Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 133
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor MarkNL » Zo 08 Nov 2015, 14:18

Onderzoek doortrekken kusttram
Bron: Omroep Zeeland (06-11-2015)

MIDDELBURG - Er komt een onderzoek naar het doortrekken van de kusttram langs de kust van West-Zeeuws-Vlaanderen. Een voorstel van het CDA krijgt daarvoor brede steun in Provinciale Staten.

Meer bezoekers
De kusttram rijdt nu langs 68 haltes tussen Knokke en De Panne. Volgens het CDA zou de tram een enorme impuls aan West-Zeeuws-Vlaanderen kunnen geven. De partij verwacht dat er veel meer bezoekers naar de regio komen. Ook zou het een goede aanvulling zijn op het openbaar vervoer.

Europese fondsen
Er zijn in het verleden al vaker onderzoeken gedaan naar het doortrekken van de kusttram langs een deel van de Zeeuws-Vlaamse kust. Het CDA wijst erop dat er nu meerdere Europese fondsen beschikbaar zijn voor verbindingen tussen twee landen. Ook heeft het bedrijf dat de kusttram exploiteert zelf ook plannen om de lijn uit te breiden. Verder wil de partij profiteren van de toezegging van het kabinet om een commissie in te stellen die de Zeeuwse economie moet versterken.

Steun
Het voorstel van het CDA krijgt steun van de VVD, SGP, PVV, D66 en Zeeland Lokaal.

===========================================

Als ik mij niet vergis is dit niet voor het eerst dat dit geopperd wordt. In hoeverre is een doortrekking van de Kusttram naar Nederland nu écht reëel? Het lijkt mij nochtans een behoorlijk forse investering voor een regio die relatief dunbevolkt is. Is er bijvoorbeeld ook veel verkeer tussen België en Nederland aldaar?

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor datm » Zo 08 Nov 2015, 14:31

Je hebt in West-Zeeuws-Vlaanderen de lijn 42 rijden van Breskens via Oostburg naar Brugge. Deze lijn wordt over het algemeen redelijk veel gebruik van gemaakt maar overvol zit hij nooit. In de zomermaanden heb je de lijn 814 die van Breskens naar Knokke rijdt en langs de kust veel campings aan doet. De lijn 814 loopt over het algemeen redelijk goed. Maar ik zie de meerwaarde van een tram niet echt. In de zomermaanden zou dit een alternatief kunnen zijn voor de 814 maar in de winter zie ik hier geen studenten en forenzen gebruik van maken. Zeker als je naar het aantal inwoners kijkt in dat gebied circa 24.000 lijkt mij dit project onrendabel. En als de tram nou dwars door West-Zeeuws-Vlaanderen zou lopen zou je een groter bereik hebben maar langs de kust liggen maar een paar dorpjes met maar een paar 100 inwoners. Verre weg de grootste plaats langs de kusttram is Breskens met circa 5000 inwoners. Kortom stop het geld in een goede busverbinding i.p.v. dit soort prestigieuze projecten.
Laatst gewijzigd door datm op Zo 08 Nov 2015, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor deadlock » Zo 08 Nov 2015, 14:46

Wat gebeurt er na het aantal inwoners? Ik probeer er voorbij te kijken maar ik zie niets.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor JeffreyMeijer » Zo 08 Nov 2015, 15:45

Zo'n tramverbinding zou toch ook het aantal inwoners op kunnen voeren en hoeft toch niet noodzakelijkerwijs langs de kust moeten lopen? Misschien kun je dan naar een centrumplaats als Terneuzen gaan.
Leven, en laten leven.

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor verfmeer » Zo 08 Nov 2015, 15:46

Aan de ene kant krijg je dan wel een goede OV-verbinding tussen Vlissingen en de Belgische kust. Een snelle (100 km/h?) verbinding tussen die gebieden kan inderdaad een goed idee zijn. Aan de andere kant is er in West-Zeeuws-Vlaanderen dan weer helemaal niks wat voor de nodige vervoersvraag kan zorgen, dus om het rendabel te krijgen zouden het wel allemaal doorgaande reizigers moeten zijn.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor JeffreyMeijer » Zo 08 Nov 2015, 15:58

Het is een tram. Dus een halte per dorp is nog wel mogelijk denk ik. Een halte hoeft alleen maar een kaartautomaat, verlichting en een abri te hebben. Dat hoeft niet veel te kosten. Daarnaast kun je in Breskens dan wat vervoer pakken.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3681
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor regenmaker » Zo 08 Nov 2015, 16:01

JeffreyMeijer schreef:Het is een tram. Dus een halte per dorp is nog wel mogelijk denk ik. Een halte hoeft alleen maar een kaartautomaat, verlichting en een abri te hebben. Dat hoeft niet veel te kosten. Daarnaast kun je in Breskens dan wat vervoer pakken.


Wat dacht je van de kosten van het aanleggen van de trambaan? :P

Vind het wel sneu, eerst fors bezuinigen op het busvervoer in de Provincie Zeeland. Nu opeens een tram prestigeproject onderzoeken belachelijk. Er is geld zat hier, maar wordt verkeerd besteed.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor JeffreyMeijer » Zo 08 Nov 2015, 16:03

Als je hem dan toch aanlegt. Dan hoeven die haltes niet veel te kosten. In tegenstelling tot een treinstation bijvoorbeeld. Dus kan je ook in de kleine dorpjes een halte aanleggen. Scheelt ook weer wat buurtbussen denk ik.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3681
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor regenmaker » Zo 08 Nov 2015, 16:04

Ja, als je hem aanlegt kan inderdaad in ieder dorp wel een halte. Zoals Cadzand, Cadzand Bad etc.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Zo 08 Nov 2015, 16:45

*Mompelt iets over een haltetram* :mrgreen:

sirvinniei
Berichten: 1213
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor sirvinniei » Zo 08 Nov 2015, 17:05

Ik denk dat een tram die en de veerpont naar Vlissingen (en met overstap naar goes, Middelburg en de randstad) en naar Oostende gaat erg populair zal zijn met dure prijzen van de tunnel. Ondanks dat er weinig mensen aan de kust wonen zal denk ik nog een relatief hoog percentage deze tram gebruiken.

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor verfmeer » Zo 08 Nov 2015, 17:26

sirvinniei schreef:Ik denk dat een tram die en de veerpont naar Vlissingen (en met overstap naar goes, Middelburg en de randstad) en naar Oostende gaat erg populair zal zijn met dure prijzen van de tunnel. Ondanks dat er weinig mensen aan de kust wonen zal denk ik nog een relatief hoog percentage deze tram gebruiken.


Naar de randstad vraag ik me af of de trein dan niet sneller is. Oostende-Roosendaal is met de NMBS 2:31 uur. Breskens-Roosendaal met de trein en de pont al 1:36 uur. Het is zo'n 55 km tussen Oostende en Breskens, dus dan moet die tram wel flink opschieten wil je een beetje tijdwinst maken. Je moet het dan binnen drie kwartier doen, wat een gemiddelde snelheid (inclusief stops) van meer dan 70 km/u oplevert. Is dat mogelijk?

sirvinniei
Berichten: 1213
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor sirvinniei » Zo 08 Nov 2015, 17:33

Ik doelde op de dorpen in Zeeuws Vlaanderen. België-Vlissingen is een hele andere vervoersstroom.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2374
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor Mr-W » Zo 08 Nov 2015, 18:07

JeffreyMeijer schreef:Zo'n tramverbinding zou toch ook het aantal inwoners op kunnen voeren en hoeft toch niet noodzakelijkerwijs langs de kust moeten lopen? Misschien kun je dan naar een centrumplaats als Terneuzen gaan.
Dan zou hij met 50 km moeten worden verlengd, daarnaast is Terneuzen meer gericht op Gent.
verfmeer schreef:Naar de randstad vraag ik me af of de trein dan niet sneller is. Oostende-Roosendaal is met de NMBS 2:31 uur. Breskens-Roosendaal met de trein en de pont al 1:36 uur. Het is zo'n 55 km tussen Oostende en Breskens, dus dan moet die tram wel flink opschieten wil je een beetje tijdwinst maken. Je moet het dan binnen drie kwartier doen, wat een gemiddelde snelheid (inclusief stops) van meer dan 70 km/u oplevert. Is dat mogelijk?

Zowel de veerboot als de trein zijn eventueel nog te versnellen tegen hoge kosten. (extra IC en/of ander boottype). De huidige verbinding is relatief sloom. Uitstappen in Goes en overstappen op de bus en je hebt nog steeds dezelfde bus naar Brugge in Oostburg :wink:
sirvinniei schreef:Ik denk dat een tram die en de veerpont naar Vlissingen (en met overstap naar goes, Middelburg en de randstad) en naar Oostende gaat erg populair zal zijn met dure prijzen van de tunnel. Ondanks dat er weinig mensen aan de kust wonen zal denk ik nog een relatief hoog percentage deze tram gebruiken.

Alleen uit West-Zeeuws-Vlaanderen, die maken nu al relatief veel gebruik van de boot. Denk niet dat mensen uit Hoek of Terneuzen van deze route gebruik zullen maken, simpelweg omdat de gewone bus sneller is.
datm schreef:Je hebt in West-Zeeuws-Vlaanderen de lijn 42 rijden van Breskens via Oostburg naar Brugge. Deze lijn wordt over het algemeen redelijk veel gebruik van gemaakt maar overvol zit hij nooit.

Staanplaatsen daarintegen komen wel eens voor, een halfuursdienst tussen Oostburg/Sluis en Brugge zou mogelijk moeten zijn in de spitsuren en waarschijnlijk ook de zomer.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor Vinny » Ma 09 Nov 2015, 17:17

De andere kant op willen ze de kusttram doortrekken naar Duinkerke. Als toeristische attractie kan het leuk zijn, het lijkt me geen wereldverbeterende verbinding eerlijk gezegd.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9252
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor Ardan » Ma 09 Nov 2015, 17:21

Wel grappig, een tramlijn die door drie landen loopt :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 09 Nov 2015, 17:35

Vinny schreef:De andere kant op willen ze de kusttram doortrekken naar Duinkerke. Als toeristische attractie kan het leuk zijn, het lijkt me geen wereldverbeterende verbinding eerlijk gezegd.

Omdat?
Leven, en laten leven.

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor datm » Ma 09 Nov 2015, 18:11

Ardan schreef:Wel grappig, een tramlijn die door drie landen loopt :P

Grappig en noodzakelijk zijn voor mij twee totaal verschillende werelden

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9252
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor Ardan » Ma 09 Nov 2015, 18:48

Helemaal mee eens.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Ronaldussen
Berichten: 3074
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 09 Nov 2015, 18:51

Zolang de bussen daar niet de hele dag door flink bezet zijn en minstens in kwartierdienst rijden, zie ik het nut niet zo van een tramverbinding. Je gaat geen trambaan aanleggen om daar eens per uur of half uur een half lege tram overheen te laten rijden.
Fear builds walls

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor Z2N » Ma 09 Nov 2015, 18:58

Vinny schreef:De andere kant op willen ze de kusttram doortrekken naar Duinkerke. Als toeristische attractie kan het leuk zijn, het lijkt me geen wereldverbeterende verbinding eerlijk gezegd.

Mijn geboorteland een beetje kennende kan ik je verzekeren dat nut en noodzaak geen argumenten zijn bij dit soort projecten in Frankrijk. (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

datm
Berichten: 593
Lid geworden op: Di 04 Nov 2014, 13:46

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor datm » Ma 09 Nov 2015, 23:47

In Zeeuws-Vlaanderen hebben ze wel vaker van dit soort geldverslindende projecten bedacht zoals een lightrain vanuit Gent naar Terneuzen.
http://www.pzc.nl/regio/schouwen-duivel ... -1.1887624

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Di 10 Nov 2015, 00:00

Nu is dat gezien de aanwezigheid van het spoor misschien al een iets minder gek idee, maar ja.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor Etienne » Di 10 Nov 2015, 09:56

datm schreef:In Zeeuws-Vlaanderen hebben ze wel vaker van dit soort geldverslindende projecten bedacht zoals een lightrain vanuit Gent naar Terneuzen.
http://www.pzc.nl/regio/schouwen-duivel ... -1.1887624

In mijn ogen is dit eerder realiseerbaar en mogelijk rendabeler dan zo'n Kusttram. Heeft iemand wel eens bedacht dat hij na Knokke overigens het Zwin over moet steken of er anders onderlangs moet via Westkapelle?
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Onderzoek doortrekken kusttram (naar Nederland)

Berichtdoor Zugführer » Di 10 Nov 2015, 10:20

Ja, ik denk niet dat je ooit een tramlijn door het Zwin aan mag gaan leggen, dus via Westkapelle lijkt me de enige optie. De route van lijn 814 dus min of meer. Dan zorgt Sluis wellicht ook nog voor wat reizigers.
Een tramlijn als vervanging voor een bus die alleen in de zomermaanden slechts 1 keer per uur rijdt is natuurlijk een beetje gek. Dus je zult op z'n minst ook lijn 42 moeten laten vervallen/opknippen.
Maar dan nog ga je dit natuurlijk nooit rendabel krijgen :')
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten