Limburg wil treinagenda voltooien

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door SuperGhost »

Ik ben er 1x geweest. Maar ik ga uit op de gegevens uit het kaartje.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door waldo79 »

Wat dat betreft is het goed dat de regio zich ervan bewust is dat er krimp optreedt. Iets meer bedrijvigheid zou helpen. De ligging ten opzichte van stedelijke regio's in Zuid-Nederland en de Euregio (Hasselt - Luik - Aken) is een voordeel. Dat moet benut worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door SuperGhost »

Hoezo is dat een voordeel? Die ligging zorgt er volgens mij juist voor dat de bedrijven eerder Limburg verlaten omdat niet ver daar vandaan een veel interessantere ligging is. Zo zie je bijvoorbeeld ook in mijn oude regio (Achterhoek) de bedrijven wegtrekken naar Twente en Arnhem-Nijmegen, omdat dat interessanter is. Een ligging dicht bij een grote(re) economische regio is juist negatief voor de eigen bedrijvigheid. Wel zou je werknemers van die bedrijven kunnen stimuleren om iets verder van die bedrijven te gaan wonen en daardoor in jouw regio te komen. Ik krijg dat Limburg dat ook graag wil door de internationale OV-verbindingen te verbeteren.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Berk-24 »

Ik denk dat het voor Maastricht juist interessant is dat het Duits en Frans naast het Nederlands officiële talen worden (dus een drietalige stad, Heerlen/Landgraaf/Kerkrade zouden Nederlands/Duitstalig worden), om zo de handel met Liège en Aachen te bevorderen. Een stad waarin ook Frans en Duits gebruikelijk is staat internationaal beter op de kaart.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door deadlock »

Van iets een officiële taal maken zorgt er niet voor dat mensen het beter gaan spreken, het is symboolpolitiek.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gest
Berichten: 25
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 11:44

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Gest »

deadlock schreef:Van iets een officiële taal maken zorgt er niet voor dat mensen het beter gaan spreken, het is symboolpolitiek.
Precies. Een focus op de Euregio is leuk in theorie, maar in praktijk werkt dat niet. Het is iets waar men al jaren over praat, maar de bedrijvigheid en samenwerking is in de loop der tijd nihil.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door deadlock »

Volgens mij werkt de Euregio best goed daar. Als ik mijn vrienden uit Maastricht spreek dan komt er regelmatig wel iets over familie in België die dit klusje of dat klusje voor ze doen. Maar dat is wel mijn persoonlijke ervaring :P
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door SuperGhost »

Berk-24 schreef:Ik denk dat het voor Maastricht juist interessant is dat het Duits en Frans naast het Nederlands officiële talen worden
Is dat niet iets waar het rijk over gaat?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Suus »

Je kan in Zuid-Limburg voor weinig relatief ruim wonen. Het niveau van de voorzieningen zoals onderwijs en zorg is uitstekend, er is een goede infrastructuur voorhanden en het is bovendien een mooie omgeving om te wonen, dat kunnen allemaal redenen zijn om in Zuid-Limburg te gaan wonen maar net over de grens te gaan werken, al heeft zeker Belgisch Limburg ook problemen met de werkgelegenheid sinds de sluiting van de mijnen en het daaropvolgende debacle met Ford.

Om voor Limburg die ambitie te volbrengen past ook een ambitieuze internationale spooragenda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door Hageneis »

deadlock schreef:Van iets een officiële taal maken zorgt er niet voor dat mensen het beter gaan spreken, het is symboolpolitiek.
Kijk wat dat betreft maar eens in Brussel :N
MIVB-medewerkers moeten verplicht Nederlands kunnen praten, maar doen het zelden.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door paolie »

SuperGhost schreef:
paolie schreef:De leegloop vindt met name plaats in de westelijke en oostelijke mijnstreek (verklaarbaar) en in het landelijk gebied (landelijke trend). Maastricht kent vooralsnog behoorlijke groei: http://www.zorgatlas.nl/beinvloedende-f ... breadcrumb
In het kaartje dat hiervoor werd gepost stond Maastricht nog als licht krimpend ingetekend. Verschil is dan wel dat jouw kaartje over het verschil tussen 2009 en 2013 gaat en dat eerdere kaartje de prognoses tot 2025 zijn.
Jouw kaartje geeft een prognose 2005-2025 (en stamt van vóór 2005, waarmee het kaartje niet meer echt up-to-date is). Mijn kaartje geeft de daadwerkelijke groei of krimp aan die plaats vond tussen 2009-2013 en dan zie je duidelijk dat Maastricht juist groeit in plaats van krimpt.
SuperGhost schreef:Hoezo is dat een voordeel? Die ligging zorgt er volgens mij juist voor dat de bedrijven eerder Limburg verlaten omdat niet ver daar vandaan een veel interessantere ligging is. Zo zie je bijvoorbeeld ook in mijn oude regio (Achterhoek) de bedrijven wegtrekken naar Twente en Arnhem-Nijmegen, omdat dat interessanter is. Een ligging dicht bij een grote(re) economische regio is juist negatief voor de eigen bedrijvigheid. Wel zou je werknemers van die bedrijven kunnen stimuleren om iets verder van die bedrijven te gaan wonen en daardoor in jouw regio te komen. Ik krijg dat Limburg dat ook graag wil door de internationale OV-verbindingen te verbeteren.
Aken, Maastricht en Luik liggen geografisch zo dicht bij elkaar, dat je kunt spreken van één economische regio. De onderlinge autoverbindigen zijn dan ook uitstekend, de ov verbindingen vormen een stiefkindje, omdat de nationale belangen elders liggen.
Berk-24 schreef:Ik denk dat het voor Maastricht juist interessant is dat het Duits en Frans naast het Nederlands officiële talen worden (dus een drietalige stad, Heerlen/Landgraaf/Kerkrade zouden Nederlands/Duitstalig worden), om zo de handel met Liège en Aachen te bevorderen. Een stad waarin ook Frans en Duits gebruikelijk is staat internationaal beter op de kaart.

Niet nodig. Er wonen in Zuid-Limburg ruim voldoende mensen die alle drie de talen uitstekend spreken. Daarnaast zijn in Maastricht bijvoorbeeld veel internationale callcentra gevestigd, omdat er een ruim aanbod aanwezig is aan native Duits-, Frans- en Engelssprekende studenten die op zoek zijn naar bijbaantjes.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg wil treinagenda voltooien

Bericht door waldo79 »

Aken, Maastricht en Luik liggen geografisch zo dicht bij elkaar, dat je kunt spreken van één economische regio. De onderlinge autoverbindingen zijn dan ook uitstekend, de ov verbindingen vormen een stiefkindje, omdat de nationale belangen elders liggen.
Met de busverbindingen valt het wel mee. Heerlen, Kerkrade en Aken zijn per bus goed met elkaar verbonden en daar komt straks nog een treinverbinding met Maastricht bij. Maastricht en het omliggende Belgische achterland (met name Vlaanderen) zijn goed met elkaar verbonden met bussen. Daarnaast loopt er een frequente buslijn over de N278 naar Vaals en Aken. Alleen richting Wallonië is het droevig (1 buslijn vanuit Maastricht, de trein en 1 buslijn vanuit Vaals).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten