Pagina 11 van 23

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 13:28
door MdJ
Volgens mij krijg je in GD meer geld als je een gelede bus (1,25*DRU ofzo?) inzet. In principe hetzelfde als dat in Gelderland/Achterhoek je 0.6*DRU krijgt (0.75*DRU in HWGO) voor een 8-persoonsbus en 0.2 voor vraagafhankelijk vervoer.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 22:15
door Pim-AllianceB95
Natuurlijk bestaan daar gedifferentieerde vergoedingen voor. Op het moment dat je als vervoersautoriteit geleed materiaal EIST, zal elke inschrijver dat ook doorberekenen in zijn DRU-prijs (ofwel een aparte DRU-prijs voor geleed materieel vragen, of, als dat conform het bestek niet zou mogen, de algemene DRU-prijs verhogen). In dat licht is er voor Arriva geen enkele reden om niet mee te doen aan een aanbesteding waarin geleed materieel wordt geëist.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: di 15 dec 2015, 13:15
door Somoht
Hermes heeft de aanbesteding nu ook gewonnen, check https://twitter.com/OV_Magazine/with_replies voor verslag met plaatjes.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: di 15 dec 2015, 13:50
door Meltrain
Hermes maakt ambitie waar en gaat OV verzorgen in ZO-Brabant
Geplaatst op: maandag 15 december 2015

De provincie heeft het ingediende aanbod van Hermes uitvoerig getoetst en heeft besloten de concessie voor het Openbaar Vervoer in de regio Zuidoost-Brabant aan Hermes te gunnen. Hermes gaat vanaf 11 december 2016 het busvervoer in de regio verzorgen voor de komende 10 jaar.

Op 16 november jl. leverde Hermes als enige vervoerder een bieding in voor de concessie Zuidoost-Brabant. Deze bieding is de afgelopen weken beoordeeld en getoetst aan de eisen en ambities die de provincie stelt aan het OV in de regio.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Hermes heeft onze visie op de toekomst van het OV goed begrepen en heeft een hele goede bieding ingediend waar wij erg blij mee zijn. Ze bieden binnen het beschikbare budget meer ritten aan dan wij geëist hadden en 8% meer ritten dan in de huidige dienstregeling. Deze extra bussen gaan vooral rijden op de stedelijke HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) assen en op de belangrijkste vervoerassen binnen de regio. Verder zijn we aangenaam verrast door het aanbod om meteen vanaf de start van de concessie het stedelijke HOV met ruim 40 elektrische gelede bussen te gaan rijden Hiervoor introduceert Hermes een nieuw iconisch voertuig met een tramachtige uitstraling met de naam Evolans. Zo’n grote inzet van zero-emissie-bussen is echt uniek in Nederland en sluit perfect aan bij de ambities van dit college voor maximale toepassing van innovatie en duurzame energie.”

Extra bussen

Belangrijk voor de reiziger zijn vooral de extra bussen die met ingang van de nieuwe concessie gaan rijden. Zo rijden er naar Eindhoven Airport straks 14 bussen per uur in de ochtendspits in plaats van 10 per uur. Ook worden er nieuwe verbindingen aangeboden zoals een rechtstreekse verbinding tussen de High Tech Campus en ASML en Eindhoven Airport. Verder wordt bijvoorbeeld in de spits een extra busverbinding aangeboden tussen Gemert en Boxmeer waardoor de reistijd tussen Gemert en Nijmegen met 30 minuten wordt verkort.

Lees verder


Ik vind die nieuwe bussen er wel mooi uitzien. :D

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: di 15 dec 2015, 14:19
door sirvinniei
Ik ook. Ik denk dat een grote reden waarom reizigers liever de trein dan de bus nemen het comfort en de uitstraling is. Door zulk soort bussen in te zetten die bovendien elektrisch zijn gaan alle voordelen van een trein boven een bus teniet.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: di 15 dec 2015, 14:59
door fogeltje
Hetgeen mij meteen opviel is een verbinding Gemert naar Boxmeer. Hij gaat toch komen.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: di 15 dec 2015, 16:56
door Hainje
Zou mij niets verbazen als de concessiewissel op de Maaslijn hier verband mee houdt. Dat het contract met Veolia beperkingen met zich meebracht voor de verwachte stroom reizigers die een dergelijke verbinding zal genereren en dat die beperkingen op de een of andere manier nu weggewerkt zijn.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: di 15 dec 2015, 18:41
door Raymond
8% meer ritten t.o.v. de huidige concessie terwijl er gesneden is in het aantal lijnen door de provincie. Die toename kan nooit alleen op de HOV-lijnen zitten. Die bus met kleurstelling ziet er ook gelikt uit. Eerste indruk is positief, benieuwd naar de verdere uitwerking maar dat zal nog minstens 6 weken duren.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: di 15 dec 2015, 18:46
door MdJ

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: di 15 dec 2015, 19:31
door Zugführer
Hoewel zo'n artist impression natuurlijk niet heel veel zegt lijkt het er op dat de huidige lijnnummering behouden blijft, en niet de willekeurige nummering uit het PvE gebruikt wordt. Het bestemmingsdisplay zegt namelijk "405 Achtse Barrier" ;)

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: di 15 dec 2015, 21:48
door huibf
Zugführer schreef:Hoewel zo'n artist impression natuurlijk niet heel veel zegt lijkt het er op dat de huidige lijnnummering behouden blijft, en niet de willekeurige nummering uit het PvE gebruikt wordt. Het bestemmingsdisplay zegt namelijk "405 Achtse Barrier" ;)
De nummering uit PVE is puur voor de leesbaarheid.
Ik zou graag de nummering overnemen van Brabant.
Maar aanvullend.

0-29 stad Ehv
30-39 stad Hm
40-99 streek

100 spits of enkele ritvarianten
200 buurtbus
300 HOV Streek (Volans)
400 HOV Stad (Evolans)
500 flex,bel,proeftuinbus
600 school
800 nacht of attractie

Aanvullend: van de 1xx tot 8xx serie geldt dat xx dezelfde voorwaarden heeft als de 0 tot 99 nummers.

Lijn 1 wordt dus 403 (of 405 ev tot 429)
lijn 2 blijft 2, 8 blijft 8.
lijn 181 wordt 601 (of 602 ev tot 629)
Lijn 150 wordt 50
Lijn 198 wordt 650
Lijn 458 wordt 258 en 658 voor de schoolritten
Lijn 104 blijft 104 (spitsritten stad ehv)
146, 170 blijven zo (spitsritten streek)
144 wordt 44
513 blijft 515
50 wordt 130 (spits stad Helmond)
552 wordt 532

Etc...

Daarnaast stadslijnen op volgend nummeren lijn 1 zo leeg zijn, maar 19 kan 1 worden, 12 lijn 3 etc.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: di 15 dec 2015, 22:22
door sirvinniei
Trouwens, volgens mij is die inzet van gelede elektrische bussen helemaal niet zo uniek. Arnhem rijdt er al 66 jaar mee.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: di 15 dec 2015, 22:40
door Suus
Die rijden echter met een bovenleiding, en de bussen die in Eindhoven komen van oplaadpunt tot oplaadpunt.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: di 15 dec 2015, 22:59
door nvdw
De exemplaren in Keulen hebben een pantograaf (jip&janneke: stroomafnemer op het dak) om op die punten bij te laden. Is het toch bijna een trolleybus ;)

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: di 15 dec 2015, 23:11
door sirvinniei
Bee schreef:Die rijden echter met een bovenleiding, en de bussen die in Eindhoven komen van oplaadpunt tot oplaadpunt.
Klopt, maar dat maakt de uitspraak dat er nergens anders in nederland zo'n grote inzet van zero-emission bussen is wel incorrect.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 00:43
door Meltrain
Dat weet ik nog zo net niet: Arnhem heeft maar 6 trolleylijnen en Eindhoven is wel wat groter dan Arnhem.
Als in Eindhoven bijna alle stadslijnen met een elektrische bus gaan rijden, kun je wel degelijk stellen dat er in Nederland nog nooit zo'n grote inzet van zero-emission bussen is geweest. :Y

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 07:44
door sirvinniei
Er zullen 40 elektrische bussen gaan rijden. Dat is vergelijkbaar met Arnhem als ik de wiki mag geloven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 18:08
door huibf
sirvinniei schreef:Er zullen 40 elektrische bussen gaan rijden. Dat is vergelijkbaar met Arnhem als ik de wiki mag geloven

Fout. 40 op dag een. Daarna volgen er stapsgewijs meer. Einde concessie dus alle bussen... stuk of 200 dus.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 18:11
door sirvinniei
Allemaal geleed?

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 18:30
door phileas
Ik zelf ben er echt tevreden mee. Ik was verrasd toen ik dat artikel zag op omroepbrabant. De bussen zijn echt mooi en comfortabel. Na mijn mening vind ik echt een uitstraling naar tram.
Maar op welke materiaal gaan de streekvolans rijden? Gaan ze ook elektrisch rijden?

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: wo 16 dec 2015, 19:43
door huibf
[wiki][/wiki]
phileas schreef:Ik zelf ben er echt tevreden mee. Ik was verrasd toen ik dat artikel zag op omroepbrabant. De bussen zijn echt mooi en comfortabel. Na mijn mening vind ik echt een uitstraling naar tram.
Maar op welke materiaal gaan de streekvolans rijden? Gaan ze ook elektrisch rijden?
Ja. Uiteindelijk alles electrisch. En nee niet alles geleed.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: do 17 dec 2015, 16:55
door Buzzer
Aanvullende order Citea’s SLE
Naast de order van circa 40 Citea’s SLFA Electric heeft Hermes voor de invoering van de eerste fase, ook 65 Citea’s SLE (Volans) bij VDL Bus & Coach besteld. Deze bussen zijn nodig om een gedeelte van het huidige dieselwagenpark om te zetten naar Euro 6 uitvoeringen om zo de overbrugging naar zero emissie schoner te laten verlopen.
http://www.vdlbuscoach.com/Home.aspx

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 08:17
door fogeltje
Is er al iets bekend over de genoemde verbinding Gemert-Boxmeer? Destijds waren op het forum best mooie ideeën geplaatst.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 09:29
door Meltrain
Over het algemeen worden gedetailleerdere plannen pas bekend nadat de bezwaarperiode afgelopen is, dus je moet nog even geduld hebben. ;)

Maar wat mij het handigst lijkt is om lijn 122 te verlengen. Komende vanaf de Groeskuilenstraat (in Gemert) kan deze via de Slenk de N272 bereiken en via deze weg kan hij naar Boxmeer. Onderweg moet er in elk geval een halte komen in Elsdorp en als het kan ook bij industrieterrein Wolfsbosch en nabij Oploo. Ook zou ik wel de halte Dr. Verbeecklaan in Sint Anthonis aandoen.
Wel moet de huidige (eind)halte Slenk verplaatst worden naar de hoek Groeskuilenstraat / Slenk.

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 10:24
door sirvinniei
Wie zal er nou bezwaar indienen op en concessie waarop maar een vervoerder heeft geboden?