Yanaike schreef:
Ben ik toch niet helemaal met je eens. Je denkt te veel in de patronen van het huidige lijnennet. De nieuwe concessie is minder fijnmazig. Passagiers worden meer gebundeld op hoofdassen dan op kleine lijnen die door de wijk rijden. Heel veel reizigers gaan mogelijk op een andere manier reizen.
Om sommige stukken kan je best wat zaken bundelen. Maar zeker niet alles.
Alleen al voor lijn 3
Het deel van lijn 3 over de Noordzeelaan is ruim 1 km naar de HOV halte.
Daarbij bij Den EerdBrand is een groot ouderencomplex.
Het deel over de Lohengrinlaan zou wel gestrekt kunnen via de Genovevalaan daar zijn de afstanden wat korter.
Het deel van lijn 3 naar Blixembosch West via lijn 2 gaat voor die reizigers wel een erg lange reistijd opleveren.
Yanaike schreef:
Lijn 1 krijgt wel meer ritten en wordt geleed, maar bedenk ook dat die veel meer passagiers uit de wijken Woenselse Heide, Jagershoef, Prinsejagt, Rapenland, Kronehoef mee gaat nemen met het ontbreken/verminderen van lijn 2/3/144 daar.
Deels, maar je gaat zeker nog meer reizigers verliezen dan je nu al hebt.
Yanaike schreef:
Lijn 4 gaat er helemaal niet zo erg op achteruit. De frequentie wordt alleen lager op zaterdag. Geleed materieel is niet meer verplicht op de lijn, maar bedenk ook dat reizigers uit de wijk Eckart van de HOV gebruik gaan maken.
Nee, dat doen ze nu ook niet. Lijn 404 rijdt daar immers al frequent. Daarbij Lijn 4 zit op zaterdag over een grote tijdsspanne nokje vol. Beduidend meer reizigers dan op lijn 1.
Yanaike schreef:
Lijn 2 gaat er ook helemaal niet zo erg achteruit. Net als bij lijn 4 wordt de frequentie alleen lager op zaterdag. Het traject over Kloosterdreef en Doctor Cuyperslaan zou onzinnig zijn met een HOV-baan op 400 meter afstand.
Over de Doctor Cuyperslaan is onzinnig wellicht, maar over de Kloosterdreef niet. Ook daar een groot ouderencentrum en vergeet de zaterdagmarkt niet. Daarbij is de afstand naar het centrum dusdanig kort, dat elke extra aanlooptijd naar een halte in geen verhouding staat. De route van lijn 2 over de betreffende route is gewoon reizigersvraag waardig.
Lijn 2 zit is met stip de drukste ehv stadslijns.
Er is een verplichte halte Wattstraat dat resulteert in een vreemde lijnkromming die ook nog eens gaat zorgen voor NOG meer reistijd. Overstappen op WC woensel kan maar de terugweg naar Blixembosch kan voor lange overstaptijden zorgen als de de overstap mist.
Wel zou je naar Kloosterdreef de ring richting Boschdijk kunnen opgaan. scheelt 30 seconden rijtijd (is ooit al gemeten)
Yanaike schreef:
Tijdsblokken zijn vast elke lijn waar dan ook heeft dezelfde tijdsspanne.
Dit snap ik niet helemaal?
Waarom zou je lijn 26 op zondag om 9.00 uur willen bedienen. die lijn is onder protest opgeheven, dat wel.
Bieden volgens vraag, vanaf 11.00 tot 20.00 uur (ipv 9.00-18.00) en dan 1x per 2 uur volstaat.
Per lijn zou je moeten bekijken wat de VRAAG is en niet iets BIEDEN.
Wat denk je wat SRE en Hermes de afgelopen jaren hebben gedaan.
Idem voor lijn 23, 25. Maar dat geldt voor elke lijn.
Yanaike schreef:
Verplichte halten liggen te vast.
En dit ben ik wel met je eens. Alhoewel ik er wel bij moet vermelden dat dit alleen geldt voor de Volans lijnen, maar het is logisch dat die vastgelegd zijn omdat ze over de HOV-assen moeten rijden. In de niet-Volans lijnen zit meer flexibiliteit, maar de verplichten halten daar liggen inderdaad erg vast...
Lijn 2 als voorbeeld. Verplicht via de Wattstraat.
Lijn 3 verplicht koppelen aan Lijn 2.
Resume van het verhaal is DRU's eraf op HOV en DRU's erbij op de stadslijnen.
Enfin wat we nu hebben minus wat finetune zaken en wat effectiever indelen. 5 en 55 en 10 en 12 bundelen is WEL een goed idee. Maar dat is al vaker ooit bekeken.
Yanaike schreef:
Ik reageerde met deze opmerking eigenlijk vooral op Camille die zei dat alle VolansPlus lijnen tot 's avonds 4x/uur bleven reden. Dat is gelukkig niet het geval bij de HTC. Overdag elk kwartier met geleed naar HTC vind ik ook wat overdreven, maar 4x/uur met normaal materieel lijkt me op zich wel oké?
Als je lucht wil vervoeren dan is het oké. Klaarblijkelijk wil van Heugten dat ook.
Waarom denk je dat SRE dat nu niet doet?
Afgelopen jaren is juist vraagafhankelijk al het toverwoord gebleken.
Nog zo'n mooie. Lijn 103/145. Tussen Best en Veldhoven MCC blijft de bus rijden.
In het Eindhovense wordt deze opgeheven.
Waarom denk je dat lijn 103 juist in Veldhoven afgelopen jaar is teruggebracht in frequentie lijn 103 icm 145 juist in Eindhoven is gehandhaafd ?
Nee met een zogenaamd "ontwikkelteam" gaan we er nog eens naar kijken en "hoppa" de lijn is rendabel op het deel wat nu onrendabel is. Zoiets is pure domheid.