Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

klein detail. een DRU is 60 minuten, dus die 100.000 van je moet nog delen door 60.

Er zijn ongeveer 40 schoolweken * 50 * 2*8 * 5 / 60 = 2.667 DRU.
(elke richting kost op de Volanslijnen 8 minuten)
Daarentegen geldt dat je eventueel op andere lijnen kan besparen.
We moeten dus 1667 DRU besparen.

- Stel dat de ronde van Nuenen door lijn 404 wordt overgenomen. Dan maak je lijn 404 de HOV-lijn tussen Nuenen en Eindhoven en hef je lijn 6 op.
- Moet daarnaast tussen Nuenen en Eindhoven altijd 4x/uur een bus rijden?
- Lijn 6 kan je laten overnemen door de VOLANS lijnen.

Extra optie is om te onderzoeken op welke wijze de 323 en 322 samengevoegd kunnen worden op het gemeenschappelijk traject. Dat scheelt ook relatief dure DRU's
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

Je hebt helemaal gelijk. Hij moest nog door 60 gedeeld worden. Een DRU is een uur. En ik zat op minuten basis.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Maar goed daar staat een rijtijdbesparing van 321/2/3 tegenover. Maakt natuurlijk niet de extra dru van 404 ongedaan maar is in ieder geval iets. Denk dat met het schrappen van lijn 9 al veel te behalen valt. Zou bij lijn 9 kijken of buurtbus 260 door breugel kan lopen. Ben het wel met je eens dat ik een leek ben maar met zijn allen op dit forum van gedachten wisselen kan nooit kwaad. Daar is dit forum toch voor?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

Gedachten wisselen kan nooit kwaad, het punt dat Hans -
denk ik - probeert te maken is dat sommige leden hier de wildste plannen plaatsen en verbaasd (of zelfs boos) zijn als de provincies of vervoerder hier zelf niet op komt. Het openbaar vervoer is echter meer dan lukraak lijntjes trekken op een kaart, het is pure politiek waar meer belangen bij komen kijken dan dat mensen zich soms beseffen.
Laatst gewijzigd door Hainje op wo 30 aug 2017, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Yanaike »

Hans schreef:Ja, hij rijdt inderdaad al naar Nuenen, maar daar heeft de Nuenenaar nu dus niets aan want er zijn haltes (dat bedoel ik dus).
Jij wil dus benoemen dat het een kleine moeite is om door te rijden naar Nuenen Centrum. Dat klopt. Zeker op het oog. Maar.... de impact is nogal groot.

Het kost toch 4-5 minuten per richting. Dus laten we gemakshalve eens zeggen dat het 10 extra rijminuten per bus wordt, incl. keertijd te Nuenen Centrum. Het gaat om net iets minder dan 50 retourritten. Maar goed, we nemen dus even 50 retourritten.

Per dag is dat 50 * 10 min. extra rijtijd = 500 minuten.
Per week is dat dus 2.500 minuten. Nu rijdt lijn 404 niet in de schoolvakanties, laten we er even 12 weken afhalen dat de 404 niet rijdt. Komen we uit op 40 weken = 40 * 2.500 minuten = 100.000 DRU's (dienstregelinguren) op jaarbasis.

Die uren zullen dan elders dus weg gehaald moeten worden, want geld erbij krijgen van de provincie zal er niet in zitten. Daar zijn allerlei manieren voor te verzinnen, zoals het verstrakken/wijzigen van bepaalde routes zodat die minder rijtijd kosten en daarmee weer DRU's bespaard worden die elders ingezet kunnen worden.

Begrijp me niet verkeerd, want ik sta zeker achter het idee om de 404 naar Nuenen te laten rijden, immers het is compleet HOV en daar hebben we juist die mooie e-bussen voor. Met bovenstaande voorbeeld rekensom wil ik aangeven dat het helaas niet zo simpel is, zoals men dat hier op het forum soms ziet/denkt.
Maar als je die 4 à 5 minuten dan weer van de 321/322/323 af kunt halen, ziet je berekening er heel anders uit.

EDIT: ZO6176 was me al voor...
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

Zeker. Forum een mooie plek om ideetjes te opperen. Maar probeer daarbij wel volledig te zijn met wat je bedoeld. Dat voorkomt verwarring/onduidelijk/onbegrip.

Als je de minuten van 321/322/323 af kunt halen krijg je idd een andere berekening. Maar dat schrijf ik ook... die DRU's zul je elders weg moeten halen. Bijvoorbeeld daar ja.

Ik stel voor nu voor dat we de discussie Nuenen even in de koelkast zetten.
In het afgelopen jaar zijn veel scenario's zoals ze nu ook weer voorbij komen al eens benoemd hier door deze en gene.

Een ding kan ik zeggen: er wordt eea gerealiseerd en zoals ik eerder vandaag schreef in positieve zin.
Ik kan/mag helaas niet op de zaken vooruit lopen, dus nog even geduld tot dat of Huib in naam van het reizigersoverleg Brabant of ik de details naar buiten kan brengen.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Yanaike schreef:Wat ik overigens nog steeds niet snap:

Waarom hebben ze niet vóór de aanleg van HOV2 bedacht dat zelfs met een volledig vrije busbaan de route via de A270 toch nog altijd sneller zou blijven? Of was het het plan dat de route via HOV2 daadwerkelijk sneller zou worden? En zo ja, waarom is dat dan niet gelukt?
In de allereerste plannen was al bekend dat rijden via HOV2 4 a 5 minuten meer reistijd zou kosten.
Hermes en ROSRE (de voorganger van ROB) zijn feitelijk nooit betrokken geweest bij HOV. Alleen maar wat via informatiedagen of als extra info via de reguliere overleggen.

Op de laatste momenten heeft ROSRE toch dringend verzocht om meer inspraak te mogen hebben op HOV2. De route lag vast maar de haltelokaties hebben we wel degelijk invloed gehad.
Halte Gildelaan, Generaal Patonlaan en Eckatdal waren anders nooit aangelegd ! Ook de halte Roelantlaan en ook de halte Autowijk zijn ook ter discussie gesteld !
Het hele busstation op WoensXL is later nog herzien. Eingelijk was het idee dat lijn 2 en 3 niet over de HOV baan zouden rijden maar aparte halten kregen op de reguliere rijbaan.

Overigens staat het advies van 2018 op de ROB site sinds gisteren. Ik praat dus niet mijn mond voorbij, (EDIT: ik zie nu dat over Nuenen inderdaad niet word vermeld... omdat op positieve adviezen geen comments zijn gemaakt)

Om nog even in te haken op Hans zijn opmerkingen.
Er zijn afgelopen jaar tal van ideeën over lijn 321,322,323, 404 en de revue gepasseerd. Ook alle wilde ideeën over routevarianten die hier het forum passeerden. Van compleet HOV2 afserveren tot 'het-zo-laten'.
Even 321 en 322 van HOV2 afhalen heeft grote DRU's gevolgen en daarmee ook de bereikbaarheid van de halten tussen Summa en Nuenen Centrum. Daarnaast kan zomaar een capaciteitsprobleem op HOV2 ontstaan. Even zomaar 404 doortrekken naar Nuenen kost ook DRU temeer opdat deze lijn niet tijden de schoolvakantie rijdt.

Ikzelf heb er vanuit het ROB ook dagen aan gerekend (feitelijk kan ik alleen DRU's rekenen, efficientie in materieelomloop en beschikbaarheid van materieel kan ik niet berekenen) aan wat varianten. Maar je kan je voorstellen dat HOV2 afserveren simpelweg niet kan. Dat zal nooit worden accepteert.

Feit is wel dat de huidige route van lijn 321,322 en 323 ettelijke 10.000 DRU's kosten 'omweg' kosten. Die dus elders kunnen worden ingezet (als voorbeeld voor het behoud van vroege stadsritten (die kosten totaal maar een enkele 100-den DRU).

De Provincie is meerdere keren gewezen op het feit dat het PVE juis niet vraaggericht is ingericht, met name op HOV. En dat hierdoor ook even drukke (dan wel drukkere) reguliere stadslijnen moesten wijken of het met een mindere frequentie moesten doen.
Lijn 407 is hier ook een voorbeeld van.

Overigens lijkt met me handig als we de nieuwe opmerkingen voorzetten in: 2018 topic
Aangezien er dus geen info staat over HOV2 in het advies van het ROB ga ik dan ook nu niet verder in op detail hoe het uiteindelijke gaat worden...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: RE: Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door fogeltje »

olof schreef:Richting Nuenen niet, maar daar staat zelden file.
Richting Nuenen ligt in de drukste middagspits de file juist vanaf de Berenkuil tot het punt waar de A270 begint. Juist daar zou je een busbaan moeten hebben. Als je eenmaal op de snelweg zit, voegt deze inderdaad weinig toe.
"Een touringcar is geen bus"
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Vandaag was ik in de namiddag bij het MMC Veldhoven. Het viel me op electronische borden op dat lijn 7 wordt vermeld Eindhoven Station via Aalst-Waalre. Prima!
Maar lijn 117 staat gewoon Eindhoven Station. Hierbij geen vermelding dat deze een omweg maakt via Valkenswaard. Gewoon vergeten of bewust?
Odo
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 16:22

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Odo »

Momenteel een oude Ambassador op 406 Ekkersrijt.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Raymond »

De nieuwe gelede diesel Citea 1200 mocht vanmorgen ook op pad. Die bus kan bijvoorbeeld nog prima door naar Arriva Brabant: zelfde stoelen en motief op het stofje. Wel deden nu al twee van de vijf chipkaartlezers het niet en de chipkaartlezer bij de voordeur zit wat onhandig: alleen aan de stang aan de linkerkant van de deur.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door fogeltje »

Weet iemand waar exact de vervangende halte voor lijn 102 in Stiphout ligt? Mijn moeder moet binnenkort vanaf Stiphout, Dorpsstraat naar het Ziekenhuis, maar ik zou niet weten waar ze moet gaan opstappen. Halte Kerk ligt er volgens mij nog steeds uit.
"Een touringcar is geen bus"
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door WALUIGI96 »

De site van Hermes geeft Wilde Wingerd als vervanging, maar als ik op de kaart kijk zie ik een behoorlijk lange straat
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door fogeltje »

Jep, dat was dus ook mijn probleem.
"Een touringcar is geen bus"
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door WALUIGI96 »

Misschien kun je bellen of tweeten naar Hermes?
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Mr-W »

Vervangende halte ligt ter hoogte van de Venstraat.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door fogeltje »

WALUIGI96 schreef:Misschien kun je bellen of tweeten naar Hermes?
Laat ik het diplomatiek zeggen: ik ben niet kapot van de kunde en kennis van de mensen waar je dan mee te maken krijgt.
Mr-W schreef:Vervangende halte ligt ter hoogte van de Venstraat.
Thanks! *bus*
"Een touringcar is geen bus"
GvL20
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 14 sep 2016, 21:37

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door GvL20 »

Sinds wanneer rijdt er op lijn 150 een grote bus?
In het begin reed hier altijd een klein busje. Zag hem laatst voorbij rijden maar echte grote reizigers aantallen zaten er niet in?

Hebben ze het kleine busje ergens anders nodig?
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

GvL20
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 14 sep 2016, 21:37

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door GvL20 »

Bedankt voor de info :pos:
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 27 sep 2017, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten