Pagina 44 van 45

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: ma 28 aug 2017, 17:14
door Hainje
Het is niet dat die Citea niet op termijn naar andere concessies doorgeschoven kan worden of zo.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: ma 28 aug 2017, 17:29
door Suus
Wellicht kon er een goedkoop worden overgenomen. VDL komt uit de regio en Connexxion is natuurlijk een grote klant voor hun elektrische bussen, met bijna 150 exemplaren.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: ma 28 aug 2017, 18:45
door MrEmiel
Zou mij niets verbazen als de elektrische bussen niet volledig presteren zoals beloofd door VDL en deze Citea daarom als compensatie gegeven is.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: ma 28 aug 2017, 19:25
door Mr-W
huibf schreef:Fijn he. Dat electrisch spul. Het kost 5 bussen extra EN daarbij ook nog 2 reservewagens.
De reiziger komt duidelijk niet op de eerste plaats.
Vergeet de hogere aanschafprijs niet per elektrische bus.
Hainje schreef:Het is niet dat die Citea niet op termijn naar andere concessies doorgeschoven kan worden of zo.
Anders kan hij nog altijd verkocht worden aan bedrijven zoals TCR.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: di 29 aug 2017, 22:59
door fogeltje
Hans schreef:Sinds gisteren, zondag 27 augustus, stoppen de lijnen 321, 322 en 323 op de halte Roeklaan (tussen Gerwen en Stiphout).
Waarom? Is er daar in de bossen opeens een dringende behoefte naar Eindhoven te gaan? Ik weet dat men graag een halte ergens bij de Deense Hoek wil hebben, maar deze ligt in mijn ogen te ver er vandaan. Ook is de oversteek alles behalve veilig.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 07:22
door huibf
Lijn 21 en 22 stopte daar voorheen ook.
De vraag kwam vanuit de reizigers en het ROB.
Halte Bosweg zou mijn inzien ook een stopplaats mogen zijn voor Gerwen. Halte Merellaan wordt dan opgeheven.

Een halte nabij Deense Hoek komt er. Dit zal eind 2018 of begin 2019 worden heb ik begrepen.
Die extra stop wordt in december grotendeels gecompenseerd om lijn 321 of 322 (ben ik even kwijt) weer via de A270 gaat rijden. Maat dat even OFFTOPIC.

Lijn 321 en 322 zijn afwijkend van de standaard. Eigenlijk zouden ALLE halte op de route worden bediend.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 10:30
door OmniLezer
Waarom gaat lijn 6 niet over de vrije busbaan en lijn 321, 322 en 323 niet over de A270.
Lijn 404 of 604 kan dan worden doorgetrokken (met diesels aub) naar Nuenen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 11:03
door ZO6176
404 keert al te nuenen dus die komt er al. Verder zou ik 6 in Eindhoven het deel van de voormalige lijn 55 laten overnemen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 11:06
door Milco
Volgens de routekaart bij de dienstrengeling van lijn 404 keert deze lijn niet in Nuenen bij het centrum maar bij de eerste keermogelijkheid aan de rand van Nuenen, bij een soort rotonde.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 11:07
door Yanaike
huibf schreef:Die extra stop wordt in december grotendeels gecompenseerd om lijn 321 of 322 (ben ik even kwijt) weer via de A270 gaat rijden. Maat dat even OFFTOPIC.
Staat dit al vast? En kan ik dat ergens lezen?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 11:25
door Hainje
Denk eerder dat huibf praat zijn mond weer voorbij/voor zijn beurt praat.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 11:32
door Odo
Een van de twee (321/322) slechts? Dus je krijgt vanuit Nuenen afwisselend bussen die via HOV2 resp. A270 naar Ehv gaan en de frequentie op HOV2 dus omlaag?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 11:44
door Yanaike
Wat ik overigens nog steeds niet snap:

Waarom hebben ze niet vóór de aanleg van HOV2 bedacht dat zelfs met een volledig vrije busbaan de route via de A270 toch nog altijd sneller zou blijven? Of was het het plan dat de route via HOV2 daadwerkelijk sneller zou worden? En zo ja, waarom is dat dan niet gelukt?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 13:05
door ZO6176
Dat heb ik ook nooit begrepen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 13:15
door CamilleKreemers
Yanaike schreef:Wat ik overigens nog steeds niet snap:

Waarom hebben ze niet vóór de aanleg van HOV2 bedacht dat zelfs met een volledig vrije busbaan de route via de A270 toch nog altijd sneller zou blijven? Of was het het plan dat de route via HOV2 daadwerkelijk sneller zou worden? En zo ja, waarom is dat dan niet gelukt?
De provincie eiste dat de HOV-lijnen over Woensel gingen. Ik had persoonlijk gekozen voor Volans over A270 en lijn 6 over HOV-baan. Het had waarschijnlijk zelfs materieel gescheeld om de HOV-lijnen over A270 te sturen.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 14:11
door Hans
Lijn 6 via de HOV-baan zoals iemand voorstelt is geen optie. Lijn 6 bediend namelijk een groot deel van Nuenen Zuid. Daar zou dan helemaal niets meer komen (net zoals nu op zondagavond).

De opmerking dat lijn 404 al in Nuenen komt slaat nergens op. Hij keert daar inderdaad, maar dat is ook het enige. Hij doet er geen enkele halte aan. De reden dat er daar pas gekeerd wordt is dat er eerder geen keer mogelijkheid is.

In december gaat er naar/van Nuenen inderdaad eea wijzigen. Daar komen Huib en/of ik later op terug.
Die veranderingen zijn positief en doen recht aan de wensen van reizigers/chauffeurs/ROB en de telgegevens.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 14:14
door Yanaike
CamilleKreemers schreef:
Yanaike schreef:Wat ik overigens nog steeds niet snap:

Waarom hebben ze niet vóór de aanleg van HOV2 bedacht dat zelfs met een volledig vrije busbaan de route via de A270 toch nog altijd sneller zou blijven? Of was het het plan dat de route via HOV2 daadwerkelijk sneller zou worden? En zo ja, waarom is dat dan niet gelukt?
De provincie eiste dat de HOV-lijnen over Woensel gingen. Ik had persoonlijk gekozen voor Volans over A270 en lijn 6 over HOV-baan. Het had waarschijnlijk zelfs materieel gescheeld om de HOV-lijnen over A270 te sturen.
Maar waarom eist de provincie dat? Vind de provincie de connectie met Woensel belangrijk genoeg dat dat een paar voor elke reiziger naar EIndhoven, Station een paar minuten extra reistijd mag kosten?

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 14:19
door CamilleKreemers
Dit is ook de provincie, die eiste dat High Tech Campus de hele dag 4x/uur een bus kreeg. Dit terwijl er vanuit niks beter naar 2x/uur kan worden gegaan.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 14:22
door Hans
CamilleKreemers schreef:Dit is ook de provincie, die eiste dat High Tech Campus de hele dag 4x/uur een bus kreeg. Dit terwijl er vanuit niks beter naar 2x/uur kan worden gegaan.
Zo werkt dat nu eenmaal tegenwoordig in OV land, helaas. De opdrachtgever schrijft een eisen pakket en daar moet je aan voldoen.
Deal it or leave it.

Ondanks dat eisen pakket zijn er vorig jaar toch nog een aantal positieve zaken omgedraaid.
En een aantal andere pijnpunten worden dus in december opgelost.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 14:26
door regenmaker
In de meeste concessies zie je wel dat de provincie allemaal leuke plannetjes heeft, maar het blijkt niet te werken zoals men voor ogen heeft. Kijk naar Zeeland daar is na een half jaar een groot gedeelte van de wijzigingen weer aangepast of geheel teruggedraaid. Waarschijnlijk gaat hetzelfde gebeuren in Limburg. In Zuidoost-Brabant en Utrecht zullen we zien wat er gaat gebeuren.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 14:33
door Meltrain
Yanaike schreef:Wat ik overigens nog steeds niet snap:

Waarom hebben ze niet vóór de aanleg van HOV2 bedacht dat zelfs met een volledig vrije busbaan de route via de A270 toch nog altijd sneller zou blijven? Of was het het plan dat de route via HOV2 daadwerkelijk sneller zou worden? En zo ja, waarom is dat dan niet gelukt?
Hoe filegevoelig is die A270? Dat zou namelijk ook een reden kunnen zijn om via Woensel te rijden.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 14:34
door PHS
Het probleem zit aan beide kanten. De provincie komt met plannen en ideeën die vaak niet goed werken. En er is altijd te weinig geld beschikbaar. De vervoerder wil de concessie winnen en belooft plechtig de wensen van de provincie uit te voeren voor dat te lage budget. Om vervolgens heel snel de dienstregeling te veranderen en in te krimpen. De provincie durft de concessie toch niet af te pakken (hoi EBS, hoi Syntus Utrecht, hoi enzovoorts).

Re: RE: Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 14:36
door PHS
Meltrain schreef:
Yanaike schreef:Wat ik overigens nog steeds niet snap:

Waarom hebben ze niet vóór de aanleg van HOV2 bedacht dat zelfs met een volledig vrije busbaan de route via de A270 toch nog altijd sneller zou blijven? Of was het het plan dat de route via HOV2 daadwerkelijk sneller zou worden? En zo ja, waarom is dat dan niet gelukt?
Hoe filegevoelig is die A270? Dat zou namelijk ook een reden kunnen zijn om via Woensel te rijden.
Richting Eindhoven, de drukste kant met de file voor de Berenkuil, ligt een busbaan. Richting Nuenen niet, maar daar staat zelden file.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 14:38
door ZO6176
Ik ben het niet met de opmerking eens dat het nergens op slaat dat lijn 404 al in Nuenen komt. Inderdaad is het een leeg materieelrit maar qua rijtijd is nuenen west naar centrum niet zoveel. De hoge frequentie van 404 geeft altijd aansluiting op een streeklijn. Dan kunnen 321, 322 en 323 weer via de a270.

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017

Geplaatst: wo 30 aug 2017, 15:16
door Hans
Ja, hij rijdt inderdaad al naar Nuenen, maar daar heeft de Nuenenaar nu dus niets aan want er zijn haltes (dat bedoel ik dus).
Jij wil dus benoemen dat het een kleine moeite is om door te rijden naar Nuenen Centrum. Dat klopt. Zeker op het oog. Maar.... de impact is nogal groot.

Het kost toch 4-5 minuten per richting. Dus laten we gemakshalve eens zeggen dat het 10 extra rijminuten per bus wordt, incl. keertijd te Nuenen Centrum. Het gaat om net iets minder dan 50 retourritten. Maar goed, we nemen dus even 50 retourritten.

Per dag is dat 50 * 10 min. extra rijtijd = 500 minuten.
Per week is dat dus 2.500 minuten. Nu rijdt lijn 404 niet in de schoolvakanties, laten we er even 12 weken afhalen dat de 404 niet rijdt. Komen we uit op 40 weken = 40 * 2.500 minuten = 100.000 DRU's (dienstregelinguren) op jaarbasis.

Die uren zullen dan elders dus weg gehaald moeten worden, want geld erbij krijgen van de provincie zal er niet in zitten. Daar zijn allerlei manieren voor te verzinnen, zoals het verstrakken/wijzigen van bepaalde routes zodat die minder rijtijd kosten en daarmee weer DRU's bespaard worden die elders ingezet kunnen worden.

Begrijp me niet verkeerd, want ik sta zeker achter het idee om de 404 naar Nuenen te laten rijden, immers het is compleet HOV en daar hebben we juist die mooie e-bussen voor. Met bovenstaande voorbeeld rekensom wil ik aangeven dat het helaas niet zo simpel is, zoals men dat hier op het forum soms ziet/denkt.