Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »


* Topic Dienstregelingen SRE 2012: viewtopic.php?f=36&t=6434
* Topic Dienstregelingen SRE 2013: viewtopic.php?f=36&t=8038
* Topic Dienstregelingen SRE 2014: viewtopic.php?f=36&t=9272
* Topic Dienstregelingen SRE 2015: viewtopic.php?f=36&t=10221
* Topic Dienstregelingen SRE 2016: viewtopic.php?f=36&t=11921

* Topic Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027.
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018: viewtopic.php?f=36&t=13249
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019: viewtopic.php?f=36&t=13991


Op 7 april 2016 in de avonduren maken Hermes en de Provincie haar plannen bekend voor de Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027.
Specifieke zaken voor de dienstregelingen in 2017 worden, net als voorgaande jaren, vermeld op deze pagina. Uiteraard pas als deze openbaar gemaakt mogen worden.
Laatst gewijzigd door huibf op vr 29 jun 2018, 21:55, 5 keer totaal gewijzigd.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Raymond »

Nieuwe uitstraling en meer comfort voor de bussen in Zuidoost-Brabant
07 april 2016

Vanaf half april krijgen de eerste bussen van Hermes de nieuwe Brabantse, rood-witte kleurstelling. Met deze aanpassing loopt Hermes vooruit op de uitvoering van het nieuwe contract met de Provincie Noord-Brabant, dat in december 2016 van start gaat. Dit kan betekenen dat reizigers vanaf half april niet de bekende Hermes huisstijl op de bussen zien, maar de nieuwe Brabantse uitstraling.

Wat gaat er vanaf nu veranderen?
Vanaf half april worden 92 voertuigen, die na december 2016 blijven rijden, al overgespoten in de nieuwe (rood-witte) huisstijl van de provincie Noord-Brabant. Behalve de rood-witte uitstraling wordt ook het interieur aangepast voor meer comfort:
  • In de bussen worden USB-aansluitingen aangebracht (6 stuks, linksachter tegen de wand).
  • De OV-afhaalpunten worden verplaatst naar het raam. Het grote voordeel daarvan is dat de reiziger voor het instappen zijn of haar reisproduct of saldo af kan halen.
  • Het hele interieur wordt ‘opgefrist’: de bekleding krijgt een dieptereiniging, de stickers met passagiersinformatie worden vernieuwd, beschadigingen aan de lak van de sta-stangen worden gerepareerd etc. Het interieur van de bus en de chauffeurscabine ogen daarna weer nagenoeg ‘als nieuw’.
  • In de streekbussen wordt tussen de meeste stoelen meer beenruimte gecreëerd.
  • In de streekbussen komt een speciale moeder en kind zitplaats voor in de bus.
Met deze kwaliteitsverbetering van de bussen maakt Hermes een belangrijke stap op weg naar de start van nieuwe concessie.

Nieuwe bussen
Het nieuwe wagenpark dat Hermes heeft aangeboden in het nieuwe contract, wordt gefaseerd ingevoerd. Hermes gaat vanaf december 2016 rijden met 43 volledig elektrische gelede bussen op het stedelijk Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Hiermee is Eindhoven de eerste stad waar grootschalig zero emissie busvervoer (vervoer zonder uitstoot van schadelijke CO2 en fijnstof) wordt geïntroduceerd. Daarnaast worden op de belangrijkste verbindingen in de regio 65 nieuwe Euro VI dieselbussen ingezet met een extra hoog comfortniveau.

De elektrische bussen in Eindhoven vormen de eerste stap van een volledige transitie naar zero emissie busvervoer. Na maximaal vier jaar worden de overige stadsbussen en een deel van de streekbussen ook vervangen door elektrische bussen. In de derde fase in deze concessie wordt de stap gezet richting volledig zero emissie.

Bron: Hermes.nl
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Daniel »

Dat OV-afhaalpunt bij het raam snap ik nogsteeds niet echt. Dat werkt toch alleen maar op een busstation en niet bij een halte onderweg waar je als enige instapt? Dat maakt het gebruik eigenlijk lastiger.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Z2N »

Je geeft daarmee wel de reiziger een kans om iets op te laden alvorens langs de chauffeur te lopen, met een ophaalpunt achter de chauffeur is dat sowieso onmogelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Daniel »

Maar hoe zie jij dat voor je. Stel dat je de enige instapper in een buitenwijk bent en de bus is al laat. Roep je dan even "Chauffeur wacht, ik moet mijn abonnement nog ophalen"? Ik vrees dat je daarna dan op de volgende bus mag gaan wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door zone2000 »

Daniel schreef:Maar hoe zie jij dat voor je. Stel dat je de enige instapper in een buitenwijk bent en de bus is al laat. Roep je dan even "Chauffeur wacht, ik moet mijn abonnement nog ophalen"? Ik vrees dat je daarna dan op de volgende bus mag gaan wachten.

officieel: eerst een kaartje kopen en dan pas opladen.

of een oplader met pin zoals we in fryslan hebben :neg: wat een bagger is dat als chauffeur zijnde. ik wil passagiers best tegemoet komen als daar de tijd voor is, of als ze ergens in de rimboe staan, maar realistisch gezien heb je daar de tijd niet voor. en dan heb je nog figuren die gewoon doorlopen en praatjes hebben als je je mond open doet. ik vind het allemaal wel best tegenwoordig.

wel lachen als zo'n oplader het dan een keer niet doet. :6
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Enkele zaken die opvallen tov het gevraagde Netwerk

- Er worden geen stadslijnen 'geknipt. Met andere woorden de huidige verbindingen Eindhoven-Son en Breugel / Eindhoven-Mierlo-Helmond en MMC-Aalst-Eindhoven blijven behouden. Er komen ook geen knips in de verbinding naar Reusel.
- MMC-Aalst-Eindhoven blijft minimaal 1x per uur rijden. Dagelijks, de hele dag.
- De routevarianten worden teruggebracht naar 0.
- Maatwerk Eindhoven NoordOost gaat bestaan uit een nieuwe stadslijn. Station-Internationale School-Industrieterrein Mispelhoef-Airport (ma-vr overdag)
- De verbinding HTC-Veldhoven-Meerhoven-Airport-Best komt er (ma-vr overdag)
- De huidige lijn 12 blijft rijden in zijn zelfde route. Echter niet in de weekenden, 's avonds.
- De route via Burgplan (lijn 10) blijft behouden, met de gevraagde een Volansverbinding naar Geldrop.
- Lijn 18 naar Oerle wordt Evolans.
- Lijn 2 en 4 behouden dezelfde frequentie als nu.
- De stadslijnen naar Rijpelberg en Brouwhuis worden flexlijnen, in een half uur frequentie. De rest blijft behouden.
- Er komt een spitsverbinding Eindhoven-Valkenswaard-Waalre-MMC
- Er komt een lijn Valkenswaard-Leende-Maarheeze, daarnaast een buurtbus Valkenswaard-Leende-Heeze en de route van lijn 173 wordt geoptimaliseerd.
- Vooral de Volansen krijgen en frequentieverhoging. De verbinding naar Valkenswaard ook in de avonden (ma-zo)

Uiteraard worden de meeste lijnen opgenummerd zoals in lijn met de provincie. De 100-serie vervalt.

Kortom verrast door sommige positieve zaken. Dat er geen frequentieverhoging is toegepast tov het gevraagde netwerk op de huidige lijnen 15 en 19 is jammer. Voor Genderbeemd en Ooievaarsnest een behoorlijke achteruitgang. Dit komt neer op een halvering van de dienstregeling (alle dagen).
Een verbinding naar Belgie zit er ook niet in.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Waar staat dit?
phileas
Berichten: 91
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 11:54

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door phileas »

Ik zag de verbinding Eindhoven-Valkenswaard-Waalre-MMC wel aankomen.
Maar word de buurtbus 476 Achel behouden?
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

CamilleKreemers schreef:Waar staat dit?
Nog nergens. Gisteren was de presentatie van Hermes en de Provincie voor de Gemeenten en Reizigersorgansaties en de schrijvende pers.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

huibf schreef:
CamilleKreemers schreef:Waar staat dit?
Nog nergens. Gisteren was de presentatie van Hermes en de Provincie voor de Gemeenten en Reizigersorgansaties en de schrijvende pers.
phileas schreef:Ik zag de verbinding Eindhoven-Valkenswaard-Waalre-MMC wel aankomen.
Maar word de buurtbus 476 Achel behouden?
Alle buurtbussen moeten volgens het PVE behouden blijven. Dus ja
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Zugführer »

Gaat het vervallen van lijn 3 wel door?
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Zugführer schreef:Gaat het vervallen van lijn 3 wel door?
Vervallen is een groot woord. In het defintieve PvE ging de lijn alsnog rijden via de Lohengrinlaan na wat protesten.
Blixembosch West word verbonden met Oost.
In feite worden er dus maar 3 halten opgeheven en wellicht komt er een halte terug op de Roelantlaan/Noordzeelaan.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Er wordt geschreven dat in de streebussen een speciale moeder/kind-plaats komt maar deze zijn er toch al: de rode stoelen voorin. Of komt er nog een extra zitplaats in een aparte kleur erbij. Overigens geen mens die zich aan de mindervaliden/moeder-kind/zwangeren/ouderen-plaats houdt.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Er staat wel meer over Ehv-Airport wat opgenomen wordt als NS station.
Dat is al ruim 1 jaar!

In het ED papieren en pdf versie van vandaag staat een heel artikel. Ik zal het artikel straks even online zetten.
Er staan ook wat lijnnummers gemeld.
Ik ben bezig met een grove lijnenkaart te maken met de lijnen per 2017.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door sirvinniei »

copyright?
Ik heb geen onderschrift
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Inderdaad. mag niet ....
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Raymond »

Wat wel online staat:

Hermes komt met nieuwe buslijnen in regio
EINDHOVEN - Busvervoerder Hermes legt de ambitielat voor de komende tien jaar hoog met de stap naar een compleet uitstootvrije busvloot in 2025 en vanaf december dit jaar een nieuwe dienstregeling.

Daarin staan grote vernieuwingen. Zo roept de vervoerder een 'innovatielijn' in het leven. Reizigers kunnen hiermee op werkdagen 2 keer per uur van NS-station Best via Eindhoven Airport naar ASML en het Máxima Medisch Centrum in Veldhoven. De lijn rijdt tot de High Tech Campus.
Lees verder
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Dat is maar een klein stukje. De papieren en pdf is veel uitgebreider met een kaartje met een paar nieuwe lijnen.

Ik heb inmiddels een kaartje gemaakt van alle lijnen en lijnnummers. Deze zal ik binnenkort plaatsen.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door BrengMe »

Heb je de kaart al af?
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door huibf op zo 17 apr 2016, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

Kloppen al die lijnennummers die er bij staan? Want dat gaat flink wennen worden in de eerste weken voor de chauffeurs. :P

Als je overigens tijd hebt in de loop van de week, zou je dan ook een detailkaartje van Eindhoven willen maken? Want ik vind dit kaartje voor Ehv Stad net iets te globaal. (Je mag ook een printscreen van de kaart uit het ED naar mij PM-en als die ook duidelijk is).
Laatst gewijzigd door Hainje op di 12 apr 2016, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Hainje schreef:Kloppen al die lijnennummers die er bij staan? Want dat gaat flink wennen worden in de eerste weken voor de chauffeurs. :P
Nou dat zijn de gedachten, kan best nog wijzigen....
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

In ieder geval goed dat de route van (de huidige) lijn 173 via de Strijperdijk gaat rijden, dat rondje Soerendonk is echt belachelijk. Nu ziet het er tenminste weer logisch uit.
🍉
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Etienne »

Ik heb bij Carto Studio inderdaad meermaals kaarten moeten tekenen voor Hermes en vond het al opvallend dat al die lijnnummers zo de laagte induiken, behalve die van de eVolans dan. En grotendeels komen die nog overeen ook.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten