Pagina 3 van 4

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: vr 22 jan 2016, 08:13
door waldo79
@SG: zou je die calimero achterwege willen laten. Bovendien ligt de Westerscheldetunnel in een provinciale route.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: vr 22 jan 2016, 09:05
door Mr-W
waldo79 schreef:Bovendien ligt de Westerscheldetunnel in een provinciale route.
De Westerschelde tunnel wordt weer een Rijksweg op het moment dat de Tol komt te vervallen.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: vr 22 jan 2016, 10:44
door Durashift
SuperGhost schreef:
Bee schreef:De tol op de Westerscheldetunnel is terecht. De tunnel is gebouwd met geld van de Rijksoverheid maar mensen in Oost-Groningen hebben er weinig profijt van, dus moet de tunnel worden terugbetaald door de daadwerkelijke gebruikers.
Dat kan je insteek zijn, maar waarom moeten Zeeuwen en Gelderlanders (de doorgetrokken A15) wél tol betalen voor het rijden op rijkswegen in hun regio, maar waarom hoeven Randstedelingen dat niet? De tunnel van de doorgetrokken A4 en die nieuwe bij Utrecht (A2) zijn volledig tolvrij en de tol voor de Velsertunnel wordt door de overheid betaald.

Dit is natuurlijk een behoorlijk dubbele moraal zo. Als je zo gaat rekenen, dan moet je dat voor iedereen gelijk doen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat mensen buiten de Randstad wel volledig voor hun 'eigen' wegen moeten betalen, maar vervolgens wél moeten meebetalen aan de wegen in de Randstad. Zo blijf je natuurlijk in stand houden dat inwoners van de niet-Randstedelijke provincies blijven denken (terecht of onterecht) dat ze wingewesten voor de Randstad zijn.
Heeft m.i. vooral met de economische wetten te maken. De landtunnel bij Utrecht is nu eenmaal een erg druk punt. Veel verkeer, dus een hoger 'rendement' (of -lagere- kosten per voertuigpassage zou je kunnen zeggen) voor de belastingcenten.

De Westerschelde tunnel is dan toch rustiger (zeker in de wintermaanden denk ik) en dus relatief duurder per passage.

~~~~~~

De tolheffing voor de Blankenburg tunnel en de verlengde A15 is slechts tijdelijk (totdat grofweg 1/3 van de aanlegkosten is 'binnen geharkt'). Wat ik uit het artikel begrijp is dat de tolheffing een keuze is geweest, in ruil voor een versnelde aanleg ervan.

http://www.via15.nl/nieuws/nieuwsberich ... erie-ienm/

Het volledige wetsartikel uit ons staatsblad:
https://www.eerstekamer.nl/behandeling/ ... z24yze.pdf

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: vr 22 jan 2016, 10:47
door Suus
De Beneluxtunnel is vanaf 1967 tot 1979 ook een toltunnel geweest. Het komt vaker voor in Nederland dat voor een tunnel of brug de eerste jaren in het bestaan tol wordt geheven totdat de bouw (grotendeels) is terugbetaald.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: vr 22 jan 2016, 19:17
door SuperGhost
@Durashift: de tol voor die verlengde A15 is maar totdat 1/3e terug betaald is, omdat het rijk ook maar 1/3e betaald. De andere 2/3e moet al van de Gelderlanders zelf komen (resp. de provincie en de toenmalige stadsregio). Dus ook daar is het dat het rijksdeel voor 100% terugbetaald moet worden via de tol.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: vr 22 jan 2016, 21:52
door waldo79
En toch verschilt de Zeeuwse situatie van die in Gelderland. In Zeeland is er voor gemotoriseerd geen fatsoenlijk alternatief, terwijl je rond Arnhem over de bestaande, langere routes kunt blijven rijden. Door middel van de A15 kun je tussen bijvoorbeeld Zevenaar en Nijmegen bijvoorbeeld aardig wat kilometers besparen.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: vr 22 jan 2016, 22:37
door regenmaker
Maar als je naar het aantal inwoners kijkt van Zeeuws-Vlaanderen en het gebied Arnhem Nijmegen - De Liemers zijn er ook grote verschillen, zo blijf je bezig. ;)

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: vr 22 jan 2016, 23:33
door datm
waldo79 schreef:En toch verschilt de Zeeuwse situatie van die in Gelderland. In Zeeland is er voor gemotoriseerd geen fatsoenlijk alternatief, terwijl je rond Arnhem over de bestaande, langere routes kunt blijven rijden. Door middel van de A15 kun je tussen bijvoorbeeld Zevenaar en Nijmegen bijvoorbeeld aardig wat kilometers besparen.
En het eerste alternatief om vanuit Zeeuws-Vlaanderen naar Nederland te reizen is de Liefkenshoektunnel bij Antwerpen maaaaaar.... dat is ook een toltunnel...

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: za 23 jan 2016, 01:12
door SuperGhost
En ik maar denken dat Zeeuws-Vlaanderen al onderdeel van Nederlands was :roll:

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: za 23 jan 2016, 12:16
door datm
SuperGhost schreef:En ik maar denken dat Zeeuws-Vlaanderen al onderdeel van Nederlands was :roll:
Nee we hangen er maar wat bij :wink:

Ontopic: Het CDA in Sluis heeft een meldpunt opgericht waar ideeën over het behoud van de fietsvoetveer gemeld kunnen worden.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaander ... -1.5649272

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: di 26 jan 2016, 13:57
door datm
Ook het voltallige collegebestuur van Terneuzen pleit voor een tolvrij Westerscheldetunnel.
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016 ... qdsZirhAdU

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: di 26 jan 2016, 14:21
door regenmaker
datm schreef:Ook het voltallige collegebestuur van Terneuzen pleit voor een tolvrij Westerscheldetunnel.
Ja is logisch dat zij voor zijn.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 09:05
door Pim-AllianceB95
Dan kun je er donder op zeggen dat er nog meer OV verdwijnt. Juist die tol is nu een drempel om per auto naar de overkant te gaan.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 10:46
door SuperGhost
Want de bus is gratis natuurlijk... :')

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 10:53
door regenmaker
SuperGhost schreef:Want de bus is gratis natuurlijk... :')
Wel met mijn studenten-ov. :D

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 11:20
door Pim-AllianceB95
Nee, maar een busritje naar Goes of Middelburg is niet veel duurder dan de tol op zich, en daar komen alle gebruikelijke autokosten nog bij natuurlijk.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 11:22
door nvdw
Vanzelfsprekend is Terneuzen voor een tolvrije tunnel. Maar gemeenten zijn wel vaker voor dingen die zij zelf niet hoeven te betalen.

De NV die de tunnel bestiert is volledig in eigendom van de provincie Zeeland. In 2033 doet de provincie alles voor een symbolische eypo over aan het Rijk. Ik kan me niet voorstellen dat Financiën zin heeft om die afspraak open te breken, want dat is alleen maar in het nadeel van de staat.

Als de provincie de boel tolvrij maakt, dan ontstaat er bij de huidige cijfers (jaarverslagen zijn openbaar) een gat van 27 miljoen per jaar in de exploitatie. De tunnel maakt nu 10 miljoen per jaar winst dus moet de provincie minstens 17 miljoen per jaar bijleggen, of zeven miljoen als ze van het dividend afziet (waarmee de provincie eigenlijk de bouwkosten terughaalt). Als het al een probleem is om het veer in de vaart te houden...

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 12:17
door sirvinniei
Pim-AllianceB95 schreef:Nee, maar een busritje naar Goes of Middelburg is niet veel duurder dan de tol op zich, en daar komen alle gebruikelijke autokosten nog bij natuurlijk.
Vandaar dat de bussen uit Terneuzen met de hoogste frequentie van Zeeland rijden

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 12:28
door SuperGhost
Of misschien is Terneuzen gewoon de grootste plaats in Zeeland die niet op het spoor aangesloten is? :wink:

De busverbinding Terneuzen-Middelburg is met 1 a 2x p/u nu ook weer niet zo hoogstaand te noemen. Alleen Terneuzen-Goes is frequent, maar dat is ook omdat dat de verbinding van Terneuzen Zeeuws-Vlaanderen met de rest van het land is. Iets dat vanaf Middelburg, Goes en Vlissingen gewoon al direct per trein kan.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: wo 27 jan 2016, 20:43
door datm
SuperGhost schreef:Of misschien is Terneuzen gewoon de grootste plaats in Zeeland die niet op het spoor aangesloten is? :wink:

De busverbinding Terneuzen-Middelburg is met 1 a 2x p/u nu ook weer niet zo hoogstaand te noemen. Alleen Terneuzen-Goes is frequent, maar dat is ook omdat dat de verbinding van Terneuzen Zeeuws-Vlaanderen met de rest van het land is. Iets dat vanaf Middelburg, Goes en Vlissingen gewoon al direct per trein kan.
Juist! En omdat veel MBO opleidingen naar Goes en Middelburg zijn verplaatst krijg je automatisch dat veel studenten met de lijn 20 en 50 reizen. Maar in de avond uren en in de weekenden valt het aantal reizigers op de lijn 20 reuze mee. Ik zie vaak genoeg een lege lijn 20 en 50 door Terneuzen rijden.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: vr 29 jan 2016, 23:19
door Durashift
Grijp je kans, zaterdag 30 januari is de tunnel voor 24 uur tolvrij *O*

Het is de eerste van de 6 dagen waarin de tunnel dit jaar een dag tolvrij is.

http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2016.029.01

(wordt dus betaald vanuit de (verhoogde) provinciale houderschapsbelasting opcenten.. > dus cadeau uit eigen zak voor de streekbewoners..)

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: za 30 jan 2016, 00:31
door datm
Laat dat nou net een dag zijn dat ik niet naar de overkant moet ;)

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: za 30 jan 2016, 22:36
door Durashift
Jammer. Reserveer de andere dagen alvast in je agenda.. :wink:

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: za 06 feb 2016, 16:47
door Daantje
De westerscheldetunnel wordt behalve met tol ook betaald door verhoging van de wegenbelasting ten tijde van de ingebruikname voor inwoners van Zeeland met een auto.

Re: Fietsvoetveer lijdt te veel verlies

Geplaatst: za 13 feb 2016, 20:54
door datm
Zeeuwen zijn toltunnel Westerschelde spuugzat
http://www.volkskrant.nl/binnenland/zee ... d0771b0db1