Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Is er soms een tekort aan MAN-wagens momenteel? Voor mijn gevoel zie ik op lijn 2 de laatste dagen meer Amba's rijden dan MAN's. Veel schades en defecten? Of is er een andere inzet?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

De hele dag door, of elke keer rond een bepaald tijdstip?
🍉
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Mr-W »

ZO6176 schreef:Is er soms een tekort aan MAN-wagens momenteel? Voor mijn gevoel zie ik op lijn 2 de laatste dagen meer Amba's rijden dan MAN's. Veel schades en defecten? Of is er een andere inzet?
Zoveel mogelijk MAN bussen zijn volgens mij naar Rotterdam gegaan.
Mij valt het inderdaad ook op dat er regelmatig streekbussen op de stadsdienst rijden, lijn 15 & 16 kom ik ze ook vaak tegen
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Hainje schreef:De hele dag door, of elke keer rond een bepaald tijdstip?
Wisselend. Ook buiten de spits. Normaal komt er wel eens eentje maar gisteren 3 verschillende wagens gezien. Vandaag weer 2.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

Kan best zijn dat je dan elke keer dezelfde wagen ziet omdat lijn 2 een paar keer achter elkaar in een omloop kan zitten. Als ze dan toevallig alleen een amba hebben staan dan nemen ze die mee.
🍉
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Het klopt dat lijn 2 regelmatig op zichzelf keert op het station, maar dit waren allemaal verschillende wagens.
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 14 apr 2017, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

Sinds het nieuwe dienstenpakket (afgelopen zondag ingegaan) wordt er niet zo veel meer 'op zichzelf' gekeerd.
Variatie binnen de diensten is beter nu. Dus geen 4 x lijn 5 of 4 x lijn 2 meer achter elkaar met dezelfde bus!

Het klopt ook dat er afgelopen week verschillende Amba's op de stadsdienst zaten. Heb er zelf ook een keer 1 gehad.
Beter een Amba dan geen bus, toch.

Het heeft niets te maken met dat er zoveel mogelijk MAN's naar Rotterdam moesten. Er is een berekening gemaakt over hoeveel MAN's er nodig waren. Dat is gebleven, inclusief technische reserves. Echter als je wat meer defecten en/of schades hebt waar niet mee gereden kan worden, dan kom je dus wat tekort. En dan nemen we dus inderdaad een VDL 12 meter, of soms zelfs een VDL 13 meter mee.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Hans schreef:Sinds het nieuwe dienstenpakket (afgelopen zondag ingegaan) wordt er niet zo veel meer 'op zichzelf' gekeerd.
Variatie binnen de diensten is beter nu. Dus geen 4 x lijn 5 of 4 x lijn 2 meer achter elkaar met dezelfde bus!
Dit wist ik niet. Werk niet bij Hermes, ben gewoon gebruiker van voornamelijk lijn 2.

Het klopt ook dat er afgelopen week verschillende Amba's op de stadsdienst zaten. Heb er zelf ook een keer 1 gehad.
Beter een Amba dan geen bus, toch.
Mee eens
Hans schreef:Het heeft niets te maken met dat er zoveel mogelijk MAN's naar Rotterdam moesten.
De MAN's zijn naar MANTopUsed gegaan en is aan hun wat ze er verder mee deden.
Hans schreef:Er is een berekening gemaakt over hoeveel MAN's er nodig waren. Dat is gebleven, inclusief technische reserves. Echter als je wat meer defecten en/of schades hebt waar niet mee gereden kan worden, dan kom je dus wat tekort. En dan nemen we dus inderdaad een VDL 12 meter, of soms zelfs een VDL 13 meter mee.
Dat laatste zal fijn zijn op lijn 5
Laatst gewijzigd door Ardan op za 15 apr 2017, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gerepareerd
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

Ik heb gehoord dat er collega's zijn die met een 13 meter wagen lijn 5 weigeren te rijden. Ik zelf zou het wel leuk vinden. Moet kunnen, alleen her en der even wat aangepast bochtenwerk hanteren.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6238
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door fogeltje »

Sowieso liever een Amba dan een MAN *bus*

Ik zag toevallig vorige week een 13-meter Citea op lijn 5 de Tongelresestraat opdraaien richting het DAF-museum. Het ging niet zo soepel als met de 12-meter bussen.
"Een touringcar is geen bus"
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Hans schreef:Ik heb gehoord dat er collega's zijn die met een 13 meter wagen lijn 5 weigeren te rijden. Ik zelf zou het wel leuk vinden. Moet kunnen, alleen her en der even wat aangepast bochtenwerk hanteren.
Je kunt natuurlijk per vergissing een verkeerde wagen uit de stalling meenemen......
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 16 apr 2017, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Lege spoiler verwijderd
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

ZO6176 schreef:
Hans schreef:Ik heb gehoord dat er collega's zijn die met een 13 meter wagen lijn 5 weigeren te rijden. Ik zelf zou het wel leuk vinden. Moet kunnen, alleen her en der even wat aangepast bochtenwerk hanteren.
Je kunt natuurlijk per vergissing een verkeerde wagen uit de stalling meenemen......
Op lijn 2 ben ik m toch ook een paar keer tegengekomen.
Ik heb de indruk dat geleed nog wat makkelijker manouvreerd dan 13 meter.
Met carnaval zat er op lijn 2 toch in de avond geleed op.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

Zelf heb ik er ook een keer lijn 2 mee gereden, net als lijn 12. Geen probleem.

Geleed manoeuvreert zeker makkelijk, maar dat heeft alles te maken met de wielbasis. Die is korter dan bij 13 meter. En het achterstel volgt vAnzelf.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door busfanNL »

Vroeger werden op o.a. lijn 121 versterking gereden met een touringcar. Gebeurt dit nu nog en zoja op welke lijnen? Word er überhaupt nog versterking gereden?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Wat ik weet is dat er nergens versterking rijdt (dus ritten die niet vermeld worden in busboekjes)

Vanaf maandag rijdt lijn 9 weer de 'oude' route door de Gentiaan in Son, dus zoals vóór de nieuwe concessie.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 23 apr 2017, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post quoten is niet nodig!
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Raymond »

Ik begreep uit het ED dat de nieuwe route die lijn 9 de afgelopen maanden reed zorgde blijkbaar voor minder passagiers, maar wat was eigenlijk de aanleiding om de route in december daar te wijzigen?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Nee dat is journalistieke vrijheid.
De route was niet langer en had twee extra opstapplaatsen. Dus dat is de reden niet.
Er rijden wel veel minder ritten. Daarnaast zal de bezetting uit Breugel ook een stuk minder zijn omdat men uit Breugel ook de grote lus door Gentiaan moeten afleggen.
Daarnaast kan je in de avonden in het weekend niet meer reizen met lijn 9. Dus de heenweg overdag reis je mogelijk ook niet met de bus.
De bus is dus beduidend minder bezet.

De reden dat de bus omrijdt is nav klachten van bewoners en de basisschool.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 24 apr 2017, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post hoeft niet gequotet te worden!
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Mr-W »

busfanNL schreef:Vroeger werden op o.a. lijn 121 versterking gereden met een touringcar. Gebeurt dit nu nog en zoja op welke lijnen? Word er überhaupt nog versterking gereden?
Lijn 150 wordt 2x per dag verstrekt door een touringcar van Hebben.
Lijn 52 rijdt in de spitsuren met 1 regulier busje en daarachter een taxibus.
Het aantal versterkingsritten valt erg mee en ook TCR rijdt vrij weinig en over de lijnen die ze rijden is veel kritiek van het reguliere personeel (broodroof).
huibf schreef:
Raymond schreef:Ik begreep uit het ED dat de nieuwe route die lijn 9 de afgelopen maanden reed zorgde blijkbaar voor minder passagiers, maar wat was eigenlijk de aanleiding om de route in december daar te wijzigen?
Nee dat is journalistieke vrijheid.
De route was niet langer en had twee extra opstapplaatsen. Dus dat is de reden niet.
Er rijden wel veel minder ritten. Daarnaast zal de bezetting uit Breugel ook een stuk minder zijn omdat men uit Breugel ook de grote lus door Gentiaan moeten afleggen.
Daarnaast kan je in de avonden in het weekend niet meer reizen met lijn 9. Dus de heenweg overdag reis je mogelijk ook niet met de bus.
De bus is dus beduidend minder bezet.
Vanaf het Meubelplein tot aan het station achter een andere bus aanrijden komt de bezetting natuurlijk ook niet ten goede.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Stel dat je lijn 9 via de Arrivaroute naar Woensel en station stuurt, krijg je dan ook meer reizigers?
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 24 apr 2017, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, vorige bericht hoef je niet te quoten...
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door frankberg19 »

Vroeger reed de Sonse stadslijn volgens mij ook via de Kennedylaan, lijkt mij ook beter, tussen Ekkersrijt en station rijden al genoeg bussen. Enige minpuntje: er rijd op zondag geen bus meer naar Ekkerijt. Maar dit is echter heel makkelijk op te lossen door de 405 2x/uur door te sturen naar Ekkersrijt. Zo gaat de frequentie daar ook omhoog, aangezien de winkels daar dan open zijn.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Raymond »

Aan het begin van de vorige concessie heeft lijn 9 inderdaad twee jaar via de Kennedylaan en Montgommerylaan gereden. Wegens onvoldoende reizigers werd dat weer ongedaan gemaakt en werd de oude route via de Huizingalaan weer in ere hersteld. Als ik lijn 9 nu voorbij zie rijden op Ekkersrijt dan denk ik dat deze situatie niet meer lang gaat duren: de sterfhuisconstructie is immers al beperkt door de lijn niet in te korten tot Ekkersrijt - Son en Breugel zoals de provincie had bedacht. Denk dat het voor Son en Breugel tijd wordt voor een maatwerkoplossing.

Doorrijden van lijn 405 naar Ekkersrijt is overigens een duur geintje: omdat niet alle ritten doorrijden krijg je lange stilstand. Dan kan je beter twee ritten per uur van lijn 405 veranderen in lijn 406, dat kan kostenneutraal.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door frankberg19 »

Heb het al vaker gezegd, Hermes heeft er zelfs ervaring mee: Flex. In Arnhem en Nijmegen wordt het boven verwachting goed gebruikt. Zaterdag was ik in Arnhem en heb toch redelijk veel busjes gezien in de tijd dat ik er was. Uitrollen in Son en Breugel, Eindhoven, Nuenen, Geldrop, Veldhoven, Aalst, Waalre en Best. In de toekomst kunnen Valkenswaard, Stiphout, Gerwen en Nederwettten toegevoegd worden
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Waren er dit jaar voorwagens op de stads- en streekdienst van Eindhoven? Ik kan me dat van voorgaande jaren herinneren dat dat gebeurde.

Vandaag met de bus naar de vrijmarkt in het stadswandelpark geweest. Eerst met lijn 2. De normale koningsdag-maatregelen waren weer op het station. Mensen voor met de trein en centrum moesten weer uitstappen bij de tijdelijke halte bij het beursgebouw. Verder met de bus kon je blijven zitten tot het station. Op het station overgestapt op de 317 naar het parktheater waar een tijdelijke halte was ingericht. Dit verliep prima.

Terug niet zo goed. Vanuit de vrijmarkt gelopen naar de halte Looiakkerstraat gegaan. We hadden wat aankopen gedaan die niet zo licht waren. Helaas reed lijn 7 net weg. Geen probleem komen bussen genoeg. Alleen de 318 was flink vertraagd en zou pas over 22 minuten komen. De 317 over 25 minuten. Eindelijk komt de 318 alleen helaas vol. De 317 daaropvolgend ook. Wachten heeft dus geen zin en lopen naar het station ook niet want de spullen zijn te zwaar en beide dochters (6 en 9 jaar) zaten er een beetje doorheen. We besluiten toch maar te lopen naar de tijdelijke halte omdat daar ook 11, 12 en 17 komen. Kleine 5 minuutjes lopen en gelukkig geen bus gepasseerd. Inmiddels is het gaan regenen maar geen bus. Alleen stad-uit. Ik krijg het idee dat Dommelen zo ondertussen vol moet staan met bussen want de nodige 317 en 318 zien passeren. Ook hier 25 minuten gestaan. Eindelijk lijn 12. Via het station weer terug naar huis.

Wat opviel was dat er vele reizigers stonden op de normale halte Parktheater. Er staat daar geen info op dat de halte tijdelijk niet in gebruik is alleen de bussen die daar normaal zouden komen. Waarom wordt de reisinfo op de vervallen halten niet aangepast?
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

ZO6176 schreef:Waren er dit jaar voorwagens op de stads- en streekdienst van Eindhoven? Ik kan me dat van voorgaande jaren herinneren dat dat gebeurde.

Ja er reden extra's. Onder andere op 2, 3, 4, 318, 319, 320, 321. Zelf heb ik ook extra gereden. Probleem is echter altijd dat je nooit van tevoren kunt inschatten waar het wanneer druk wordt en de inzet dus wel eens beter zou hebben gekund her en der.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten