Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

MrEmiel schreef:Wat is daar de achterligggende reden voor? Kan me enkel bedenken dat de verkeerslichten anders het overige vervoer belemmeren. Overigens wordt tot de cederlaan in de spits de norm overschreden: 8x 401, 4x 402, 4x403, 2x 10. Ook zou het goed zijn bij evenementen de optie van meer bussen open te kunnen houden, bijvoorbeeld tijdens glow is het een drama om vanaf de hurksestraat mee te gaan richting het station.
Lijn 402 is toch al de busbaan af als de 10 erop komt?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Zugführer »

Van het station tot aan de Cederlaan rijdt lijn 10 over de busbaan, weliswaar zonder te stoppen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Als je het heel letterlijk leest omtrent GEHELE traject Neckerspoel - Landforum zouden de vele bussen naar het station vanuit de Keizersgracht bij de Piazza de busbaan niet op mogen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Ik lees deze regel in het bestek dat bussen die maar een deel van het traject afleggen niet meetellen.
Maar het is een absurde regel.
PHS

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Mr-W »

olof schreef:
huibf schreef: Het enige wat echt werkte de afgelopen jaar was 400 te laten vertrekken voor 401.
Omdat er verder ook niet geëxperimenteerd is met andere oplossingen :wink:
Maar kun je aangeven waarom je het geen goed idee lijkt om lijn 401 via Strijp naar Woensel te laten rijden?
Meerhoven wordt dan geconfronteerd met een overstap en/of een langere reistijd
olof schreef:
Mr-W schreef:Lijkt me geen goed plan om lijn 10 niet meer tussen Strijp en de luchthaven te laten rijden, lijn 10 is vooral bedoelt voor de internationale school en industrieterrein de schakel. Ik zou eerder wat haltes toevoegen voor die lijn zoals station Strijp-S en Zwaanstraat (iets verplaatst) en Castendijkweg.
Vorig jaar reed daar nog niet eens een bus, volgens mij is lijn 10 vooral bedoeld als experiment of er in dat gebied vervoersvraag is. Klopt dat?
Dat klopt, maar ik ben al diverse keren met lijn 10 naar het vliegveld gegaan en terug, het busje zit al aardig vol tijdens de spits. (Kerstvakantie)
ZO6176 schreef:Volgens mij mogen over de Noord-Brabantlaan 17 bussen per uur per richting rijden. Dus uitbreiding in het aantal bussen is niet mogelijk. Of je moet dubbelgelede bussen laten rijden op 401. Of de frequentie van 401 verhogen en een andere lijn (403 bijvoorbeeld) via de Zeelsterstraat - Trudoplein - Frederiklaan laten rijden.
Zelf zou ik de Capacity uit Zwolle en een dubbelgelede Hess of Van Hool graag eens een proef zien doen in Eindhoven op de HOV lijnen om te kijken welke bussen praktischer zijn voor Eindhoven. Vermoed namelijk dat dubbelgelede bussen in Veldhoven en de Achtste Barrier niet gaan passen.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

Na 2,5 week vakantie ben ik afgelopen woensdag weer begonnen.
Heb woensdag en donderdag weer dienst gedaan in de stalling voor het begeleiden van de elektrische bussen, ook vanavond sta ik er weer.
Het is in 2,5 week erg verbeterd! Positief gestemd. Phileas is (vrijwel) niet meer op dienst geweest.
Gelede MAN's worden gebruikt als reserve wagens. die rijden geregeld en/of staan stand-by op het station.
De Waterstof Phileas omloop rijdt de hele dag met MAN geleed.

Morgen (zaterdag) heb ik de eerste rijdienst waar ook elektrisch in zit. Dat wordt dus mijn vuurdoop op de lijndienst met deze prachtige wagens. Ik ben benieuwd.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Ik quote even wat reakties gebundeld bij elkaar.
Mr-W schreef:
olof schreef:
huibf schreef: Het enige wat echt werkte de afgelopen jaar was 400 te laten vertrekken voor 401.
Omdat er verder ook niet geëxperimenteerd is met andere oplossingen :wink:
Maar kun je aangeven waarom je het geen goed idee lijkt om lijn 401 via Strijp naar Woensel te laten rijden?
olof schreef: * Lijn 401 blijft een groot deel van de huidige route volgen, maar gaat niet meer naar het station rijden. In plaats daarvan takt de lijn bij de Beukenlaan af richting station Strijp-S en via de Montgomerylaan naar Woensel, evt. nog met een lus door een bepaalde wijk. Er komt daarmee een rechtstreekse verbinding tussen Woensel, Strijp, Meerhoven en de Luchthaven tot stand. De frequentie gaat natuurlijk wel omlaag.
Meerhoven wordt dan geconfronteerd met een overstap en/of een langere reistijd
Je gaat dat de meest belangrijke lijn een gigantische omweg laten rijden voor wie ? De bedoeling van HOV is is dat het vooral snel moet.
olof schreef:
Mr-W schreef:Lijkt me geen goed plan om lijn 10 niet meer tussen Strijp en de luchthaven te laten rijden, lijn 10 is vooral bedoelt voor de internationale school en industrieterrein de schakel. Ik zou eerder wat haltes toevoegen voor die lijn zoals station Strijp-S en Zwaanstraat (iets verplaatst) en Castendijkweg.
Vorig jaar reed daar nog niet eens een bus, volgens mij is lijn 10 vooral bedoeld als experiment of er in dat gebied vervoersvraag is. Klopt dat?
Mr-W schreef: Dat klopt, maar ik ben al diverse keren met lijn 10 naar het vliegveld gegaan en terug, het busje zit al aardig vol tijdens de spits. (Kerstvakantie)
Lijn 10 is de gevraagde maatwerkoplossing voor het vervallen van lijn 10. Daarnaast wilde men ook dat de internationale school meer busbediening kreeg en al jaren de gevraagde onstsluiting van Industtrieterrein Mispelhoef. Ook ingegeven dan lijn 103, notebene op het best presterende deel, is vervallen.

Dat lijn 103 is vervallen en dat de niets toevoegende lijn 20 tussen Airport en Campus is gaan rijden is natuurlijk een van de grotere mislukkingen van de concessie. De vervoersvraag/bezetting Airport-Woensel-Station was 5x zo hoog als de verbinding Aiport-MCC-(Campus). Het is dan een bestuurlijke misstap om de verbinding zonder enige vraag en onderbouwing te behouden.
Ik zelf ben zelfs nog meer gecharmeerd van een verbinding Nuenen-Centrum - CatharinaZiekenhuis/WoensXL - CatharinaZiekenhuis Zuid - Autowijk - Airport - Best NS. (rondje om ziekenhuis kan wellicht worden gemeden door op de busbaandoorsteel op de churcilllaan een halte te voorzien. Ik weet echter iet of dat past.

Lijn 10 zou vervolgens kunnen doorrijden naar de Veldhoven MMC - HTC.
ZO6176 schreef:Volgens mij mogen over de Noord-Brabantlaan 17 bussen per uur per richting rijden. Dus uitbreiding in het aantal bussen is niet mogelijk. Of je moet dubbelgelede bussen laten rijden op 401. Of de frequentie van 401 verhogen en een andere lijn (403 bijvoorbeeld) via de Zeelsterstraat - Trudoplein - Frederiklaan laten rijden.
ZO6176 schreef: *Lijn 401 blijft een groot deel van de huidige route volgen, maar gaat niet meer naar het station rijden. In plaats daarvan takt de lijn bij de Beukenlaan af richting station Strijp-S en via de Montgomerylaan naar Woensel, evt. nog met een lus door een bepaalde wijk. Er komt daarmee een rechtstreekse verbinding tussen Woensel, Strijp, Meerhoven en de Luchthaven tot stand. De frequentie gaat natuurlijk wel omlaag.
*Lijn 402 en lijn 403 gaan iets vaker rijden. Lijn 10 gaat niet meer tussen Strijp en de luchthaven rijden. In plaats daarvan komt er een frequent rijdende nieuwe stadsbuslijn die de route van lijn 513 overneemt en met stop te Strijp-S doorrijdt naar het station.
Mr-W schreef: Zelf zou ik de Capacity uit Zwolle en een dubbelgelede Hess of Van Hool graag eens een proef zien doen in Eindhoven op de HOV lijnen om te kijken welke bussen praktischer zijn voor Eindhoven. Vermoed namelijk dat dubbelgelede bussen in Veldhoven en de Achtste Barrier niet gaan passen.
De 401/403 via de Zeelsterstraat is afgelopen jaren al vaker besproken, zeker het zuidelijke deel.
Elk jaar stond lijn 13 ter discussie. Elke keer zijn er alternatieven bekeken.
Lijn 13 in 2 richtingen. Lijn 18 (nu 403) via de Zeelsterstraat enzovoorts.
Maar de Zeelsterstraat is niet te doen in twee richtingen voor een 12 meter bus. Daarbij komt nog eens dat er geen plaats is voor halten, omdat de wegen te smal zijn en er minder dan 1 auto per huishouden geparkeerd kan worden, dat wordt dus alleen nog slechter bij meer halten.
Daarnaast zal de intra onder geen beding worden aangepast om op/van de busbaan te komen.
Lijn 18 zou er ruim 8 minuten langer over doen. Iets wat volstrekt onacceptabel is op de totale rijtijd van de lijn.
Een enige alternatief op lijn 513 wat voeding te geven is om de cirkel echt rond te maken en dan ipv nu elk half uur. de cirkel in 2 richtingen elk uur te rijden. Het kost nauwelijks DRU's is is wellicht net te rijden in 1 uur.

De adviezen zijn met het opheffen van het ROSRE ter zielen gegaan, maar ik kan deze natuurlijk wel op een webruimte weer opvraagbaar maken.
Ze zijn immers destijds gewoon gepubliceerd.

Door de buurtcommissie van Meerhoven is ook al eens geopperd (ook vanwege verkeersproblemen) om lijn 401 niet verder te laten rijden dan Flight Forum. Maar ja, dat is kakelen zonder kop. De bus kan nergens keren (alleen op airport). De bewoners zelf kunnen niet meer naar Airport en daarbij verliest de bus zijn grootste voeding, wat betekend dat de bus terug gaat naar elk half uur. Dat is dan weer een gevolg dat bewoners minder vaak de bus naar de stad nemen.... etc,etc,etc.

De enige goed werkende oplossing was 400 net voor 401 laten rijden, met de extra notitie dat 400 zijn halte krijgt het dichtst bij de deur.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Hans schreef:Na 2,5 week vakantie ben ik afgelopen woensdag weer begonnen.
Heb woensdag en donderdag weer dienst gedaan in de stalling voor het begeleiden van de elektrische bussen, ook vanavond sta ik er weer.
Het is in 2,5 week erg verbeterd! Positief gestemd. Phileas is (vrijwel) niet meer op dienst geweest.
Gelede MAN's worden gebruikt als reserve wagens. die rijden geregeld en/of staan stand-by op het station.
De Waterstof Phileas omloop rijdt de hele dag met MAN geleed.

Morgen (zaterdag) heb ik de eerste rijdienst waar ook elektrisch in zit. Dat wordt dus mijn vuurdoop op de lijndienst met deze prachtige wagens. Ik ben benieuwd.
Inderdaad is het wat betreft materieel stukken beter, maar dat neemt niet weg dat er op de Valkenswaard as en op lijn 6 de bussen tevol zitten en er mensen achterblijven. De frequentie verhogen is voor de Valkenswaard as niet direct de oplossing. Feit is dat teveel mensen net die bus willen hebben voor de goede treinaansluiting. De enige goede oplossing lijkt me om zsm de tijdelijke geleden MAN's (zijn dat er twee of drie?) en desnoods de twee regulieren Phileassen op deze as te zetten.
Het is vloeken in de kerk, maar ik denk dat het geleed op 407 met regulier materieel kan en lijn 6 desnoods met Electrisch geleed (de afstand kan het probleem niet zijn) om tijdelijk de grootste problemen op te lossen.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Ederveen »

huibf schreef:Maar de Zeelsterstraat is niet te doen in twee richtingen voor een 12 meter bus. Daarbij komt nog eens dat er geen plaats is voor halten, omdat de wegen te smal zijn en er minder dan 1 auto per huishouden geparkeerd kan worden, dat wordt dus alleen nog slechter bij meer halten.
Ik zag via Streetview dat de herinrichting van de Zeelsterstraat het één en ander wat moeilijker heeft gemaakt ja.
Al weet ik nog dat er een lijn 5 was die ooit via de Fazantlaan reed. In twee richtingen. En ja die was toen al net zo smal als nu. En lijn 5 reed toen ook in de daluren om het kwartier daar...
Goed het zal misschien niet vergelijkbaar zijn, maar er zijn wel meer smalle straten die in twee richtingen worden bediend.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Ik bedoel eigenlijk de Bredalaan. Daar is geen plek ondanks de gescheiden rijbanen.
Zeelsterstraat is niet het probleem.
PHS

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Ederveen »

huibf schreef:Ik bedoel eigenlijk de Bredalaan. Daar is geen plek ondanks de gescheiden rijbanen.
Zeelsterstraat is niet het probleem.
De Bredalaan is toch niet zoveel anders dan toen er nog wel een 12-meter bus in beide richtingen doorheen reed? Of zie ik dat nu verkeerd? Al ben ik het met je eens dat van de busbaan de Bredalaan indraaien niet mogelijk lijkt (doorsteek van busbaan naar Noord-Brabantlaan kan uitkomst bieden misschien), maar andersom moet wel kunnen lijkt me zo.
olof schreef:
huibf schreef:
olof schreef:* Lijn 401 blijft een groot deel van de huidige route volgen, maar gaat niet meer naar het station rijden. In plaats daarvan takt de lijn bij de Beukenlaan af richting station Strijp-S en via de Montgomerylaan naar Woensel, evt. nog met een lus door een bepaalde wijk. Er komt daarmee een rechtstreekse verbinding tussen Woensel, Strijp, Meerhoven en de Luchthaven tot stand. De frequentie gaat natuurlijk wel omlaag.
Meerhoven wordt dan geconfronteerd met een overstap en/of een langere reistijd

Je gaat dat de meest belangrijke lijn een gigantische omweg laten rijden voor wie ? De bedoeling van HOV is is dat het vooral snel moet.
Mijn idee is niet alleen gericht op de verbinding Woensel - Luchthaven, maar ook op de verbinding Strijp - Woensel. Let wel, we hadden het over de drukte bij Strijp en daar is mijn oplossing dus op gericht. Door een rechtstreekse bus tussen Woensel en Strijp te laten rijden, vermindert de enorme drukte tussen Strijp en het centraal station - bovendien is station Strijp-S dan ook een interessante overstaphalte tussen bus en trein. Daarnaast kan je denk ik niet ontkennen dat een rechtstreekse bus Woensel - Luchthaven nog altijd sneller een stuk is dan de huidige situatie. Het is natuurlijk om, en wat mij betreft komt er ook weer een rechtstreekse bus over de Anthony Fokkerweg, maar daar gaat de discussie niet over.
Ik ben er persoonlijk sowieso wel voor om een een busroute tussen de verschillende stadsdelen te laten rijden ZONDER via het centraal station/centrum te gaan. Dit is zover ik weet nooit geprobeerd en ik weet ook niet of deze mogelijkheid ooit is onderzocht.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

In zoverre is onderzocht dat ruim 80% het station/centrum de eindbestemming is. 20% stapt over op een andere bus.
Dit heeft grotendeels te maken dat het centrum en station bij elkaar zijn gesitueerd.
Dus als je al niet via het station gaat rijden welke gebieden verbind je dan met elkaar. En hoe wil je dan ook redelijk snel rijden. Pak je de ring waar nauwelijk ruimte is voor bushalten en dus ook reizigerspotentieel.

Ik heb me er ook al eens in verdiept en welke lijnen ga je laten vervallen omdat er geen extra DRU beschikbaar is.

De enige verbinding die mijn ogen nog enigzinds goed is zou Nuenen(-Oost) - WoensXL - Autowijk (of via Keylaan/Oude Boschebaan) - Airport - MCC - HTC (of Best).
Door een halfuur frequentie te bieden kan je zelfs om-en-om rijden, dus Autowijk/Oude Boschebaan en Veldhoven/Best.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Was de 103 niet de dwarsverbinding?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

Ja.

Verder denk ik dat Eindhoven ook net een maatje te klein is voor dwarsverbindingen. Het zijn toch hoofdzakelijk gezinswoningen die in (de regio) Eindhoven zijn gebouwd. Als het nu veel appartementencomplexen (al dan niet in torenvorm) waren, dan hadden die dwarsverbindingen veel meer 'vlees' om uit te groeien tot een volwaardige lijn.
🍉
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Ederveen »

huibf schreef:In zoverre is onderzocht dat ruim 80% het station/centrum de eindbestemming is. 20% stapt over op een andere bus.
Dit heeft grotendeels te maken dat het centrum en station bij elkaar zijn gesitueerd.
Dus als je al niet via het station gaat rijden welke gebieden verbind je dan met elkaar. En hoe wil je dan ook redelijk snel rijden. Pak je de ring waar nauwelijk ruimte is voor bushalten en dus ook reizigerspotentieel.

Ik heb me er ook al eens in verdiept en welke lijnen ga je laten vervallen omdat er geen extra DRU beschikbaar is.

De enige verbinding die mijn ogen nog enigzinds goed is zou Nuenen(-Oost) - WoensXL - Autowijk (of via Keylaan/Oude Boschebaan) - Airport - MCC - HTC (of Best).
Door een halfuur frequentie te bieden kan je zelfs om-en-om rijden, dus Autowijk/Oude Boschebaan en Veldhoven/Best.
Misschien een lijn Nuenen(-Oost) - Sterrenlaan - WoensXL - Lieven de Keylaan - Achtseweg Zuid (Strijp-S station) - Schootsestraat - Noord-Brabantlaan - Zeelst - Veldhoven City Centrum - MMC zou inderdaad misschien rendabel kunnen zijn omdat er meerdere belangrijkere locaties worden aangedaan.

En misschien een verbinding MMC - HTC (of Kastelenplein - Locatellistraat) - Floralaan - Canisiuslaan - Geldrop - Eeneind - Nuenen (of Canisiuslaan - Rondweg - Tongelresestraat - 't Hofke - Nuenen). Maar deze zal minder rendabel zijn.

De Rondweg zelf is inderdaad niet geschikt voor bushaltes.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door busfanNL »

De busjes van CTS/Atland/Bergerhof zijn Mercedes sprinter vdl midcity's. Buurtbussen maar dan met een blauw kenteken. Leuk. Hetzelfde als in HWGO. Een buurtbus maar met blauw kenteken. :pos: *bus* Ook zag ik op flickr een foto voorbij komen van de TCR 436 op lijn 10. En hoe zit het met dat personeel van staf cars bij TCR. Wie komt op dat idiote idee. :? :X
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Ik zelf zou de gehele Zeelsterstraat uitrijden en dus niet via Bredalaan gaan. Wat natuurlijk ook kan is lijn 1 vanuit de Hurk koppelen aan een Veldhovense lijn. Ik zelf zou daarvoor de zwakste nemen (403?). Dit levert iets aan DRU op en kan dus elders worden ingezet.

Dwarslijnen hebben we wel gehad in Eindhoven. Heel vroeger lijn 73 vanuit Gemert via Nuenen - WCW naar De Hurk. Heeft niet zo lang bestaan.
Ook reed ooit lijn 5 vanuit Nuenen via WCW en Philips Nederland over de Boschdijk naar het station. Ook deze lijn was altijd vrij leeg.

Lijn 100 het rondje Woensel waardoor je kriskras door Woensel kon was ook niet zo'n succes. Met de wetenschap van bovenstaande info lijkt mij dus een dwarsverbinding niet zo interessant. Overigens heb je nu een dwarsverbinding lijn 20. Rijdt meestal (bijna) leeg. Waarom zou de rest wel een succes zijn. Ook in andere grote steden is de lijn die niet via Centrum rijdt zwak (Utrecht lijn 10/20; Dordrecht heel vroeger lijn 1; Arnhem heel vroeger lijn 14). Wat wel voor de huidige lijn 20 pleit is dat de infrastructuur nog niet op orde is voor lijn 20 en dat het dus in de spits aansluiten in de file is. Ik zou lijn 10 op Airport wel koppelen aan lijn 20 zodat er geen wagens hoeven te worden ingezet. Lijn 3 kan dan vanuit Best door naar Airport.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:
Hans schreef:Na 2,5 week vakantie ben ik afgelopen woensdag weer begonnen.
Heb woensdag en donderdag weer dienst gedaan in de stalling voor het begeleiden van de elektrische bussen, ook vanavond sta ik er weer.
Het is in 2,5 week erg verbeterd! Positief gestemd. Phileas is (vrijwel) niet meer op dienst geweest.
Gelede MAN's worden gebruikt als reserve wagens. die rijden geregeld en/of staan stand-by op het station.
De Waterstof Phileas omloop rijdt de hele dag met MAN geleed.

Morgen (zaterdag) heb ik de eerste rijdienst waar ook elektrisch in zit. Dat wordt dus mijn vuurdoop op de lijndienst met deze prachtige wagens. Ik ben benieuwd.
Inderdaad is het wat betreft materieel stukken beter, maar dat neemt niet weg dat er op de Valkenswaard as en op lijn 6 de bussen tevol zitten en er mensen achterblijven. De frequentie verhogen is voor de Valkenswaard as niet direct de oplossing. Feit is dat teveel mensen net die bus willen hebben voor de goede treinaansluiting. De enige goede oplossing lijkt me om zsm de tijdelijke geleden MAN's (zijn dat er twee of drie?) en desnoods de twee regulieren Phileassen op deze as te zetten.
Het is vloeken in de kerk, maar ik denk dat het geleed op 407 met regulier materieel kan en lijn 6 desnoods met Electrisch geleed (de afstand kan het probleem niet zijn) om tijdelijk de grootste problemen op te lossen.
Ik denk dat voor de korte termijn het beter is om TCR wat te laten versterken op lijn 6 tot dat de kwartiersfrequentie weer terug kan komen. Lijn 407 kan op de drukste momenten wel gereden worden met 12m bussen, maar de high campus stapt dan direct naar de provincie.
Naar Valkenswaard voel ik meer voor het inzetten van bussen met een extra achteras (ex Hanzeliner?)ipv geleed materieel omdat die meer zitplaatsen bieden.
busfanNL schreef:En hoe zit het met dat personeel van staf cars bij TCR. Wie komt op dat idiote idee. :? :X
Zo idioot is het niet, Staf Cars heeft het rustig deze winter. TCR heeft onvoldoende personeel, dus huren ze personeel in bij een ander bedrijf. Bergerhof is ook ingehuurd door CTS. TCR rijdt trouwens op zaterdag lijn 53 & 25.
Overigens qua materieel is er weinig spannend te beleven net zoals bij Breng :wink:
huibf schreef: De enige verbinding die mijn ogen nog enigzinds goed is zou Nuenen(-Oost) - WoensXL - Autowijk (of via Keylaan/Oude Boschebaan) - Airport - MCC - HTC (of Best).
Door een halfuur frequentie te bieden kan je zelfs om-en-om rijden, dus Autowijk/Oude Boschebaan en Veldhoven/Best.
Zelf zat ik meer te denken aan Gerwen-Nuenen Park-Nuenen Busstation-WoensXL-Airport-103 route naar MMC-HTC en dan met een midibus 2x per uur om zo het vervallen deel in Nuenen op te vangen.

Zat zelf aan een andere dwarsverbinding te denken om aan te passen.
Lijn 260 zou wat mij betreft wel verlengd mogen worden naar Helmond zodat Stiphout de hele dag een bus naar Helmond heeft, met 1 extra busje (Atlant chauffeurs?) is dat precies te doen.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

Zo, de eerste rijdienst met electrische bussen gehad.
Ik kan er als chauffeur kort en krachtig over zijn:

GEWELDIG

Wat een geweldig fijne bus is het om mee te rijden!! Ik heb vandaag een combi dienst gehad, dus zowel elektrisch als MAN 12 meter gereden. Wat een verschil is dat dan zeg als je daarna weer in een MAN stapt. Moet je ineens wel het rempedaal gebruiken... haha. Voor wie het nog niet weet, de elektrische bus remt met retarder. Even simpel uitgelegd: Zodra je gas loslaat wordt de rem geactiveerd, wil je steviger remmen dan heb je aan je stuur een hendel met nog 3 'hardere' remstanden. Als je de slag te pakken hebt heb je het rempedaal alleen nodig om de bus de van de laatst 4/5 km/uur tot stilstand te zetten.

Overigens tijdens mijn dienst eindelijk Huib een keer als reiziger in de bus gehad. Was niet al te ver, maar wel even kort bijgepraat.

Dan nog wat overige reacties:

TCR komt moeilijk aan chauffeurs, dus worden er chauffeurs van tourbedrijven in gehuurd. Ook Hermes heeft dat in het verleden gedaan met van Gerwen, van Gompel, Twin Tours. Niets vreemds dus, echter ik ben niet zo'n TCR fan. Ze 'nemen' immers ons werk weg. Dus nee, ik ben geen voorstander om TCR extra te laten rijden op lijn 6. Ze hebben er niet eens het materieel voor overigens....

Lijn 1 koppelen aan lijn 403 was in het officieel bestek van de provincie zo geeist. Ik weet niet hoe je er bij komt dat lijn 403 een slecht presterende lijn is. Juist omdat dat een sterke lijn is en zeker in de spits ontzettend veel reizigers trekt, is er voor gekozen in overleg met de provincie om hem de huidige route te laten blijven rijden (via route lijn 1 vanaf Landforum is 8 minuten EXTRA reistijd!!). En er is dan ook bewust gekozen om hem elektrisch te maken, zodat de hele Noord-Brabantlaan bundel de HOV uitstraling heeft.

Dan de vroegere 116 terug misschien? Nou... nee dat was ook niet zo'n succes.

Voor de as richting Valkenswaard zie ik ook zo 1, 2, 3 geen oplossing. Bussen met een extra as die hebben we niet. De gelede MAN's zijn meestal (op de tijden dat Valkenswaard echt druk is) te hard nodig als reserve materieel voor het elektrisch. Daarnaast zijn ze 'tijdelijk' (geen idee hoe lang), dus kun je daar ook niets structureels mee.

De dwarsverbindingen waar ik wat in zie:
Woensel-De Schakel-Airport (inderdaad het al vaker genoemde vervallen traject van lijn 103).
Veldhoven Heikant-Veldhoven MMC (ook een deel van de oude 103 en niet overgenomen door lijn 20). Hier werd zowel overdag als in de avonduren best wel wat gebruik van gemaakt (niet super schokkend)
Het overige 'wijk-onderlinge-verkeer' is zo gevarieerd dat je daar niet echt iets mee kunt.

Waar wel verbetering in zou kunnen zitten is de overstaptijd op het station voor de wijk naar wijk verbinding in de avonduren en op zondag. Het busverkeer is echt gericht op vertrekkende treinen en aankomende treinen. Wat dus betekend dat je in de avond en op zondag dus vaak al snel 20 minuten op het station het staat kou te leiden voordat je door kunt.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door frankberg19 »

Misschien een idee om, net als in Nijmegen Breng heeft, Hermes Flex in te voeren in Eindhoven, Veldhoven, Aalst, Waalre, Nuenen en Best. En in de toekomst eventueel in Valkenswaard en Son.
PHS

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Mr-W »

Hans schreef: TCR komt moeilijk aan chauffeurs, dus worden er chauffeurs van tourbedrijven in gehuurd. Ook Hermes heeft dat in het verleden gedaan met van Gerwen, van Gompel, Twin Tours. Niets vreemds dus, echter ik ben niet zo'n TCR fan. Ze 'nemen' immers ons werk weg. Dus nee, ik ben geen voorstander om TCR extra te laten rijden op lijn 6. Ze hebben er niet eens het materieel voor overigens....
Ik begrijp t standpunt van het personeel over vermeende broodroof, echter denk ik dat het aantal diensten dat rijdt TCR nog redelijk beperkt is in vergelijking met andere concessies. Voor de korte termijn zie ik geen andere optie dan TCR te laten versterken om iedereen mee te nemen. Het materieel kan TCR zeer snel regelen.
Voor de as richting Valkenswaard zie ik ook zo 1, 2, 3 geen oplossing. Bussen met een extra as die hebben we niet. De gelede MAN's zijn meestal (op de tijden dat Valkenswaard echt druk is) te hard nodig als reserve materieel voor het elektrisch. Daarnaast zijn ze 'tijdelijk' (geen idee hoe lang), dus kun je daar ook niets structureels mee.
Hermes moet daar natuurlijk wel iets mee doen, want ik denk dat de Valkenswaard as nog wel gaat groeien de komende jaren.
frankberg19 schreef:Misschien een idee om, net als in Nijmegen Breng heeft, Hermes Flex in te voeren in Eindhoven, Veldhoven, Aalst, Waalre, Nuenen en Best. En in de toekomst eventueel in Valkenswaard en Son.
In Noord Brabant komt er nog een proef met de nachtvlinder, al zie ik dat ding eerder in Helmond of Oss rijden. Breng Flex is niet nodig zolang de taxbus nog bestaat.
olof schreef:door een deel van de bussen naar Gemert misschien weer via de A270 te laten rijden? Als je dat doet, dan los je waarschijnlijk ook een deel van de drukte op lijn 6 op.
Lijkt me een goed idee om enkele spitsritten weer via de A270 te sturen, alleen zien ik dat niet zo snel gebeuren.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Allereerst een vraag: Is er extra reistijd ingepland wanneer er een evenement in het PSV-stadion is en er de omleidingsroute via de Zernikestraat - Boschdijk wordt gereden. Indien nee, komen de bussen dan met vertraging aan op de eerstvolgende halte op de normale route respectievelijk Station?
Waarom deze vraag. Wanneer via de Hurk wordt gereden vanaf Landforum naar Station dan kost dit 8 minuten. Indien een der lijnen 401-403 via deze omleidingsroute-Frederiklaan-Zeelsterstraat (dus niet via Bredalaan) geloof ik niet dat dit 8 minuten extra kost. Hooguit 4 a 5. Lijkt mij acceptabel om dan de frequentie op 401 te kunnen verhogen. Blijft alleen over waar je DRU gaat schrappen om deze vrij te kunnen maken.
Er werd aan mij gevraagd hoe ik erbij kwam dat 403 een zwakke lijn is. Ik heb niet gezegd dat 403 zwak is alleen dat dit voor mijn gevoel de zwakste van de 3 was. Had misschien moeten schrijven minst sterke. Maar wanneer 401 of 402 minder reizigers trekken dan 403 dan neem ik dat aan.

Voor vanuit Valkenswaard. De 9114 tot en met 9119 zouden toch als reservewagens blijven. Waar zijn deze en kunnen die niet bestickerd worden en ingezet worden op de drukken Valkenswaardse lijnen?

Tot slot. Op OV-zoeker zie ik op lijn 266 de buurtbusjes 408 en 409 rijden. Zijn dit de oude busjes van lijn 460 en 468 of zjn dit hergebruikte nummers?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten