Limburg wil treinagenda voltooien

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Berk-24 »

Als er in de toekomst IC-NG komt de rijden kan de s800 wellicht doorrijden naar Liège en de s900 naar Bruxelles/Brussel. Op Eijsden past waarschijnlijk wel een vierbaks dubbeldekker, alleen moet je de langere treinen in de spits gaan aftrappenen en bijplaatsen in Maastricht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Meltrain »

Op zich heb je gelijk, maar de ICNG wordt waarschijnlijk enkeldeks.
Verder snap ik niet helemaal wat de s900 (ICD Amsterdam - Breda) met dit topic te maken heeft. :S
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door paolie »

waldo79 schreef:
Meltrain schreef: Dan zie ik mogelijk meer in een koppeling met de [wiki]Treinserie 2400 (België 2015)[/wiki], waardoor er een rechtstreekse verbinding met Namur ontstaat en ook Brussel (incl. de Europese wijk) rechtstreeks verbonden wordt, zij het met een omweg.
Die omweg via Namur maakt het geen aantrekkelijke verbinding alhoewel het voor toeristen richting Namur en de noordelijke Ardennen wellicht handig is, maar dan kan je geen business case op bouwen :x
Het is hoe dan ook een nuttigere koppeling dan de huidige met Hasselt.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door waldo79 »

Dat ben ik hoe dan ook met je eens, maar NMBS en het aanbieden van een attractief product is geen sterke combinatie (A)
Timmie
Berichten: 22
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 20:02

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Timmie »

Of een stoptrein naar Luik die in Eijsden stopt, en een IC naar Brussel/Knokke via de HSL die rechtstreeks naar Luik gaat, en dus niet in Eijsden stopt. Is dat misschien geen optie?
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door waldo79 »

Leuk bedacht, maar een uitbreiding van het aantal treinen kun je vergeten :x Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling, dan gaat een dergelijke IC zeker niet terugkeren. Een koppeling naar Namur acht ik kansrijker.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door verfmeer »

Of gewoon de IC uit Amsterdam doortrekken. Maar ja, op multicourante dubbeldekkers kunnen we lang wachten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door reisthijs »

waldo79 schreef:Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling,
Vooral een gebrek aan belangstelling bij de NMBS voor internationale verbindingen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door waldo79 »

Treurige constatering doe je daar. Maastricht had net zo goed België kunnen zijn...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door regenmaker »

waldo79 schreef:Treurige constatering doe je daar. Maastricht had net zo goed België kunnen zijn...
Verbetering, heel Limburg had net zo goed België kunnen zijn. :idea:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Suus »

Maar gelukkig voor Limburg is dat het niet, want terwijl Belgisch Limburg het moet doen met het oudste materieel en een zeer matige bediening per trein, heeft Nederlands Limburg zeven dagen per week elk kwartier een snelle intercity naar de mooiste stad van de Benelux en verre omstreken :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door deadlock »

reisthijs schreef:
waldo79 schreef:Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling,
Vooral een gebrek aan belangstelling bij de NMBS voor internationale verbindingen.
Het ontbreken van deze belangstelling is de NS ook zeker niet vreemd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door waldo79 »

@Bee: je doelt vast op Den Bosch :mrgreen:
Als de onderhandelingen in 1839 anders waren gelopen was het deel van Maastricht op de westelijke Maasoever in Belgische handen gekomen 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Leuk bedacht, maar een uitbreiding van het aantal treinen kun je vergeten :x Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling, dan gaat een dergelijke IC zeker niet terugkeren. Een koppeling naar Namur acht ik kansrijker.
Er was wel wat vervoersvraag op de relatie Leuven-Maastricht (studentenuitwisselingen). Echter de IC stopte daar niet altijd, en ik heb het vermoeden dat dit niet bijdroeg aan de populariteit van de verbinding.

Je zou nog de Ardennen-Express nieuw leven kunnen inblazen. Als deze boven Eindhoven buiten de dienstregeling van de overige treinseries valt dan is kort enkeldeks materieel niet problematisch, eventueel zou je er een toeslag voor kunnen vragen voor binnenlands gebruik om te voorkomen dat de trein overvol raakt. Wel moet je dan wat meer luxe aanbieden dan de NS nu kan doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door groningen »

Ik las vandaag een artikel dat Limburg steeds minder bewoners heeft. Dat het (tot een zeker punt) leeg stroomt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Suus »

Dat doet praktisch elke provincie op Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht na. Alleen een aantal steden buiten deze provincies groeit nog en zelfs daar zijn nog uitzonderingen op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Dat doet praktisch elke provincie op Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht na. Alleen een aantal steden buiten deze provincies groeit nog en zelfs daar zijn nog uitzonderingen op.
http://www.vkkl.nl/activiteiten-en-proj ... rimpregios

Utrecht valt dus behoorlijk tegen nog. En er is nog geen rekening gehouden met mogelijk veel meer vluchtelingen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Hainje »

Urbanisatie dus.
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door deadlock »

Re-urbanisatie vooral maar ja, het komt in de praktijk op hetzelfde neer. Helemaal nu ze in hoog tempo kantoorpanden en ziekenhuizen en zorgcentra aan het verbouwen zijn tot wooneenheden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door SuperGhost »

Gewoon de banen die verdwijnen buiten de steden (deels door verplaatsing naar de steden, deels door het verdwijnen naar het buitenland en deels door automatisering).

Dat in Limburg ook in de steden de banen verdwijnen is niet zo erg onlogisch, sinds de economie daar zwaar achteruit is gegaan (ingezet sinds de sluiting van de mijnen) bedrijven daar nu langzaam aan ook vertrekken. Daarnaast zit aan bijna alle kanten (zeer) interessante economische gebieden (Eindhoven, Ruhrgebied, Luik). Eigenlijk heeft Limburg relatief gezien gewoon niet zo veel te bieden aan grote bedrijven. De universiteit in Maastricht levert te weinig op, aangezien die veel concurrentie heeft (medische en rechtenstudies zijn er op veel andere universiteiten ook en die liggen vaak veel gunstiger voor bedrijven).
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door paolie »

De leegloop vindt met name plaats in de westelijke en oostelijke mijnstreek (verklaarbaar) en in het landelijk gebied (landelijke trend). Maastricht kent vooralsnog behoorlijke groei: http://www.zorgatlas.nl/beinvloedende-f ... breadcrumb

Als trouwens iets een doorslaand succes is in Maastricht, is het de universiteit wel. Die staat onder studenten zeer hoog aangeschreven, ook (met name zelfs) in onze buurlanden.
Laatst gewijzigd door paolie op do 07 mei 2015, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Berk-24 »

Vinny schreef:
waldo79 schreef:Leuk bedacht, maar een uitbreiding van het aantal treinen kun je vergeten :x Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling, dan gaat een dergelijke IC zeker niet terugkeren. Een koppeling naar Namur acht ik kansrijker.
Er was wel wat vervoersvraag op de relatie Leuven-Maastricht (studentenuitwisselingen). Echter de IC stopte daar niet altijd, en ik heb het vermoeden dat dit niet bijdroeg aan de populariteit van de verbinding.

Je zou nog de Ardennen-Express nieuw leven kunnen inblazen. Als deze boven Eindhoven buiten de dienstregeling van de overige treinseries valt dan is kort enkeldeks materieel niet problematisch, eventueel zou je er een toeslag voor kunnen vragen voor binnenlands gebruik om te voorkomen dat de trein overvol raakt. Wel moet je dan wat meer luxe aanbieden dan de NS nu kan doen.
Sowieso was het destijds handiger geweest om de IC-A naar Maastricht en de IC-O naar Eupen te sturen (weekend IC-A naar Eupen), afgezien van enkele badgasten en toeristen is de vervoersvraag tussen Gent en Verviers te stellen op nihil, terwijl er voor Gent-Maastricht wel potentie zat, door het ontbreken van de taalbarrière en ook tevens studentuitwisselingen. Maar ja, das Geschichte.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Berk-24 »

paolie schreef:De leegloop vindt met name plaats in de westelijke en oostelijke mijnstreek (verklaarbaar) en in het landelijk gebied (landelijke trend). Maastricht kent vooralsnog behoorlijke groei:http://www.zorgatlas.nl/beinvloedende-f ... breadcrumb

Als trouwens iets een doorslaand succes is in Maastricht, is het de universiteit wel. Die staat onder studenten zeer hoog aangeschreven, ook (met name zelfs) in onze buurlanden.
Komt ook door het unieke karakter van die uni (unieke studies en probleem gestuurd onderwijs) en tevens wordt ook over de stad Maastricht wel positief uitgelaten. Niet traditioneel met verenigingen, maar wel erg gezellig. Alleen jammer dat de Hogeschool Zuyd de meeste opleidingen in Heerlen en Sittard aanbieden en niet in Maastricht.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door SuperGhost »

paolie schreef:De leegloop vindt met name plaats in de westelijke en oostelijke mijnstreek (verklaarbaar) en in het landelijk gebied (landelijke trend). Maastricht kent vooralsnog behoorlijke groei: http://www.zorgatlas.nl/beinvloedende-f ... breadcrumb
In het kaartje dat hiervoor werd gepost stond Maastricht nog als licht krimpend ingetekend. Verschil is dan wel dat jouw kaartje over het verschil tussen 2009 en 2013 gaat en dat eerdere kaartje de prognoses tot 2025 zijn.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door waldo79 »

Ik weet niet of je wel eens in Maastricht komt, maar op mij komt de stad als erg bruisend over. Zowel op werkdagen als in de weekenden. Dat er regelmatig staanplaatsen zijn in de s800 is tekenend.
In Heerlen wordt ook druk aan de weg getimmerd, maar ik vermoed dat het geen toeristenmagneet wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten