Elektrificatie Heerlen - Aachen
Elektrificatie Heerlen - Aachen
Het valt me op dat er de laatste weken vaak werkzaamheden zijn tussen Heerlen en Herzogenrath.
Maken ze het ongeëlektrificeerde stuk van de lijn klaar voor elektrificatie?
Maken ze het ongeëlektrificeerde stuk van de lijn klaar voor elektrificatie?
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Nee. In Herzogenrath wordt aan de bovenleiding gewerkt, zodat er toekomstig aparte leiding is boven de sporen die eigendom zijn van DB en de sporen van EVS (tot nu toe is het nog een en dezelfde leiding).
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Ik dacht dat de bovenleidingswerkzaamheden bij Aachen West zijn en bij Herzogenrath aanpassingen aan de beveiliging plaatsvinden. De EVS heeft tot nu toe nog geen bovenleiding namelijk, al zijn daar wel plannen voor dat dit de komende jaren veranderd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Nee. Er is aan de bovenleiding gewerkt zowel in Aachen-West als ook in Herzogenrath. In Aachen-West was dat omdat er een deel van de sporen vervalt vanwege de bouw van de nieuwe Campus van de Universiteit.
En natuurlijk heeft EVS nu al bovenleiding, omdat EVS al enkele jaren eigenaar is van een deel van de sporen in de stations van Stolberg en Herzogenrath. In Stolberg, waar alleen nog de doorgaande sporen 1 en 2 eigendom van DB zijn, is de ombouw al gereed, zo dat er de bovenleiding boven de EVS sporen geheel gescheiden is van de leiding boven de DB sporen. En in Herzogenrath, waar ook maar de doorgaande sporen 1 en 2 eigendom van DB zijn, is men tot Juli nog daarmee bezig. Zie ook hier:
https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... rzogenrath
Herzogenrath-Landgraaf gaat pas 2017 onder de draad.
En natuurlijk heeft EVS nu al bovenleiding, omdat EVS al enkele jaren eigenaar is van een deel van de sporen in de stations van Stolberg en Herzogenrath. In Stolberg, waar alleen nog de doorgaande sporen 1 en 2 eigendom van DB zijn, is de ombouw al gereed, zo dat er de bovenleiding boven de EVS sporen geheel gescheiden is van de leiding boven de DB sporen. En in Herzogenrath, waar ook maar de doorgaande sporen 1 en 2 eigendom van DB zijn, is men tot Juli nog daarmee bezig. Zie ook hier:
https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... rzogenrath
Herzogenrath-Landgraaf gaat pas 2017 onder de draad.
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Wat ik begrijp een soort Veolia, maar dan ook met eigen infra. Vreemd dat ie niet op de wiki staat.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Zie http://www.evs-online.com/sites/unternehmen.htm Is zo te lezen dus een regionale spoorwegnetbeheerder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Elektrificatie spoor Nederland – Herzogenrath start eind april
Eind april wordt een begin gemaakt met de elektrificatie van het spoortraject Landgraaf–Herzogenrath. Met de komst van een bovenleiding wordt de weg – of beter gezegd: het spoor –vrijgemaakt voor een snelle, rechtstreekse treinverbinding tussen Aken, Maastricht en Luik.
Het spoor Heerlen – Landgraaf is al voorzien van bovenleiding, maar vanaf het bij Heerlen gelegen Landgraaf richting Duitsland ontbreekt nu nog de bovenleiding. Op 17 april zal het officiële startschot worden gegeven voor de elektrificatie. Dat zal gebeuren in bijzijn van Heiko Sedlaczek, directeur Nahverkehr Rheinland, Jan Mulder, vervangend regiodirecteur Zuid van ProRail, en Hubert Mackus, gedeputeerde van de provincie Limburg.
https://www.treinreiziger.nl/elektrific ... ind-april/
Eind april wordt een begin gemaakt met de elektrificatie van het spoortraject Landgraaf–Herzogenrath. Met de komst van een bovenleiding wordt de weg – of beter gezegd: het spoor –vrijgemaakt voor een snelle, rechtstreekse treinverbinding tussen Aken, Maastricht en Luik.
Het spoor Heerlen – Landgraaf is al voorzien van bovenleiding, maar vanaf het bij Heerlen gelegen Landgraaf richting Duitsland ontbreekt nu nog de bovenleiding. Op 17 april zal het officiële startschot worden gegeven voor de elektrificatie. Dat zal gebeuren in bijzijn van Heiko Sedlaczek, directeur Nahverkehr Rheinland, Jan Mulder, vervangend regiodirecteur Zuid van ProRail, en Hubert Mackus, gedeputeerde van de provincie Limburg.
https://www.treinreiziger.nl/elektrific ... ind-april/
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Volgens mij naast Haanrade, omdat het anders te dicht op de brug zou komen te zitten, maar pin me er niet op vast.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Leuk dat er twee keer een startsein voor de elektrificatie wordt gegeven. De eerste keer was vier jaar geleden door toen nog staatssecretaris Wilma Mansveld: https://l1.nl/mansveld-begint-elektrifi ... rath-21571
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Wanneer moet de waslijn eigenlijk opgeleverd worden? Dat zie ik nergens staan, al zijn mijn Google-skills nu niet heel denderend. Het enige wat ik tegen kom is (op de NS-site) een buitendiensstelling van het traject eind deze maand. Maar een weekje lijkt mij wel erg kort. Zeker omdat Duitsland.
🍉
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Eind 2018 moeten de werkzaamheden zijn afgerond.
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/ ... ind-april/
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/ ... ind-april/
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Thnx.
Blij dat ik dat traject inmiddels heb afgestreept (voor 2018). *O*
Blij dat ik dat traject inmiddels heb afgestreept (voor 2018). *O*
🍉
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
En hoe lang gaat dat duren aan de Duitse kant
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Ongeveer totdat het klaar is :Y
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Vandaag retour Heerlen - Kerkrade gedaan.
Ze zijn inderdaad écht begonnen met elektrificeren, heb de eerste masten al in bouw gezien.
Waarom hoeft dit traject niet stelselmatig afgesloten te worden, zoals dit bij Zwolle - Enschede het geval was?
Daar heeft bijna een heel jaar geen trein gereden na half 9 's avonds.
Natuurlijk zijn er deze week wel werkzaamheden, maar deze zijn vooral bij de stations Landgraaf en Chevremont.
Ze zijn inderdaad écht begonnen met elektrificeren, heb de eerste masten al in bouw gezien.
Waarom hoeft dit traject niet stelselmatig afgesloten te worden, zoals dit bij Zwolle - Enschede het geval was?
Daar heeft bijna een heel jaar geen trein gereden na half 9 's avonds.
Natuurlijk zijn er deze week wel werkzaamheden, maar deze zijn vooral bij de stations Landgraaf en Chevremont.
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Het traject is natuurlijk korter en ja wat je zegt een week geen treinen rondom Landgraaf bevorderd het plaatsen van de bovenleiding natuurlijk ook.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
O.a. in deze 8 daagse, in een paar weekenden en gedurende een aantal weken in de zomer in 8urige buitendienststellingen in de avond/nacht.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Inmiddels is de draad vanuit Landgraaf al tot Haanrade gereed:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 30,8591915
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 30,8591915
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Mijlpaal elektrificatie Landgraaf – Herzogenrath
De Nederlandse en Duitse bovenleiding zijn dit weekend met succes aan elkaar gekoppeld vlak over de grens in Duitsland. Nog een paar maanden werken en dan kan de rechtstreekse trein tussen Maastricht en Aachen (Aken) gaan rijden.
Duitse en Nederlandse baanwerkers koppelen de bovenleiding aan elkaar
Het was in april de symbolische starthandeling: het tegen elkaar houden van de Duitse en Nederlandse bovenleiding. Maar nu is het echt zover en zijn de systemen aan elkaar verbonden. Een mooie prestatie van ProRail en aannemer Strukton aan de Nederlandse zijde en aannemer RPS en spoorbeheerder DB Netze aan de Duitse zijde. De elektrificatie van het 6,5 km lange traject tussen Landgraaf en Herzogenrath gaat nu zijn laatste fase in.
Rechtstreeks, één keer per uur
Eind dit jaar moeten de werkzaamheden voor de elektrificatie zijn afgerond. Vervoerder Arriva gaat met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december 2018 binnen de Limburgse OV-concessie één keer per uur een drielanden treindienst uitvoeren die ook een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en Aachen zal bieden. Arriva heeft hiervoor nieuwe treinen besteld.
Het elektrificeren van het spoor tot de Duitse grens is een gezamenlijk project van ProRail en de provincie Limburg. Het is het eerste project dat in uitvoering gaat voor betere internationale treinverbindingen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. Met het programma EurekaRail spannen de Zuid-Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg zich, ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in voor snellere, comfortabelere grensoverschrijdende (trein)verbindingen tussen Duitsland, België en Nederland.
Bron: Persbericht ProRail
De Nederlandse en Duitse bovenleiding zijn dit weekend met succes aan elkaar gekoppeld vlak over de grens in Duitsland. Nog een paar maanden werken en dan kan de rechtstreekse trein tussen Maastricht en Aachen (Aken) gaan rijden.
Duitse en Nederlandse baanwerkers koppelen de bovenleiding aan elkaar
Het was in april de symbolische starthandeling: het tegen elkaar houden van de Duitse en Nederlandse bovenleiding. Maar nu is het echt zover en zijn de systemen aan elkaar verbonden. Een mooie prestatie van ProRail en aannemer Strukton aan de Nederlandse zijde en aannemer RPS en spoorbeheerder DB Netze aan de Duitse zijde. De elektrificatie van het 6,5 km lange traject tussen Landgraaf en Herzogenrath gaat nu zijn laatste fase in.
Rechtstreeks, één keer per uur
Eind dit jaar moeten de werkzaamheden voor de elektrificatie zijn afgerond. Vervoerder Arriva gaat met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december 2018 binnen de Limburgse OV-concessie één keer per uur een drielanden treindienst uitvoeren die ook een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en Aachen zal bieden. Arriva heeft hiervoor nieuwe treinen besteld.
Het elektrificeren van het spoor tot de Duitse grens is een gezamenlijk project van ProRail en de provincie Limburg. Het is het eerste project dat in uitvoering gaat voor betere internationale treinverbindingen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. Met het programma EurekaRail spannen de Zuid-Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg zich, ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in voor snellere, comfortabelere grensoverschrijdende (trein)verbindingen tussen Duitsland, België en Nederland.
Bron: Persbericht ProRail
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Is het nou met B4 uitgevoerd? Daar is toch ook echt geen peil op te trekken meer.ICE11 schreef:Inmiddels is de draad vanuit Landgraaf al tot Haanrade gereed:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 30,8591915
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Jawel, B4.
Wikipedia schreef:Systeem B4: een bovenleidingsysteem dat geschikt is voor 1,5 kV en voor 25 kV is voorbereid; wordt onder andere gebruikt op het baanvak Woerden - Harmelen en Utrecht - Amsterdam Bijlmer. Ook op andere plekken, waar de bovenleiding wordt vernieuwd, zal het B4-systeem toegepast worden. Bij 1,5 kV wordt een extra kabel, die over de koppen van de bovenleidingmasten gaat, gebruikt als versterkingsleiding. Bij ombouw naar 25 kV wisselspanning staat deze kabel in tegenfase met de bovenleiding en dient hij om de elektromagnetische compatibiliteit (EMC) van het 25 kV-systeem te verbeteren. Het systeem heeft een maximumsnelheid van 180 km/h bij 1,5 kV en 200 km/h bij 25 kV.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen
Ik dacht eigenlijk dat B4 de nieuwe standaard was geworden, maar het is niet gekozen voor Zwolle-Kampen en Zwolle-Wierden. Maar misschien zouden die elektrificaties bij B4 te duur zijn geworden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten