Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door fogeltje »

Ik zag gisterenavond nog een gelede MAN op het station binnenkomen en als lijn 402 weer weg. Ik zag alleen niet om welke bus het ging, mijn bus stond op arriveren dus ik had meer oog voor de linkerkant van het busstation.
"Een touringcar is geen bus"
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door frankberg19 »

Is er in Eindhoven ook al met stenen gegooid naar bussen? Zag in Eindhoven bij de remise vanmiddag namelijk een gelede elektrische bus staan met een grote ronde 'scheur' van ik denk een steen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Wubbo »

Ja, in Veldhoven.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Raymond »

Ik ben benieuwd of de camerabeelden iets gaan opleveren, één van de camera´s is namelijk als dashcam geïnstalleerd. Ik vraag me echter af hoeveel die camera's nog zien als het buiten donker is. Het beeld van die camera heb ik één keer gezien, omdat die in de InfoXX-loop van camerabeelden op de passagiersschermen terecht was gekomen, maar dat leek niet een kwalitatief betere camera dan de andere camera's die in de bus hangen (en alleen in omstandigheden met licht gebruikt worden).
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Michael »

De camera's van Arriva maken over het algemeen nog vrij goede beelden in het donker:

http://www.omroepbrabant.nl/Media.aspx?d=2257131

Is dat bij Hermes niet zo dan?
phileas
Berichten: 91
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 11:54

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door phileas »

Dinsdag zag ik lijn 319 met een geleed bus rijden. Werd er toch besloten om de Volams streeklijnen te laten rijden met een gelede bus?
De lijnen 18, 19, 318, 320, 321 en 322 zijn nog steeds de drukke lijnen tijdens de ochtend en namiddag uren maar die zie ik helaas niet met gelede bussen rijden. Maar ik begrijp ook dat Hermes maar 2 gelede bussen heeft.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door frankberg19 »

319 is, ondanks dat er nu samen met lijn 19, 8 bussen in de middagspits rijden, nog steeds druk. Lijn 321/2, 317/8, 320 idem. Gelede bussen waren hier een prima oplossing voor, maarja die hebben ze niet besteld. Gewoon 6, 7 of 8 bussen ofzo.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Het capaciteitsprobleem zit op meer lijnen.
De Valkenswaard en Gemertlijnen reden tot vorig jaar met geleed met enige regelmaat.
De frequentie kan dan wel omhoog gegaan zijn. Maar dat blijkt niet voldoende.

Op 6 is er ook een probleem, maar dat komt simpelweg door een verlaagde frequentie.

Ik zie liever ook een bus of 10 geleed, gewoon om de grootste problemen weg te nemen.
Al verschillende keren aangekaart maar helaas blijft het angstig stil. In april volgen er wat rijtijdwijzigingen plaats.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Kan de eis van de provincie hier niet een rol in meespelen? Volans-Stad MOEST geleed, waardoor daar enorm veel kosten verbruikt worden. Een vervoerder kreeg daarom minder budget voor de andere lijnen. Ik zou persoonlijk voor 15m bussen hebben gekozen voor Volans-Streek, maar dat zal wel een kostenoverweging zijn.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Mr-W »

phileas schreef:De lijnen 18, 19, 318, 320, 321 en 322 zijn nog steeds de drukke lijnen tijdens de ochtend en namiddag uren maar die zie ik helaas niet met gelede bussen rijden. Maar ik begrijp ook dat Hermes maar 2 gelede bussen heeft.
De rest van de gelede bussen zijn verkocht of naar een andere concessie gegaan. Eigenlijk zijn alleen de gelede bussen met een streekinterieur nuttig voor die lijnen zoals in Zeeland en Groningen rondrijden.
huibf schreef: Ik zie liever ook een bus of 10 geleed, gewoon om de grootste problemen weg te nemen.
Al verschillende keren aangekaart maar helaas blijft het angstig stil. In april volgen er wat rijtijdwijzigingen plaats.
Gelede bussen hebben nauwelijks meer zitplaatsen dan een 13m bus en zeker niet die Hermes had met een stadsinterieur.
CamilleKreemers schreef:Kan de eis van de provincie hier niet een rol in meespelen? Volans-Stad MOEST geleed, waardoor daar enorm veel kosten verbruikt worden
De HOV baan moest een tramachtig voertuig krijgen en dankzij de elektrische aandrijving is het nog duurder. (+-80 km rijden en dan laden)
CamilleKreemers schreef: Een vervoerder kreeg daarom minder budget voor de andere lijnen. Ik zou persoonlijk voor 15m bussen hebben gekozen voor Volans-Streek, maar dat zal wel een kostenoverweging zijn.
15 meterbussen of extra inhuur bij TCR? zijn wel prettig voor die lijnen.
Aan de andere kant vind ik Lijn 324 niet thuis horen onder de HOV lijnen. Net zoals Lijn 3 en 9 vallen die meer onder de stadsdienst Eindhoven.
phileas schreef:Dinsdag zag ik lijn 319 met een geleed bus rijden. Werd er toch besloten om de Volams streeklijnen te laten rijden met een gelede bus?
Waarschijnlijk was er een Volans bus defect.

Het ED.nl heeft weer wat gevonden bij die elektrische bussen, blijkbaar laten de wielschermen wel eens los -o-
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door frankberg19 »

Oja lijn 6 is er ook nog. Is het het gek dat niet te vol zit? Nee, frequentieverlaging. Lijn 2? Nee. En dat terwijl lijn 406 de gehele dag en zaterdag net gelede bussen rijd, waar - buiten de spits - nauwelijks mensen in zitten. Laatst op zaterdag 3 mensen (incl ikzelf) in de haltes naar Ekkersrijt. Terwijl dat op de andere haltes, due ook door de 405 bedient worden. Er toch wel veel mensen gebruik van maken. Aan de provincie: laat 405 6x rijden. Schrap de heft van de ritten van de 406. Laat de 6 weer net als voorheen rijden, en extra ritten op de 2. Iedereen in de stad blij. En die windschermen: met klittenband!? Serious?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

De provincie heeft hier eisen gesteld, waar men raar tegenaan kijkt. Ik kan me dat indenken, want sommige eisen werden door vervoerders tijdens aanbesteding al bekritiseerd. De provincie weigert echter van hun visie af te wijken, dus moet de vervoerder maar buigen. Ik ben nieuwsgierig wat er komend jaar aangepast wordt om meer reizigers te trekken.

De ED heeft echt een negatieve visie op nieuws brengen zeg. Er rijden 40 bussen al langere tijd volelektrisch en dan zaniken ze over wielkasten. De prestatie van Connexxion vind ik echter veel belangrijker dan een paar wielkasten voor uiterlijk.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

406 is nog redeliijk. Wat dacht je van 407.
Dat is helemaal een blamage. Van 0 bussen in de dal naar 4x per uur. Dr zit niemand in.
Lijn 2 is niet in frequentie verlaagd. Dat was het minimale wat mocht. Gelukkig rijdt op lijn 2 wel een 15 minuten dienst
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

Zoals hier al meermalen aangekaart en geschreven, een en ander komt voort uit de eisen die in het bestek zijn opgenomen.

O.a. omtrent lijn 407 is door Hermes gevraagd om in de daluren in een 30'-frequentie te rijden, maar de provincie hield voet bij stuk.
Het is dus zaak om dit jaar goed te monitoren (dat gebeurd ook) en zo met feiten te komen waarom iets wel of niet kan richting provincie.

Voor nu is en blijft het her en der roeien met de riemen die we hebben. En neem van mij aan dat veel chauffeurs het ook niet begrijpen en er van balen!!
phileas
Berichten: 91
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 11:54

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door phileas »

Ik ben helemaal met eens met jullie allemaal!
Ik vind het jammer voor de lijnen 6, 7 en 12. Ik vind dat ze de frequentie voor die mogen verhogen. In plaats dat lijn 407 4 Keer per uur rijdt in de dal mogen ze een deel aan lijn 7 geven. Lijn 7 om het uur laten rijden is verschrikkelijk en dat vinden de inwoners van Aalst-Waalre ook. Dat is voor de lijnen 6 en 12 ook.

Lijn 3,9 en 324 vind ik meer stadslijn achtig. Ik zou zeggen laat de lijn 324 naar Weert rijden en de 11 naar Geldrop Coevering.

De provincie heeft ook heel erger gemaakt voor Nuenen. De lijnen naar Gemert kunnen beter gewoon de oude route nemen. Nu op dit moment rijdt lijn 6 niet meer Nuenen en moeten de mensen van Nuenen een heel wandelafstand afleggen.

Wat betreft Gestel is het jammer dat er alleen maar streeklijnen rijden over de Donizettilaan. Terwijl daar inwoners wonen die alleen met stadslijen Kunnen reizen vanwege de gratis stads ov die ze hebben. Raar dat de lijn 15 via de kleine straten moet rijden met lijn 16. De oude route van 15 was beter.

Kort gezegd moet de provincie echt goed nadenken welke lijnen hoge frequentie moeten hebben of niet en of dat gepast is. Nogmaals liever 324 naar Weert en lijn 11 naar Geldrop Coevering.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Raymond »

Eindhovense e-bussen maken belofte waar
De grootste elektrische ov-bussenvloot in Europa rijdt in Eindhoven. Op enkele aanloopprobleempjes na verloopt alles zoals vooraf bedacht. Hermes-directeur Juul van Hout: “Voor mij is dit de beste implementatie ooit.”

Niet ver van de busstalling waar de elektrische bussen af en aan rijden, houdt Juul van Hout kantoor. De directeur van Hermes en Connexxion-regio Zuidoost is zichtbaar ingenomen met misschien wel het belangrijkste project in zijn lange ov-carrière. Op 11 december ging de nieuwe concessie Zuidoost-Brabant van start met 43 gelede elektrische Citea’s van VDL op de hov-lijnen in Eindhoven.

Lees verder

Mooi verhaal :)
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

Raymond schreef: Mooi verhaal :)
Ja. Maar dat verhaal gaat alleen over de electrische bussen.
Er wordt aan het feit voorbij gegaan dat een OV bedrijf in eerste instantie mensen moet vervoeren en zich daarnaast zich bezich moet houden met bijzaken.

Helaas is het zo dat op een aantal niet HOV lijnen de normale bussen overvol zitten en er een te lafe frequentie is.
De HOV lijnen rijden geleed in een veel te hoger frequentie met dis zichtbaar lege bussen op bepaalde tijdstippen.
Daarnaast rijden sommige bussen nu een imweg en dus langere reistijd omsat ze over de HOVbaan moeten.

Dus ja. Een geslaagde implementatie van electrische bussen, maar zeker niet wat betreft de uitvoering van sommige lijndiensten.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Durashift »

huibf schreef:
Raymond schreef: Mooi verhaal :)
Ja. Maar dat verhaal gaat alleen over de electrische bussen.
Er wordt aan het feit voorbij gegaan dat een OV bedrijf in eerste instantie mensen moet vervoeren en zich daarnaast zich bezich moet houden met bijzaken.
(..)
Nu ja, dat laatste, daar wordt door de concessieverlener toch ook op gestuurd. De eis tot omslag naar zero emissie in het busbedrijf is relatief hard voor de komende jaren. Dus ja, er is wel meer te doen dan sec. die reiziger te vervoeren. :wink:

Wat mij wel verbaasde is dat de bussen alleen op de remise worden opgeladen. Ik dacht dat juist met die pantograaf methode op locatie kan worden (bij)geladen, zoals in Den Bosch of bij Arriva in Limburg gebeurt. Lijkt mij wel wat efficiënter en kostenbesparend ipv een stuk of 5 extra bussen te moeten aanschaffen voor de roulatiepool.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Mr-W »

Durashift schreef:
huibf schreef:
Raymond schreef: Mooi verhaal :)
Ja. Maar dat verhaal gaat alleen over de electrische bussen.
Er wordt aan het feit voorbij gegaan dat een OV bedrijf in eerste instantie mensen moet vervoeren en zich daarnaast zich bezich moet houden met bijzaken.
(..)
Nu ja, dat laatste, daar wordt door de concessieverlener toch ook op gestuurd. De eis tot omslag naar zero emissie in het busbedrijf is relatief hard voor de komende jaren. Dus ja, er is wel meer te doen dan sec. die reiziger te vervoeren. :wink:
De vraag is natuurlijk of je zulke eisen als overheid moet stellen per 2025 (2020 als het aan D66 ligt, wat mij betreft is het iets voor 2030) het busvervoer zero emmisie is een behoorlijke kostenpost. Euro 6 (evt hybride) of Aardgas als tussenstap hadden het een stuk betaalbaarder gemaakt.
Durashift schreef:Wat mij wel verbaasde is dat de bussen alleen op de remise worden opgeladen. Ik dacht dat juist met die pantograaf methode op locatie kan worden (bij)geladen, zoals in Den Bosch of bij Arriva in Limburg gebeurt. Lijkt mij wel wat efficiënter en kostenbesparend ipv een stuk of 5 extra bussen te moeten aanschaffen voor de roulatiepool.
Op station Eindhoven is er geen ruimte voor een oplaadpunt en op eindhaltes kan dat ook niet omdat er dan pauze voorzieningen moeten worden aangebracht. Het op en neer rijden naar de garage is de meest efficiënte oplossing, ook al kost dat flink wat tijd.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

8 april wijzigen de tijden van 321,322 en 323 op een aantal ritten als gevolg van rijtijdmetingen.
De Eindhalte Gemert, Slenk/Morgen ligt uiteindelijk op een andere plaats dan verwacht en de route van lijn 321 in Boekel is niet goed te rijden met een 13 meter bus. De route gaat via de halte Nia Domo (en verder via de Wilhelminastraat).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door fogeltje »

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat via Nia Domo de huidige keerlus zou zijn. Wat is de huidige keerlus in Boekel? Just curious.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door huibf »

via de oostelijke hoek, dus via de burgtstraat
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door fogeltje »

En dan via de Parkstraat of via de Bernhardstraat? Beide routes lijken me inderdaad wat krap voor een 13-meter bus.
"Een touringcar is geen bus"
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Bericht door Hans »

officieel via de Bernhardstraat.....
Zelf 1 keer gereden en: krap, maar te doen. Wel zeer rustig rijden en goed in de spiegels kijken. Zowel bij in-/ als uitrijden van de Bernhardstraat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten