijnennet. De nieuwe concessie is minder fijnmazig. Passagiers worden meer gebundeld op hoofdassen dan op kleine lijnen die door de wijk rijden. Heel veel reizigers gaan mogelijk op een andere manier reizen.

Lijn 1 krijgt wel meer ritten en wordt geleed, maar bedenk ook dat die veel meer passagiers uit de wijken Woenselse Heide, Jagershoef, Prinsejagt, Rapenland, Kronehoef mee gaat nemen met het ontbreken/verminderen van lijn 2/3/144 daar.

Lijn 4 gaat er helemaal niet zo erg op achteruit. De frequentie wordt alleen lager op zaterdag. Geleed materieel is niet meer verplicht op de lijn, maar bedenk ook dat reizigers uit de wijk Eckart van de HOV gebruik gaan maken.

Lijn 2 gaat er ook helemaal niet zo erg achteruit. Net als bij lijn 4 wordt de frequentie alleen lager op zaterdag. Het traject over Kloosterdreef en Doctor Cuyperslaan zou onzinnig zijn met een HOV-baan op 400 meter afstand.
Tijdsblokken zijn vast elke lijn waar dan ook heeft dezelfde tijdsspanne.
Dit snap ik niet helemaal?
Verplichte halten liggen te vast.
En dit ben ik wel met je eens. Alhoewel ik er wel bij moet vermelden dat dit alleen geldt voor de Volans lijnen, maar het is logisch dat die vastgelegd zijn omdat ze over de HOV-assen moeten rijden. In de niet-Volans lijnen zit meer flexibiliteit, maar de verplichten halten daar liggen inderdaad erg vast...
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

huibf schreef:
Yanaike schreef:De lijnen naar Ekkersrijt en HTC gaan al vrij snel terug naar 2x/uur en vervolgens 1x/uur (Ekkersrijt) en niet meer na HTC vanaf 20:00.
HTC elk kwartier met geleed, tussen 9.00 en 18.30...
Waarom denk je dat SRE en Hermes alleen in de spits die ritten rijden, en in 2014 zelfs minder ritten is gaan rijden ?
Ik reageerde met deze opmerking eigenlijk vooral op Camille die zei dat alle VolansPlus lijnen tot 's avonds 4x/uur bleven reden. Dat is gelukkig niet het geval bij de HTC. Overdag elk kwartier met geleed naar HTC vind ik ook wat overdreven, maar 4x/uur met normaal materieel lijkt me op zich wel oké?
huibf schreef:
CamilleKreemers schreef: Die halfuursdienst naar Maarheeze/Heeze mag om en om gereden worden. Dus 1x/uur Valkenswaard-Maarheeze en 1x/uur Valkenswaard-Heeze. Dat komt neer om 2 ritten 's ochtends en 3 à 4 ritten 's middags naar beide plaatsen. Zo veel is het nou ook weer niet als je het gaat uitrekenen. Maar ik geef toe, op een concessie waar verder overal bespaard wordt is dit ineens een rare nieuwe verplichting.
De ritten die er nu rijden zijn 100% gericht op de scholieren. De ritten die naar de Markt in Valkenswaard doorreden zijn geschrapt omdat er geen behoefte was. De ritten zijn NET kostendekkend, maar mee ook niet.
Dus ja gooi er maar weer extra geld tegenaan !
Door ze juist wel in Valkenswaard naar de Markt door te laten rijden en daar op een lijn naar Eindhoven door te koppelen neem je ook deels de functie van lijn 170 over.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Yanaike schreef: Ben ik toch niet helemaal met je eens. Je denkt te veel in de patronen van het huidige lijnennet. De nieuwe concessie is minder fijnmazig. Passagiers worden meer gebundeld op hoofdassen dan op kleine lijnen die door de wijk rijden. Heel veel reizigers gaan mogelijk op een andere manier reizen.
Om sommige stukken kan je best wat zaken bundelen. Maar zeker niet alles.
Alleen al voor lijn 3
Het deel van lijn 3 over de Noordzeelaan is ruim 1 km naar de HOV halte.
Daarbij bij Den EerdBrand is een groot ouderencomplex.
Het deel over de Lohengrinlaan zou wel gestrekt kunnen via de Genovevalaan daar zijn de afstanden wat korter.
Het deel van lijn 3 naar Blixembosch West via lijn 2 gaat voor die reizigers wel een erg lange reistijd opleveren.
Yanaike schreef: Lijn 1 krijgt wel meer ritten en wordt geleed, maar bedenk ook dat die veel meer passagiers uit de wijken Woenselse Heide, Jagershoef, Prinsejagt, Rapenland, Kronehoef mee gaat nemen met het ontbreken/verminderen van lijn 2/3/144 daar.
Deels, maar je gaat zeker nog meer reizigers verliezen dan je nu al hebt.
Yanaike schreef: Lijn 4 gaat er helemaal niet zo erg op achteruit. De frequentie wordt alleen lager op zaterdag. Geleed materieel is niet meer verplicht op de lijn, maar bedenk ook dat reizigers uit de wijk Eckart van de HOV gebruik gaan maken.
Nee, dat doen ze nu ook niet. Lijn 404 rijdt daar immers al frequent. Daarbij Lijn 4 zit op zaterdag over een grote tijdsspanne nokje vol. Beduidend meer reizigers dan op lijn 1.
Yanaike schreef: Lijn 2 gaat er ook helemaal niet zo erg achteruit. Net als bij lijn 4 wordt de frequentie alleen lager op zaterdag. Het traject over Kloosterdreef en Doctor Cuyperslaan zou onzinnig zijn met een HOV-baan op 400 meter afstand.
Over de Doctor Cuyperslaan is onzinnig wellicht, maar over de Kloosterdreef niet. Ook daar een groot ouderencentrum en vergeet de zaterdagmarkt niet. Daarbij is de afstand naar het centrum dusdanig kort, dat elke extra aanlooptijd naar een halte in geen verhouding staat. De route van lijn 2 over de betreffende route is gewoon reizigersvraag waardig.
Lijn 2 zit is met stip de drukste ehv stadslijns.
Er is een verplichte halte Wattstraat dat resulteert in een vreemde lijnkromming die ook nog eens gaat zorgen voor NOG meer reistijd. Overstappen op WC woensel kan maar de terugweg naar Blixembosch kan voor lange overstaptijden zorgen als de de overstap mist.
Wel zou je naar Kloosterdreef de ring richting Boschdijk kunnen opgaan. scheelt 30 seconden rijtijd (is ooit al gemeten)
Yanaike schreef:
Tijdsblokken zijn vast elke lijn waar dan ook heeft dezelfde tijdsspanne.
Dit snap ik niet helemaal?
Waarom zou je lijn 26 op zondag om 9.00 uur willen bedienen. die lijn is onder protest opgeheven, dat wel.
Bieden volgens vraag, vanaf 11.00 tot 20.00 uur (ipv 9.00-18.00) en dan 1x per 2 uur volstaat.
Per lijn zou je moeten bekijken wat de VRAAG is en niet iets BIEDEN.
Wat denk je wat SRE en Hermes de afgelopen jaren hebben gedaan.

Idem voor lijn 23, 25. Maar dat geldt voor elke lijn.
Yanaike schreef:
Verplichte halten liggen te vast.
En dit ben ik wel met je eens. Alhoewel ik er wel bij moet vermelden dat dit alleen geldt voor de Volans lijnen, maar het is logisch dat die vastgelegd zijn omdat ze over de HOV-assen moeten rijden. In de niet-Volans lijnen zit meer flexibiliteit, maar de verplichten halten daar liggen inderdaad erg vast...
Lijn 2 als voorbeeld. Verplicht via de Wattstraat.
Lijn 3 verplicht koppelen aan Lijn 2.

Resume van het verhaal is DRU's eraf op HOV en DRU's erbij op de stadslijnen.
Enfin wat we nu hebben minus wat finetune zaken en wat effectiever indelen. 5 en 55 en 10 en 12 bundelen is WEL een goed idee. Maar dat is al vaker ooit bekeken.
Yanaike schreef: Ik reageerde met deze opmerking eigenlijk vooral op Camille die zei dat alle VolansPlus lijnen tot 's avonds 4x/uur bleven reden. Dat is gelukkig niet het geval bij de HTC. Overdag elk kwartier met geleed naar HTC vind ik ook wat overdreven, maar 4x/uur met normaal materieel lijkt me op zich wel oké?
Als je lucht wil vervoeren dan is het oké. Klaarblijkelijk wil van Heugten dat ook.
Waarom denk je dat SRE dat nu niet doet?
Afgelopen jaren is juist vraagafhankelijk al het toverwoord gebleken.

Nog zo'n mooie. Lijn 103/145. Tussen Best en Veldhoven MCC blijft de bus rijden.
In het Eindhovense wordt deze opgeheven.
Waarom denk je dat lijn 103 juist in Veldhoven afgelopen jaar is teruggebracht in frequentie lijn 103 icm 145 juist in Eindhoven is gehandhaafd ?
Nee met een zogenaamd "ontwikkelteam" gaan we er nog eens naar kijken en "hoppa" de lijn is rendabel op het deel wat nu onrendabel is. Zoiets is pure domheid.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom wordt de vervoerder niet vrijgelaten in haar vervoersplan?
Je kan altijd de Volanslijnen eisen met een minimale frequentie van 2x/uur, en de verplichting dat deze lijnen groeien moeten. Kun je een mooie bonus aan plaatsen voor als het aantal reizigers + reizigerskilometers groeien.

De verbinding Gemert - Nuenen - Eindhoven wordt ook iets van 15min verlengd, wat ik toch aanzienlijk vind.

En die laatste opmerking van Huibf: Dit is niet rendabel, maar politieke wil. We weten allemaal dat die politiek soms keuzes maakt doe niet OV-vriendelijk is. Deze lijn 103 is er een van.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Yanaike »

huibf schreef: Om sommige stukken kan je best wat zaken bundelen. Maar zeker niet alles.
Alleen al voor lijn 3
Het deel van lijn 3 over de Noordzeelaan is ruim 1 km naar de HOV halte.
Daarbij bij Den EerdBrand is een groot ouderencomplex.
Het deel over de Lohengrinlaan zou wel gestrekt kunnen via de Genovevalaan daar zijn de afstanden wat korter.
Het deel van lijn 3 naar Blixembosch West via lijn 2 gaat voor die reizigers wel een erg lange reistijd opleveren.
Het is jammer dat je URL niet werkt, anders had ik je wandelroute wel even willen zien. Zelf kom ik uit op 800 meter waar de Noordzeelaan en Huizingalaan het verst uit elkaar liggen, maar vanaf dat punt is het maar 400 meter naar verplichte halte Hondsruglaan. Bovendien is het mogelijk dat de lijn naar Best nog een stukje van lijn 3 doet ten noorden van WC Woensel (Lohengrinlaan - Roelantlaan bijvoorbeeld). Ik denk dat Woenselse Heide met een bus over de Roelantlaan, halte Hondsruglaan en HOV over de Huizingalaan prima bediend wordt eerlijk gezegd.

Er zijn wel meer oudercomplexen die geen eigen bushalte hebben. Als het enigszins kan ben ik van mening dat busroutes zoveel mogelijk langs dit soort plekken moeten komen, maar soms past dat gewoon niet in de dienstregeling. Speciaal voor ouderen zijn er ook nog altijd taxi-achtige concepten waar ze gebruik van kunnen maken.

De route van Blixembosch West <-> Station wordt inderdaad langer, maar de oude lijn 3 reed ook al niet de snelste route. Ik gok dat de route van lijn 3 hooguit 10 minuten langer wordt? Daar staat dan wel een frequentieverhoging in het dal tegenover. En eventueel zou je op WC Woensel kunnen overstappen? Het is misschien niet ideaal maar ik denk dat een ingrijpendere wijziging beter is dan dat lijn 3 langzaam uitsterft tot de 'lijn 13' van Eindhoven Noord.
huibf schreef:
Yanaike schreef: Lijn 1 krijgt wel meer ritten en wordt geleed, maar bedenk ook dat die veel meer passagiers uit de wijken Woenselse Heide, Jagershoef, Prinsejagt, Rapenland, Kronehoef mee gaat nemen met het ontbreken/verminderen van lijn 2/3/144 daar.
Deels, maar je gaat zeker nog meer reizigers verliezen dan je nu al hebt.
Hoezo?
huibf schreef:
Yanaike schreef: Lijn 4 gaat er helemaal niet zo erg op achteruit. De frequentie wordt alleen lager op zaterdag. Geleed materieel is niet meer verplicht op de lijn, maar bedenk ook dat reizigers uit de wijk Eckart van de HOV gebruik gaan maken.
Nee, dat doen ze nu ook niet. Lijn 404 rijdt daar immers al frequent. Daarbij Lijn 4 zit op zaterdag over een grote tijdsspanne nokje vol. Beduidend meer reizigers dan op lijn 1.
Dat is dan misschien meer een kwestie van gewoonte? Want lijn 21/22/404 worden nu wel al aangegeven als serieus advies in 9292. En HOV2 is nog niet klaar, als dat klaar is gaan de bussen via de Montgommerylaan nog sneller.

Ik ken lijn 4 te slecht om over reizigersaantal te oordelen, maar als die inderdaad zelfs op zaterdag zo vol zit dan denk ik dat de vervoerder met alle plezier de frequentie naar 4x/uur opschroeft op zaterdag?
huibf schreef:
Yanaike schreef: Lijn 2 gaat er ook helemaal niet zo erg achteruit. Net als bij lijn 4 wordt de frequentie alleen lager op zaterdag. Het traject over Kloosterdreef en Doctor Cuyperslaan zou onzinnig zijn met een HOV-baan op 400 meter afstand.
Over de Doctor Cuyperslaan is onzinnig wellicht, maar over de Kloosterdreef niet. Ook daar een groot ouderencentrum en vergeet de zaterdagmarkt niet. Daarbij is de afstand naar het centrum dusdanig kort, dat elke extra aanlooptijd naar een halte in geen verhouding staat. De route van lijn 2 over de betreffende route is gewoon reizigersvraag waardig.
Lijn 2 zit is met stip de drukste ehv stadslijns.
Er is een verplichte halte Wattstraat dat resulteert in een vreemde lijnkromming die ook nog eens gaat zorgen voor NOG meer reistijd. Overstappen op WC woensel kan maar de terugweg naar Blixembosch kan voor lange overstaptijden zorgen als de de overstap mist.
Wel zou je naar Kloosterdreef de ring richting Boschdijk kunnen opgaan. scheelt 30 seconden rijtijd (is ooit al gemeten)
Het is maar 5-8 minuten lopen naar de Montgommerylaan. Daar kunnen bussen veel beter opschieten dan op de Kloosterdreef en daar rijden de bussen veel frequenter. Lijn 2 is misschien nu wel de drukste stadslijn, maar of dat nog steeds het geval is nadat de HOV2 volledig in werking is, is nog maar de vraag. Ik zie liever dat lijn 2 nu al levendig gehouden wordt dan dat die later langzaam uitsterft.
huibf schreef:
Yanaike schreef:
Tijdsblokken zijn vast elke lijn waar dan ook heeft dezelfde tijdsspanne.
Dit snap ik niet helemaal?
Waarom zou je lijn 26 op zondag om 9.00 uur willen bedienen. die lijn is onder protest opgeheven, dat wel.
Bieden volgens vraag, vanaf 11.00 tot 20.00 uur (ipv 9.00-18.00) en dan 1x per 2 uur volstaat.
Per lijn zou je moeten bekijken wat de VRAAG is en niet iets BIEDEN.
Wat denk je wat SRE en Hermes de afgelopen jaren hebben gedaan.

Idem voor lijn 23, 25. Maar dat geldt voor elke lijn.
Ja, dat ben ik op zich wel met je eens :P

Openbaar vervoer is een uitstervend concept. Kijk om je heen, is er de laatste tijd ook maar één concessie geweest in Nederland waar bij de aanbesteding niet op bezuinigd moest worden? Alles moet met minder DRU's. Door meer bussen over de HOV te sturen en de overige lijnen samen te voegen, blijft het grootste deel van de haltes nog steeds bediend en creëer je tegelijkertijd efficiënte routes voor de doorgaande reiziger. Ik vind het PvE ook niet ideaal, maar ik denk dat we het heel veel slechter hadden kunnen treffen.

Mijn advies zou zijn om:
- Nog eens kritisch te kijken naar minimaal geëiste frequenties op lijnen naar Ekkersrijt/HTC
- Kritisch kijken naar verplichte Volans-ritten richting Heeze/Maarheeze
- Kritisch kijken naar huidige lijn 23/25/26 en de plannen die eerst op tafel lagen met een lijn 23 Helmond - Gemert - Boxmeer iets serieuzer nemen. Dat past beter bij het Volans-concept lijkt me.
- Frequenties op overige HOV lijnen te laten zoals die nu in het PvE staan (HOV-banen zijn niet voor niets aangelegd).
- Vervoerder iets vrijer laten in de routes van stadslijnen (en streeklijnen?) die niet over HOV rijden, mits dat niet ten koste gaat van frequenties op het HOV. De provincie zou het aan de vervoerder moeten overlaten of die lijn 2/3 splits of combineert. En datzelfde geldt overigens ook voor lijn 15/19.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Yanaike schreef:Heel veel reizigers gaan mogelijk op een andere manier reizen.
Zoals de auto :Y

Ik zal Hermes nog wel een beetje trouw blijven, voorlopig, maar alleen voor vervoer thuis - Eindhoven. Als het afbraakbeleid doorzet zal het daarbij blijven en hooguit minder worden.

Zodra een auto er is ga ik thuis - Nijmegen niet meer met de bus doen (in dat kader jammer dat de verbinding naar Boxmeer niet komt, ook al is die voor mij eigenlijk ongunstig omdat ik in Dukenburg moet zijn).
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten