Limburg wil treinagenda voltooien

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor Berk-24 » Wo 06 Mei 2015, 11:41

Als er in de toekomst IC-NG komt de rijden kan de s800 wellicht doorrijden naar Liège en de s900 naar Bruxelles/Brussel. Op Eijsden past waarschijnlijk wel een vierbaks dubbeldekker, alleen moet je de langere treinen in de spits gaan aftrappenen en bijplaatsen in Maastricht.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor Meltrain » Wo 06 Mei 2015, 11:49

Op zich heb je gelijk, maar de ICNG wordt waarschijnlijk enkeldeks.
Verder snap ik niet helemaal wat de s900 (ICD Amsterdam - Breda) met dit topic te maken heeft. :S
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

paolie
Berichten: 215
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor paolie » Wo 06 Mei 2015, 12:35

waldo79 schreef:
Meltrain schreef:Dan zie ik mogelijk meer in een koppeling met de Treinserie 2400 (België 2015), waardoor er een rechtstreekse verbinding met Namur ontstaat en ook Brussel (incl. de Europese wijk) rechtstreeks verbonden wordt, zij het met een omweg.

Die omweg via Namur maakt het geen aantrekkelijke verbinding alhoewel het voor toeristen richting Namur en de noordelijke Ardennen wellicht handig is, maar dan kan je geen business case op bouwen :x

Het is hoe dan ook een nuttigere koppeling dan de huidige met Hasselt.

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor waldo79 » Wo 06 Mei 2015, 16:14

Dat ben ik hoe dan ook met je eens, maar NMBS en het aanbieden van een attractief product is geen sterke combinatie (A)
Mij best :)

Timmie
Berichten: 15
Lid geworden op: Di 18 Nov 2014, 20:02

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor Timmie » Wo 06 Mei 2015, 17:10

Of een stoptrein naar Luik die in Eijsden stopt, en een IC naar Brussel/Knokke via de HSL die rechtstreeks naar Luik gaat, en dus niet in Eijsden stopt. Is dat misschien geen optie?

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor waldo79 » Wo 06 Mei 2015, 17:13

Leuk bedacht, maar een uitbreiding van het aantal treinen kun je vergeten :x Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling, dan gaat een dergelijke IC zeker niet terugkeren. Een koppeling naar Namur acht ik kansrijker.
Mij best :)

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor verfmeer » Wo 06 Mei 2015, 17:33

Of gewoon de IC uit Amsterdam doortrekken. Maar ja, op multicourante dubbeldekkers kunnen we lang wachten.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor reisthijs » Wo 06 Mei 2015, 17:38

waldo79 schreef:Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling,
Vooral een gebrek aan belangstelling bij de NMBS voor internationale verbindingen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor waldo79 » Wo 06 Mei 2015, 19:25

Treurige constatering doe je daar. Maastricht had net zo goed België kunnen zijn...
Mij best :)

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3666
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor regenmaker » Wo 06 Mei 2015, 19:56

waldo79 schreef:Treurige constatering doe je daar. Maastricht had net zo goed België kunnen zijn...


Verbetering, heel Limburg had net zo goed België kunnen zijn. :idea:
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor Suus » Wo 06 Mei 2015, 20:06

Maar gelukkig voor Limburg is dat het niet, want terwijl Belgisch Limburg het moet doen met het oudste materieel en een zeer matige bediening per trein, heeft Nederlands Limburg zeven dagen per week elk kwartier een snelle intercity naar de mooiste stad van de Benelux en verre omstreken :mrgreen:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor deadlock » Wo 06 Mei 2015, 20:10

reisthijs schreef:
waldo79 schreef:Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling,
Vooral een gebrek aan belangstelling bij de NMBS voor internationale verbindingen.

Het ontbreken van deze belangstelling is de NS ook zeker niet vreemd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor waldo79 » Wo 06 Mei 2015, 20:14

@Bee: je doelt vast op Den Bosch :mrgreen:
Als de onderhandelingen in 1839 anders waren gelopen was het deel van Maastricht op de westelijke Maasoever in Belgische handen gekomen 8-)
Mij best :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor Vinny » Wo 06 Mei 2015, 20:56

waldo79 schreef:Leuk bedacht, maar een uitbreiding van het aantal treinen kun je vergeten :x Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling, dan gaat een dergelijke IC zeker niet terugkeren. Een koppeling naar Namur acht ik kansrijker.

Er was wel wat vervoersvraag op de relatie Leuven-Maastricht (studentenuitwisselingen). Echter de IC stopte daar niet altijd, en ik heb het vermoeden dat dit niet bijdroeg aan de populariteit van de verbinding.

Je zou nog de Ardennen-Express nieuw leven kunnen inblazen. Als deze boven Eindhoven buiten de dienstregeling van de overige treinseries valt dan is kort enkeldeks materieel niet problematisch, eventueel zou je er een toeslag voor kunnen vragen voor binnenlands gebruik om te voorkomen dat de trein overvol raakt. Wel moet je dan wat meer luxe aanbieden dan de NS nu kan doen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

groningen
Berichten: 882
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor groningen » Wo 06 Mei 2015, 21:03

Ik las vandaag een artikel dat Limburg steeds minder bewoners heeft. Dat het (tot een zeker punt) leeg stroomt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor Suus » Wo 06 Mei 2015, 21:25

Dat doet praktisch elke provincie op Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht na. Alleen een aantal steden buiten deze provincies groeit nog en zelfs daar zijn nog uitzonderingen op.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor deadlock » Wo 06 Mei 2015, 21:32

Bee schreef:Dat doet praktisch elke provincie op Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht na. Alleen een aantal steden buiten deze provincies groeit nog en zelfs daar zijn nog uitzonderingen op.

http://www.vkkl.nl/activiteiten-en-proj ... rimpregios

Utrecht valt dus behoorlijk tegen nog. En er is nog geen rekening gehouden met mogelijk veel meer vluchtelingen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor Hainje » Wo 06 Mei 2015, 22:01

Urbanisatie dus.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor deadlock » Wo 06 Mei 2015, 22:04

Re-urbanisatie vooral maar ja, het komt in de praktijk op hetzelfde neer. Helemaal nu ze in hoog tempo kantoorpanden en ziekenhuizen en zorgcentra aan het verbouwen zijn tot wooneenheden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor SuperGhost » Do 07 Mei 2015, 09:37

Gewoon de banen die verdwijnen buiten de steden (deels door verplaatsing naar de steden, deels door het verdwijnen naar het buitenland en deels door automatisering).

Dat in Limburg ook in de steden de banen verdwijnen is niet zo erg onlogisch, sinds de economie daar zwaar achteruit is gegaan (ingezet sinds de sluiting van de mijnen) bedrijven daar nu langzaam aan ook vertrekken. Daarnaast zit aan bijna alle kanten (zeer) interessante economische gebieden (Eindhoven, Ruhrgebied, Luik). Eigenlijk heeft Limburg relatief gezien gewoon niet zo veel te bieden aan grote bedrijven. De universiteit in Maastricht levert te weinig op, aangezien die veel concurrentie heeft (medische en rechtenstudies zijn er op veel andere universiteiten ook en die liggen vaak veel gunstiger voor bedrijven).

paolie
Berichten: 215
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor paolie » Do 07 Mei 2015, 10:15

De leegloop vindt met name plaats in de westelijke en oostelijke mijnstreek (verklaarbaar) en in het landelijk gebied (landelijke trend). Maastricht kent vooralsnog behoorlijke groei: http://www.zorgatlas.nl/beinvloedende-f ... breadcrumb

Als trouwens iets een doorslaand succes is in Maastricht, is het de universiteit wel. Die staat onder studenten zeer hoog aangeschreven, ook (met name zelfs) in onze buurlanden.
Laatst gewijzigd door paolie op Do 07 Mei 2015, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor Berk-24 » Do 07 Mei 2015, 10:17

Vinny schreef:
waldo79 schreef:Leuk bedacht, maar een uitbreiding van het aantal treinen kun je vergeten :x Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling, dan gaat een dergelijke IC zeker niet terugkeren. Een koppeling naar Namur acht ik kansrijker.

Er was wel wat vervoersvraag op de relatie Leuven-Maastricht (studentenuitwisselingen). Echter de IC stopte daar niet altijd, en ik heb het vermoeden dat dit niet bijdroeg aan de populariteit van de verbinding.

Je zou nog de Ardennen-Express nieuw leven kunnen inblazen. Als deze boven Eindhoven buiten de dienstregeling van de overige treinseries valt dan is kort enkeldeks materieel niet problematisch, eventueel zou je er een toeslag voor kunnen vragen voor binnenlands gebruik om te voorkomen dat de trein overvol raakt. Wel moet je dan wat meer luxe aanbieden dan de NS nu kan doen.

Sowieso was het destijds handiger geweest om de IC-A naar Maastricht en de IC-O naar Eupen te sturen (weekend IC-A naar Eupen), afgezien van enkele badgasten en toeristen is de vervoersvraag tussen Gent en Verviers te stellen op nihil, terwijl er voor Gent-Maastricht wel potentie zat, door het ontbreken van de taalbarrière en ook tevens studentuitwisselingen. Maar ja, das Geschichte.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor Berk-24 » Do 07 Mei 2015, 10:20

paolie schreef:De leegloop vindt met name plaats in de westelijke en oostelijke mijnstreek (verklaarbaar) en in het landelijk gebied (landelijke trend). Maastricht kent vooralsnog behoorlijke groei:http://www.zorgatlas.nl/beinvloedende-factoren/demografie/groei-en-spreiding/bevolkingsgroei-per-gemeente/#breadcrumb

Als trouwens iets een doorslaand succes is in Maastricht, is het de universiteit wel. Die staat onder studenten zeer hoog aangeschreven, ook (met name zelfs) in onze buurlanden.

Komt ook door het unieke karakter van die uni (unieke studies en probleem gestuurd onderwijs) en tevens wordt ook over de stad Maastricht wel positief uitgelaten. Niet traditioneel met verenigingen, maar wel erg gezellig. Alleen jammer dat de Hogeschool Zuyd de meeste opleidingen in Heerlen en Sittard aanbieden en niet in Maastricht.

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor SuperGhost » Do 07 Mei 2015, 10:36

paolie schreef:De leegloop vindt met name plaats in de westelijke en oostelijke mijnstreek (verklaarbaar) en in het landelijk gebied (landelijke trend). Maastricht kent vooralsnog behoorlijke groei: http://www.zorgatlas.nl/beinvloedende-f ... breadcrumb
In het kaartje dat hiervoor werd gepost stond Maastricht nog als licht krimpend ingetekend. Verschil is dan wel dat jouw kaartje over het verschil tussen 2009 en 2013 gaat en dat eerdere kaartje de prognoses tot 2025 zijn.

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Berichtdoor waldo79 » Do 07 Mei 2015, 10:41

Ik weet niet of je wel eens in Maastricht komt, maar op mij komt de stad als erg bruisend over. Zowel op werkdagen als in de weekenden. Dat er regelmatig staanplaatsen zijn in de s800 is tekenend.
In Heerlen wordt ook druk aan de weg getimmerd, maar ik vermoed dat het geen toeristenmagneet wordt.
Mij best :)


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten