Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Plutona »

Zodra NS-abonnementen, Arriva-dagkaartjes of op z'n minst de OV-chipkaart worden getolereerd ga ik er gebruik van maken...

Verder bedacht ik me: Met een afstand van 125 km en een ritduur van bijna 2,5 uur zou lijn 871 wel eens de langste van Nederland kunnen zijn... Of is er nog een langere lijn in Nederland?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat de Qliner 350 van Leeuwarden naar Alkmaar of de Qliner 315 van Emmeloord naar Groningen de langste is.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Hainje »

Dacht dat lijn 20 van Meppel naar Assen de langste was?
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door CamilleKreemers »

Qliner 350 = 121 km. (Alkmaar - Leeuwarden)
Qliner 315 = 102 km. (Emmeloord - Groningen)
Qliner 315 oud = 143 km (Lelystad - Groningen)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef:Qliner 350 = 121 km. (Alkmaar - Leeuwarden)
Qliner 315 = 102 km. (Emmeloord - Groningen)
Qliner 315 oud = 143 km (Lelystad - Groningen)
Als je dan toch bezig bent, kun je lijn 20 dan ook even opzoeken/opmeten? :@ Ik ben nu wel benieuwd namelijk.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door CamilleKreemers »

lijn 20: net geen 50 km lang. Lijn 73 Groningen - Stadskanaal - Emmen is langer met 76 km. Toch zijn de Qliners van Alkmaar naar Leeuwarden langer qua afstand.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Globetrotter »

Wat vinden we lang? Bedoelen we hiermee het aantal kilometers dat een bus op een traject aflegt of de rittijd?
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door gliderfighter »

Ontopic:
Ik lees veel klachten op twitter, oa dat de bus niet rijdt of andere onduidelijkheden.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Michael »

Welke lijn zou dan niet rijden? Want ik heb afgelopen vrijdag en zaterdagnacht lijn 871 gewoon zien rijden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Zugführer »

Ik denk dat het vooral gaat om mensen die de bus niet kunnen vinden...
Ik vergeet steeds te kijken, maar volgens mij is er op Utrecht Centraal nog niets aangegeven op het (bus)station.
Normale mensen gaan van tevoren niet uitgebreid de Arriva website uitpluizen op zoek naar het vertrekperron en dat dan ook nog eens onthouden, die nemen aan dat het terplekke wel aangegeven zal zijn...
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door gliderfighter »

Geen idee welke lijn, as said las ik dat op twitter.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Globetrotter »

Zugführer schreef:Ik denk dat het vooral gaat om mensen die de bus niet kunnen vinden...
Ik vergeet steeds te kijken, maar volgens mij is er op Utrecht Centraal nog niets aangegeven op het (bus)station.
Normale mensen gaan van tevoren niet uitgebreid de Arriva website uitpluizen op zoek naar het vertrekperron en dat dan ook nog eens onthouden, die nemen aan dat het terplekke wel aangegeven zal zijn...
Op Utrecht Centraal hangt op de halte zelf wel een dienstregeling (zie de slechte foto die ik een aantal weken geleden maakte, in de spoiler).
Spoiler: show
Afbeelding
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Durashift »

Ezra schreef:Op[/station] Utrecht Centraal hangt op de halte zelf wel een dienstregeling (zie de slechte foto die ik een aantal weken geleden maakte, in de spoiler).
Spoiler: show
Afbeelding
Als de nachtreiziger de halte niet kan vinden.. heeft zo'n staatje weinig zin.. :wink:
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door gliderfighter »

Ik heb inmiddels gehoord dat de nachtbussen ook door reguliere chauffeurs worden gereden, niet (alleen) door touring. Hoe staat het met die nachtbussen?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door huibe »

Ze rijden..... :mrgreen:

De diensten in Breda worden gereden door een vaste groep chauffeurs, deze zijn echter niet in dienst van Arriva. Hoe het in de andere vestigingen is, weet ik niet.

De passagiers weten de bussen ondertussen ook al goed te vinden (misschien niet op Utrecht) er zijn een aantal ritten die al met een bezetting van meer dan 50% rijden. Met carnaval in Breda was de bezetting zeer goed. Er reden naast de reguliere bus 4 gelede wagens naar Dordrecht en Rotterdam.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
busdriver1
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door busdriver1 »

Ezra schreef:
Zugführer schreef:Ik denk dat het vooral gaat om mensen die de bus niet kunnen vinden...
Ik vergeet steeds te kijken, maar volgens mij is er op Utrecht Centraal nog niets aangegeven op het (bus)station.
Normale mensen gaan van tevoren niet uitgebreid de Arriva website uitpluizen op zoek naar het vertrekperron en dat dan ook nog eens onthouden, die nemen aan dat het terplekke wel aangegeven zal zijn...
Op Utrecht Centraal hangt op de halte zelf wel een dienstregeling (zie de slechte foto die ik een aantal weken geleden maakte, in de spoiler).
Ik ben een nachtnet chauffeur vanaf Den Bosch dus ik weet alleen wat er speelt in mijn gebied.
Utrecht is nogal een probleem locatie. Wij rijden s`nachts weg vanaf de halte B10 aan de centrumzijde. Goede informatie ontbreekt omdat het ook meetelt dat Arriva daar weinig te zoeken had in het verleden.
Ook is het zo dat er twee locaties zijn voor bussen. Die aan de Jaarbeurskant zal na verloop van tijd weer gebruikt gaan worden maar door de vele verbouwingen in dat gebied staan we tijdelijk aan de centrumkant. Op de bussen staat trouwens nog steeds Utrecht Jaarbeursplein aangegeven maar dat klopt dus niet.
Durashift schreef:Als de nachtreiziger de halte niet kan vinden.. heeft zo'n staatje weinig zin.. :wink:
Dat klopt inderdaad. De informatie die nu beschikbaar is voldoet totaal niet. Helaas wordt er over het algemeen niet naar chauffeurs geluisterd als we met eventuele oplossingen en/of adviezen komen. Van hogerhand weten ze het altijd beter terwijl wij de uitvoerende partij zijn die alles direct zien gebeuren. En dat is altijd al zo geweest.
gliderfighter schreef:Ik heb inmiddels gehoord dat de nachtbussen ook door reguliere chauffeurs worden gereden, niet (alleen) door touring. Hoe staat het met die nachtbussen?
Reguliere chauffeurs die rijden komen (nog) niet veel voor. Het overgrote deel van de chauffeurs zijn apart ingehuurd. Dit komt o.a. omdat het via Arriva Touring verloopt en de chauffeurs daar minder salaris krijgen dan de openbaar vervoer chauffeurs. Een hele slimme zet van Arriva want alles kost nu minder. De diensten zijn bij sommige vestigingen ook zo minimaal dat men bijna aan eigen vervoerskosten meer kwijt is dan aan daadwerkelijk werken. Het is dus niet echt interessant maar er zijn chauffeurs die graag rijden en dit meer als hobby zien dan als werk.
huibe schreef:Ze rijden..... :mrgreen:

De diensten in Breda worden gereden door een vaste groep chauffeurs, deze zijn echter niet in dienst van Arriva. Hoe het in de andere vestigingen is, weet ik niet.

De passagiers weten de bussen ondertussen ook al goed te vinden (misschien niet op Utrecht) er zijn een aantal ritten die al met een bezetting van meer dan 50% rijden. Met carnaval in Breda was de bezetting zeer goed. Er reden naast de reguliere bus 4 gelede wagens naar Dordrecht en Rotterdam.
Ook in Den Bosch rijden een aantal vaste chauffeurs en dat gebeurd bij elke vestiging. In Den Bosch hadden we heel wat problemen met vervoer tijdens carnaval omdat er daar niet op gerekend was dat er zoveel mensen met de bussen zouden meegaan. Extra bussen waren niet ingezet. Een behoorlijke fout van Arriva omdat zij juist horen te weten hoe het er aan toe gaat met dit soort evenementen.
Ook is duidelijk geworden dat aangezien Arriva Touring dit moet regelen daar geen behoorlijk ervaring zit betreffende openbaar vervoer. Er gaan regelmatig dingen verkeerd. Ook administratief. Zij hadden zich veel beter moeten voorbereiden op dit werk en dat is niet gebeurd.

Busdriver1 chauffeur nachtnet
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 19 feb 2016, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Berichten samengevoegd en quotes hersteld
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Durashift »

busdriver1 schreef:( ..)
Ook is duidelijk geworden dat aangezien Arriva Touring dit moet regelen daar geen behoorlijk ervaring zit betreffende openbaar vervoer. Er gaan regelmatig dingen verkeerd. Ook administratief. Zij hadden zich veel beter moeten voorbereiden op dit werk en dat is niet gebeurd.

Busdriver1 chauffeur nachtnet
Is dat écht zo gescheiden.. Zit er op beleid/planningsniveau niet enige opening qua delen van ervaringen tussen OV en besloten vervoer?

Het kan natuurlijk zijn dat de lokale 'prutser' nu net dit dossier op het bord had.. da's wel jammer voor de gemotiveerdheid van uitvoerende handen, kan ik mij voorstellen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door huibe »

Arriva Touring doet niets anders dan het aanleveren van chauffeurs. Extra bussen regelen, kunnen en mogen ze niet zonder opdracht van de concessie.

Opvallend dat in Oost-Brabant niet nagedacht is over het versterken van de nachtbussen naar Utrecht. Aangezien dit in West-Brabant/lees Breda er dus duidelijk wel over was nagedacht.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
busdriver1
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door busdriver1 »

Reactie voor durashift:

Wat ik tot nu toe heb meegemaakt betreffende het samenwerken tussen ov en touring is dit niet zoals het hoort. Ik krijg het idee dat men bij ov liever niet zag dat touring ritten ging uitvoeren die onder openbaar vervoer vallen. Wat hier nu gebeurd is dat men elkaar meer dwars zit als dat men samenwerkt.
Er wordt al gezeurt bij ov over de meest onbenullige dingen en als chauffeurs van touring die ov rijden iets nodig hebben bij stallingen gaat dit met de grootste moeite.
Gelukkig heb ik ook al voor ov zelf gereden dus ik probeer mijn contacten vast te houden en eventueel iets daar te regelen indien nodig. Het ligt dus zuiver aan de mensen of ze wel willen of niet.
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Plutona »

Ik heb afgelopen vrijdag een rit in lijn 873 gemaakt, en begrijp nu ook waarom lijn 850 nog bestaat.
Lijn 873 slaat Waalwijk over; rijst de vraag, waarom heeft Arriva Waalwijk niet in de 873 opgenomen?
Overigens was ik gedurende de hele rit de enige passagier (zelfs op CS Tilburg stapte niemand in). Hopelijk hebben anderen drukkere ervaringen met deze bus?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Hainje »

De bus stopt in Sprang-Capelle, Noorderalle, dat is praktisch al Waalwijk. Daarnaast kost de route van lijn 300 door Waalwijk waarschijnlijk net iets te veel tijd om aansluitingen te kunnen garanderen, dus dan is Sprang een acceptabel alternatief.
🍉
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Plutona »

Hainje schreef:De bus stopt in Sprang-Capelle, Noorderalle, dat is praktisch al Waalwijk. Daarnaast kost de route van lijn 300 door Waalwijk waarschijnlijk net iets te veel tijd om aansluitingen te kunnen garanderen, dus dan is Sprang een acceptabel alternatief.
Dat ben ik met je eens, maar het vreemde is dat de bus wel door Waalwijk reed, hij halteerde alleen niet. Zo heb ik in ieder geval de haltes Blyde Inkomstenlaan en de Mozartlaan voorbij zien flitsen. Denk je dat een stop op één van deze halten meer tijd kost? Mijn rit kwam 6 minuten eerder in Tilburg aan dan volgens de dienstregeling.
Misschien week de chauffeur af van de reguliere route, misschien rijdt elke chauffeur wel anders... Misschien binnenkort nog een ritje maken.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Zugführer »

De "officiële" route is via de Mozartlaan, Blyde Incomstelaan, Groenewoudlaan, Akkerlaan en Drunenseweg, waarbij er volgens mij makkelijk op de tussenliggende haltes gestopt had kunnen worden. Dus een beetje opmerkelijk is het wel. Denk dat deze lijn veel beter had kunnen lopen als hij geïntegreerd was geweest met lijn 850.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Hainje »

Als maar genoeg mensen uit Waalwijk merken dat dit de officiële route is en er vervolgens ook over aan de bel trekken bij Arriva, dan komt dat vanzelf wel.
🍉
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Michael »

Vanaf 13 maart kan de OV-Chipkaart gebruikt worden in de nachtbussen. Tarief blijft hetzelfde.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten