Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Cookie » Vr 05 Sep 2008, 10:49

Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

HEERLEN
- De Intercity Eindhoven-Heerlen wordt doorgetrokken naar Aken. Dat kan, nu de doortrekking een zogenoemde Europese Interregsubside krijgt van anderhalf miljoen euro.

De gemeente Heerlen lapt nog eens hetzelfde bedrag bij. Dat maakte samenwerkingsverband Parkstad Limburg van zeven Limburgse gemeenten vrijdag bekend.

De subsidie was aangevraagd door Parkstad Limburg, de stad Aken en de Aachener Verkehrsverbund, samen met de NS en de Deutsche Bahn.

Subsidie

De Europese subsidie maakt deel uit van een grotere aanvraag van 6,5 miljoen euro door de bij het grensoverschrijdend openbaar vervoer aangesloten (EU-)regio's, onder leiding van de gemeente Eindhoven.

Die subsidie is volledig toegekend. Venlo valt daarmee buiten de boot, ook die stad wilde een doortrekking van de intercity naar Duitsland. Heerlen had betere kaarten.

Bron: http://www.nu.nl/news/1730629/10/Interc ... _Aken.html

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Reiziger Delft » Vr 05 Sep 2008, 10:59

Ik benieuwd hoe ze dat gaan doen; VIRM kan immers niet overweg met de Duitse spanning.

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Cookie » Vr 05 Sep 2008, 11:00

Probleempje is ook dat er tussen Heerlen - Aachen Hbf geen bovenleiding aanwezig is ;) . Ze zullen dus wel met Talentjes van de Euregiobahn gaan pendelen ofzo...

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Karl » Vr 05 Sep 2008, 11:00

En waarom er dan gesproken wordt over Eindhoven - Heerlen, gaat de splitsing er dan in Sittard uit en gaat de 3500 door naar Heerlen/komt er een nieuwe treinserie?

Trein-O-Fiel schreef:Probleempje is ook dat er tussen Heerlen - Aachen Hbf geen bovenleiding aanwezig is ;) . Ze zullen dus wel met Talentjes van de Euregiobahn gaan pendelen ofzo...


Vraag is natuurlijk wat je met drie miljoen euro kan doen. Volgens mij niet zo heel veel.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor waldo79 » Vr 05 Sep 2008, 11:11

Is dit niet al een ouder idee :roll:
Mij best :)

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor webguy » Vr 05 Sep 2008, 11:16

Een ouder idee, waarvan afgelopen voorjaar het rapport naar voren kwam, en er nu dus geld voor is.
Kom maar op met die ICE-TDs: perfect voor deze dienst.
Reisinformatie/nerd

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Karl » Vr 05 Sep 2008, 12:05

Europese steun voor doortrekken IC Heerlen-Aachen

'€ 1,5 miljoen voor economische structuurversterking van Parkstad'

Parkstad Limburg, Aachen en de Aachener Verkehrsverbund hebben samen met hun vervoerspartners de NS en de Deutsche Bahn europese subsidie aangevraagd voor het doortrekken van de bestaande intercityverbinding Eindhoven-Heerlen naar Aachen. Met succes, want deze aanvraag is goedgekeurd. Dit betekent € 1,5 miljoen subsidie van Europa. De gemeente Heerlen neemt de co-financiering (ook nog eens € 1,5 miljoen) voor haar rekening. Hiermee krijgt de ontwikkeling van deze grensregio tot euregionaal kennis- en hoogwaardig technologisch knooppunt een enorme impuls.

De € 1,5 miljoen voor het doortrekken van de bestaande IC-verbinding Eindhoven-Heerlen naar Aachen maakt deel uit van een veel grotere aanvraag. De bij het grensoverschrijdend openbaar vervoer aangesloten (eu)regio’s hebben onder leiding van de gemeente Eindhoven met het Interreg IV-B “RoCK-project” (Regions of Connected Knowledge) € 6,5 miljoen europese subsidie aangevraagd en toegekend gekregen. Een belangrijke impuls voor de economische ontwikkeling van de kennis-as Eindhoven-Aachen.

Onderzoek: IC-verbinding met Duitsland via Heerlen-Aachen winstgevend

Deze succesvolle aanvraag is mede tot stand gekomen door een businesscase, die aantoonde dat het doortrekken van de IC-verbinding naar Duitsland over Heerlen 120% kostendekkend is. Deze businesscase hield een gezamenlijk onderzoek in met de gemeente Eindhoven naar het doortrekken van de IC-verbinding naar Duitsland via de lijnen Heerlen-Aachen en Venlo-Düsseldorf. De lijn Heerlen-Aachen liet een meer dan sluitend resultaat zien.

Europese en euregionale steun brengen Parkstad dichter bij Aachen-Köln-Düsseldorf

Op 31 maart ondertekenden de ministers van Verkeer, de heren Eurlings en Wittke (van de Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen), alsmede de overige betrokken vertegenwoordigers van de Duitse en Nederlandse autoriteiten en vervoerders deze businesscase. Daarnaast werd er op 30 juni een euregionale overeenkomst voor het grensoverschrijdend openbaar vervoer door alle betrokken partijen (onder andere de ministeries en de provincies) ondertekend, waarin ook inspannings-verplichtingen voor dit gebied staan geformuleerd. Belangrijke stappen die Parkstad en Aachen nog verder verbinden en Parkstad via Aachen rechtsreeks aansluiten op de hogesnelheidslijn Köln, Düsseldorf en andere grootstedelijke regio’s over de Duitse grens.

Verbinding naar Aachen biedt Parkstad nieuw economisch perspectief

In Aachen worden de komende jaren forse investeringen gedaan in twee nieuwe campussen van de technische hogeschool, de RWTH, die onlangs is uitgeroepen tot exellenz Universität door de Duitse staat. De nieuwe campussen Melaten en Westbahnhof worden aan de rand van de stad gebouwd. Voor Parkstad opent dit de mogelijkheden om Avantis als derde campus aan te haken en zo met Aachen deze regio tot een euregionaal kennisknooppunt te ontwikkelen. Een knooppunt dat kennis, technologie, nieuwe energie en medisch specialisme van het hoogste niveau bundelt en letterlijk met elkaar verbindt. De europese steun voor het doortrekken van de IC-verbinding naar Aachen en de inspanningen om de lightrail-verbinding Heerlen-Aachen via Avantis te laten lopen, zijn van cruciaal belang voor deze ontwikkeling. Een ontwikkeling die alleen al aan Duitse kant 15.000 nieuwe banen creëert.

Reactie Parkstadbestuur

Het Parkstadbestuur acht de Europese steun van groot belang voor de verdere structuurversterking van de regio en de samenwerking met Aachen. Zij ziet hierin de erkenning voor het belang van de ontwikkeling van sterke grensregio’s en rekent op verdere steunverwerving, ook landelijk, samen met de provincie Limburg.

De 4 prioritaire projecten van de regio Parkstad Limburg (die als plan van aanpak van het Grensoverschrijdend Openbaar Vervoer deel uitmaken van de strategische Parkstad-agenda):

1. Passeerspoor Landgraaf en uitbouw station Herzogenrath

Dit is een eerste stap om de al bestaande capaciteitsproblemen op dit niet geëlektrificeerd enkelsporig baanvak op te lossen en een belangrijke voorwaarde voor het doortrekken van de genoemde IC-verbinding. De provincie heeft inmiddels € 5 miljoen toegezegd voor de aanleg van het dubbelspoor. En van Duitse zijde is € 5,6 miljoen ter beschikking gesteld voor de uitbouw van het station Herzogenrath.

2. IC-Verbinding Eindhoven - Heerlen – Aachen

De genoemde businesscasestudie met een meer dan sluitend resultaat (120%) ligt op tafel en biedt ook oplossingen op technisch vlak. Er is steun vanuit vele kanten en ook de vervoerders werken mee aan het project. De Interreg IV-B aanvraag is inmiddels goedgekeurd. Parkstad gaat nu samen met de partners aan de slag.

3.Verbinding (Maastricht -) Heerlen – Kerkrade – Avantis - Aachen

Er is al een groot potentieel aan grensoverschrijdende verplaatsingen tussen Kerkrade en Aachen van rond de 10.000 per dag maar op dit moment nog een onvoldoende OV-verbinding. Een quickscan en een verder gaande dienstregelings- en infrastructurele studie laten duidelijk zien dat de verbinding haalbaar is. Parkstad, Avantis en de RWTH worden hiermee optimaal met elkaar verbonden en goed aangesloten op het HST station Aachen. En er komt meer capaciteit beschikbaar op het hoofdspoornet.

4. Dubbelspoor & elektrificatie Heerlen – Herzogenrath

Deze laatste stap betekent een duurzame oplossing voor een betrouwbare exploitatie van zowel de doorgetrokken IC-verbinding als het regionaal personen- en alsmaar groeiend goederenvervoer over het spoor. De bedoeling is dit stap voor stap aan te pakken en te beginnen met het stuk Heerlen - Landgraaf.

Document over grensoverschrijdend vervoer: http://www.parkstad-limburg.nl/pdf-best ... en_PSL.pdf

Bron: http://www.parkstad-limburg.nl/pagina.php?pagid=270
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Daniel » Vr 05 Sep 2008, 14:20

Karl schreef:4. Dubbelspoor & elektrificatie Heerlen – Herzogenrath

Deze laatste stap betekent een duurzame oplossing voor een betrouwbare exploitatie van zowel de doorgetrokken IC-verbinding als het regionaal personen- en alsmaar groeiend goederenvervoer over het spoor. De bedoeling is dit stap voor stap aan te pakken en te beginnen met het stuk Heerlen - Landgraaf.

Ehm, dat eerste stuk zijn ze snel klaar mee dan... daar hangt al een draadje boven (behalve op 't spoor naar Duitsland in Landgraaf dan)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Ruben » Vr 05 Sep 2008, 14:33

Als men nou eens begint met het goedkeuren van V-IRM voor DUitsland, zijn we daar alvast mee klaar. Straks mag er alleen V-IRM laatste generatie vanwege de gesloten toiletinrichting. Dán wordt het een leuke omloopellende. :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor deadlock » Vr 05 Sep 2008, 14:59

NS-Reiziger schreef:Als men nou eens begint met het goedkeuren van V-IRM voor DUitsland, zijn we daar alvast mee klaar. Straks mag er alleen V-IRM laatste generatie vanwege de gesloten toiletinrichting. Dán wordt het een leuke omloopellende. :mrgreen:

Maar daar zit wel ruimte in voor een 25KV transformator. Dus 15KV zal ook wel passen ;)


ICE-TD zal denk ik de beste keuze zijn, ware het niet dat er maar 19 van zijn waarvan er al een aantal in Denemarken zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Caspar » Vr 05 Sep 2008, 16:49

Waarom moet het al bestaand mat zijn? Ik meen eens gelezen te hebben dat er een mega order gaat komen om over enige jaren alle IC rijtuigen te vervangen daar. Zou goed zijn als het mat wordt wat ook in NL kan rijden.

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Dubbele P » Vr 05 Sep 2008, 17:29

Klinkt allemaal zeer interessant! Ben wel benieuwd op welke termijn het allemaal gerealiseerd kan/gaat worden.

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Justin » Vr 05 Sep 2008, 18:02

klinkt inderdaad zeer interessant. In het PDF'je vind ik vooral de pagina's 14-19 interessant:

Dus men wilt dat bestaande spoor tussen Kerkrade Centrum en Aachen ook weer nieuw leven inblazen, als ik het zo geloof?
En gaat het allemaal wel passen? Op weg van Heerlen naar Landgraaf kan ik me herinneren dat je een stuk spoor hebt op een helling, vraag me af of dat dubbel stukje spoor er gaat passen! Of vergis ik me nu weer in de ruimte?

Ben benieuwd!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor waldo79 » Vr 05 Sep 2008, 18:03

Er is al een groot potentieel aan grensoverschrijdende verplaatsingen tussen Kerkrade en Aachen van rond de 10.000 per dag maar op dit moment nog een onvoldoende OV-verbinding.
Ben je vanuit Kerkrade zelf niet veel sneller per bus in Aken? Of je moet per trein naar Landgraaf reizen en aldaar overstappen :roll:

Oftewel: ligt eraan hoe je Kerkrade definieert...
Mij best :)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor reisthijs » Vr 05 Sep 2008, 20:16

Justin schreef:Dus men wilt dat bestaande spoor tussen Kerkrade Centrum en Aachen ook weer nieuw leven inblazen, als ik het zo geloof?

Op dat kaartje komt de lijn langs Avantis (euregionaal bedrijventerrein) en Richterich, dat is niet de route van het bestaande spoor. Je kan niet van Kerkrade naar Aachen zonder ergens kop te maken.
Dat plan zou dus een compleet nieuwe lijn betekenen tussen Spekholzerheide en Aachen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 14:32

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor racingweirdo » Za 06 Sep 2008, 01:42

Tekst zonder bronvermelding verwijderd door Geert.

zover ik weet is het de bedoeling om de lijn van de zlsm te gebruiken.
Laatst gewijzigd door racingweirdo op Zo 07 Sep 2008, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor playertwo » Za 06 Sep 2008, 20:25

Als de ZLSM dan met wel met stoomtreinen naar Kerkrade (en Heerlen) mag blijven rijden, en ter compensatie ook nog na Valkenburg naar Maastricht mag doorrijden, kunnen ze misschien een deal maken.

Ik vond het in ieder geval een onvergetelijke gebeurtenis toen ik in Heerlen kon overstappen op de stoomtrein naar Simpelveld om mijn ouders op hun vakantieadres aldaar te bezoeken.

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Dubbele P » Za 06 Sep 2008, 21:06

Het doorrijden naar Heerlen of Maastricht zou vrijwel onmogelijk zijn geworden door de hogere frequentie waarop Veolia rijdt. Misschien wordt het spoor in de nieuwe situatie wel zodanig aangepast dat dit weer mogelijk wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Vinny » Za 06 Sep 2008, 22:28

^^ Dat kan bijvoorbeeld op zondag, wanneer de de frequentie van werkdagen toch meestal niet gehaald wordt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Wubbo » Zo 07 Sep 2008, 02:57

Vinny schreef:^^ Dat kan bijvoorbeeld op zondag, wanneer de de frequentie van werkdagen toch meestal niet gehaald wordt.

Tussen Hrl en Krd wordt op zondag gewoon de maandag-vrijdagfrequentie geboden, dus 2x per uur een trein. Als je een alternatief wil bieden zijn dat eigenlijk ook wel minimumfrequenties, al is de vervoersvraag er niet naar op zondagochtend. Ook op Mt-Hrl wordt trouwens (behalve de vroege zondagmorgen) gewoon elke dag dezelfde frequentie geboden.

Waarom je tussen Vk en Mt geen stoomtrein kwijt zou kunnen ontgaat me trouwens: dat is geheel dubbelspoor, en met 4 treinen per uur (2x stop 2x snel) per richting zou je dan toch een stoomtrein kwijt moeten kunnen. Volgens mij moet dat ook wel passen met de perroncapaciteit van Maastricht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Vinny » Zo 07 Sep 2008, 09:33

Daarnaast kun je gewoon een stoomtrein inleggen zonder al te veel consequenties voor de dienstregeling. Dat bewijst Haarlem-Zandvoort wel. Natuurlijk heeft zo'n beestje niet de rij-eigenschappen van de sprinter, maar je kunt toch een aardig eind komen ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 14:32

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor racingweirdo » Zo 07 Sep 2008, 16:48

Vinny schreef:Daarnaast kun je gewoon een stoomtrein inleggen zonder al te veel consequenties voor de dienstregeling. Dat bewijst Haarlem-Zandvoort wel. Natuurlijk heeft zo'n beestje niet de rij-eigenschappen van de sprinter, maar je kunt toch een aardig eind komen ;)

zover ik weet heeft de gemeente heerlen meerdere keren met de zlsm gepraat, en zijn daar positieven dingen uitgekomen, zo wil de zlsm best hun traject beschikbaar stellen mits de zlsm als enigste het recht krijgt om met stoomtrein/toeristisch treintje/museummatriaal op die lijn te rijden, en de onderhoudskosten betaald zullen worden door de gemeente`s/vervoerder, en niet meer door de zlsm.

en vooral de kosten van het onderhoud is voor de zlsm heel belangrijke en kan de doorslag geven.

overigens zal hierdoor station Eijsden ook weer bediend worden.

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Dubbele P » Zo 07 Sep 2008, 20:59

Hoe kan station Eijsden nu bediend worden bij een verbinding tussen Heerlen en Aken, eventueel via een stukje ZLSM-lijn? :?

racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 14:32

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor racingweirdo » Zo 07 Sep 2008, 21:40

Dubbele P schreef:Hoe kan station Eijsden nu bediend worden bij een verbinding tussen Heerlen en Aken, eventueel via een stukje ZLSM-lijn? :?

dat komt omdat zowel de gemeente heerlen als provincie limburg het traject heerlen-Aken via kerkrade als het traject Eijsden-maastricht aken(over de zlsm) bestuderen.

overgens is het traject heerlen-aken via kerkrade zo goed als afgeschoten en zien de bovengenoemde partijen meer in Eisden-maastricht-aken.

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Berichtdoor Dubbele P » Zo 07 Sep 2008, 21:45

Maar het ging toch om een verbinding met Aken vanuit het noorden (Eindhoven)? Als je via Eijsden en Maastricht gaat, kom je juist vanuit zuidelijke richting (België).


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast