Elektrificatie Heerlen - Aachen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plutona
Berichten: 291
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor Plutona » Za 30 Apr 2016, 20:38

Het valt me op dat er de laatste weken vaak werkzaamheden zijn tussen Heerlen en Herzogenrath.
Maken ze het ongeëlektrificeerde stuk van de lijn klaar voor elektrificatie?

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 275
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor ICE11 » Wo 04 Mei 2016, 23:44

Nee. In Herzogenrath wordt aan de bovenleiding gewerkt, zodat er toekomstig aparte leiding is boven de sporen die eigendom zijn van DB en de sporen van EVS (tot nu toe is het nog een en dezelfde leiding).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37341
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor Suus » Do 05 Mei 2016, 00:15

Ik dacht dat de bovenleidingswerkzaamheden bij Aachen West zijn en bij Herzogenrath aanpassingen aan de beveiliging plaatsvinden. De EVS heeft tot nu toe nog geen bovenleiding namelijk, al zijn daar wel plannen voor dat dit de komende jaren veranderd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 275
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor ICE11 » Vr 06 Mei 2016, 23:58

Nee. Er is aan de bovenleiding gewerkt zowel in Aachen-West als ook in Herzogenrath. In Aachen-West was dat omdat er een deel van de sporen vervalt vanwege de bouw van de nieuwe Campus van de Universiteit.

En natuurlijk heeft EVS nu al bovenleiding, omdat EVS al enkele jaren eigenaar is van een deel van de sporen in de stations van Stolberg en Herzogenrath. In Stolberg, waar alleen nog de doorgaande sporen 1 en 2 eigendom van DB zijn, is de ombouw al gereed, zo dat er de bovenleiding boven de EVS sporen geheel gescheiden is van de leiding boven de DB sporen. En in Herzogenrath, waar ook maar de doorgaande sporen 1 en 2 eigendom van DB zijn, is men tot Juli nog daarmee bezig. Zie ook hier:

https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... rzogenrath

Herzogenrath-Landgraaf gaat pas 2017 onder de draad.

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10540
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor Ardan » Za 07 Mei 2016, 01:26

Wat is dat hele EVS eigenlijk?
2018 (30-7):
Trein 6732 km · S-Bahn 314 km · Metro 303 km · Zweeftrein 14 km · (Snel)tram 331 km · Bus 417 km · Veer 7.0 km

huibf
Berichten: 3093
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor huibf » Za 07 Mei 2016, 09:36

Wat ik begrijp een soort Veolia, maar dan ook met eigen infra. Vreemd dat ie niet op de wiki staat.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30131
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor Daniel » Za 07 Mei 2016, 10:52

Zie http://www.evs-online.com/sites/unternehmen.htm Is zo te lezen dus een regionale spoorwegnetbeheerder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3096
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor cassie127 » Vr 13 Apr 2018, 20:57

Elektrificatie spoor Nederland – Herzogenrath start eind april
Eind april wordt een begin gemaakt met de elektrificatie van het spoortraject Landgraaf–Herzogenrath. Met de komst van een bovenleiding wordt de weg – of beter gezegd: het spoor –vrijgemaakt voor een snelle, rechtstreekse treinverbinding tussen Aken, Maastricht en Luik.

Het spoor Heerlen – Landgraaf is al voorzien van bovenleiding, maar vanaf het bij Heerlen gelegen Landgraaf richting Duitsland ontbreekt nu nog de bovenleiding. Op 17 april zal het officiële startschot worden gegeven voor de elektrificatie. Dat zal gebeuren in bijzijn van Heiko Sedlaczek, directeur Nahverkehr Rheinland, Jan Mulder, vervangend regiodirecteur Zuid van ProRail, en Hubert Mackus, gedeputeerde van de provincie Limburg.
https://www.treinreiziger.nl/elektrific ... ind-april/
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

Gebruikersavatar
PHS
Berichten: 1278
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor PHS » Za 14 Apr 2018, 11:02

Waar komt de spanningssluis te liggen?

DingeZ
Berichten: 218
Lid geworden op: Di 28 Jun 2016, 23:07

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor DingeZ » Zo 15 Apr 2018, 15:41

Volgens mij naast Haanrade, omdat het anders te dicht op de brug zou komen te zitten, maar pin me er niet op vast.

Dennenboom
Berichten: 728
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor Dennenboom » Zo 15 Apr 2018, 21:27

Leuk dat er twee keer een startsein voor de elektrificatie wordt gegeven. De eerste keer was vier jaar geleden door toen nog staatssecretaris Wilma Mansveld: https://l1.nl/mansveld-begint-elektrificatie-lijn-landgraaf-herzogenrath-21571

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8741
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor Hainje » Zo 15 Apr 2018, 22:33

Wanneer moet de waslijn eigenlijk opgeleverd worden? Dat zie ik nergens staan, al zijn mijn Google-skills nu niet heel denderend. Het enige wat ik tegen kom is (op de NS-site) een buitendiensstelling van het traject eind deze maand. Maar een weekje lijkt mij wel erg kort. Zeker omdat Duitsland.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6363
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor regenmaker » Zo 15 Apr 2018, 22:41

Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 2 september 2018)
Grote wijzigingen en opening centraal busstation Wuppertal 25 november 2018.
WSW Video's

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8741
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor Hainje » Zo 15 Apr 2018, 22:44

Thnx.
Blij dat ik dat traject inmiddels heb afgestreept (voor 2018). *O*
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1200
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor SLToilet » Di 17 Apr 2018, 18:24

En hoe lang gaat dat duren aan de Duitse kant :twisted:
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8107
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor Aking » Di 17 Apr 2018, 18:39

Ongeveer totdat het klaar is :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Plutona
Berichten: 291
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor Plutona » Do 03 Mei 2018, 01:28

Vandaag retour Heerlen - Kerkrade gedaan.
Ze zijn inderdaad écht begonnen met elektrificeren, heb de eerste masten al in bouw gezien.
Waarom hoeft dit traject niet stelselmatig afgesloten te worden, zoals dit bij Zwolle - Enschede het geval was?
Daar heeft bijna een heel jaar geen trein gereden na half 9 's avonds.

Natuurlijk zijn er deze week wel werkzaamheden, maar deze zijn vooral bij de stations Landgraaf en Chevremont.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3096
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor cassie127 » Do 03 Mei 2018, 01:52

Het traject is natuurlijk korter en ja wat je zegt een week geen treinen rondom Landgraaf bevorderd het plaatsen van de bovenleiding natuurlijk ook.
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

MdJ
Berichten: 4226
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor MdJ » Do 03 Mei 2018, 07:17

O.a. in deze 8 daagse, in een paar weekenden en gedurende een aantal weken in de zomer in 8urige buitendienststellingen in de avond/nacht.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 275
Lid geworden op: Ma 05 Mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor ICE11 » Do 21 Jun 2018, 14:01

Inmiddels is de draad vanuit Landgraaf al tot Haanrade gereed:

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 30,8591915

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30131
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor Daniel » Di 04 Sep 2018, 22:01

Mijlpaal elektrificatie Landgraaf – Herzogenrath
De Nederlandse en Duitse bovenleiding zijn dit weekend met succes aan elkaar gekoppeld vlak over de grens in Duitsland. Nog een paar maanden werken en dan kan de rechtstreekse trein tussen Maastricht en Aachen (Aken) gaan rijden.

Duitse en Nederlandse baanwerkers koppelen de bovenleiding aan elkaar
Het was in april de symbolische starthandeling: het tegen elkaar houden van de Duitse en Nederlandse bovenleiding. Maar nu is het echt zover en zijn de systemen aan elkaar verbonden. Een mooie prestatie van ProRail en aannemer Strukton aan de Nederlandse zijde en aannemer RPS en spoorbeheerder DB Netze aan de Duitse zijde. De elektrificatie van het 6,5 km lange traject tussen Landgraaf en Herzogenrath gaat nu zijn laatste fase in.

Rechtstreeks, één keer per uur
Eind dit jaar moeten de werkzaamheden voor de elektrificatie zijn afgerond. Vervoerder Arriva gaat met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december 2018 binnen de Limburgse OV-concessie één keer per uur een drielanden treindienst uitvoeren die ook een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en Aachen zal bieden. Arriva heeft hiervoor nieuwe treinen besteld.
Het elektrificeren van het spoor tot de Duitse grens is een gezamenlijk project van ProRail en de provincie Limburg. Het is het eerste project dat in uitvoering gaat voor betere internationale treinverbindingen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. Met het programma EurekaRail spannen de Zuid-Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg zich, ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in voor snellere, comfortabelere grensoverschrijdende (trein)verbindingen tussen Duitsland, België en Nederland.

Bron: Persbericht ProRail
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
MLouter
Berichten: 117
Lid geworden op: Za 01 Mar 2014, 18:04
Locatie: Delft/Oss

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor MLouter » Wo 05 Sep 2018, 23:09

ICE11 schreef:Inmiddels is de draad vanuit Landgraaf al tot Haanrade gereed:

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 30,8591915


Is het nou met B4 uitgevoerd? Daar is toch ook echt geen peil op te trekken meer.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8741
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor Hainje » Wo 05 Sep 2018, 23:11

B4?
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3370
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor trolly » Wo 05 Sep 2018, 23:17

Jawel, B4.

Wikipedia schreef:Systeem B4: een bovenleidingsysteem dat geschikt is voor 1,5 kV en voor 25 kV is voorbereid; wordt onder andere gebruikt op het baanvak Woerden - Harmelen en Utrecht - Amsterdam Bijlmer. Ook op andere plekken, waar de bovenleiding wordt vernieuwd, zal het B4-systeem toegepast worden. Bij 1,5 kV wordt een extra kabel, die over de koppen van de bovenleidingmasten gaat, gebruikt als versterkingsleiding. Bij ombouw naar 25 kV wisselspanning staat deze kabel in tegenfase met de bovenleiding en dient hij om de elektromagnetische compatibiliteit (EMC) van het 25 kV-systeem te verbeteren. Het systeem heeft een maximumsnelheid van 180 km/h bij 1,5 kV en 200 km/h bij 25 kV.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

starx
Berichten: 591
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Berichtdoor starx » Do 06 Sep 2018, 01:52

Ik dacht eigenlijk dat B4 de nieuwe standaard was geworden, maar het is niet gekozen voor Zwolle-Kampen en Zwolle-Wierden. Maar misschien zouden die elektrificaties bij B4 te duur zijn geworden.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten