Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door JWM »

Je kan als werkgever er echt wel voor zorgen dat medewerkers het OV gaan gebruiken door bijvoorbeeld parkeren te ontmoedigen. En een trambaan lijkt mij meteen wel het andere uiterste.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door sirvinniei »

De evolans wordt toch al praktisch een tram :wink:
Ik heb geen onderschrift
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door michiel71 »

fogeltje schreef:Dan kan Airport beter een shuttlebus regelen voor personeel die een rit vanaf station rijdt dusdanig dat de medewerkers op tijd kunnen beginnen op zondagochtend.
Wat zijn de meerkosten van één OV-dienstrit t.o.v. een shuttlebus?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door fogeltje »

Ik dacht dat je de gehele dienstregeling op zijn schop wilde gooien en gelijk een hele zwik ritten erbij wilt gooien. Een extra ritje kan geen kwaad, zolang je maar niet vanaf 6:00 een tienminutendienst op zondag wilt hebben. Je hebt wel een ander probleem...hoe gaan die mensen die bus pakken op Eindhoven? Er rijdt nog geen ander OV van waaruit ze kunnen overstappen. Dus dan moet iedereen alsnog met de auto naar het station? Of je moet op fietsafstand wonen. Maar voor de gemiddelde vliegreiziger zal dit geen uitkomst bieden (hooguit richting station, overstappen uit het eerste vliegtuig en tegen de tijd dat je in Eindhoven bent begint daar de boel ook te lopen).
"Een touringcar is geen bus"
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door michiel71 »

fogeltje schreef:Ik dacht dat je de gehele dienstregeling op zijn schop wilde gooien en gelijk een hele zwik ritten erbij wilt gooien. Een extra ritje kan geen kwaad, zolang je maar niet vanaf 6:00 een tienminutendienst op zondag wilt hebben. Je hebt wel een ander probleem...hoe gaan die mensen die bus pakken op Eindhoven? Er rijdt nog geen ander OV van waaruit ze kunnen overstappen. Dus dan moet iedereen alsnog met de auto naar het station? Of je moet op fietsafstand wonen. Maar voor de gemiddelde vliegreiziger zal dit geen uitkomst bieden (hooguit richting station, overstappen uit het eerste vliegtuig en tegen de tijd dat je in Eindhoven bent begint daar de boel ook te lopen).
De eerste vliegtuigen vertrekken op zondagochtend vanaf 08:00 uur. De terminal is al geopend vanaf 04:30am.
De laatste nachtbus uit Utrecht (lijn 872) komt om 04:26 binnen op station Eindhoven.
De laatste nachtbus uit Rotterdam (lijn 871) komt om 04:38 binnen op station Eindhoven .

Deze laatste bus zou dan op zaterdag- én zondagochtend direct kunnen doorrijden naar Eindhoven Airport.
Met daarnaast tot 08:00 uur nog elk uur een bus zou de bereikbaarheid van de luchthaven in het weekend enorm worden verbeterd.
Momenteel rijdt er pas vanaf 08:52 uur elk kwartier een express-bus (lijn 400) tussen Eindhoven Station en Airport Eindhoven.

Het aanbod van reizigers bestaat uit reizigers die vanuit Utrecht en Rotterdam de nachtbus pakken
naar Eindhoven en uit hotelgasten die de nacht hebben doorgebracht in Eindhoven
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Gekko123 »

Het klinkt allemaal mooi dat doorrijden van die nachtbussen, alleen een probleem: die bussen worden gereden door Arriva en niet door Hermes. Daarnaast heb je aan die uursdienst echt niks half 6 's ochtends op zondagochtend. Dan hebben de reizigers geen voor- en natransport van/naar de bus naar het Airport. De eerste trein op zondagochtend komt om 7.58 uur aan op station Eindhoven (uit Venlo) om over het overige stads- en streekvervoer nog maar te zwijgen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Suus »

Voor Schiphol rijdt GVB elke dag van de week een speciaal netwerk van zeer vroege spitsbussen om werknemers op Schiphol te brengen. Daardoor kunnen veel werknemers op Schiphol zonder auto naar het werk. Deze ritten rijden op tijdstippen dat de dagdienst nog niet volledig is opgestart.

Ik kan mij voorstellen dat een paar van deze lijnen die slechts zeer beperkte ritten rijden op de vroege ochtend voor de echte dienstregeling op gang komt interessant kunnen zijn voor werknemers op het vliegveld die in de regio Eindhoven wonen. Ja, dat kost geld, maar dat is wel mobiliteit waar mensen op zitten te wachten. En dergelijke ritten kunnen ook interessant zijn voor vroege vliegers die in de binnenstad van Eindhoven willen overnachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door sirvinniei »

Wat maakt het nou uit of mensen de afstand station-vliegveld met de bus doen of met de auto?
In het eerste geval kost het het vliegveld geld en in het tweede geval kunnen ze flink innen door de veel te dure parkeerplaatsen bij het vliegveld.
Ik heb geen onderschrift
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door huibf »

Schiphol heeft nogal wat personeel rondlopen. Je kan voor die paar man op EHV Airport, die met het ov willen, geen extra busdienst optuigen.
overigens zou een busdienstregeling van eerste tot laatste vliegtuig wel gewenst zijn.
er zijn goenoeg mensen die overnachten in EHV en dus met de busdienstregeling het eerste vliegtuig kunnen halen.
Ik weet niet zo niet wat het pve erover zegt in 2017.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door waldo79 »

Klopt, Eindhoven is (hoewel het 2e vliegveld van NL in vervoersbewegingen) in grootte geenszins te vergelijken met Schiphol. Ik vermoed dat het te kostbaar is om een vervoerssysteem op te zetten.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:Ik kan mij voorstellen dat een paar van deze lijnen die slechts zeer beperkte ritten rijden op de vroege ochtend voor de echte dienstregeling op gang komt interessant kunnen zijn voor werknemers op het vliegveld die in de regio Eindhoven wonen. Ja, dat kost geld, maar dat is wel mobiliteit waar mensen op zitten te wachten.
Eindhoven Airport zorgt voor 1300 directe en indirecte banen, als je de groei meetelt. Eindhoven Airport.nl
huibf schreef:overigens zou een busdienstregeling van eerste tot laatste vliegtuig wel gewenst zijn.
Dan wel als Lijn 401 anders is de kostendekkingsgraad te laag voor de vroege ritten.
baladid schreef:We praten hier over een luchthaven met 4 miljoen passagiers. Op de luchthavens van Neurenberg en Bremen, die beiden kleiner zijn, kan ik zonder problemen op een zaterdag om 6 uur vanuti het centrum zijn - dit werkt bij deze luchthaven niet, zo als we uit een ander topic weten.
Doordeweeks voor 06:30 komt er bijna geen een lijn binnen in Eindhoven die zijn volledige traject rijdt, daar valt al veel mee te winnen.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door huibf »

Uiteraard lijn 401. De route van 400 voegt niets toe.
Is 1 tot enkele minuten sneller. Laat de ongemakken die Meerhoven heeft. Slechte autobereikbaarheid en parkeerproblemen tgv Ehv Airport nu eens terugvloeien in een hoogwaardige busverbinding naar Ehv.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Wubbo »

1300 banen is niet eens zo veel. Ze hebben het namelijk over banen, niet over fte's. Een deel van die banen is dus voor part-timers (zie je veel in horeca etc). Daarnaast zal een deel kantoorpersoneel zijn, dat alleen op maandag t/m vrijdag werkt. En voor het deel dat in ploegendiensten werkt geldt nog eens dat ze niet elk weekend werken en dat maar een deel van de mensen een vroege dienst heeft op zaterdag- of zondagochtend.

Ik zou erop willen rekenen, maar je moet vrij veel aannames doen voordat je kunt uitrekenen hoeveel mensen er uberhaupt een vroege dienst zouden draaien. Maar even met al die aannames:
Van de 1300 mensen werkt de helft in ploegendienst = 650 mensen
Als je 3 diensten op een dag hebt (wat vaak wel het geval is) heb je 21 diensten per week. Een full-timer doet er daarvan zeker niet meer dan 4, want de 5e dienst ben je ziek, heb je cursus of ben je op vakantie. 21/4 is ongeveer 5, dus je hebt 5 mensen nodig om 1 positie de hele week lang bezet te houden.
Van de 650 mensen heeft dus 1/5e vroege dienst op een willekeurige zaterdag of zondag, dan heb je het dus over 150 mensen. Je hebt dus 150 potentiele werknemers die in je bus kunnen zitten. Welk deel daarvan in de buurt van de bus woont is nog veel lastiger uit te rekenen dus dat ga ik niet doen, maar je potentie is echt heel klein.

Ter vergelijking: deze site heeft het over 290.000 directe en indirecte banen voor Schiphol. Zoń 200x meer dus. Dat scheelt nogal.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door michiel71 »

Wubbo schreef:Van de 650 mensen heeft dus 1/5e vroege dienst op een willekeurige zaterdag of zondag, dan heb je het dus over 150 mensen. Je hebt dus 150 potentiele werknemers die in je bus kunnen zitten.
Met daarnaast 9 vluchten die vóór 10 uur 's ochtends starten heb je het dus over 1500 reizigers (10 * 150).
Dat lijkt mij ruim voldoende aanbod om voor deze mensen een busdienst op zetten.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door waldo79 »

En daarvan komt nog een deel uit het buitenland en voor een flink deel is een taxi of auto adequaat.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Hans »

Als ervaringsdeskundige kan ik wel zeggen dat de eerste rit op maandag t/m vrijdag van lijn 401 om 05.38 uur meestal slechts een handjevol reizigers vervoert.

Nog eerder gaan rijden lijkt mij nutteloos. die paar mensen die het betreft gaan nu ook al met een taxi/auto of overnachten in het Airport hotel.
We zullen zien of dat gaat gebeuren per 11 december 2016.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door michiel71 »

Hans schreef:Als ervaringsdeskundige kan ik wel zeggen dat de eerste rit op maandag t/m vrijdag van lijn 401 om 05.38 uur meestal slechts een handjevol reizigers vervoert.
En hoeveel reizigers richting Airport Eindhoven maken doordeweeks tot 8 uur gebruik van de bus?
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Hans »

Hoe dichter bij 8 uur het komt, hoe drukker.
Dat laat de huidige frequentie ook zien.

Geen idee hoeveel Het er exact zijn, maar die van 05:38'en 06:08 zijn echt niet druk.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Widejo »

Is er weleens een studie gedaan naar een treinverbinding tussen Turnhout en Eindhoven? Ondertunneling biedt dan opties voor een treinstation a la Schiphol.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door JWM »

Bij deze de eerste nominatie voor de luchtfietserij-award 2016 *O*
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door SLToilet »

Hans schreef:Als ervaringsdeskundige kan ik wel zeggen dat de eerste rit op maandag t/m vrijdag van lijn 401 om 05.38 uur meestal slechts een handjevol reizigers vervoert.

Nog eerder gaan rijden lijkt mij nutteloos. die paar mensen die het betreft gaan nu ook al met een taxi/auto of overnachten in het Airport hotel.
We zullen zien of dat gaat gebeuren per 11 december 2016.
Maar dan begint het gelijk al met 2x per uur. Gezien het aantal vluchten de komende maanden al toeneemt (en daarbij ook meer aanbod voor zakenreizigers, vooral München is daar een goed voorbeeld van) en het aantal vliegreizigers richting de 5 miljoen per jaar gaat (=8% van Schiphol) is één extra vroege bus (maar dan ook echt maar eentje, geen twee keer per uur) helemaal niet gek. Als je twaalf bussen in de vroege ochtend (+-4:30) naar Schiphol hebt, waarom dan geen eentje vanuit Ehv? En dan zelfs iedere dag, de weekenddagen met aansluiting op de laatste bus naar Ehv.

Omreizen via de luchthaven van de laatste Arriva-nachtbussen naar Eindhoven is dan weer in het voordeel van Tilburg, Breda, Den Bosch en de zuidelijke Randstad.
Widejo schreef:Is er weleens een studie gedaan naar een treinverbinding tussen Turnhout en Eindhoven? Ondertunneling biedt dan opties voor een treinstation a la Schiphol.
Zo'n treinverbinding had er al 150 jaar mogen zijn. Nu ziet het er helaas niet erg naar uit dat dit op de korte termijn wordt bedacht, maar als Eindhoven als zowel centrumstad als luchthaven hard blijft ontwikkelen voor 2040 valt er op een gegeven moment niet meer omheen te lallen. :Y
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Bram »

Volgens mij ligt er al prima spoor tussen Eindhoven en Antwerpen. IC'tje Eindhoven-Breda-Antwerpen-Gent-Lille?
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Chrysa »

En Turnhout dan? Via Breda rijden al genoeg treinen, via Turnhout niks.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Hainje »

Dan moet je weer een heel stuk nieuw spoor aan gaan leggen. Zie dat in België nog niet zo snel gebeuren eerlijk gezegd.
🍉
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Chrysa »

De spoorlijn die ik dacht dat er lag ligt dus een heel stuk zuidelijker. :X
Je kan ook een boogje aanleggen bij Weert dat je daar beide kanten op kan, en dan kan je vanaf daar België in. Turnhout zelf wordt wel moeilijker, aangezien het een kopstation is en mensen dan liever een trein hebben naar Antwerpen dan naar Turnhout.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten