Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Wijkhoven »

Ruim baan voor betere bereikbaarheid Eindhoven Airport
20-04-2015

De bereikbaarheid van Eindhoven Airport met de auto en het openbaar vervoer wordt de komende jaren verbeterd. Dit zijn minister Schultz en staatssecretaris Mansveld (beiden Infrastructuur en Milieu) overeen gekomen met de provincie Noord-Brabant, de regio Eindhoven en Eindhoven Airport. Vorig jaar vlogen bijna vier miljoen mensen via de luchthaven. Het Rijk investeert in totaal €40 miljoen in de betere bereikbaarheid.

(...)

Betere bereikbaarheid per openbaar vervoer


Het ministerie, de Regio Eindhoven en Eindhoven Airport hebben met elkaar onderzocht hoe de bereikbaarheid van Eindhoven Airport per openbaar vervoer verbeterd kan worden. Hierbij is onder meer gelet op reistijd tussen Eindhoven Centraal en Eindhoven Airport, werktijden van verschillende bedrijven, een goede informatievoorziening voor reizigers en een efficiënte inzet van materieel. Verbeteringen op basis van dit onderzoek, zoals een betere afstemming van de frequentie op het aantal reizigers, het opnemen van de Airport Shuttle in de reisplanner en betere reizigersinformatie op Eindhoven Centraal en Eindhoven Airport, worden tussen 2016 en 2020 doorgevoerd.

Naast de verbetering van het bestaande openbaar vervoerssysteem zettende betrokken partijen in op een transferpunt waar reizigers snel en makkelijk kunnen wisselen tussen verschillende vervoersmiddelen. Bijvoorbeeld tussen fiets of auto en lokale bussen. De Regio Eindhoven neemt het voortouw in de ontwikkeling van het transferpunt.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... rport.html
80 miljoen euro voor verbetering van bereikbaarheid Eindhoven Airport

Eindhoven Airport moet de komende jaren beter en sneller bereikbaar worden met de auto en het openbaar vervoer. Daarvoor wordt er ruim tachtig miljoen euro uitgetrokken.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/22827 ... rport.aspx
Er komt dus redelijk veel geld vrij voor de verbeterde bereikbaarheid. De plannen voor de verbeterde wegen zijn vrij concreet in de nieuwsberichten, maar wat betreft het OV vind ik het maar een abstract verhaal. Iemand een idee wat ze precies bedoelen en vooral, wat gaat het opleveren?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Thom91 »

Wat begrijp je dan niet want volgens mij staat het er vrij concreet..
Komt wel goed schatje.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Wijkhoven »

Thom91 schreef:Wat begrijp je dan niet want volgens mij staat het er vrij concreet..
Het enige wat ik eruit kan halen is 'een efficiënte inzet van materieel' en 'een betere afstemming van de frequentie op het aantal reizigers'. Deze twee dingen lijken mij voor elke verbinding een vereiste, maar nu gaan ze met dit extra geld meer onderzoek doen voor deze specifieke verbinding?

Wat ik niet concreet vind aan de overige punten:
reistijd tussen Eindhoven Centraal en Eindhoven Airport
Hoe willen ze dit verbeteren? Alleen met de voorgaande (mijns inziens altijd al geldende) punten, of is er een ander plan?
een goede informatievoorziening voor reizigers
(...)
betere reizigersinformatie op Eindhoven Centraal en Eindhoven Airport
Op het station van Eindhoven is al een apart bord die alleen de bussen en tijden naar airport aangeeft. Dit vind ik al erg duidelijk, hoe wil je dit verbeteren?
het opnemen van de Airport Shuttle in de reisplanner
Dat is nog niet het geval? Oké, dit zal wel een miljoentje kosten...
(op het station staat die in ieder geval al wel duidelijk aangegeven)
Naast de verbetering van het bestaande openbaar vervoerssysteem zettende betrokken partijen in op een transferpunt waar reizigers snel en makkelijk kunnen wisselen tussen verschillende vervoersmiddelen. Bijvoorbeeld tussen fiets of auto en lokale bussen. De Regio Eindhoven neemt het voortouw in de ontwikkeling van het transferpunt.
Wat houdt dit nou weer in? Volgens mij geldt het huidige station al als een transferpunt dat aan bovenstaande eisen voldoet. Maar er staat 'ontwikkeling', dus er komt een nieuw transferpunt? Waar dan?
Alargule

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Alargule »

Dat weten ze nog niet; het wordt op dit moment onderzocht.

Al je prangende vragen zullen daarna vast beantwoord worden. Nog even geduld dus.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door fogeltje »

De 400 staat volgens mij al in de reisplanner. Wordt iig bij vertrekende treinen getoond in app zover ik me herinner.
"Een touringcar is geen bus"
Alargule

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Alargule »

Ik heb ook al heel vaak met de 404 proberen te reizen, maar die kon ik iedere keer niet vinden...
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Wijkhoven »

Alargule schreef:Dat weten ze nog niet; het wordt op dit moment onderzocht.

Al je prangende vragen zullen daarna vast beantwoord worden. Nog even geduld dus.
Daar zit wat in. Dan heb ik het niet helemaal goed geformuleerd in de eerste post. Ik vraag me dan af tot welke verbeteringen dit onderzoek kan leiden. Ik kan zelf, zoals uit mijn vorige post blijkt, niet zoveel bedenken.
Alargule schreef:Ik heb ook al heel vaak met de 404 proberen te reizen, maar die kon ik iedere keer niet vinden...
:lol:
Keio
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 16:11

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Keio »

Ik pleit nog steeds om de 401/402 om te bouwen tot sneltramlijnen... Is alleen maar beter.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Ederveen »

Hoe zit dat eigenlijk met het geplande IC-station bij Acht? Of is dit ook weer op de eindeloze baan geschoven? Gezien in de OV-visie voor 2017 de verbinding Woensel-Airport (buslijn 103/145) niet is opgenomen?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door deadlock »

Er komt geen IC-station bij Acht.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door SuperGhost »

Station Acht komt er voor 2028 (toezegging minister), alleen of er IC's gaan stoppen is nergens toegezegd.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door waldo79 »

En dat vliegveld wordt niet beter bereikbaar met het stoppen van een intercity op het eventuele station Acht. Gedurende de dag is de bediening van het vliegveld nu al behoorlijk.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door fogeltje »

Als Station Acht er zou komen en het een IC-status krijgt, dan begint Best ook gelijk weer te piepen. Die waren verontwaardigd "dat men hun Intercitystation afgepakt heeft".
"Een touringcar is geen bus"
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Ederveen »

deadlock schreef:Er komt geen IC-station bij Acht.
Bron?
SuperGhost schreef:Station Acht komt er voor 2028 (toezegging minister), alleen of er IC's gaan stoppen is nergens toegezegd.
Wordt steeds verder uitgesteld dus. Ik dacht dat er in de eerste plaats iets gezegd was over vóór 2017 met de hoop dat het uiteindelijk een IC-status zou krijgen. Maar het jaartal kan ik me in vergist hebben, de rest niet.
waldo79 schreef:En dat vliegveld wordt niet beter bereikbaar met het stoppen van een intercity op het eventuele station Acht. Gedurende de dag is de bediening van het vliegveld nu al behoorlijk.
Afgezien dat de reistijd vanaf een eventueel station Acht aanzienlijk korter is dan vanaf het centraal station.
fogeltje schreef:Als Station Acht er zou komen en het een IC-status krijgt, dan begint Best ook gelijk weer te piepen. Die waren verontwaardigd "dat men hun Intercitystation afgepakt heeft".
Best wist van tevoren al dat het destijds een tijdelijke optie zou zijn. En ten tweede is een station bij Acht ter hoogte van de A.Fokkerweg een stuk dichterbij het vliegveld. En waarom niet? In het document van gem. Eindhoven over de inspraak in de nieuwe concessie wordt dit station wel genoemd als wens en als ontlasting van het centrale (bus)station. Ik denk dat een dergelijk station toch wel degelijk potentie heeft, aangezien een zijspoor richting het vliegveld zelf met station direct ervoor (of eronder) een te dure optie gaat worden.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door waldo79 »

De bereikbaarheid van het vliegveld hangt niet af van een IC-stop in de middle of nowhere. Er is een frequente expresbus in lijn 400 plus een stadsbus als lijn 401.

Uiteraard kan het sneller, maar dat wil niet zeggen dat de meerderheid van de reizigers in de regio onderweg is naar het vliegveld. Vergeet niet dat het een regionaal vliegveld is wat op geen enkele manier te vergelijken is met Schiphol.

En het verbeteren van de verbinding naar Airport kan ten koste gaan van het vervoer elders in de stad.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Ederveen »

waldo79 schreef:De bereikbaarheid van het vliegveld hangt niet af van een IC-stop in de middle of nowhere. Er is een frequente expresbus in lijn 400 plus een stadsbus als lijn 401.

Uiteraard kan het sneller, maar dat wil niet zeggen dat de meerderheid van de reizigers in de regio onderweg is naar het vliegveld. Vergeet niet dat het een regionaal vliegveld is wat op geen enkele manier te vergelijken is met Schiphol.

En het verbeteren van de verbinding naar Airport kan ten koste gaan van het vervoer elders in de stad.
Daar ben ik het niet mee eens. Het merendeel van de vliegtuigreizigers hoeft niet zo nodig in Eindhoven te zijn. Dit betekent dat deze expressbus eventueel kan worden ingekort tot station Airport, zodat er minder materieel hoeft worden ingezet bij behoud van frequentie.
Natuurlijk het is lang geen Schiphol, maar om het een 'regionaal' vliegveld te noemen doet het niet genoeg eer aan. Er zijn genoeg 'bezoekers' richting de Randstad bijvoorbeeld.
En ook 'middle of nowhere' is niet geheel correct: er wonen pakweg 25.000 mensen op fietsafstand van die locatie.
Laatst gewijzigd door Ederveen op ma 04 mei 2015, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Suus »

Schiphol heeft bijna 14 keer zoveel reizigers per jaar en is ook belangrijk in het internationale luchtvrachtverkeer. Eindhoven is dat niet en dat maakt dat Eindhoven Airport nog vrij lang meekan met de huidige vervoersmiddelen. Je moet de treinreizigers niet terroriseren met een intercitystop voor een beperkte doelgroep.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door deadlock »

Ik heb een beter idee, we schaffen ALLE IC's af en leggen alleen nog maar stoptreinen in. Is het gezeik gewoon INEENS afgelopen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door huibf »

Juist als Acht wel een IC status zou krijgen kan die vermaledijde lijn 400 ingekort worden. Die bus kost een hoop geld en voegt niets toe aan de overige concessielijnen.

Snel bouwen en een IC status geven.
De regio is de motor van Nederland.
In de Randstad kunnen ze goed babbelen...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door deadlock »

Eindhoven de motor van Nederland? :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:Je moet de treinreizigers niet terroriseren met een intercitystop voor een beperkte doelgroep.
Daar ben ik het mee eens, de verdere verwatering van de IC zou wat mij betreft ook moeten worden voorkomen.
deadlock schreef:Eindhoven de motor van Nederland? :D
De economie. http://www.brainport.nl/. Maar moet het nog maar zien als er een Chinese ASML komt en Phillips omvalt. Dat is wel het risico van de regio Eindhoven dat ze zich te sterk op een markt richt.
huibf schreef:Juist als Acht wel een IC status zou krijgen kan die vermaledijde lijn 400 ingekort worden. Die bus kost een hoop geld en voegt niets toe aan de overige concessielijnen..
Dat is voor het hoofdrailnet niet boeiend.
fogeltje schreef:Als Station Acht er zou komen en het een IC-status krijgt, dan begint Best ook gelijk weer te piepen. Die waren verontwaardigd "dat men hun Intercitystation afgepakt heeft".
Tilburg zou ook kunnen miepen dat er niet door intercity's op Tilburg West wordt gestopt, die zitten rond de 8000 reizigers per dag en ruim boven de aantallen van Best.
huibf schreef:Snel bouwen en een IC status geven.
De regio is de motor van Nederland.
In de Randstad kunnen ze goed babbelen...
Zeker met PHS is bediening per sprinter voldoende en is het nog maar de vraag of een extra IC stop past.
Verder gaat de HSL trein Eindhoven-Den Haag er nooit stoppen en zeker niet als hij uit Duitsland komt. De IC-D, ICB en ICE stoppen ook niet op Amsterdam Amstel, Leylaan of Sloterdijk terwijl die stations een belangrijkere functie hebben dan Acht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Suus »

Eindhoven heeft wel een bepaalde rol in de Nederlandse economie, maar het belang van het vliegveld van Eindhoven is daarbij vrij beperkt. Grote bedrijven die elders in Nederland zaten maar behoefte hebben aan een groot vliegveld zijn al verhuisd, zo zitten Philips (uit Eindhoven) en Akzo Nobel (uit Arnhem) allang in Amsterdam.

Maar als iemand een berekening kan voorleggen dat een IC-stop in Eindhoven Acht dat het aantal bespaarde minuten reistijd voor treinreizigers opweegt tegen het aantal minuten extra reistijd dat door andere treinreizigers wordt ervaren, dan kan je een IC-station bouwen. Mijn bierviltjeberekening komt uit op ongeveer honderdduizend verloren minuten reistijd per dag die je elders terug moet winnen. Succes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door Zugführer »

Ik deed hier een poging, maar eigenlijk zijn er gewoon te weinig cijfers beschikbaar om tot een fatsoenlijke uitkomst te komen, je weet nooit hoeveel mensen er tussen de Randstad en Airport danwel Woensel reizen. Het percentage busreizigers dat in Eindhoven overstapt naar de Randstad, dat zou ik wel willen weten -o-
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door SuperGhost »

Ìk denk dat het resultaat ook netto positief kan uitpakken, aangezien een zeer groot deel van Eindhoven en een toch wel ruim deel van Veldhoven sneller af kunnen zijn met een station bij Acht. Die 2 minuten die een stop bij Acht kost zijn dan snel terug verdiend lijkt me.

Hier is nog niet eens meegerekend dat de knoop in Eindhoven verdwijnt (als onderdeel van PHS) en de lange wachttijd in Eindhoven (vooral op Utrecht->Limburg/Venlo) verkort kan worden en een stop in Acht op die verbinding dus zonder extra reistijd kan zijn voor doorgaande reizigers ten opzichte van de huidige situatie.

Ik denk dat als je puur naar die cijfers gaat kijken, een IC-stop in Acht netto wel eens positief kan uitpakken (mits uiteraard er goede busverbindingen geboden worden naar Veldhoven en de noordelijke wijken van Eindhoven). Dit dus nog zonder de vliegveldreizigers en de PSV-fans (de Herdgang ligt dichter bij zo'n station Acht dan bij het CS)
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Bericht door waldo79 »

En op basis van de aanwezigheid van de Herdgang een IC stop rechtvaardigen. Hoe vaak wordt daar getraind dat dit significante reizigersstromen oplevert? En die reizigers kunnen prima per sprinter aanreizen.

@Ederveen: op intercontinentale schaal heeft Eindhoven geen enkele rol als vliegveld. Bespaar me die Calimeroreactie :x
Laatst gewijzigd door waldo79 op di 05 mei 2015, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten