Europese steun voor doortrekken IC Heerlen-Aachen
'€ 1,5 miljoen voor economische structuurversterking van Parkstad'
Parkstad Limburg, Aachen en de Aachener Verkehrsverbund hebben samen met hun vervoerspartners de NS en de Deutsche Bahn europese subsidie aangevraagd voor het doortrekken van de bestaande intercityverbinding Eindhoven-Heerlen naar Aachen. Met succes, want deze aanvraag is goedgekeurd. Dit betekent € 1,5 miljoen subsidie van Europa. De gemeente Heerlen neemt de co-financiering (ook nog eens € 1,5 miljoen) voor haar rekening. Hiermee krijgt de ontwikkeling van deze grensregio tot euregionaal kennis- en hoogwaardig technologisch knooppunt een enorme impuls.
De € 1,5 miljoen voor het doortrekken van de bestaande IC-verbinding Eindhoven-Heerlen naar Aachen maakt deel uit van een veel grotere aanvraag. De bij het grensoverschrijdend openbaar vervoer aangesloten (eu)regio’s hebben onder leiding van de gemeente Eindhoven met het Interreg IV-B “RoCK-project” (Regions of Connected Knowledge) € 6,5 miljoen europese subsidie aangevraagd en toegekend gekregen. Een belangrijke impuls voor de economische ontwikkeling van de kennis-as Eindhoven-Aachen.
Onderzoek: IC-verbinding met Duitsland via Heerlen-Aachen winstgevend
Deze succesvolle aanvraag is mede tot stand gekomen door een businesscase, die aantoonde dat het doortrekken van de IC-verbinding naar Duitsland over Heerlen 120% kostendekkend is. Deze businesscase hield een gezamenlijk onderzoek in met de gemeente Eindhoven naar het doortrekken van de IC-verbinding naar Duitsland via de lijnen Heerlen-Aachen en Venlo-Düsseldorf. De lijn Heerlen-Aachen liet een meer dan sluitend resultaat zien.
Europese en euregionale steun brengen Parkstad dichter bij Aachen-Köln-Düsseldorf
Op 31 maart ondertekenden de ministers van Verkeer, de heren Eurlings en Wittke (van de Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen), alsmede de overige betrokken vertegenwoordigers van de Duitse en Nederlandse autoriteiten en vervoerders deze businesscase. Daarnaast werd er op 30 juni een euregionale overeenkomst voor het grensoverschrijdend openbaar vervoer door alle betrokken partijen (onder andere de ministeries en de provincies) ondertekend, waarin ook inspannings-verplichtingen voor dit gebied staan geformuleerd. Belangrijke stappen die Parkstad en Aachen nog verder verbinden en Parkstad via Aachen rechtsreeks aansluiten op de hogesnelheidslijn Köln, Düsseldorf en andere grootstedelijke regio’s over de Duitse grens.
Verbinding naar Aachen biedt Parkstad nieuw economisch perspectief
In Aachen worden de komende jaren forse investeringen gedaan in twee nieuwe campussen van de technische hogeschool, de RWTH, die onlangs is uitgeroepen tot exellenz Universität door de Duitse staat. De nieuwe campussen Melaten en Westbahnhof worden aan de rand van de stad gebouwd. Voor Parkstad opent dit de mogelijkheden om Avantis als derde campus aan te haken en zo met Aachen deze regio tot een euregionaal kennisknooppunt te ontwikkelen. Een knooppunt dat kennis, technologie, nieuwe energie en medisch specialisme van het hoogste niveau bundelt en letterlijk met elkaar verbindt. De europese steun voor het doortrekken van de IC-verbinding naar Aachen en de inspanningen om de lightrail-verbinding Heerlen-Aachen via Avantis te laten lopen, zijn van cruciaal belang voor deze ontwikkeling. Een ontwikkeling die alleen al aan Duitse kant 15.000 nieuwe banen creëert.
Reactie Parkstadbestuur
Het Parkstadbestuur acht de Europese steun van groot belang voor de verdere structuurversterking van de regio en de samenwerking met Aachen. Zij ziet hierin de erkenning voor het belang van de ontwikkeling van sterke grensregio’s en rekent op verdere steunverwerving, ook landelijk, samen met de provincie Limburg.
De 4 prioritaire projecten van de regio Parkstad Limburg (die als plan van aanpak van het Grensoverschrijdend Openbaar Vervoer deel uitmaken van de strategische Parkstad-agenda):
1. Passeerspoor Landgraaf en uitbouw station Herzogenrath
Dit is een eerste stap om de al bestaande capaciteitsproblemen op dit niet geëlektrificeerd enkelsporig baanvak op te lossen en een belangrijke voorwaarde voor het doortrekken van de genoemde IC-verbinding. De provincie heeft inmiddels € 5 miljoen toegezegd voor de aanleg van het dubbelspoor. En van Duitse zijde is € 5,6 miljoen ter beschikking gesteld voor de uitbouw van het station Herzogenrath.
2. IC-Verbinding Eindhoven - Heerlen – Aachen
De genoemde businesscasestudie met een meer dan sluitend resultaat (120%) ligt op tafel en biedt ook oplossingen op technisch vlak. Er is steun vanuit vele kanten en ook de vervoerders werken mee aan het project. De Interreg IV-B aanvraag is inmiddels goedgekeurd. Parkstad gaat nu samen met de partners aan de slag.
3.Verbinding (Maastricht -) Heerlen – Kerkrade – Avantis - Aachen
Er is al een groot potentieel aan grensoverschrijdende verplaatsingen tussen Kerkrade en Aachen van rond de 10.000 per dag maar op dit moment nog een onvoldoende OV-verbinding. Een quickscan en een verder gaande dienstregelings- en infrastructurele studie laten duidelijk zien dat de verbinding haalbaar is. Parkstad, Avantis en de RWTH worden hiermee optimaal met elkaar verbonden en goed aangesloten op het HST station Aachen. En er komt meer capaciteit beschikbaar op het hoofdspoornet.
4. Dubbelspoor & elektrificatie Heerlen – Herzogenrath
Deze laatste stap betekent een duurzame oplossing voor een betrouwbare exploitatie van zowel de doorgetrokken IC-verbinding als het regionaal personen- en alsmaar groeiend goederenvervoer over het spoor. De bedoeling is dit stap voor stap aan te pakken en te beginnen met het stuk Heerlen - Landgraaf.
Document over grensoverschrijdend vervoer:
http://www.parkstad-limburg.nl/pdf-best ... en_PSL.pdf
Bron:
http://www.parkstad-limburg.nl/pagina.php?pagid=270