Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door waldo79 »

En wat verbetert er dan voor Eindhoven Airport? Via Breda blijft sneller.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Chrysa »

waldo79 schreef:En wat verbetert er dan voor Eindhoven Airport? Via Breda blijft sneller.
Omdat je via België nieuwe verbindingen aanbied, via Breda rijden er al veel treinen.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door waldo79 »

Volgens mij met bijna 0 relevantie voor de luchthaven, omdat de verbinding over Neerpelt nu niet bepaald een vlotte is. Je kunt het op je buik schrijven dat er een directe verbinding Eindhoven - Antwerpen via Neerpelt gaat komen per trein, waarmee enige betekenis van die lijn voor de luchthaven meteen dichtbij 0 is. Wat mij betreft redelijk off-topic, wellicht dat het beter past in een topic wat over Zuidoost-Brabant gaat.

En PS. je hoeft mij niet te quoten aangezien mijn reactie direct boven de jouwe staat.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Mr-W »

Bram schreef:Volgens mij ligt er al prima spoor tussen Eindhoven en Antwerpen. IC'tje Eindhoven-Breda-Antwerpen-Gent-Lille?
Laat de NMBS eerst maar Antwerpen - Lille weer rechtstreeks aanbieden, daarnaast zie ik het niet gebeuren dat de NMBS een 2e trein tussen Antwerpen en Breda laat rijden.
Chrysa schreef:. Turnhout zelf wordt wel moeilijker, aangezien het een kopstation is en mensen dan liever een trein hebben naar Antwerpen dan naar Turnhout.
Turnhout heeft geen kopstation, alleen het trace vanuit Turnhout richting Eindhoven is lastig in te passen.
Verder is het niet/nauwelijks relevant voor een verbinding met de Welschap.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door huibf »

frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door frankberg19 »

Leuk dat station, maar een bus naar de Aiport blijft noodzakelijk. Maar tegen de tijd dat het station er staat, ligt de busbaan er daarom hopelijk ook al.

Zie ook de HOV visie van de gemeente.
Afbeelding
Rood ligt er al
Groen in in aanleg
Geel is in studie (o.a. station Acht - Airport)
Blauw zijn zgn. doorstroomassen.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Mr-W »

Nijmegen Goffert is als voorbeeld genomen, daar ben ik blij om, slaan de IC treinen dit station gelukkig over. de HSL tijdswinst is anders zo verdampt voor de IC uit Den Haag.

De route van de HOV as is denk ik een verbetering ten opzichte van de route over de Boschdijk.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Raymond »

Waarbij station Acht op die afbeelding nog te ver naar het noorden ligt. Ik vraag me wel af hoe ze dat willen gaan doen. Ik kan me niet voorstellen dat de gemeente het idee heeft om de Anthony Fokkerweg terug te gaan brengen naar 2x1 rijstrook om een busbaan neer te gaan leggen. Daarvoor is die weg gewoon te druk. En een busstation klinkt spannend, maar ik zie zeker voor een stoptreinstation maar heel weinig meerwaarde voor lijnen die je naar dit station omklapt. Ik zie alleen voor me dat het de opheffing van lijn 8 in Acht gaat betekenen. En zolang het een stoptreinstation blijft zullen reizigers naar Eindhoven Airport gewoon doorreizen naar Eindhoven Centraal. En een intercitystop, puur om de airportreizigers een reistijdwinst van een minuutje of 10 te bezorgen vind ik eerlijk gezegd vrij ver gaan.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door huibf »

Ik deel die mening niet. Waarom zou je er niet stoppen?

Je kan er veel meer mee bereiken. Namelijk dat heel Eindhoven Noord niet persee via Centraal moet.

Het busstation is te krap en kan geen groei meer aan. En een echte oplossing zie ik niet gebeuren. Als we 15% kunnen weghalen op centraal krijgen dan win je al heel veel. Er zal dan wel een heel goede buslijn moeten rijden.
Gemert-Nuenen-WoensXL-Marathonloop-Acht-Airport-Veldhoven Centrum-MMC.
Elk kwartier ma-za. Avond en zondag elk halfuur.
Dit betalen we door 400 en 20 deze route te laten rijden, 401, 405 en 407 af te schakelen op een aantal tijdstippen.
Afhankelijk vd reizigersstroom kan wellicht lijn 2 ook deels aansluiten op de route naar airport.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Wubbo »

En de financiering van die IC-stop? Ik geloof er niets van dat NS er zomaar gaat stoppen, en anders zou je maatschappelijke kostenbatenanalyse nog wel eens negatief uit kunnen pakken voor de IC-stop op Acht. Alle IC-reizigers over Eindhoven heen gaan er immers op achteruit.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door huibf »

Als we al minder willen stoppen moeten we ook iets doen al de talrijke lange stops op grote stations.
Als we daar nu eens wat gaan halen.

Als de ic's niet gaan stoppen in Acht, minimaal 2 IC per uur heeft het geen zin en zal het daadwerkelijke capaciteitsprobleem niet worden opgelost in Eindhoven.
Nogmaals het gaat niet alleen om Eindhoven Airport maar om de gehele OV problematiek van Eindhoven Centraal.

Waarom stoppen IC op meerdere stations in Amsterdam zoals Amstel en Sloterdijk (of all places).
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door frankberg19 »

IC's stoppen toch ook niet in Utrecht Overvecht of 's-Hertogenbosch Oost, omdat mensen uit Overvecht of Den Bosch Oost dan sneller thuis zijn, die nemen de sprinter.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Suus »

huibf schreef:Als we al minder willen stoppen moeten we ook iets doen al de talrijke lange stops op grote stations.
Als we daar nu eens wat gaan halen.

Als de ic's niet gaan stoppen in Acht, minimaal 2 IC per uur heeft het geen zin en zal het daadwerkelijke capaciteitsprobleem niet worden opgelost in Eindhoven.
Nogmaals het gaat niet alleen om Eindhoven Airport maar om de gehele OV problematiek van Eindhoven Centraal.

Waarom stoppen IC op meerdere stations in Amsterdam zoals Amstel en Sloterdijk (of all places).
Er wordt gestopt op Amsterdam Amstel omdat het (vrij kleine) gebied dat het bediend meer dan 150.000 potentiële reizigers bevat die vaker de trein gebruiken dan gemiddeld. Scheelt ook maar iets van 300 reizigers/dag van Tilburg.

Er wordt gestopt op Amsterdam Sloterdijk omdat er veel belangrijke overstapmogelijkheden zijn en het bedieningsgebied ook ruim boven de 100.000 inwoners zit die vaker de trein gebruiken dan gemiddeld. Het ook heeft meer reizigers dan Amersfoort, Breda, Arnhem of Delft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door waldo79 »

Plus veel werkgelegenheid rondom de stations waardoor reizigers niet alleen per sprinter af en aangevoerd kunnen worden.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Als we al minder willen stoppen moeten we ook iets doen al de talrijke lange stops op grote stations.
Als we daar nu eens wat gaan halen.
Die lange halteertijd is nodig voor aansluitingen en om Veiligheid en Service inzet mogelijk te maken.
huibf schreef:Als de ic's niet gaan stoppen in Acht, minimaal 2 IC per uur heeft het geen zin en zal het daadwerkelijke capaciteitsprobleem niet worden opgelost in Eindhoven.
Nogmaals het gaat niet alleen om Eindhoven Airport maar om de gehele OV problematiek van Eindhoven Centraal.[
Van een IC stop heeft iedereen met bestemming Limburg of zelfs Eindhoven Centrum last van, waarbij de halteertijd ook nog eens langer moet zijn vanwege de reizigers met koffers. Eindhoven Airport stelt als vliegveld weinig voor en als bijv. luchthaven Lelystad goedkoper is dan zie ik Ryanair en Wizzair nog zelfs wegtrekken uit Eindhoven.
frankberg19 schreef:IC's stoppen toch ook niet in Utrecht Overvecht of 's-Hertogenbosch Oost, omdat mensen uit Overvecht of Den Bosch Oost dan sneller thuis zijn, die nemen de sprinter.
Ik denk dat Eindhoven Acht/Airport nog zijn best moet doen om meer reizigers te halen dan die stations.
huibf schreef: Je kan er veel meer mee bereiken. Namelijk dat heel Eindhoven Noord niet persee via Centraal moet.

Het busstation is te krap en kan geen groei meer aan. En een echte oplossing zie ik niet gebeuren. Als we 15% kunnen weghalen op centraal krijgen dan win je al heel veel. Er zal dan wel een heel goede buslijn moeten rijden.
Gemert-Nuenen-WoensXL-Marathonloop-Acht-Airport-Veldhoven Centrum-MMC.
Zo'n route is niet mogelijk met de huidige HOV baan en ik denk dat Gemert en Laarbeek gaan klagen dat ze geen rechtstreekse verbinding hebben met het centrum. Voor een te krap busstation zal de gemeente Eindhoven zelf met een oplossing moeten komen.
huibf schreef:Waarom stoppen IC op meerdere stations in Amsterdam zoals Amstel en Sloterdijk (of all places).
De Intercity Direct, Benelux en ICE slaan ze wel over net zoals Rotterdam Blaak. De werkgelegenheid rondom die stations is veel hoger.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door fogeltje »

Lijnen vanuit Gemert afbuigen zie ik niet zitten. Het gros van de reizigers zal naar CS willen en krijgen op deze manier een overstap met alle gevolgen van dien. Dat kost je veel reizigers.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef:Nijmegen Goffert is als voorbeeld genomen, daar ben ik blij om, slaan de IC treinen dit station gelukkig over.
Het een heeft met het ander niets te maken denk ik. Er staat voor het ONTWERP is Nijmegen Goffert als voorbeeld genomen, dus over hoe het station zelf eruit zal gaan zien. Dit zegt niets over een eventuele bediening in mijn ogen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door isadora »

Betere bereikbaarheid lijkt steeds meer gerechtvaardigd gezien de reizigersaantallen.
Een groei van maar liefst 20% op het passagiersaanbod in het eerste kwartaal van 2017.

https://fd.nl/economie-politiek/1196624 ... 20-groeien
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Hainje »

Betaal/registratiemuur :(
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door huibf »

waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door waldo79 »

isadora schreef:Betere bereikbaarheid lijkt steeds meer gerechtvaardigd gezien de reizigersaantallen.
Een groei van maar liefst 20% op het passagiersaanbod in het eerste kwartaal van 2017.
Maar hoe is de verdeling OV : auto : taxi? Puilen de bussen al uit? Voor zover ik kan inschatten zit er nog rek in het nu geboden vervoersaanbod. 2 hoogfrequente, hoogwaardige buslijnen en een streeklijn bedienen het vliegveld... Het is niet zo dat er een sluitende businesscase ontstaat voor een IC-stop in Acht. Daarnaast zit de ontwikkeling van Lelystad op de middellange termijn en staat men in de Duitse grensgebieden ook niet stil qua vliegvelden.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door huibf »

Ja de bussen puilen uit... het eeuwige oeverloze vergader.
Leg een station aan en laat er minimaal 4 ic's stoppen....
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 12 apr 2017, 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Mr-W »

Zelfs voor 1x per uur een IC is er waarschijnlijk geen sluitende case te maken, vraag me ook af hoe het station ingepast moet worden bij het emplacement Acht, een beslissing over de komst van dit station wordt wat mij betreft doorgeschoven naar de nieuwe legislatuur.

Geen standpunt Eindhoven in debat over groei van Airport
EINDHOVEN - In het debat over de groei van Eindhoven Airport neemt het college van B en W neemt nog geen positie in. "We hebben hier namelijk ook nog geen positie in", zo zei wethouder Mary-Ann Schreurs (D66) dinsdagavond tijdens de raadsvergadering. "Eerst moet het maatschappelijk debat hierover nog gevoerd worden."

Schreurs zei dat nadat fractievoorzitter Rik Thijs van GroenLinks een motie had ingediend. Doel van die motie: het in zijn ogen al te voortvarende college een halt toe te roepen. Vorige week presenteerde Brainport Eindhoven de nationale actie-agenda. Daarin staat dat de groei van Brainport het nodig maakt dat Eindhoven Airport vanaf 2020 verder kan groeien.
ED.nl
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Zonnig »

Als er zo nodig een trein naar het vliegveld moet waarom betaald Eindhoven dan niet royaal mee?

Een stoptrein vanuit Tilburg en/of Den Bosch kan dan een ommetje maken via het vliegveld.
Of laat de stoptrein uit Deurne / Weert doorrijden naar het vliegveld (= meteen eindpunt).

Ik zou de IC-reizigers niet met een extra stop & omweg gaan belasten.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Mr-W »

Volgens mij wil ook niemand een IC stop daar, op gemeente Eindhoven (bewoners uit woensel evt ook), en Airport na. De argumenten voor/tegen staan al uitgebreid in dit topic.

@zonnig de trein rijdt niet tot in de vertrekhal maar heeft een stop bij de Anthony Fokkerweg op de huidige spoorlijn Eindhoven- Boxtel en van daaruit dan een shuttle naar het vliegveld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten