Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door huibe »

Eindelijk *bus* zijn ze meteen het grootste discussiepunt met de passagiers kwijt.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Wubbo »

Hoe zijn de ervaringen nu met deze bus? Is het gebruik inmiddels een beetje behoorlijk?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door huibe »

Wat ik hoor zijn voornamelijk de lange ritten (dus ook de laatste) populair op Rotterdam - Eindhoven. Waarbij zitplaatsen richting volledig bezet gaan.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Michael »

Ben op dit moment toevallig in Den Bosch en kwam bij het station langs waar ik net een bus van lijn 873 tegenkwam. Gingen een stuk of 7 passagiers mee

Afbeelding
busdriver1
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door busdriver1 »

Ik was ook aanwezig op Vrijdag-en Zaterdagnacht 27 en 28 Augustus met deze ritten maar sta altijd net aan de andere eindhalte(Interpolis) om die tijd. Aangezien wij als chauffeurs met de avond en nachtdiensten veel meer opletten om ons heen in verband met de recente overvallen overal(ik in ieder geval wèl) viel mij direct iets op:
Er reed een auto vanaf Interpolis met de eerste rit terug naar Den Bosch om 02.00 uur constant achter mij aan. Met dit soort dingen ben ik helemaal niet blij want overvallen op bussen kunnen op diverse manieren gebeuren. Het bleek later de 1 of andere hobbyist te zijn die de route wilde bekijken en er achteraan bleef rijden. NIET SLIM !!!. Als je een route wilt zien ga dan met de bus mee !! Het kost minder dan met de auto er achteraan rijden en je kan ook gewoon weer mee terug. En dan achter de bus aan rijden in Tilburg langs het station over de busbaan is helemaal stom. Om die tijd sterft het daar van de politie. Als mensen zo graag een route willen zien en rijden stap dan normaal in de bus en kijk of je ook nog terug kan. Een chauffeur mag hiervoor de politie bellen want dit valt met de nu geldende problemen onder verdachte omstandigheden.
Als ze zoiets doen bij Arriva met de 1 of andere controle en ik kom daar achter dan scheld ik ze 3 keer in de rondte want de buschauffeurs doen hun werk en weten waar ze mee bezig zijn. Wij zijn degene die altijd alle problemen moeten oplossen onderweg want bij Arriva kantoor personeel hoef je dan niet te komen midden in de nacht !
En dan zeg je hier iets over hoe wij er over denken aan zo iemand en deze snapt er NIETS van dat ik hierover nogal geiiriteerd reageer op dit soort dingen. Denk maar eens door maar dat valt niet mee. Daarom zijn dit ook hobbyisten en geen professionele mensen. Ik ben ooit vrijwilliger geweest bij de politie Rotterdam-Rijmond. Zoiets kan ook anders aflopen.
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
busdriver1
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door busdriver1 »

huibe schreef:Wat ik hoor zijn voornamelijk de lange ritten (dus ook de laatste) populair op Rotterdam - Eindhoven. Waarbij zitplaatsen richting volledig bezet gaan.
Nou, dat valt dus nog tegen hoor ik van mijn collega chauffeurs. Ik rijd alleen maar Den Bosch-Tlburg en Utrecht-Eindhoven dus ik heb geen overzicht hierop maar de ritten Tilburg vanaf Interpolis worden steeds populairder bij het uitgaansvolk. En dat geldt vooral voor de laatste rit van Tlburg naar Den Bosch om 04.00 uur. Volle bakken en soms staan(mag eigenlijk niet)) komt steeds vaker voor.
CONTANT betalen proberen wij steeds meer te voorkomen maar het kan nog wèl. OV-CHIPKAART en sinds kort PINNEN is mogelijk in deze nachtnetbussen.
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door gliderfighter »

Ik had vannacht(27ste) ook dienst op lijn 80 in Den Bosch. De Pettelaar is een kantorenpark waar je geen auto's verwacht om 23:00. Het is dan ook apart om bij de bushalte te staan, niemand die instapt en als je wegrijdt, rijdt er opeens een auto achter je aan, tot in de stad. Verschillende auto's die zonder reden rondrijden, ik vind het maar raar. Ik kwam nog langs een nachtbus op het busstation onderweg naar de garage, maar ook die was niet bijzonder druk.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Mr-W »

busdriver1 schreef: CONTANT betalen proberen wij steeds meer te voorkomen maar het kan nog wèl. OV-CHIPKAART en sinds kort PINNEN is mogelijk in deze nachtnetbussen.
Dat merk ik bij meer chauffeurs van Arriva, lekker nors als ik met contant geld wil betalen en zeker met €10 of €20 :?
Helaas voor toerist werken creditcards niet dus die hebben in 2018 een probleem (als de provincie t afschaffen van cash toestaat)
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door mijack1985 »

Mr-W schreef:
busdriver1 schreef: CONTANT betalen proberen wij steeds meer te voorkomen maar het kan nog wèl. OV-CHIPKAART en sinds kort PINNEN is mogelijk in deze nachtnetbussen.
Dat merk ik bij meer chauffeurs van Arriva, lekker nors als ik met contant geld wil betalen en zeker met €10 of €20 :?
Helaas voor toerist werken creditcards niet dus die hebben in 2018 een probleem (als de provincie t afschaffen van cash toestaat)
Zo beroof je ze natuurlijk ook van al hun wisselgeld als je met €10 of €20 betaal. Je bent waarschijnlijk niet de enige die passagier die met groot geld afrekend.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
busdriver1
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door busdriver1 »

Dit is niet alleen bij chauffeurs van Arriva. Chauffeurs van andere busbedrijven hebben hetzelfde probleem: de mogelijkheid om overvallen te worden voor misschien een paar tientjes. Passagiers moeten leren begrijpen dat de chauffeurs steeds minder wisselgeld gaan meenemen en dus vrij snel niets meer kunnen doen met de 10 en 20 euro die je aangeeft. Voor de duidelijkheid: ik heb zo`n vermoeden dat het toch niet zo makkelijk zal zijn om het contant geld uit te bannen. Zoals je zegt,met toeristen kan dat ook een probleem opleveren. En we kunnen niet constant met beveiligers rond blijven rijden zoals ik ze nu bij me heb. Dat kost kapitalen en dan gaan de prijzen van de vervoersbewijzen mee met deze onvoorziene uitgaven.
Wij werken sinds kort met pinapparaten maar dat loopt nog niet echt. Men moet daar aan wennen. Dat heeft tijd nodig. En deze apparatuur in de bussen hebben grof geld gekost voor de busbedrijven en diverse overheden. Want iedereen moet hier aan mee gaan betalen,dat is zeker. Dus ook de passagier.
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Chrysa »

Ik denk niet dat er in Brabant veel toeristen in het OV zitten 's nachts.

Men kan zeker niet iets in een bus monteren dat als een soort spaarpot functioneert? Als iemand gepast betaalt gewoon het geld ergens inwerpen en dan kan het in de stalling geleegd worden, zonder dat alles in zo'n los bakje/portemonnee zit zoals nu. Als iemand alleen maar een te groot biljet heeft mag ie of te veel betalen of niet mee.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RE: Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Michael »

busdriver1 schreef:Volle bakken en soms staan(mag eigenlijk niet)) komt steeds vaker voor.
In de Volansbussen waar het nachtnet Brabant mee gereden worden zijn gewoon staanplaatsen.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Chrysa »

Er was toch een regel dat je maar 15 minuten mocht staan? Dat haal je niet als er meer dan 15 minuten tussen haltes zit. Of geldt dat alleen op reguliere ritten?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Vinny »

Er zullen niet veel toeristen van de nachtbus gebruik maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door gliderfighter »

Chrysa schreef:Ik denk niet dat er in Brabant veel toeristen in het OV zitten 's nachts.

Men kan zeker niet iets in een bus monteren dat als een soort spaarpot functioneert? Als iemand gepast betaalt gewoon het geld ergens inwerpen en dan kan het in de stalling geleegd worden, zonder dat alles in zo'n los bakje/portemonnee zit zoals nu. Als iemand alleen maar een te groot biljet heeft mag ie of te veel betalen of niet mee.
Ik maak niet vaak mee dat er gepast betaald wordt. Pinnen wordt steeds populairder bij degene die geen OV hebben, sommigen rekenen er zelfs al op.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:Er was toch een regel dat je maar 15 minuten mocht staan? Dat haal je niet als er meer dan 15 minuten tussen haltes zit. Of geldt dat alleen op reguliere ritten?
Dat is inderdaad een regel in de huidige concessie (In de stadsdbussen geldt die regel niet). Maar ik dacht dat het Nachtnet Brabant onder een aparte concessie viel. Maar daar kan ik vooralsnog niks over vinden.
busdriver1
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door busdriver1 »

Chrysa schreef:Ik denk niet dat er in Brabant veel toeristen in het OV zitten 's nachts.

Men kan zeker niet iets in een bus monteren dat als een soort spaarpot functioneert? Als iemand gepast betaalt gewoon het geld ergens inwerpen en dan kan het in de stalling geleegd worden, zonder dat alles in zo'n los bakje/portemonnee zit zoals nu. Als iemand alleen maar een te groot biljet heeft mag ie of te veel betalen of niet mee.

Dat kan wel degelijk. In delen van Amerika is dit ook in gebruik maar dan moeten de passagiers met contant geld aankomen om te betalen anders worden ze geweigerd. En dat moeten ze persoonlijk in een apparaat stoppen(muntgeld). Of de chauffeur stopt dit inderdaad(dus alles wat hij krijgt in deze "spaarpot" maar wat gebeurd er dan als de chauffeur moet wisselen? Hij moet dus altijd nog contant geld achter de hand hebben om de passagiers ter wille te zijn met wisselen. Hier in Nederland denkt men helemaal niet na en is men in de veronderstelling dat de chauffeurs altijd maar alles kunnen wisselen. Deze zou dus bergen geld bij zich moeten hebben en dat is foute boel. Dit is een vorm van gemakzucht van de passagiers. Alles moet maar kunnen.
En er zitten tot nu toe alleen maar toeristen in het ov s`nachts die niet meer met een trein mee konden omdat de NS zo vriendelijk is geweest om dit er uit te gooien. Daarom rijden wij. Een voorbeeld is de route Utrecht-Den Bosch-Einhoven.
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Michael »

busdriver1 schreef:omdat de NS zo vriendelijk is geweest om dit er uit te gooien.
Die nachttreinen waren een proef die door de Provincie Brabant en de gemeentes waar die treinen langskwamen werden betaald. Die treinen reden te leeg rond en de kosten waren daardoor te hoog. Daarom is er besloten om de proef met de nachtbussen te starten.
busdriver1
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door busdriver1 »

Natuurlijk,en er blijft voorlopig gereden worden want het bouwt zich langzaam op. Steeds meer passagiers weten van het bestaan af van deze nachtnetbussen. En wat betreft dat leegrijden: dat gebeurd regelmatig bij elke vervoersmaatschappij. Daar moeten ze rekening mee houden. Dat had dus bij de NS ook gekund.
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
busdriver1
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door busdriver1 »

Michael schreef:
Chrysa schreef:Er was toch een regel dat je maar 15 minuten mocht staan? Dat haal je niet als er meer dan 15 minuten tussen haltes zit. Of geldt dat alleen op reguliere ritten?
Dat is inderdaad een regel in de huidige concessie (In de stadsdbussen geldt die regel niet). Maar ik dacht dat het Nachtnet Brabant onder een aparte concessie viel. Maar daar kan ik vooralsnog niks over vinden.
Dit vervoer per nachtnetbus valt onder geen enkele consessie. Daarom valt er ook niets over te vinden.
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Wubbo »

busdriver1 schreef:En wat betreft dat leegrijden: dat gebeurd regelmatig bij elke vervoersmaatschappij. Daar moeten ze rekening mee houden. Dat had dus bij de NS ook gekund.
NS heeft dat ook een tijd gedaan: het Nachtnet Brabant heeft 8 jaar gereden, dus dat is lang genoeg om bekend te worden en te weten wat er gemiddeld aan reizigers is. Als je dan alsnog op een gemiddelde bezetting van 35 mensen per rit (zeg ik uit mijn hoofd) komt kun je maar een conclusie trekken: dat is niet voldoende om een trein rendabel te maken. Alleen de eerste ritten in de nacht rijden nu dus nog, dat waren de drukste ritten.
busdriver1
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door busdriver1 »

Ja,en als je er meer over nadenkt dan had het misschien wel mogelijk geweest voor deze nachten treinvervangend vervoer in te zetten door de NS zoals ze dat normaal al doen als er treinen uitvallen. Ik heb met dit wat er nu loopt geen enkel probleem. Weer meer werk voor Arriva. En ik moet ook mijn geld verdienen.
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Michael »

busdriver1 schreef:Ja,en als je er meer over nadenkt dan had het misschien wel mogelijk geweest voor deze nachten treinvervangend vervoer in te zetten
Die bussen die nu rijden kan je als treinvervangend vervoer zien lijkt mij :wink:
busdriver1
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 12:44

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door busdriver1 »

Michael schreef:
busdriver1 schreef:Ja,en als je er meer over nadenkt dan had het misschien wel mogelijk geweest voor deze nachten treinvervangend vervoer in te zetten
Die bussen die nu rijden kan je als treinvervangend vervoer zien lijkt mij :wink:
Dat is wel zo maar dit is niet door NS zelf geregeld en treinvervangend vervoer regelt NS meestal via touringcarbedrijven zoals Jan de Wit. Deze is nu ook ingezet vanaf Maandag in Brabant wegens een toenemende stroom reizigers. Wij komen voor zoiets niet in aanmerking via NS omdat wij concurrentie zijn. Arriva bezit tenslotte veel vormen van openbaar vervoer in veel landen.
Naar wat ik heb meegemaakt met de OV-chipkaart hoop ik dat het gebruik van de pinpassen van de banken als betaalmiddel in het openbaar vervoer snel geregeld wordt.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door huibe »

busdriver1 schreef:
Michael schreef:
Chrysa schreef:Er was toch een regel dat je maar 15 minuten mocht staan? Dat haal je niet als er meer dan 15 minuten tussen haltes zit. Of geldt dat alleen op reguliere ritten?
Dat is inderdaad een regel in de huidige concessie (In de stadsdbussen geldt die regel niet). Maar ik dacht dat het Nachtnet Brabant onder een aparte concessie viel. Maar daar kan ik vooralsnog niks over vinden.
Dit vervoer per nachtnetbus valt onder geen enkele consessie. Daarom valt er ook niets over te vinden.
Het Nachtnet valt onder een apart contract. Deze heeft ook voorwaarden,maar deze zijn niet openbaar gemaakt.

De 15 minuten regeling is van de concessies van het reguliere openbaar vervoer.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten