Pagina 2 van 4

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: ma 18 jan 2016, 18:38
door Vinny
Limburg verkopen aan Duitsland, Friesland onafhankelijk en Nederland bestaat over een paar jaar uit Randstad plus wat volkstuintjes.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: ma 18 jan 2016, 18:51
door regenmaker
Nou onafhankelijk Gelderland waarom niet. :Y Dan kan je Vlaams-Brabant en Noord-Brabant samenvoegen tot Brabant en Belgisch Limburg en Limburg hier tot een nieuw Limburgia.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: ma 18 jan 2016, 19:03
door sirvinniei
Maar om even serieus te worden: ik denk dat België betere busdiensten kan exploiteren in Zeeuws Vlaanderen dan Nederland. En een uitgebreidere busdienst leidt zeker tot een rendabelere veer. Het lijkt me alleen lastig om Nederlands gebied in een Belgische concessie op te nemen.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: ma 18 jan 2016, 20:01
door datm
sirvinniei schreef:Maar om even serieus te worden: ik denk dat België betere busdiensten kan exploiteren in Zeeuws Vlaanderen dan Nederland. En een uitgebreidere busdienst leidt zeker tot een rendabelere veer. Het lijkt me alleen lastig om Nederlands gebied in een Belgische concessie op te nemen.
De lijn 42 van Breskens naar Brugge wordt om de beurt door Connexxion en De Lijn gereden. De lijn 42 hoort zowel bij de concessie Zeeland en in de Entiteit West-Vlaanderen. Maar om een heel gebied over te brengen naar een Belgische concessie lijkt mij lastig maar niet onrealistisch.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: ma 18 jan 2016, 21:13
door nvdw
SLToilet schreef:Het eerder genoemde idee van het toelaten van auto's zou helemaal niet zo gek zijn, maar dan wel voor een symbolisch bedrag van minstens €5,10, tien cent boven de prijs van de Westerscheldetunnel. Liever nog een stuk duurder (€7,50? :twisted: ) om te voorkomen dat er weer verkeersproblemen ontstaan en de Westerscheldetunnel voor nop is aangelegd. Voetgangers en fietsers moeten gewoon kunnen blijven meeliften op het bestaande systeem.
Duurder maken is niet nodig. Voor de meeste reisbewegingen vanuit Zeeuws-Vlaanderen richting de rest van Nederland zal de tunnel toch de meest praktische optie zijn. Met de pont ben je een halfuur onderweg, ex wachttijd. Vanuit Cadzand ben je dan al wel bij Terneuzen. Voor het westen van Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren scheelt het een omweg, plus dat het het veer mogelijk beter laat renderen. Want als dit zo doorgaat zal het mes in de dienst moeten en daar zijn de huidige gebruikers ook niet bij gebaat.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: di 19 jan 2016, 21:28
door Vinny
sirvinniei schreef:Maar om even serieus te worden: ik denk dat België betere busdiensten kan exploiteren in Zeeuws Vlaanderen dan Nederland. En een uitgebreidere busdienst leidt zeker tot een rendabelere veer. Het lijkt me alleen lastig om Nederlands gebied in een Belgische concessie op te nemen.
Doet me denken aan bus 19 van Hulst naar Breda. Tot mijn verbazing puilt die lijn uit: allemaal jongens en meisjes uit Zeeuws-Vlaanderen die in Breda naar de hogeschool gaan. Nu rijdt de bus het grootste deel van de route door België, maar voert daar geen locaal vervoer uit. Je zou dit buiten de collegespitstijden wel kunnen doen. De lijn lijkt me voor de provincie zelf namelijk tamelijk duur in exploitatie.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: di 19 jan 2016, 21:40
door Michael
Lijn 19 is normaal gesproken alleen op zondagavond en vrijdagmiddag druk met studenten. Op vrijdagmiddag zijn er zelfs gelede bussen nodig om iedereen mee te krijgen.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: di 19 jan 2016, 21:47
door Vinny
off-topic: de Q-liners in Friesland laten een vergelijkbaar beeld zien, en de gewone streekbussen zijn ook veredelde schoolbussen. On-topic: in Zeeland zal het meeste vervoer ook wel scholierenvervoer zijn. Denk dat je als provincie je de vraag moet stellen of je het belangrijk vind dat die kinderen uit Breskens op een goede manier naar school kunnen en hoeveel geld je daar dan voor over hebt.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: di 19 jan 2016, 22:11
door Durashift
nvdw schreef:Er weer een autoveer van maken, dat een idee?

- Levert veel meer op
- Is het hele jaar in trek, niet alleen in de zomer
- Scheelt vele kilometers omrijden, en daarmee brandstof dus CO2
- Truckchauffeurs kunnen een kwartier rusttijd nemen
- Etc
Staat de infrastructuur nog aan beide havenpoorten?

Volgens mij zijn de huidige boten niet (meer) geschikt voor vier- of meerwielig vervoer.
Wordt een flink kostenplaatje nu..

http://www.westerscheldeferry.nl/over-w ... elde-ferry

~~~~~~

Misschien een paar centen bovenop de Westerscheldetunnel tol stoppen, ten gunste van de voetveer in Breskens..
Vele gebruikers van de tunnel kunnen immers weten wat het veer jarenlang gedaan heeft voor de bereikbaarheid..

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: di 19 jan 2016, 22:33
door waldo79
Niks geen opslag bij de Westerscheldetunnel. ..dat is een soort levensader voor vervoer op vier wielen tussen noord en zuid.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 14:24
door datm
Michael schreef:Lijn 19 is normaal gesproken alleen op zondagavond en vrijdagmiddag druk met studenten. Op vrijdagmiddag zijn er zelfs gelede bussen nodig om iedereen mee te krijgen.
Zondagavond en maandagochtend rijden er ook gelede bussen op de lijn 19. Op de vrijdagmiddag, zondagavond en de maandagochtend wordt de lijn 19 in een uursdienst gereden.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 14:26
door datm
Durashift schreef:chien een paar centen bovenop de Westerscheldetunnel tol stoppen, ten gunste van de voetveer in Breskens..
Vele gebruikers van de tunnel kunnen immers weten wat het veer jarenlang gedaan heeft voor de bereikbaarheid..
Als je Zeeuws-Vlaanderen nog verder om zeep wilt helpen moet je inderdaad de tol lekker omhoog gooien.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 16:48
door Durashift
datm schreef:
Durashift schreef:chien een paar centen bovenop de Westerscheldetunnel tol stoppen, ten gunste van de voetveer in Breskens..
Vele gebruikers van de tunnel kunnen immers weten wat het veer jarenlang gedaan heeft voor de bereikbaarheid..
Als je Zeeuws-Vlaanderen nog verder om zeep wilt helpen moet je inderdaad de tol lekker omhoog gooien.
Ik schrijf 'bewust' een paar centen.. dus geen euro's tegelijk.. maar 20 eurocent per tolbeurt.. zou toch een bijdrage kunnen zijn?

Ik denk dat vele, locale gebruikers, van de tunnel binnen hun sociale kring toch ook wel mensen kennen die van het voetveer gebruik maken.. Een kleine bijdrage erbij zou dan toch kunnen helpen?

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: wo 20 jan 2016, 21:28
door datm
Nee, want hoe hoger de tol voor de Westerscheldetunnel hoe minder aantrekkelijk Zeeuws-Vlaanderen wordt.
Als de tol duurder wordt zullen bedrijven en transportbedrijven zich afvragen of Zeeuws-Vlaanderen wel zo verstandig is om hier te blijven vestigen. Dan gaan ze zich liever naar een gebied waar zij die kosten niet hebben.

Ik zie nog liever heel de fietsvoetveer verdwijnen en dat de tunnel gratis wordt voor iedereen. En ik denk met mij velen.
Lees de onderstaande nieuwsberichten maar eens.

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaander ... -1.5410369
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2015 ... te-betalen

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: do 21 jan 2016, 06:34
door SuperGhost
Die tunnel zou ook gratis moeten zijn wat mij betreft.

Echter betekend dat nog niet dat die fiets-/voetveer bij Vlissingen dan ook maar weg moet. De afstand tussen dat veer en de tunnel is behoorlijk. Voor de doelgroep (fietsers en voetgangers) is die tunnel dus geen alternatief voor dat veer. Al helemaal niet omdat je niet mag fietsen of lopen in die tunnel (wil je met de fiets door die tunnel, moet je per bus, maar moet je soms wel eerst reserveren).

Ik denk dat je gewoon moet kijken hoe je die fiets-/voetveer zo goedkoop mogelijk kan uitvoeren (zonder dat het onveilig wordt uiteraard) én zo snel mogelijk (de zogenaamde Fast Ferries die kwamen na de opening van de Westerscheldetunnel waren juist langzamer dan de oude logge autoveren).
Wellicht moet je zelfs wel met (nog) kleinere boten gaan werken, zodat de brandstofkosten omlaag kunnen. Een capaciteit van 181 (volgens wikipedia) is misschien wel erg veel?

wellicht ook een idee om in een volgende concessie die veer erbij te voegen, zodat het een geheel netwerk gaat vormen met het aansluitende busnet.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: do 21 jan 2016, 12:05
door Yanaike
Volgens mij is de reden voor tol op de Westerscheldetunnel om de bouw ervan af te lossen en de kosten voor onderhoud aan de tunnel op te vangen. Met andere woorden: zomaar tolvrij maken betekent dat Zeeland een andere manier moet vinden om de kosten van de tunnel te dekken. En als ze ook het fietsvoetveer en het OV niet rendabel kunnen krijgen, vraag ik me af waar ze dan het geld voor de tunnel vandaan halen.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: do 21 jan 2016, 12:15
door Suus
De tol op de Westerscheldetunnel is terecht. De tunnel is gebouwd met geld van de Rijksoverheid maar mensen in Oost-Groningen hebben er weinig profijt van, dus moet de tunnel worden terugbetaald door de daadwerkelijke gebruikers.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: do 21 jan 2016, 12:30
door trolly
Bee schreef:De tunnel is gebouwd met geld van de Rijksoverheid maar mensen in Oost-Groningen hebben er weinig profijt van, dus moet de tunnel worden terugbetaald door de daadwerkelijke gebruikers.
Hm.

Dat is inderdaad een manier om er tegenaan te kijken. Maar als je die gedachte doorzet, houdt je geen overheidsdienst of -investering meer over, met als eerste natuurlijk ons zo geliefde openbaar vervoer.

Het is volgens mij een principe dat met een zekere willekeur van stal gehaald wordt, en dankbaar wordt toegepast op perifere infrastructuur. Zie ook onder "Groningen-Leer".

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: do 21 jan 2016, 15:31
door regenmaker
Bee schreef:De tol op de Westerscheldetunnel is terecht. De tunnel is gebouwd met geld van de Rijksoverheid maar mensen in Oost-Groningen hebben er weinig profijt van, dus moet de tunnel worden terugbetaald door de daadwerkelijke gebruikers.
Volledig mee eens. Zeker voor zo'n uithoek is het al apart dat ze hebben besloten de tunnel überhaupt aan te leggen.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: do 21 jan 2016, 18:33
door nvdw
Heel Zeeland is feitelijk een uithoek. Waarom dan ooit de Zeelandbrug aangelegd? Simpel, omdat zo'n verbinding allerlei plaatsen dichterbij de rest van het land brengt. Niet qua afstand, wel qua reistijd.

Voor de eilanden geldt dat de Deltawerken een dubbelfunctie hebben als verkeerswegen, maar de Westerschelde is een geval apart omdat die vrij moet blijven voor scheepvaart van en naar de Antwerpse haven. Anders had het verkeer vanuit Vlissingen over een dam naar Breskens en verder kunnen rijden...

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: do 21 jan 2016, 20:20
door Mr-W
nvdw schreef:Heel Zeeland is feitelijk een uithoek. Waarom dan ooit de Zeelandbrug aangelegd? Simpel, omdat zo'n verbinding allerlei plaatsen dichterbij de rest van het land brengt. Niet qua afstand, wel qua reistijd.
Ook de Zeelandbrug is betaald door de gebruikers ervan.
SuperGhost schreef: Wellicht moet je zelfs wel met (nog) kleinere boten gaan werken, zodat de brandstofkosten omlaag kunnen. Een capaciteit van 181 (volgens wikipedia) is misschien wel erg veel?
De boot is pas in 2033 afgeschreven en niet te verkopen aan het buitenland. Het probleem is dat de boot in het zomerseizoen die capaciteit wel nodig heeft. Misschien dat het toestaan van motoren nog voor wat extra opbrengsten kan zorgen.
nvdw schreef:Voor de eilanden geldt dat de Deltawerken een dubbelfunctie hebben als verkeerswegen, maar de Westerschelde is een geval apart omdat die vrij moet blijven voor scheepvaart van en naar de Antwerpse haven. Anders had het verkeer vanuit Vlissingen over een dam naar Breskens en verder kunnen rijden...
Dan is het voor de provincie Zeeland natuurlijk ook een optie om bij het Rijk aan te kloppen. Diverse veerpontjes worden immers ook gevaren door Rijkswaterstaat....

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: do 21 jan 2016, 20:45
door Vinny
Durashift schreef:
datm schreef:
Durashift schreef:chien een paar centen bovenop de Westerscheldetunnel tol stoppen, ten gunste van de voetveer in Breskens..
Vele gebruikers van de tunnel kunnen immers weten wat het veer jarenlang gedaan heeft voor de bereikbaarheid..
Als je Zeeuws-Vlaanderen nog verder om zeep wilt helpen moet je inderdaad de tol lekker omhoog gooien.
Ik schrijf 'bewust' een paar centen.. dus geen euro's tegelijk.. maar 20 eurocent per tolbeurt.. zou toch een bijdrage kunnen zijn?

Ik denk dat vele, locale gebruikers, van de tunnel binnen hun sociale kring toch ook wel mensen kennen die van het voetveer gebruik maken.. Een kleine bijdrage erbij zou dan toch kunnen helpen?
Het is een beetje lood om oud ijzer: wanneer de provincie de locale lasten omhoog schroeft om de tunnel en het veer te kunnen blijven betalen, betaal je als provinciale inwoner ook voor beiden mee. Misschien moet je als overheid alle drie een beetje doen (toltarieven omhoog, lasten omhoog en bezuinigen op de veerdienst zonder op te heffen), als je de voorziening belangrijk genoeg vind voor de eigen inwoners althans.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: do 21 jan 2016, 21:35
door Daniel
Mr-W schreef:Diverse veerpontjes worden immers ook gevaren door Rijkswaterstaat....
Dat worden er steeds minder in plaats van meer overigens, de meeste zijn toch wel in particuliere handen. Of ze worden verzorgt door publieke bedrijven met ervaring met dat soort diensten, zoals bv. het GVB wat nogal wat veerdiensten heeft tot ruim buiten Amsterdam.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: do 21 jan 2016, 21:54
door SuperGhost
Bee schreef:De tol op de Westerscheldetunnel is terecht. De tunnel is gebouwd met geld van de Rijksoverheid maar mensen in Oost-Groningen hebben er weinig profijt van, dus moet de tunnel worden terugbetaald door de daadwerkelijke gebruikers.
Dat kan je insteek zijn, maar waarom moeten Zeeuwen en Gelderlanders (de doorgetrokken A15) wél tol betalen voor het rijden op rijkswegen in hun regio, maar waarom hoeven Randstedelingen dat niet? De tunnel van de doorgetrokken A4 en die nieuwe bij Utrecht (A2) zijn volledig tolvrij en de tol voor de Velsertunnel wordt door de overheid betaald.

Dit is natuurlijk een behoorlijk dubbele moraal zo. Als je zo gaat rekenen, dan moet je dat voor iedereen gelijk doen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat mensen buiten de Randstad wel volledig voor hun 'eigen' wegen moeten betalen, maar vervolgens wél moeten meebetalen aan de wegen in de Randstad. Zo blijf je natuurlijk in stand houden dat inwoners van de niet-Randstedelijke provincies blijven denken (terecht of onterecht) dat ze wingewesten voor de Randstad zijn.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: do 21 jan 2016, 23:26
door verfmeer
In de Randstad wordt de nieuwe Blankenburgtunnel bij Rotterdam ook door tolheffing betaald.