Pagina 1 van 4

Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: di 23 jun 2015, 19:34
door huibf
* Dienstregelingen SRE 2012: viewtopic.php?f=36&t=6434
* Dienstregelingen SRE 2013: viewtopic.php?f=36&t=8038
* Dienstregelingen SRE 2014: viewtopic.php?f=36&t=9272
* Dienstregelingen SRE 2015: viewtopic.php?f=36&t=10221
* Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017: viewtopic.php?f=36&t=12496


Alle wijzigingen, etc, etc, etc, over de dienstregeling SRE 2016 volgen hier, over een tijdje. Uiteraard pas zodra dingen 100% duidelijk zijn EN openbaar zijn gemaakt door Hermees, SRE of 'de media'.

Het is het laatste jaar wat betreft deze concessie.
Vanaf Eind 2016 gaat de concessie (als alles netjes volgens de regeltjes verloopt, iedereen eerlijk spel speelt en vooral de reiziger op 1 zet) over in Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: za 18 jul 2015, 13:02
door Raymond
Er lijkt een naamwijziging voor een halte aan te komen (die de provincie in het bestek van de nieuwe aanbesteding niet kent): bij de nieuw aangelegde bushalte op de Huizingalaan bij het Ir. Ottenbad staat de naam Sportpark Eindhoven Noord op het bordje tussen de hekken.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: wo 05 aug 2015, 08:44
door huibf
Er zijn eigenlijk geen spectaculiare zaken die veranderen in 2016.
Op de site van ROB staat een advies, wat niet zo spannend is.

Er zijn diverse lijnen waarin rijtijdwijzigingen plaatsvinden. Daarnaast gaat lijn 415 op een halte meer stoppen.
Er komen geen nieuwe lijnen bij, ook vallen er geen lijnen af. Alhoewel de buurbussen van Geldrop aan zijn eind van de proef loopt. In de stukken van de gemeente (die downloadbaar zijn) geeft de bezettingscijfers tot 0,1 reizigers per rit, geen goede hoop.

Mogelijk gaat lijn 10 overigens wel vaker rijden, dwz in de vroege avond en op zondagen gaat de frequentie omhoog omdat er wat DRU's zijn overgebleven door het vervallen van lijn 13. Overigens is dat een logische stap, omdat in de nieuwe concessie lijn 10 toch al een frequentieverhoging zou moeten krijgen.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: vr 23 okt 2015, 22:21
door huibf
Zoals te lezen is op online bronnen is Hermes voornemens het DalurenDagkaartje van Brabant ook in Zuidoost in te voeren.
Was me bekend.... maar zolang het niet ergens staat :X

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: vr 23 okt 2015, 22:23
door Hainje
Logisch eigenlijk, daar de Provincie nu in Z.O. Brabant met de scepter zwaait.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: ma 26 okt 2015, 08:23
door fogeltje
Dit zou een positieve stimulans kunnen zijn. Alleen gaat het wel vertraging opleveren op vooral streeklijnen als mensen weer massaal kaartjes gaan kopen.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: za 07 nov 2015, 10:46
door Raymond
De dienstregeling staat online

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: za 07 nov 2015, 15:49
door huibf
Er zijn zoals gezegd geen grote wijzigingen.
Alleen lijn 10 gaat vaker rijden in de vroege avond en zondagen.
Overigens de buurtbussen van Geldrop lijken te verdwijnen. Geldrop/Mierlo hebben in de begroting geen buurtbussen meegenomen

http://www.ed.nl/regio/geldrop-e-o/geld ... -1.5404344
http://www.ed.nl/regio/geldrop-e-o/geld ... -1.5401281

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: za 07 nov 2015, 15:59
door Yanaike
Dat had ik vanaf het begin al voorspeld dat die buurtbussen niet heel lang zouden blijven bestaan. De routes van lijn 463, 464 en 465 lopen gewoon te veel parallel met de bestaande routes van lijn 10, 20 en 24.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 11:02
door fogeltje
Verdwijnen ze al per nu december? Ik wilde altijd een keer het rondje gaan rijden. Als ze per december al verdwijnen dan moet ik kijken of ik nog een dag vrij kan krijgen.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 11:54
door Zugführer
"Buurtbus Geldrop nadert eindstation"

Lijn 465 haalt een gemiddeld aantal reizigers van maarliefst 2 per dag :')

Ik denk dat de dienstregeling en route van de busjes vanaf het begin af aan ook veel te complex zijn.
Waarom niet één relatief sterke lijn met één busje rijden in plaats van drie lijnen met meerdere busjes en lusssen door wijken die dan ook nog eens in 2 richtingen gereden worden.
Het lijkt me nog best kansrijk om lijn 463 als basis te nemen en nog ergens een Geldropse wijk mee te laten nemen, en samen te werken met de andere buurtbuslijnen tussen Geldrop en Heeze, zodat de dienstregeling tussen Geldrop en Heeze geoptimaliseerd kan worden en die lijnen wellicht nog een rondje door Geldrop kunnen rijden.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 12:55
door Hans
De uitbreiding van het aantal ritten op lijn 10 is een positieve zet.
Roepen we al jaren om. Een mooie voorbode op de nieuwe concessie.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 14:06
door Yanaike
Zugführer schreef:"Buurtbus Geldrop nadert eindstation"

Lijn 465 haalt een gemiddeld aantal reizigers van maarliefst 2 per dag :')

Ik denk dat de dienstregeling en route van de busjes vanaf het begin af aan ook veel te complex zijn.
Waarom niet één relatief sterke lijn met één busje rijden in plaats van drie lijnen met meerdere busjes en lusssen door wijken die dan ook nog eens in 2 richtingen gereden worden.
Het lijkt me nog best kansrijk om lijn 463 als basis te nemen en nog ergens een Geldropse wijk mee te laten nemen, en samen te werken met de andere buurtbuslijnen tussen Geldrop en Heeze, zodat de dienstregeling tussen Geldrop en Heeze geoptimaliseerd kan worden en die lijnen wellicht nog een rondje door Geldrop kunnen rijden.
Lijn 463 is óók een belachelijk idee. Eigenlijk doet lijn 463 precies hetzelfde als lijn 24: alleen een nét iets groter lusje door Geldrop Noord, en de route in Mierlo gaat iets beter door het centrum dan lijn 20 of 24.
Maar nog belangrijker: de lijnen gaan nergens heen! Ze hebben nauwelijks aansluiting op de andere lijnen rijden en doordat ze (met uitzondering van lijn 463) alleen in Geldrop rijden, zijn ze vergelijkbaar met een soort stadbus. Maar als in Oss de stadsbussen verdwijnen en ook de stadsbussen zelfs in Helmond onder druk staan, waarom zou een stadsbuurtbus in het veel kleinere Geldrop dan wel werken?

Als er dan zo nodig iets verbeterd moet worden in Geldrop lijkt me dat dat een van de volgende oplossingen moet zijn: a) snellere doorstroom van reguliere bussen in Geldrop, b) hogere frequenties, c) verlengen van buurtbus 455/466 via station naar Centrum/Kasteel zodat er overstapmogelijkheden op sprinters, lijn 20 en lijn 24 ontstaan.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 15:16
door fogeltje
Doel van die busjes was voor inwoners het ontsluiten van ziekenhuis en station volgens mij. De grote bussen komen hier al heel lang niet meer. Daarom gaan ze nergens heen en zijn er geen aansluitingen. Maar de vraag is dus niet zo hoog als gedacht.

Hoe doet buurtbus Laarbeek het eigenlijk? Heeft die voldoende reizigers om te blijven? Met het verdwijnen van lijn 21 liggen hier nog mogelijkheden om eventueel wat nieuws tr proberen.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: ma 09 nov 2015, 17:04
door Yanaike
fogeltje schreef:Doel van die busjes was voor inwoners het ontsluiten van ziekenhuis en station volgens mij. De grote bussen komen hier al heel lang niet meer. Daarom gaan ze nergens heen en zijn er geen aansluitingen.
Ik wil de reizigersvraag van/naar het ziekenhuis in Geldrop niet onderschatten, maar ik betwijfel of de vraag groot genoeg om een heel buurtbussysteem ervoor te rechtvaardigen? Wat betreft het station: een station is vrijwel nooit een eindbestemming. De aansluitingen op het station tussen buurtbus en trein zijn zo slecht dat het voor reizigers richting Eindhoven en verder bijna altijd sneller is om een directe bus (10, 20, 24) naar Eindhoven, station te pakken.

Dat er geen grote bussen door de wijken rijden is geen reden dat er geen/weinig aansluitingen tussen de reguliere bus en buurtbus zijn. Op halte Geldrop, centrum/kasteel/eindhovenseweg zou de buurtbus kunnen aansluiten voor reizigers richting Eindhoven, in Mierlo zou er een aansluiting gemaakt kunnen worden voor reizigers richting Helmond/Someren en ik neem aan dat er (hopelijk) (een deel) van de busjes wel aansluiting geeft op andere buurtbussen richting Heeze en verder?

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: di 10 nov 2015, 09:24
door fogeltje
Het is zeker het onderzoeken waard. Buurtbus Laarbeek is een half jaar na invoering in tijden verschoven om aansluitingen in Lieshout op de bussen naar Eindhoven te verbeteren en volgens mij heeft dat geholpen.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 19:38
door Hans
sinds vandaag op www.hermes.nl het overzicht van de wijzigingen:

Met ingang van 13 december 2015 wijzigt de dienstregeling van Hermes in Zuidoost Brabant. Reizigers kunnen te maken krijgen met gewijzigde buslijnen en routes, met andere tijden dan ze gewend zijn en soms wijzigt het aantal ritten. Dit is een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

Buslijn 9
Op buslijn 9 wordt op zaterdagochtend een extra rit om 8:15 uur vanaf Eindhoven Station geboden naar Son en Breugel, zodat Ekkersrijt een vroegere bediening heeft.

Buslijn 10
Op buslijn 10 worden op maandag tot en met vrijdag 3 retourritten extra ingezet tussen Eindhoven en Geldrop tussen 19.00 en 22.00 uur waardoor langer een 30-minutenfrequentie wordt geboden. Ook op zondag worden tussen 12.00 en 18.00 uur 6 retourritten extra ingezet.

Buslijn 121-122
De buslijnen 121 en 122 zijn op maandag tot en met vrijdag in de ochtendspits richting Eindhoven erg druk. Daarom is nog een extra vroege rit ingezet op lijn 122 welke om 6:27 uur vertrekt uit Gemert en om 7:08 uur aankomt in Eindhoven, zodat op dat tijdstip ook een 15-minutenfrequentie wordt geboden. Verder zijn de rijtijden op de buslijnen 121 en 122 aangepast, waardoor de aankomst- en vertrektijden iets gewijzigd kunnen zijn.

Buslijn 144-145
Door de gewijzigde treintijden van de stoptrein van/naar Tilburg vertrekken buslijnen 144 en 145 vanaf Best Station op sommige momenten iets eerder.

Buslijn 149-150
Rit 3 op maandag tot en met vrijdag gaat via dezelfde route rijden als de overige ritten door Bladel. Om 7:40 uur vertrekt vanuit Bladel (halte Sniederslaan) op maandag tot en met vrijdag een extra rit richting Reusel, zodat er in de ochtendspits ook voor de kern Bladel een 30-minutenfrequentie naar Reusel wordt aangeboden. Verder zijn de rijtijden op de buslijnen 149 en 150 aangepast, waardoor de aankomst- en vertrektijden iets gewijzigd kunnen zijn.

Buslijn 415
De aankomst- en vertrektijden van buslijn 415 zijn aangepast, waardoor de treinaansluitingen verbeteren. Verder gaat deze buslijn ook stoppen bij de halte Provincialeweg Oost.

Buurtbuslijnen 463-464-465
De buurtbuslijn 463 tussen Mierlo en Geldrop en de buurtbuslijnen 464 en 465 in Geldrop vervallen i.v.m. het lage aantal reizigers wat gebruik maakte van deze buslijnen.

Buurtbuslijnen 476-477
In overleg met het buurtbuscomitee is besloten om de dienstregeling aan te passen, waardoor de aansluitingen van buslijn 476 op lijn 18A in Achel sterk verbeteren.

Op de buslijnen 2, 19, 20/120, 170 t/m 174 zijn de rijtijden iets aangepast waardoor de aankomst- en vertrektijden iets gewijzigd kunnen zijn. Op de overige buslijnen binnen de concessie SRE zijn er geen of hele kleine wijzigingen.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: do 12 nov 2015, 07:59
door fogeltje
Ik zag het net ook staan en had al gekoekeloerd. Hermes, wat doe je!? Ze voeren krek een wijziging in die mij wel eens zou kunnen verleiden met wat grotere regelmaat weer de bus te gaan nemen, namelijk een extra vroege rit op de 122. Ik begin tegenwoordig vaak vroeg op mijn werk (om met de auto de file voor te zijn). Maar de bus van 6:28 is net wat te vroeg (die is dusdanig vroeg op CS dat ik kans heb voor gesloten deur te staan :') ) en dan moet ik ook te vroeg weg. De bus van 6:58 zou een optie kunnen zijn, maar dan is het al gelijk weer 7:30 voordat ik op het werk ben en dan zijn de goede werkplekken al bezet. Ik vond het altijd al jammer dat daar geen bus tussenin zat. Vanaf 14 december dus wel.

Ook de extra rit van 7:58 vanaf Beek en Donk blijft bestaan, edoch 8 minuten eerder, vermoedelijk om zo juist voor de reguliere bus uit te rijden zodat deze niet meer hoeft te stoppen vanaf Beek en Donk.

Alleen met de aangepaste rijtijden in de spitsuren valt het wel mee. Ik denk niet dat het realistisch zal zijn en er nog steeds veel +5 tot +10 zal verschijnen. Maar helaas kan Hermes weinig doen aan de situatie op de weg.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: wo 02 dec 2015, 20:25
door ZO6176
Gisteren zat ik in lijn 5 van 't Hofke naar Station. De halte Heuvelgalerie was op de display vervangen door Dommelstraat. Echter in de dienstregeling 2016 van lijn 5 staat gewoon Heuvelgalerie. Weet iemand meer?

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: wo 02 dec 2015, 20:56
door Zugführer
Het lijkt me logisch dat die halte een andere naam gaat krijgen, gezien de nieuwe naam van de Heuvel Galerie.
Volgens de wiki wordt het inderdaad Dommelstraat.

Staduitwaarts valt het me op dat de halte blijkbaar geschrapt is uit de dienstregeling. Nu is halte 18 Septemberplein een stukje opgeschoven, dus lagen ze wel erg dicht bij elkaar.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: wo 02 dec 2015, 21:01
door huibf
Dat klopt.

18 sept.plein is 25 meter opgeschoven. Deze blijft wel zo heten.
Halte Heuvelgalerie stad IN gaat Dommelstraat heten en halte Heuvelgalerie stad UIT gaat verdwijnen ter zijner tijd.

Zoals al eerder gemeld zijn lang niet alle namen al gewijzigd. Klaarblijkelijk is dat niet één druk op de knop.
Soms is de bebording wel aangepast en de info in de bus. Soms op de website en soms op de app.

Op sommige HOV2 halten komen nu ook de dubbele benamingen voor.
Catharina Ziekenhuis Oost (daar waar het semibusstationnetje komt voor) heet op de schermen al wel WoensXL / Ziekenhuis Catharina en online en op de Apps nog niet.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: do 03 dec 2015, 12:33
door fogeltje
Zijn dat de haltes op de Vestdijk? Daarvan heb ik staduitwaarts inderdaad gevonden dat de eerste twee erg dicht bij elkaar liggen. Nieuwe situatie was me nog niet opgevallen, ik loop dat stuk wel eens wanneer ik met de bus naar het werk ga.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: vr 04 dec 2015, 00:19
door Zugführer
Inderdaad, ze lagen al dicht bij elkaar, maar 18 Septemberplein is nog eens enkele tientallen meters richting Heuvel Galerie verschoven. Aannemelijk zodat er nu wat meer ruimte is om er met meerdere bussen tegelijk te halteren.

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: vr 04 dec 2015, 07:36
door huibf
Zugführer schreef:Inderdaad, ze lagen al dicht bij elkaar, maar 18 Septemberplein is nog eens enkele tientallen meters richting Heuvel Galerie verschoven. Aannemelijk zodat er nu wat meer ruimte is om er met meerdere bussen tegelijk te halteren.
Dat was ook de reden. Er konden max 2 bussen halteren en dat stond je op de oversteekplaats.
Nu heb je plek voor 4

Re: Dienstregelingen SRE 2016

Geplaatst: vr 04 dec 2015, 22:02
door Hans
Plek voor 4.... tja, waarbij de 2 achterste bussen bij de fietsenrekken staan.
Wederom een gemiste kans.