Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies
Geplaatst: ma 18 jan 2016, 18:38
Limburg verkopen aan Duitsland, Friesland onafhankelijk en Nederland bestaat over een paar jaar uit Randstad plus wat volkstuintjes.
De lijn 42 van Breskens naar Brugge wordt om de beurt door Connexxion en De Lijn gereden. De lijn 42 hoort zowel bij de concessie Zeeland en in de Entiteit West-Vlaanderen. Maar om een heel gebied over te brengen naar een Belgische concessie lijkt mij lastig maar niet onrealistisch.sirvinniei schreef:Maar om even serieus te worden: ik denk dat België betere busdiensten kan exploiteren in Zeeuws Vlaanderen dan Nederland. En een uitgebreidere busdienst leidt zeker tot een rendabelere veer. Het lijkt me alleen lastig om Nederlands gebied in een Belgische concessie op te nemen.
Duurder maken is niet nodig. Voor de meeste reisbewegingen vanuit Zeeuws-Vlaanderen richting de rest van Nederland zal de tunnel toch de meest praktische optie zijn. Met de pont ben je een halfuur onderweg, ex wachttijd. Vanuit Cadzand ben je dan al wel bij Terneuzen. Voor het westen van Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren scheelt het een omweg, plus dat het het veer mogelijk beter laat renderen. Want als dit zo doorgaat zal het mes in de dienst moeten en daar zijn de huidige gebruikers ook niet bij gebaat.SLToilet schreef:Het eerder genoemde idee van het toelaten van auto's zou helemaal niet zo gek zijn, maar dan wel voor een symbolisch bedrag van minstens €5,10, tien cent boven de prijs van de Westerscheldetunnel. Liever nog een stuk duurder (€7,50? ) om te voorkomen dat er weer verkeersproblemen ontstaan en de Westerscheldetunnel voor nop is aangelegd. Voetgangers en fietsers moeten gewoon kunnen blijven meeliften op het bestaande systeem.
Doet me denken aan bus 19 van Hulst naar Breda. Tot mijn verbazing puilt die lijn uit: allemaal jongens en meisjes uit Zeeuws-Vlaanderen die in Breda naar de hogeschool gaan. Nu rijdt de bus het grootste deel van de route door België, maar voert daar geen locaal vervoer uit. Je zou dit buiten de collegespitstijden wel kunnen doen. De lijn lijkt me voor de provincie zelf namelijk tamelijk duur in exploitatie.sirvinniei schreef:Maar om even serieus te worden: ik denk dat België betere busdiensten kan exploiteren in Zeeuws Vlaanderen dan Nederland. En een uitgebreidere busdienst leidt zeker tot een rendabelere veer. Het lijkt me alleen lastig om Nederlands gebied in een Belgische concessie op te nemen.
Staat de infrastructuur nog aan beide havenpoorten?nvdw schreef:Er weer een autoveer van maken, dat een idee?
- Levert veel meer op
- Is het hele jaar in trek, niet alleen in de zomer
- Scheelt vele kilometers omrijden, en daarmee brandstof dus CO2
- Truckchauffeurs kunnen een kwartier rusttijd nemen
- Etc
Zondagavond en maandagochtend rijden er ook gelede bussen op de lijn 19. Op de vrijdagmiddag, zondagavond en de maandagochtend wordt de lijn 19 in een uursdienst gereden.Michael schreef:Lijn 19 is normaal gesproken alleen op zondagavond en vrijdagmiddag druk met studenten. Op vrijdagmiddag zijn er zelfs gelede bussen nodig om iedereen mee te krijgen.
Als je Zeeuws-Vlaanderen nog verder om zeep wilt helpen moet je inderdaad de tol lekker omhoog gooien.Durashift schreef:chien een paar centen bovenop de Westerscheldetunnel tol stoppen, ten gunste van de voetveer in Breskens..
Vele gebruikers van de tunnel kunnen immers weten wat het veer jarenlang gedaan heeft voor de bereikbaarheid..
Ik schrijf 'bewust' een paar centen.. dus geen euro's tegelijk.. maar 20 eurocent per tolbeurt.. zou toch een bijdrage kunnen zijn?datm schreef:Als je Zeeuws-Vlaanderen nog verder om zeep wilt helpen moet je inderdaad de tol lekker omhoog gooien.Durashift schreef:chien een paar centen bovenop de Westerscheldetunnel tol stoppen, ten gunste van de voetveer in Breskens..
Vele gebruikers van de tunnel kunnen immers weten wat het veer jarenlang gedaan heeft voor de bereikbaarheid..
Hm.Bee schreef:De tunnel is gebouwd met geld van de Rijksoverheid maar mensen in Oost-Groningen hebben er weinig profijt van, dus moet de tunnel worden terugbetaald door de daadwerkelijke gebruikers.
Volledig mee eens. Zeker voor zo'n uithoek is het al apart dat ze hebben besloten de tunnel überhaupt aan te leggen.Bee schreef:De tol op de Westerscheldetunnel is terecht. De tunnel is gebouwd met geld van de Rijksoverheid maar mensen in Oost-Groningen hebben er weinig profijt van, dus moet de tunnel worden terugbetaald door de daadwerkelijke gebruikers.
Ook de Zeelandbrug is betaald door de gebruikers ervan.nvdw schreef:Heel Zeeland is feitelijk een uithoek. Waarom dan ooit de Zeelandbrug aangelegd? Simpel, omdat zo'n verbinding allerlei plaatsen dichterbij de rest van het land brengt. Niet qua afstand, wel qua reistijd.
De boot is pas in 2033 afgeschreven en niet te verkopen aan het buitenland. Het probleem is dat de boot in het zomerseizoen die capaciteit wel nodig heeft. Misschien dat het toestaan van motoren nog voor wat extra opbrengsten kan zorgen.SuperGhost schreef: Wellicht moet je zelfs wel met (nog) kleinere boten gaan werken, zodat de brandstofkosten omlaag kunnen. Een capaciteit van 181 (volgens wikipedia) is misschien wel erg veel?
Dan is het voor de provincie Zeeland natuurlijk ook een optie om bij het Rijk aan te kloppen. Diverse veerpontjes worden immers ook gevaren door Rijkswaterstaat....nvdw schreef:Voor de eilanden geldt dat de Deltawerken een dubbelfunctie hebben als verkeerswegen, maar de Westerschelde is een geval apart omdat die vrij moet blijven voor scheepvaart van en naar de Antwerpse haven. Anders had het verkeer vanuit Vlissingen over een dam naar Breskens en verder kunnen rijden...
Het is een beetje lood om oud ijzer: wanneer de provincie de locale lasten omhoog schroeft om de tunnel en het veer te kunnen blijven betalen, betaal je als provinciale inwoner ook voor beiden mee. Misschien moet je als overheid alle drie een beetje doen (toltarieven omhoog, lasten omhoog en bezuinigen op de veerdienst zonder op te heffen), als je de voorziening belangrijk genoeg vind voor de eigen inwoners althans.Durashift schreef:Ik schrijf 'bewust' een paar centen.. dus geen euro's tegelijk.. maar 20 eurocent per tolbeurt.. zou toch een bijdrage kunnen zijn?datm schreef:Als je Zeeuws-Vlaanderen nog verder om zeep wilt helpen moet je inderdaad de tol lekker omhoog gooien.Durashift schreef:chien een paar centen bovenop de Westerscheldetunnel tol stoppen, ten gunste van de voetveer in Breskens..
Vele gebruikers van de tunnel kunnen immers weten wat het veer jarenlang gedaan heeft voor de bereikbaarheid..
Ik denk dat vele, locale gebruikers, van de tunnel binnen hun sociale kring toch ook wel mensen kennen die van het voetveer gebruik maken.. Een kleine bijdrage erbij zou dan toch kunnen helpen?
Dat worden er steeds minder in plaats van meer overigens, de meeste zijn toch wel in particuliere handen. Of ze worden verzorgt door publieke bedrijven met ervaring met dat soort diensten, zoals bv. het GVB wat nogal wat veerdiensten heeft tot ruim buiten Amsterdam.Mr-W schreef:Diverse veerpontjes worden immers ook gevaren door Rijkswaterstaat....
Dat kan je insteek zijn, maar waarom moeten Zeeuwen en Gelderlanders (de doorgetrokken A15) wél tol betalen voor het rijden op rijkswegen in hun regio, maar waarom hoeven Randstedelingen dat niet? De tunnel van de doorgetrokken A4 en die nieuwe bij Utrecht (A2) zijn volledig tolvrij en de tol voor de Velsertunnel wordt door de overheid betaald.Bee schreef:De tol op de Westerscheldetunnel is terecht. De tunnel is gebouwd met geld van de Rijksoverheid maar mensen in Oost-Groningen hebben er weinig profijt van, dus moet de tunnel worden terugbetaald door de daadwerkelijke gebruikers.