Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

Het is niet dat die Citea niet op termijn naar andere concessies doorgeschoven kan worden of zo.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Suus »

Wellicht kon er een goedkoop worden overgenomen. VDL komt uit de regio en Connexxion is natuurlijk een grote klant voor hun elektrische bussen, met bijna 150 exemplaren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door MrEmiel »

Zou mij niets verbazen als de elektrische bussen niet volledig presteren zoals beloofd door VDL en deze Citea daarom als compensatie gegeven is.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Fijn he. Dat electrisch spul. Het kost 5 bussen extra EN daarbij ook nog 2 reservewagens.
De reiziger komt duidelijk niet op de eerste plaats.
Vergeet de hogere aanschafprijs niet per elektrische bus.
Hainje schreef:Het is niet dat die Citea niet op termijn naar andere concessies doorgeschoven kan worden of zo.
Anders kan hij nog altijd verkocht worden aan bedrijven zoals TCR.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door fogeltje »

Hans schreef:Sinds gisteren, zondag 27 augustus, stoppen de lijnen 321, 322 en 323 op de halte Roeklaan (tussen Gerwen en Stiphout).
Waarom? Is er daar in de bossen opeens een dringende behoefte naar Eindhoven te gaan? Ik weet dat men graag een halte ergens bij de Deense Hoek wil hebben, maar deze ligt in mijn ogen te ver er vandaan. Ook is de oversteek alles behalve veilig.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Lijn 21 en 22 stopte daar voorheen ook.
De vraag kwam vanuit de reizigers en het ROB.
Halte Bosweg zou mijn inzien ook een stopplaats mogen zijn voor Gerwen. Halte Merellaan wordt dan opgeheven.

Een halte nabij Deense Hoek komt er. Dit zal eind 2018 of begin 2019 worden heb ik begrepen.
Die extra stop wordt in december grotendeels gecompenseerd om lijn 321 of 322 (ben ik even kwijt) weer via de A270 gaat rijden. Maat dat even OFFTOPIC.

Lijn 321 en 322 zijn afwijkend van de standaard. Eigenlijk zouden ALLE halte op de route worden bediend.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door OmniLezer »

Waarom gaat lijn 6 niet over de vrije busbaan en lijn 321, 322 en 323 niet over de A270.
Lijn 404 of 604 kan dan worden doorgetrokken (met diesels aub) naar Nuenen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

404 keert al te nuenen dus die komt er al. Verder zou ik 6 in Eindhoven het deel van de voormalige lijn 55 laten overnemen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Milco »

Volgens de routekaart bij de dienstrengeling van lijn 404 keert deze lijn niet in Nuenen bij het centrum maar bij de eerste keermogelijkheid aan de rand van Nuenen, bij een soort rotonde.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Yanaike »

huibf schreef:Die extra stop wordt in december grotendeels gecompenseerd om lijn 321 of 322 (ben ik even kwijt) weer via de A270 gaat rijden. Maat dat even OFFTOPIC.
Staat dit al vast? En kan ik dat ergens lezen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

Denk eerder dat huibf praat zijn mond weer voorbij/voor zijn beurt praat.
🍉
Odo
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 16:22

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Odo »

Een van de twee (321/322) slechts? Dus je krijgt vanuit Nuenen afwisselend bussen die via HOV2 resp. A270 naar Ehv gaan en de frequentie op HOV2 dus omlaag?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Yanaike »

Wat ik overigens nog steeds niet snap:

Waarom hebben ze niet vóór de aanleg van HOV2 bedacht dat zelfs met een volledig vrije busbaan de route via de A270 toch nog altijd sneller zou blijven? Of was het het plan dat de route via HOV2 daadwerkelijk sneller zou worden? En zo ja, waarom is dat dan niet gelukt?
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Dat heb ik ook nooit begrepen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Yanaike schreef:Wat ik overigens nog steeds niet snap:

Waarom hebben ze niet vóór de aanleg van HOV2 bedacht dat zelfs met een volledig vrije busbaan de route via de A270 toch nog altijd sneller zou blijven? Of was het het plan dat de route via HOV2 daadwerkelijk sneller zou worden? En zo ja, waarom is dat dan niet gelukt?
De provincie eiste dat de HOV-lijnen over Woensel gingen. Ik had persoonlijk gekozen voor Volans over A270 en lijn 6 over HOV-baan. Het had waarschijnlijk zelfs materieel gescheeld om de HOV-lijnen over A270 te sturen.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

Lijn 6 via de HOV-baan zoals iemand voorstelt is geen optie. Lijn 6 bediend namelijk een groot deel van Nuenen Zuid. Daar zou dan helemaal niets meer komen (net zoals nu op zondagavond).

De opmerking dat lijn 404 al in Nuenen komt slaat nergens op. Hij keert daar inderdaad, maar dat is ook het enige. Hij doet er geen enkele halte aan. De reden dat er daar pas gekeerd wordt is dat er eerder geen keer mogelijkheid is.

In december gaat er naar/van Nuenen inderdaad eea wijzigen. Daar komen Huib en/of ik later op terug.
Die veranderingen zijn positief en doen recht aan de wensen van reizigers/chauffeurs/ROB en de telgegevens.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Yanaike »

CamilleKreemers schreef:
Yanaike schreef:Wat ik overigens nog steeds niet snap:

Waarom hebben ze niet vóór de aanleg van HOV2 bedacht dat zelfs met een volledig vrije busbaan de route via de A270 toch nog altijd sneller zou blijven? Of was het het plan dat de route via HOV2 daadwerkelijk sneller zou worden? En zo ja, waarom is dat dan niet gelukt?
De provincie eiste dat de HOV-lijnen over Woensel gingen. Ik had persoonlijk gekozen voor Volans over A270 en lijn 6 over HOV-baan. Het had waarschijnlijk zelfs materieel gescheeld om de HOV-lijnen over A270 te sturen.
Maar waarom eist de provincie dat? Vind de provincie de connectie met Woensel belangrijk genoeg dat dat een paar voor elke reiziger naar EIndhoven, Station een paar minuten extra reistijd mag kosten?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Dit is ook de provincie, die eiste dat High Tech Campus de hele dag 4x/uur een bus kreeg. Dit terwijl er vanuit niks beter naar 2x/uur kan worden gegaan.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

CamilleKreemers schreef:Dit is ook de provincie, die eiste dat High Tech Campus de hele dag 4x/uur een bus kreeg. Dit terwijl er vanuit niks beter naar 2x/uur kan worden gegaan.
Zo werkt dat nu eenmaal tegenwoordig in OV land, helaas. De opdrachtgever schrijft een eisen pakket en daar moet je aan voldoen.
Deal it or leave it.

Ondanks dat eisen pakket zijn er vorig jaar toch nog een aantal positieve zaken omgedraaid.
En een aantal andere pijnpunten worden dus in december opgelost.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door regenmaker »

In de meeste concessies zie je wel dat de provincie allemaal leuke plannetjes heeft, maar het blijkt niet te werken zoals men voor ogen heeft. Kijk naar Zeeland daar is na een half jaar een groot gedeelte van de wijzigingen weer aangepast of geheel teruggedraaid. Waarschijnlijk gaat hetzelfde gebeuren in Limburg. In Zuidoost-Brabant en Utrecht zullen we zien wat er gaat gebeuren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Meltrain »

Yanaike schreef:Wat ik overigens nog steeds niet snap:

Waarom hebben ze niet vóór de aanleg van HOV2 bedacht dat zelfs met een volledig vrije busbaan de route via de A270 toch nog altijd sneller zou blijven? Of was het het plan dat de route via HOV2 daadwerkelijk sneller zou worden? En zo ja, waarom is dat dan niet gelukt?
Hoe filegevoelig is die A270? Dat zou namelijk ook een reden kunnen zijn om via Woensel te rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door PHS »

Het probleem zit aan beide kanten. De provincie komt met plannen en ideeën die vaak niet goed werken. En er is altijd te weinig geld beschikbaar. De vervoerder wil de concessie winnen en belooft plechtig de wensen van de provincie uit te voeren voor dat te lage budget. Om vervolgens heel snel de dienstregeling te veranderen en in te krimpen. De provincie durft de concessie toch niet af te pakken (hoi EBS, hoi Syntus Utrecht, hoi enzovoorts).
PHS

Re: RE: Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door PHS »

Meltrain schreef:
Yanaike schreef:Wat ik overigens nog steeds niet snap:

Waarom hebben ze niet vóór de aanleg van HOV2 bedacht dat zelfs met een volledig vrije busbaan de route via de A270 toch nog altijd sneller zou blijven? Of was het het plan dat de route via HOV2 daadwerkelijk sneller zou worden? En zo ja, waarom is dat dan niet gelukt?
Hoe filegevoelig is die A270? Dat zou namelijk ook een reden kunnen zijn om via Woensel te rijden.
Richting Eindhoven, de drukste kant met de file voor de Berenkuil, ligt een busbaan. Richting Nuenen niet, maar daar staat zelden file.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door ZO6176 »

Ik ben het niet met de opmerking eens dat het nergens op slaat dat lijn 404 al in Nuenen komt. Inderdaad is het een leeg materieelrit maar qua rijtijd is nuenen west naar centrum niet zoveel. De hoge frequentie van 404 geeft altijd aansluiting op een streeklijn. Dan kunnen 321, 322 en 323 weer via de a270.
Hans
Berichten: 716
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

Ja, hij rijdt inderdaad al naar Nuenen, maar daar heeft de Nuenenaar nu dus niets aan want er zijn haltes (dat bedoel ik dus).
Jij wil dus benoemen dat het een kleine moeite is om door te rijden naar Nuenen Centrum. Dat klopt. Zeker op het oog. Maar.... de impact is nogal groot.

Het kost toch 4-5 minuten per richting. Dus laten we gemakshalve eens zeggen dat het 10 extra rijminuten per bus wordt, incl. keertijd te Nuenen Centrum. Het gaat om net iets minder dan 50 retourritten. Maar goed, we nemen dus even 50 retourritten.

Per dag is dat 50 * 10 min. extra rijtijd = 500 minuten.
Per week is dat dus 2.500 minuten. Nu rijdt lijn 404 niet in de schoolvakanties, laten we er even 12 weken afhalen dat de 404 niet rijdt. Komen we uit op 40 weken = 40 * 2.500 minuten = 100.000 DRU's (dienstregelinguren) op jaarbasis.

Die uren zullen dan elders dus weg gehaald moeten worden, want geld erbij krijgen van de provincie zal er niet in zitten. Daar zijn allerlei manieren voor te verzinnen, zoals het verstrakken/wijzigen van bepaalde routes zodat die minder rijtijd kosten en daarmee weer DRU's bespaard worden die elders ingezet kunnen worden.

Begrijp me niet verkeerd, want ik sta zeker achter het idee om de 404 naar Nuenen te laten rijden, immers het is compleet HOV en daar hebben we juist die mooie e-bussen voor. Met bovenstaande voorbeeld rekensom wil ik aangeven dat het helaas niet zo simpel is, zoals men dat hier op het forum soms ziet/denkt.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 05 sep 2017, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten