Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
waldo79
Berichten: 3832
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor waldo79 » Di 12 Jul 2016, 17:05

En wat verbetert er dan voor Eindhoven Airport? Via Breda blijft sneller.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor Chrysa » Di 12 Jul 2016, 18:35

waldo79 schreef:En wat verbetert er dan voor Eindhoven Airport? Via Breda blijft sneller.


Omdat je via België nieuwe verbindingen aanbied, via Breda rijden er al veel treinen.

waldo79
Berichten: 3832
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor waldo79 » Wo 13 Jul 2016, 15:37

Volgens mij met bijna 0 relevantie voor de luchthaven, omdat de verbinding over Neerpelt nu niet bepaald een vlotte is. Je kunt het op je buik schrijven dat er een directe verbinding Eindhoven - Antwerpen via Neerpelt gaat komen per trein, waarmee enige betekenis van die lijn voor de luchthaven meteen dichtbij 0 is. Wat mij betreft redelijk off-topic, wellicht dat het beter past in een topic wat over Zuidoost-Brabant gaat.

En PS. je hoeft mij niet te quoten aangezien mijn reactie direct boven de jouwe staat.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2496
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor Mr-W » Wo 13 Jul 2016, 22:32

Bram schreef:Volgens mij ligt er al prima spoor tussen Eindhoven en Antwerpen. IC'tje Eindhoven-Breda-Antwerpen-Gent-Lille?

Laat de NMBS eerst maar Antwerpen - Lille weer rechtstreeks aanbieden, daarnaast zie ik het niet gebeuren dat de NMBS een 2e trein tussen Antwerpen en Breda laat rijden.
Chrysa schreef:. Turnhout zelf wordt wel moeilijker, aangezien het een kopstation is en mensen dan liever een trein hebben naar Antwerpen dan naar Turnhout.
Turnhout heeft geen kopstation, alleen het trace vanuit Turnhout richting Eindhoven is lastig in te passen.
Verder is het niet/nauwelijks relevant voor een verbinding met de Welschap.

huibf
Berichten: 2618
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor huibf » Wo 01 Feb 2017, 19:12


Gebruikersavatar
frankberg19
Berichten: 141
Lid geworden op: Zo 26 Jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor frankberg19 » Wo 01 Feb 2017, 20:58

Leuk dat station, maar een bus naar de Aiport blijft noodzakelijk. Maar tegen de tijd dat het station er staat, ligt de busbaan er daarom hopelijk ook al.

Zie ook de HOV visie van de gemeente.
Afbeelding
Rood ligt er al
Groen in in aanleg
Geel is in studie (o.a. station Acht - Airport)
Blauw zijn zgn. doorstroomassen.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2496
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor Mr-W » Wo 01 Feb 2017, 21:06

Nijmegen Goffert is als voorbeeld genomen, daar ben ik blij om, slaan de IC treinen dit station gelukkig over. de HSL tijdswinst is anders zo verdampt voor de IC uit Den Haag.

De route van de HOV as is denk ik een verbetering ten opzichte van de route over de Boschdijk.

Raymond
Berichten: 1077
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor Raymond » Wo 01 Feb 2017, 21:21

Waarbij station Acht op die afbeelding nog te ver naar het noorden ligt. Ik vraag me wel af hoe ze dat willen gaan doen. Ik kan me niet voorstellen dat de gemeente het idee heeft om de Anthony Fokkerweg terug te gaan brengen naar 2x1 rijstrook om een busbaan neer te gaan leggen. Daarvoor is die weg gewoon te druk. En een busstation klinkt spannend, maar ik zie zeker voor een stoptreinstation maar heel weinig meerwaarde voor lijnen die je naar dit station omklapt. Ik zie alleen voor me dat het de opheffing van lijn 8 in Acht gaat betekenen. En zolang het een stoptreinstation blijft zullen reizigers naar Eindhoven Airport gewoon doorreizen naar Eindhoven Centraal. En een intercitystop, puur om de airportreizigers een reistijdwinst van een minuutje of 10 te bezorgen vind ik eerlijk gezegd vrij ver gaan.

huibf
Berichten: 2618
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor huibf » Wo 01 Feb 2017, 22:49

Ik deel die mening niet. Waarom zou je er niet stoppen?

Je kan er veel meer mee bereiken. Namelijk dat heel Eindhoven Noord niet persee via Centraal moet.

Het busstation is te krap en kan geen groei meer aan. En een echte oplossing zie ik niet gebeuren. Als we 15% kunnen weghalen op centraal krijgen dan win je al heel veel. Er zal dan wel een heel goede buslijn moeten rijden.
Gemert-Nuenen-WoensXL-Marathonloop-Acht-Airport-Veldhoven Centrum-MMC.
Elk kwartier ma-za. Avond en zondag elk halfuur.
Dit betalen we door 400 en 20 deze route te laten rijden, 401, 405 en 407 af te schakelen op een aantal tijdstippen.
Afhankelijk vd reizigersstroom kan wellicht lijn 2 ook deels aansluiten op de route naar airport.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 10013
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor Wubbo » Wo 01 Feb 2017, 22:58

En de financiering van die IC-stop? Ik geloof er niets van dat NS er zomaar gaat stoppen, en anders zou je maatschappelijke kostenbatenanalyse nog wel eens negatief uit kunnen pakken voor de IC-stop op Acht. Alle IC-reizigers over Eindhoven heen gaan er immers op achteruit.

huibf
Berichten: 2618
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor huibf » Do 02 Feb 2017, 08:28

Als we al minder willen stoppen moeten we ook iets doen al de talrijke lange stops op grote stations.
Als we daar nu eens wat gaan halen.

Als de ic's niet gaan stoppen in Acht, minimaal 2 IC per uur heeft het geen zin en zal het daadwerkelijke capaciteitsprobleem niet worden opgelost in Eindhoven.
Nogmaals het gaat niet alleen om Eindhoven Airport maar om de gehele OV problematiek van Eindhoven Centraal.

Waarom stoppen IC op meerdere stations in Amsterdam zoals Amstel en Sloterdijk (of all places).

Gebruikersavatar
frankberg19
Berichten: 141
Lid geworden op: Zo 26 Jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor frankberg19 » Do 02 Feb 2017, 08:56

IC's stoppen toch ook niet in Utrecht Overvecht of 's-Hertogenbosch Oost, omdat mensen uit Overvecht of Den Bosch Oost dan sneller thuis zijn, die nemen de sprinter.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 32302
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor Suus » Do 02 Feb 2017, 09:13

huibf schreef:Als we al minder willen stoppen moeten we ook iets doen al de talrijke lange stops op grote stations.
Als we daar nu eens wat gaan halen.

Als de ic's niet gaan stoppen in Acht, minimaal 2 IC per uur heeft het geen zin en zal het daadwerkelijke capaciteitsprobleem niet worden opgelost in Eindhoven.
Nogmaals het gaat niet alleen om Eindhoven Airport maar om de gehele OV problematiek van Eindhoven Centraal.

Waarom stoppen IC op meerdere stations in Amsterdam zoals Amstel en Sloterdijk (of all places).

Er wordt gestopt op Amsterdam Amstel omdat het (vrij kleine) gebied dat het bediend meer dan 150.000 potentiële reizigers bevat die vaker de trein gebruiken dan gemiddeld. Scheelt ook maar iets van 300 reizigers/dag van Tilburg.

Er wordt gestopt op Amsterdam Sloterdijk omdat er veel belangrijke overstapmogelijkheden zijn en het bedieningsgebied ook ruim boven de 100.000 inwoners zit die vaker de trein gebruiken dan gemiddeld. Het ook heeft meer reizigers dan Amersfoort, Breda, Arnhem of Delft.
Rame à l'approche

waldo79
Berichten: 3832
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor waldo79 » Do 02 Feb 2017, 17:42

Plus veel werkgelegenheid rondom de stations waardoor reizigers niet alleen per sprinter af en aangevoerd kunnen worden.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2496
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor Mr-W » Vr 03 Feb 2017, 09:16

huibf schreef:Als we al minder willen stoppen moeten we ook iets doen al de talrijke lange stops op grote stations.
Als we daar nu eens wat gaan halen.

Die lange halteertijd is nodig voor aansluitingen en om Veiligheid en Service inzet mogelijk te maken.

huibf schreef:Als de ic's niet gaan stoppen in Acht, minimaal 2 IC per uur heeft het geen zin en zal het daadwerkelijke capaciteitsprobleem niet worden opgelost in Eindhoven.
Nogmaals het gaat niet alleen om Eindhoven Airport maar om de gehele OV problematiek van Eindhoven Centraal.[
Van een IC stop heeft iedereen met bestemming Limburg of zelfs Eindhoven Centrum last van, waarbij de halteertijd ook nog eens langer moet zijn vanwege de reizigers met koffers. Eindhoven Airport stelt als vliegveld weinig voor en als bijv. luchthaven Lelystad goedkoper is dan zie ik Ryanair en Wizzair nog zelfs wegtrekken uit Eindhoven.
frankberg19 schreef:IC's stoppen toch ook niet in Utrecht Overvecht of 's-Hertogenbosch Oost, omdat mensen uit Overvecht of Den Bosch Oost dan sneller thuis zijn, die nemen de sprinter.

Ik denk dat Eindhoven Acht/Airport nog zijn best moet doen om meer reizigers te halen dan die stations.
huibf schreef:Je kan er veel meer mee bereiken. Namelijk dat heel Eindhoven Noord niet persee via Centraal moet.

Het busstation is te krap en kan geen groei meer aan. En een echte oplossing zie ik niet gebeuren. Als we 15% kunnen weghalen op centraal krijgen dan win je al heel veel. Er zal dan wel een heel goede buslijn moeten rijden.
Gemert-Nuenen-WoensXL-Marathonloop-Acht-Airport-Veldhoven Centrum-MMC.

Zo'n route is niet mogelijk met de huidige HOV baan en ik denk dat Gemert en Laarbeek gaan klagen dat ze geen rechtstreekse verbinding hebben met het centrum. Voor een te krap busstation zal de gemeente Eindhoven zelf met een oplossing moeten komen.
huibf schreef:Waarom stoppen IC op meerdere stations in Amsterdam zoals Amstel en Sloterdijk (of all places).
De Intercity Direct, Benelux en ICE slaan ze wel over net zoals Rotterdam Blaak. De werkgelegenheid rondom die stations is veel hoger.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5746
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor fogeltje » Vr 03 Feb 2017, 11:45

Lijnen vanuit Gemert afbuigen zie ik niet zitten. Het gros van de reizigers zal naar CS willen en krijgen op deze manier een overstap met alle gevolgen van dien. Dat kost je veel reizigers.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5746
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Betere bereikbaarheid Eindhoven Airport

Berichtdoor fogeltje » Vr 03 Feb 2017, 13:10

Mr-W schreef:Nijmegen Goffert is als voorbeeld genomen, daar ben ik blij om, slaan de IC treinen dit station gelukkig over.


Het een heeft met het ander niets te maken denk ik. Er staat voor het ONTWERP is Nijmegen Goffert als voorbeeld genomen, dus over hoe het station zelf eruit zal gaan zien. Dit zegt niets over een eventuele bediening in mijn ogen.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten