huibf schreef:De verbinding Gemert - Nuenen - Eindhoven wordt ook iets van 15min verlengd, wat ik toch aanzienlijk vind.
Vanaf busstation Nuenen doen lijn 21/22 via Woensel er maar 5 minuten langer over dan 121/122 , en dat is de huidige route zonder busbaan langs de Montgomerylaan. Ik weet niet hoe jij bij een kwartier komt.
huibf schreef: 5 en 55 en 10 en 12 bundelen is WEL een goed idee. Maar dat is al vaker ooit bekeken.
Die 5 en 55 zijn al ooit eens 'gebundeld' geweest. 'Vroeger' had je zowel lijn 5 als lijn 6 tussen het Station en Geestenberg rijden, beide een kwartierdienst. Lijn 6 reed via 't Hofke en 5 door de Doornakkers. In 2002/2003 werd deze doorkoppeling verbroken, en vanaf 2004 werden ze gecombineerd tot één lijn, en ging zelfs de dalfrequentie omlaag (van tweemaal 4x per uur naar eenmaal om het half uur). De lijn was vergelijkbaar met de huidige lijn 5, alleen reed in plaats van langs het Rembrandtplein, langs halte Kievitlaan en door de Poeiersstraat. Deze situatie hield niet lang stand, gezien er blijkbaar veel bewoners aan de Poeiersstraat erop tegen waren.
Toch nog een vraag/kanttekening: het is duidelijk dat de huidige lijn 5 vrij rendabel is, zeker in de spits, maar de keren dat ik 55 moet hebben heb ik nooit het idee dat het een lege bus is? Of zie ik het verkeerd? Het blijft toch wat sneller naar het station vanuit 't Hofke dan met 5.
Wat betreft 10/12: Het was inderdaad al eerder de bedoeling geweest deze te combineren (of in de praktijk lijn 10 strak te trekken over de Geldropseweg en lijn 12 via de P. Dondersstraat/Bonifaciuslaan laten rijden). Dit was toen niet doorgegaan, maar kwam er wel een avond/zondaglijn 112, die via de Heezerweg naar Geldrop reed.
Dit lijkt me wel weer een vrij logisch gevolg: zeker binnen de rondweg is het een kippeneindje van de Heezer- naar de Leenderweg. En een eventuele halte aan de Tivolilaan zou het vervallen van halte Lavendelstraat makkelijk kunnen opvangen. Alleen vanaf halte Jan van Eijckgracht is het iets verder lopen naar Otto Veniusweg of DAF 2.
Wat betreft lijn 3: Ik denk niet dat er geen toekomst is voor de route over de Noordzeelaan (of desnoods een vervangende route over de Rode Kruislaan). Ik denk dat een lusroute door de twee Blixemboschen, De Tempel, en Woenselse Heide aannemelijker is.
huibf schreef:Over de Doctor Cuyperslaan is onzinnig wellicht, maar over de Kloosterdreef niet. Ook daar een groot ouderencentrum en vergeet de zaterdagmarkt niet.
De zaterdagmarkt is het probleem niet. Gildelaan en Looierstraat kunnen dat makkelijk opvangen. Ik vraag me toch af wat er van het vroegere HOV-plan is terechtgekomen om 2 en 3 strak te trekken over de Montgomerylaan, en lijn 8 de route Boschdijk-Kronehoefstraat-Kloosterdreef-Dr. Berlagelaan-Oude Bosschebaan te laten rijden. Aan de andere kant kan de huidige lijn 8 tussen het station en Philips Nederland aardig vol zitten...