Pagina 5 van 11

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: do 03 dec 2015, 21:02
door OVwatcher
11 dienstwagens voor die paar ritten. De meeste chauffeurs/wagens doen maar 1 enkele rit. En ook goeie MAT-ritten van/naar Rotterdam en Utrecht.
Is er ook al bekend vanuit welke vestiging gereden zal gaan worden?

Re: Nachtbussen naar Brabant en mogelijk ook naar Limburg

Geplaatst: do 03 dec 2015, 21:16
door Z2N
michiel71 schreef: Wanneer de commerciële busdiensten als Eurolines, Flixbus en Postbus toestemming krijgen om 's nachts tussen Nederlandse steden
nationale nachtverbindingen aan te mogen bieden, kun je het één en ander zonder subsidies gewoon aan de markt overlaten.

Zo zou de Flixbus verbinding (]Lijn 244) die 's ochtends vanuit Groningen naar Berlijn vertrekt
prima kunnen worden doorgetrokken naar Amsterdam CS.
Gast, je gaat toch niet op ritniveau een argument aanhalen om op nationaal vlak iets te veranderen? Bovendien zijn de beide markten niet te vergelijken, omdat zulke touringcarboeren onder artikel 29 van de wet personenvervoer 2000 vallen, en dus losstaan van de Nederlandse OV-markt. :')

Re: Nachtbussen naar Brabant en mogelijk ook naar Limburg

Geplaatst: do 03 dec 2015, 23:32
door Plutona
Mr-W schreef:De nachttreinen die in Noord-Brabant verdwijnen worden vervangen door bussen. De provincie Limburg gaat op verzoek van D66 Maastricht bekijken of de nachtbussen straks ook naar Limburg kunnen gaan rijden.
Als het aan D66 in Maastricht ligt worden de nachtbussen van en naar Eindhoven doorgetrokken naar Maastricht. Die kunnen dan ook stoppen in Weert, Roermond, Sittard en Geleen. De provincie Limburg heeft positief op het idee gereageerd, meldt de Limburgse zender L1.
Treinreiziger.nl
Plutona schreef:Maar dan lijkt het me toch sterk dat lijn 850 nog doorgezet wordt?
Denk ook dat hij op zeer korte termijn wordt opgeheven.
Dan gaan Sprang, Waalwijk etc. erop vooruit, omdat deze plekken nu ook op vrijdagnacht een verbinding hebben.
Ze gaan er alleen qua prijs op achteruit, omdat het dalurendagkaartje in de huidige nachtbus ook geldig is.

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: vr 04 dec 2015, 22:53
door Michael
Hainje schreef:
Ezra schreef:Iemand enig idee welk Arriva Touring- materieel er op de verschillende lijnen komt te rijden?
Op 27 november werd er dit gezegd:
huibe schreef:Het schijnt nog iets genuanceerder te zijn. Het nachtnet gaat naar horen zeggen gereden worden met Volans bussen door chauffeurs van Arriva touring.
Arriva heeft inmiddels bevestigd dat met Volans bussen gereden gaat worden.

Re: Nachtbussen naar Brabant en mogelijk ook naar Limburg

Geplaatst: za 05 dec 2015, 10:33
door Mr-W
Plutona schreef:
Mr-W schreef:De nachttreinen die in Noord-Brabant verdwijnen worden vervangen door bussen. De provincie Limburg gaat op verzoek van D66 Maastricht bekijken of de nachtbussen straks ook naar Limburg kunnen gaan rijden.
Als het aan D66 in Maastricht ligt worden de nachtbussen van en naar Eindhoven doorgetrokken naar Maastricht. Die kunnen dan ook stoppen in Weert, Roermond, Sittard en Geleen. De provincie Limburg heeft positief op het idee gereageerd, meldt de Limburgse zender L1.
Treinreiziger.nl
Plutona schreef:Maar dan lijkt het me toch sterk dat lijn 850 nog doorgezet wordt?
Denk ook dat hij op zeer korte termijn wordt opgeheven.
Dan gaan Sprang, Waalwijk etc. erop vooruit, omdat deze plekken nu ook op vrijdagnacht een verbinding hebben.
Ze gaan er alleen qua prijs op achteruit, omdat het dalurendagkaartje in de huidige nachtbus ook geldig is.
Zelfs qua prijs gaan ze er niets op achteruit, een kaartje kost €6 even duur als het dalurendagkaartje in 2016 :wink:
Michael schreef: Arriva heeft inmiddels bevestigd dat met Volans bussen gereden gaat worden.
Bron?

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: za 05 dec 2015, 11:48
door OVinspecteur
huibe schreef:
Stefan schreef:Nee, ze stoppen zowel in Prinsenbeek én Breda.
Goed lezen. De bussen stoppen op de Prinsenkade (halte van de uitbus in het centrum) en op de Stationslaan (halte voor het station omdat het stationsgebouw wordt afgesloten in de nachtelijke uren).

Dus geen Prinsenbeek.
In Dordrecht zouden de bussen ook in de buurt van het Energiehuis kunnen gaan stoppen, maar dat ligt wellicht te ver van de route af.

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: za 05 dec 2015, 12:48
door Daniel
In Dordrecht mag die bus waarschijnlijk alleen bij het station stoppen omdat het een treinvervanging is en je anders nog meer met 892 concurreert.
Wil je het centrum aandoen dan is een lusje via halte centrum vanaf de A16 logischer, net als 892 doet op de terugweg.

Re: Nachtbussen naar Brabant en mogelijk ook naar Limburg

Geplaatst: za 05 dec 2015, 15:22
door Michael
Mr-W schreef:
Plutona schreef:
Mr-W schreef:De nachttreinen die in Noord-Brabant verdwijnen worden vervangen door bussen. De provincie Limburg gaat op verzoek van D66 Maastricht bekijken of de nachtbussen straks ook naar Limburg kunnen gaan rijden.
Als het aan D66 in Maastricht ligt worden de nachtbussen van en naar Eindhoven doorgetrokken naar Maastricht. Die kunnen dan ook stoppen in Weert, Roermond, Sittard en Geleen. De provincie Limburg heeft positief op het idee gereageerd, meldt de Limburgse zender L1.
Treinreiziger.nl
Plutona schreef:Maar dan lijkt het me toch sterk dat lijn 850 nog doorgezet wordt?
Denk ook dat hij op zeer korte termijn wordt opgeheven.
Dan gaan Sprang, Waalwijk etc. erop vooruit, omdat deze plekken nu ook op vrijdagnacht een verbinding hebben.
Ze gaan er alleen qua prijs op achteruit, omdat het dalurendagkaartje in de huidige nachtbus ook geldig is.
Zelfs qua prijs gaan ze er niets op achteruit, een kaartje kost €6 even duur als het dalurendagkaartje in 2016 :wink:
Michael schreef: Arriva heeft inmiddels bevestigd dat met Volans bussen gereden gaat worden.
Bron?
https://www.facebook.com/GoedbezigBUS/p ... =3&theater

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: wo 09 dec 2015, 02:26
door busdriver1
Even voor de geinteresserden: wat nu bekend is is dat het nachtnet in Brabant van start gaat in de nacht van 18 op 19 December 2015. Arriva Touring moet dit gaan rijden met VOLANS bussen. Dat zijn luxe streekbussen voor degenen die dit nog niet weten. Of het hele project op tijd klaar is zodat alles goed verloopt op de eerste dag is de vraag want alles moest op het laatste nippertje geregeld worden. Er worden momenteel volop chauffeurs ingehuurd die dit gaan rijden. Er staat op internet via Google nog veel meer informatie over dit project.

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: wo 09 dec 2015, 23:59
door busdriver1
Er komt iedere keer weer wat info vrij over het nieuwe nachtnet in Brabant wat gereden gaat worden door Arriva Touring. Een goede leidraad is de site goedbezigbus.nl/nachtnet. Daar staat nu een routekaart op met de busnummers en een tarievenlijst voor de ritten. Let wel op: De ov-chipkaart werkt in deze bussen nog niet omdat de routes nog gemaakt moeten worden en in de Albatros computer van Arriva gezet moeten worden. En dat vergt nog enige tijd. De bussen moeten al over zo`n 10 dagen gaan rijden en dat is qua planning bijzonder krap. Misschien komen er tijdelijk ingehuurde touringcars bij maar dat is nog niet duidelijk. Alleen kaartverkoop is dus nu aan de orde dus wees hierop voorbereid. Betalen bij de chauffeur en pinnen kan niet.

Op 2 December is er al wat van deze info geplaatst maar een keer extra kan nooit kwaad. Dit is tot nu toe de beschikbare info. Het kan per dag veranderen.

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: do 10 dec 2015, 00:39
door Somoht
Fwiw de dienstregelingen zij vorige week al ge-exporteerd en staat bijvoorbeeld al in ovinfo4 en Google Maps; inclusief routes zoals die in systeem Arriva staat.

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: do 10 dec 2015, 01:36
door michiel71
Somoht schreef:Fwiw de dienstregelingen zij vorige week al ge-exporteerd en staat bijvoorbeeld al in ovinfo4 en Google Maps; inclusief routes zoals die in systeem Arriva staat.
Ik heb het idee, dat dit nachtnet een hoop lege materiaalritten (en dus extra kosten) zijn ingepland.
Kon deze nachtdienstregeling niet wat efficiënter worden ingericht?

De 8 ritten van Lijn 873 tussen Tilburg en Den Bosch (reistijd 53 minuten) kunnen door slechts 2 chauffeurs worden uitgevoerd.
Na de 2 retour-ritten zijn de 2 chauffeurs weer op de plek van vertrek (respectievelijk Tilburg & Den Bosch).

Voor lijn 872 tussen Utrecht en Eindhoven (reistijd 86 minuten) moeten voor 4 ritten 3 chauffeurs worden ingezet.
(1 retour-rit Utrecht - Eindhoven - Utrecht, 1 rit Eindhoven - Utrecht (86 min.) & 1 rit Utrecht - Eindhoven (85 min))

Voor lijn 871 tussen Rotterdam en Eindhoven (151 minuten) moeten voor 6 ritten maar liefst 6 chauffeurs worden ingezet.
(1 rit tussen Breda - Eindhoven (78 min.), 1 rit Rotterdam - Eindhoven (151 min.), 1 rit Rotterdam - Breda (71 min),
1 rit Breda - Rotterdam (62 min), 1 rit Eindhoven - Rotterdam (143 min) & 1 rit Eindhoven - Breda (81 min))
Bij al deze 6 ritten moet de chauffeur met een lege materiaalrit terug naar het vertrekpunt.

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: za 12 dec 2015, 17:07
door Z2N
Dat was al eerder opgemerkt, zie ook het bovenste bericht op deze pagina. :wink:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: do 17 dec 2015, 15:25
door Zugführer
Plutona schreef:Maar dan lijkt het me toch sterk dat lijn 850 nog doorgezet wordt?
Ik had het ook niet verwacht, maar toch lijkt dat te gebeuren. Heb de dienstregeling van 850 en 873 even bij elkaar gezet, vooral de rit van 3 uur is een interessante.
Voor ik me er in verdiepte dacht ik dat lijn 850 nog een ander gebied in Waalwijk zou bedienen, maar dat blijkt ook helemaal niet het geval te zijn, de route is vrijwel identiek

Code: Selecteer alles

                                873     850     873     873     850     873     850
                                VR+ZA   ZA      VR+ZA   VR+ZA   ZA      VR+ZA   ZA
Tilburg, Interpolis             1:00    1:45    2:00    3:00    3:00    4:00    4:15
Tilburg, Midden-Brabantweg      1:12    1:54    2:12    3:12    3:09    4:12    4:24
Loon op Zand, Busstation        1:17    1:59    2:17    3:17    3:14    4:17    4:29
Kaatsheuvel, Horst              1:23    2:04    2:23    3:23    3:19    4:23    4:34
Kaatsheuvel, Vaartstraat         |      2:06     |       |      3:21     |      4:36
Sprang Capelle, Kruispunt       1:26    2:08    2:26    3:26    3:23    4:26    4:38
Waalwijk, Tuinstraat             |      2:11     |       |      3:26     |      4:41
Waalwijk, Noorder-Allee         1:28            2:28    3:28            4:28	
Drunen, Stationsstraat          1:38            2:38    3:38            4:38	
Vlijmen, De la Courtstraat      1:42            2:42    3:42            4:42	
's-Hertogenbosch, Vlijmenseweg  1:47            2:47    3:47            4:47	
's-Hertogenbosch, Station       1:52            2:52    3:52            4:52	

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 10:47
door huibe
Het verschil? Bij lijn 850 mag je instappen met een eerder gekochte dagkaart en dat kan niet bij de 873.

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 11:49
door Hainje
huibe schreef:Het verschil? Bij lijn 850 mag je instappen met een eerder gekochte dagkaart en dat kan niet bij de 873.
Hebben jullie overigens ook iets van berichten gehoord dat ik met een kaartje gekocht op lijn 873 (bijv.), ook mee mag met lijn 847?

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 12:41
door huibe
Overstappen van het Nachtnet naar de Nightliner (in Tilburg) of Uitbus (in Breda). Daar heb ik eigenlijk nog niets over gehoord. Maar ook niet over een kaartje voor de verbinding Utrecht - Breda.

Is een leuke om te stellen aan de klantenservice.

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 12:58
door Plutona
In Tilburg zijn de haltevoorzieningen in ieder geval geplaatst.
Weet iemand waar de halte in Breda is? Deze is niet bij het busstation, toch?

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 15:43
door Michael
In Breda ligt de halte aan de stationslaan. Dus niet op het busstation zelf.

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 18:18
door busdriver1
Let op: De vraag is of er met een kaartje van de nieuwe nachtbus overgestapt kan worden. In eerste instantie is dat niet zo. De kaartjes zijn specifiek gemaakt voor de nieuwe nachtbuslijnen en kunnen nergens anders op gebruikt worden. Maar misschien dat een chauffeur hier een oogje dichtknijpt want dit is tenslotte nieuw voor iedereen.

De nachtbussen gaan vanaf deze nacht voor het eerst rijden. Het kan dus altijd nog wat lichte problemen opleveren met de nieuw te rijden routes of uitloop in tijd bij de vertrekhaltes. Mensen zullen een hoop vragen hebben en vooral aan chauffeurs maar die weten zelf nog niet zo veel aangezien alles op het laatste nippertje is geregeld.

Voor degenen die van dit nachtnet gebruik gaan maken: de chauffeurs rijden dit werk alleen maar !!!! Zij zijn verder totaal niet verantwoordelijk voor de gang van zaken. Dus een chauffeur proberen verantwoordelijk te stellen voor eventuele problemen heeft geen enkel nut !!!!!

Zoals ik al eerder heb vermeld: Er kan NIET ingecheckt worden met een OV-CHIPKAART. Een kaartje kopen contant is de enige mogelijkheid. Dit is ook geen vervangend vervoer van de NS. EN PINNEN IS OOK NOG NIET MOGELIJK.

Deze info krijgt u van een buschauffeur op dit nieuwe nachtnet.

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 21:47
door Wubbo
Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat alles op alles wordt gezet om deze proef niet te laten slagen. Onduidelijkheid over tarieven, extreem veel leeg materieel-kilometers, geen OV-chipkaart, onduidelijke reisinformatie, geen integratie met bestaande nachtnetten (in dienstregeling en in tarief), etcetera. Ik hoop echt dat ik ongelijk heb, ik heb namelijk ook geen enkele reden om aan te nemen dat mijn theorie klopt. En toch spookt het al weken door mijn hoofd en wil het er niet uit.

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 22:37
door Zugführer
In Tilburg en Breda lijkt de route wel goed geïntegreerd te zijn, daar stoppen de bussen ook op de halte waar de stedelijke nachtlijnen vertrekken. Behalve dan die maffe dubbele dienstregeling met lijn 850.
De aansluiting op de treinen in zowel Utrecht als Rotterdam lijkt ook wel goed te zitten, maar daar houdt het dan ook wel een beetje op.
Het is bijvoorbeeld nog nergens te vinden waar ergens op Utrecht Centraal lijn 872 gaat vertrekken. De flyer zegt gewoon "Utrecht Centraal", voor de hand liggend is het Arriva busstation, maar de NDOV data en daarmee Google zeggen "Utrecht Centrumzijde" - wat gezien het vertrekpunten van de overige nachtlijnen in Utrecht natuurlijk ook wel logisch is.
Maar daar zijn nog 19 verschillende perrons :')

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 23:27
door Daniel
B10 halteert 'ie, maarja, wie zoekt dan ook het vertrekperron van een Arriva-bus bij U-OV op de site: http://u-ov.info/plan-mijn-reis/lijninf ... chtlijnen/ (onderaan de pagina) :wink:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 23:36
door Zugführer
Ik! Maar een paar dagen geleden stond het daar nog niet, of ik heb niet ver genoeg doorgescrold :mrgreen:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 23:38
door Durashift
Het staat ook op de Arriva site (wel de goede regio selecteren :wink: )

http://www.arriva.nl/nieuws-en-acties/a ... n-brabant/

Hier een pdf met alle tekst.. (R'dam -halte HH- zal wel een tikfout zijn)
http://www.arriva.nl/fileadmin/user_upl ... aatsen.pdf