Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door racingweirdo »

Dubbele P schreef:Maar het ging toch om een verbinding met Aken vanuit het noorden (Eindhoven)? Als je via Eijsden en Maastricht gaat, kom je juist vanuit zuidelijke richting (België).
allebei vallen onder het zelfde plan, het masterplan spoor limburg.

overigens was niet ik het die over het traject kerkrade-avantis-duitsland begon maar een van me mede forummers
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Vinny »

Dubbele P schreef:Maar het ging toch om een verbinding met Aken vanuit het noorden (Eindhoven)? Als je via Eijsden en Maastricht gaat, kom je juist vanuit zuidelijke richting (België).
Je moet die plannen dus ook vanuit de netwerkgedachte zien. Ik heb ooit een Euregionaal plan ingezien waar je vingers bij af te likken zijn: namelijk, doorgaande intercityverbindingen met Aken en Luik vanuit Eindhoven. Tussen Hasselt en Luik een aparte stoptrein via Maastricht, Eijsden en Visé. De lijn Visé - Aachen in gebruik voor reizigerssvervoer, De IJzeren Rijn heropend én geschikt voor reizigersvervoer. ZSLM net geschikt voor regulier reizigersvervoer (met de ZSLM als aparte concessiehouder :!: )
Ik denk echter dat de realiteit behoorlijk uit het oog verloren is geraakt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door racingweirdo »

Is het de zlsm eigenlijk toegestaan om commercieel reizigers(ik rekenen hun stoomtrein hier niet onder) te vervoeren(met nieuwerwets materiaal), of een vervoersbedrijf dit te laten doen op hun sporen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Vinny »

racingweirdo schreef:Is het de zlsm eigenlijk toegestaan om commercieel reizigers(ik rekenen hun stoomtrein hier niet onder) te vervoeren(met nieuwerwets materiaal), of een vervoersbedrijf dit te laten doen op hun sporen?
Dat is alleen toegestaan als ze een officiële concessie hebben. Daarnaast verwacht ik dat alle overige vervoersbedrijven rechtszaken gaan voeren, omdat het natuurlijk concurrentievervalsing is op het moment dat de (commerciële) dienstregeling door vrijwilligers wordt uitgevoerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Dubbele P »

Beklag doen uit principe is natuurlijk altijd mogelijk, maar je moet je afvragen in hoeverre dit als concurrentie gezien kan worden, danwel überhaupt winstgevend zou zijn. Een extra verbinding tussen enkel Valkenburg en Kerkrade Centrum is niet erg interessant. Als je een halfuursdienst op zou zetten tussen Maastricht en Heerlen, afwisselend via Kerkrade of rechtstreeks, zou het misschien nog enig nut hebben. Daarnaast zou Veolia een eventuele vervoerder die over de ZLSM-lijn zou willen gaan rijden, eenvoudig weg kunnen concurreren door het opzetten van enkele snelle en interessante buslijnen in deze regio (voor zover die er al niet zijn).

Overigens zou ik wel eens benieuwd zijn naar de mening van de ZLSM over al deze nieuwsberichten. Een medewerker zei namelijk vorig jaar al dat de herstelde verbinding met het spoorwegnet in Schin op Geul twee zijdes had. Aan de ene kant natuurlijk hartstikke leuk omdat er nu doorgereden kan worden naar Valkenburg, maar van de andere kant ook wel verontrustend omdat de herstelde verbinding deze spoorlijn opeens een stuk interessanter maakt voor concurrenten. Het feit dat de Miljoenenlijn eind jaren '80 niet meer rendabel was, lag namelijk meer aan de NS zelf dan aan het gebrek aan reizigers.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Vinny »

maar je moet je afvragen in hoeverre dit als concurrentie gezien kan worden
Bij de introductie van Qbuzz was de eventuele rijkdom van het pensioenfonds een issue, dan is bovenstaande dat natuurlijk helemaal ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door racingweirdo »

Dubbele P schreef:Beklag doen uit principe is natuurlijk altijd mogelijk, maar je moet je afvragen in hoeverre dit als concurrentie gezien kan worden, danwel überhaupt winstgevend zou zijn. Een extra verbinding tussen enkel Valkenburg en Kerkrade Centrum is niet erg interessant.
zover ik weet is de directie alleen maar enthousiast over eventueel reizigers vervoer over hun lijnen.

en qua concessie, van wie moeten ze een concessie krijgen? moeten ze echt een concessie hebben om van hun eigen spoor gebruik te maken?

het spoor is toch van de zlsm, dan moet het voor hun toch mogelijk zijn om allerlei soorten vervoer aan te beiden op hun lijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Karl »

racingweirdo schreef: en qua concessie, van wie moeten ze een concessie krijgen? moeten ze echt een concessie hebben om van hun eigen spoor gebruik te maken?
Om OV te mogen aanbieden heb je volgens de Wet Personenvervoer 2000 nou eenmaal een concessie nodig die afgegeven wordt door de OV-autoriteit. Wellicht dat ze OV kunnen omzeilen door één of ander 'reserveringssysteem' (je naam opschrijven voordat je de trein instapt) zodat het onder personenvervoer valt, maar dan moet je mijn inziens van goede huize komen.
Het is een spectrum.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door racingweirdo »

Karl schreef:Om OV te mogen aanbieden heb je volgens de Wet Personenvervoer 2000 nou eenmaal een concessie nodig die afgegeven wordt door de OV-autoriteit.
en onder ov autoriteit moet ik rekenen?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Karl »

Ik denk provincie Limburg, aangezien er in de concessie Zuid-Limburg vast iets staat als "het concessiegebied omvat de gemeenten Maastricht, Heerlen, Valkenburg...., met uitzondering van de lijnen X en Y van De Lijn en het vervoer per spoor vallende onder de concessie hoofdrailnet uitgeven door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat blabla".
Het is een spectrum.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door playertwo »

In dit geval de provincie Limburg denk ik, aangezien de rest van het spoor rondom de ZLSM ook onder de provincie valt. Anders kan je nog aankloppen bij het ministerie van Verkeer (& Waterstaat). En aangezien daar een echte Limburger zit, zat dat niet zo'n heel groot probleem worden. :mrgreen:
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door racingweirdo »

Karl schreef:Ik denk provincie Limburg, aangezien er in de concessie Zuid-Limburg vast iets staat als "het concessiegebied omvat de gemeenten Maastricht, Heerlen, Valkenburg...., met uitzondering van de lijnen X en Y van De Lijn en het vervoer per spoor vallende onder de concessie hoofdrailnet uitgeven door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat blabla".
dan moet het geen probleem zijn, als de zlsm zo concessie hebben kunnen ze er dan ook voor kiezen om de concessie te laten uitvoeren door een vervoersbedrijf(de bestaande)? of moeten ze hem dan zelf uitvoeren.


ik zou zeggen wanneer beginnen we, veolia nog even overtuigen :pos:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Karl »

racingweirdo schreef:dan moet het geen probleem zijn, als de zlsm zo concessie hebben kunnen ze er dan ook voor kiezen om de concessie te laten uitvoeren door een vervoersbedrijf(de bestaande)? of moeten ze hem dan zelf uitvoeren.


ik zou zeggen wanneer beginnen we, veolia nog even overtuigen :pos:
Maar tot 20zoveel is de concessie Zuid Limburg nog in handen van Veolia en waarom zouden die dat allemaal maar prima vinden? Veolia wordt gerund door een stel Franse knakkers die vooral uit zijn op het verdienen van geld, niet om een spoorlijntje van een paar kilometer van OV te voorzien.
Het is een spectrum.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door racingweirdo »

Karl schreef:Maar tot 20zoveel is de concessie Zuid Limburg nog in handen van Veolia en waarom zouden die dat allemaal maar prima vinden? Veolia wordt gerund door een stel Franse knakkers die vooral uit zijn op het verdienen van geld, niet om een spoorlijntje van een paar kilometer van OV te voorzien.
betrek veolia erbij, de zlsm de concessie, en veolia mag er vervolgens overheen tuffen tegen een leuk bedragje.
en als straks ook nog het deel over avantis naar aken word aangelegd, dan is het al helemaal rendabel.

de fransen zijn niet zo erg als je maar redelijk bent
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Vinny »

Om OV te mogen aanbieden heb je volgens de Wet Personenvervoer 2000 nou eenmaal een concessie nodig die afgegeven wordt door de OV-autoriteit. Wellicht dat ze OV kunnen omzeilen door één of ander 'reserveringssysteem' (je naam opschrijven voordat je de trein instapt) zodat het onder personenvervoer valt, maar dan moet je mijn inziens van goede huize komen.
De enige manier om het te omzeilen is door internationaal vervoer aan te bieden; je kunt dan Maastricht - Aken weer eens uit de mottenballen halen... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Cookie »

Er staat ook een haalbaarheidsonderzoek op het web over het stuk Heerlen - Avantis - Aachen: http://www.lira-2.com/docs/downloads/Ha ... Aachen.pdf .
Schienenbus
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:24
Locatie: Wageningen/Susteren

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Schienenbus »

Interessant onderzoek :idea:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Justin »

*schop*

Leeft dit idee van de reactiveren/vernieuwing van de lijn Heerlen-Kerkrade-Kerkrade West-Simpelveld-(Avantis)-Aachen nog wel?

Kwam het gisteren weer een keer tegen bij wat bureauonderzoek...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door reisthijs »

Jazeker, het idee van de Avantislijn is nog springlevend, en begint onderhand concretere vormen aan te nemen.

Tenminste, volgens dit bericht:
http://www.parkstad-limburg.nl/index.cfm/parkstad-limburg/informatie/nieuws/nieuwsartikel/realisatie-via-avantis-voor-2017 zou er over 5 jaar een verbinding Heerlen-Kerkrade-Aachen moeten zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Justin »

Dank je wel. Was benieuwd, want had vlak voor de potentiële go/no go beslissingen er verder niks meer van gehoord :).

Zou leuk zijn als je de huidige sneltrein dan na Heerlen doorrijdt :). Maar goed, laten we maar eerst afwachten of het daadwerkelijk komt :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Intercity Eindhoven-Heerlen door naar Aken

Bericht door Freek »

Ik was een tijdje geleden bij een bijeenkomst met ambtenaren van NRW en inderdaad is die lijn nog springlevend. Je hoort er niet veel van, maar achter de schermen wordt/is er hard aangewerkt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten