Pagina 1 van 2

Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Za 30 Apr 2016, 20:38
door Plutona
Het valt me op dat er de laatste weken vaak werkzaamheden zijn tussen Heerlen en Herzogenrath.
Maken ze het ongeëlektrificeerde stuk van de lijn klaar voor elektrificatie?

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Wo 04 Mei 2016, 23:44
door ICE11
Nee. In Herzogenrath wordt aan de bovenleiding gewerkt, zodat er toekomstig aparte leiding is boven de sporen die eigendom zijn van DB en de sporen van EVS (tot nu toe is het nog een en dezelfde leiding).

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Do 05 Mei 2016, 00:15
door Suus
Ik dacht dat de bovenleidingswerkzaamheden bij Aachen West zijn en bij Herzogenrath aanpassingen aan de beveiliging plaatsvinden. De EVS heeft tot nu toe nog geen bovenleiding namelijk, al zijn daar wel plannen voor dat dit de komende jaren veranderd.

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Vr 06 Mei 2016, 23:58
door ICE11
Nee. Er is aan de bovenleiding gewerkt zowel in Aachen-West als ook in Herzogenrath. In Aachen-West was dat omdat er een deel van de sporen vervalt vanwege de bouw van de nieuwe Campus van de Universiteit.

En natuurlijk heeft EVS nu al bovenleiding, omdat EVS al enkele jaren eigenaar is van een deel van de sporen in de stations van Stolberg en Herzogenrath. In Stolberg, waar alleen nog de doorgaande sporen 1 en 2 eigendom van DB zijn, is de ombouw al gereed, zo dat er de bovenleiding boven de EVS sporen geheel gescheiden is van de leiding boven de DB sporen. En in Herzogenrath, waar ook maar de doorgaande sporen 1 en 2 eigendom van DB zijn, is men tot Juli nog daarmee bezig. Zie ook hier:

https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... rzogenrath

Herzogenrath-Landgraaf gaat pas 2017 onder de draad.

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Za 07 Mei 2016, 01:26
door Ardan
Wat is dat hele EVS eigenlijk?

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Za 07 Mei 2016, 09:36
door huibf
Wat ik begrijp een soort Veolia, maar dan ook met eigen infra. Vreemd dat ie niet op de wiki staat.

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Za 07 Mei 2016, 10:52
door Daniel
Zie http://www.evs-online.com/sites/unternehmen.htm Is zo te lezen dus een regionale spoorwegnetbeheerder

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Vr 13 Apr 2018, 20:57
door cassie127
Elektrificatie spoor Nederland – Herzogenrath start eind april
Eind april wordt een begin gemaakt met de elektrificatie van het spoortraject Landgraaf–Herzogenrath. Met de komst van een bovenleiding wordt de weg – of beter gezegd: het spoor –vrijgemaakt voor een snelle, rechtstreekse treinverbinding tussen Aken, Maastricht en Luik.

Het spoor Heerlen – Landgraaf is al voorzien van bovenleiding, maar vanaf het bij Heerlen gelegen Landgraaf richting Duitsland ontbreekt nu nog de bovenleiding. Op 17 april zal het officiële startschot worden gegeven voor de elektrificatie. Dat zal gebeuren in bijzijn van Heiko Sedlaczek, directeur Nahverkehr Rheinland, Jan Mulder, vervangend regiodirecteur Zuid van ProRail, en Hubert Mackus, gedeputeerde van de provincie Limburg.
https://www.treinreiziger.nl/elektrific ... ind-april/

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Za 14 Apr 2018, 11:02
door PHS
Waar komt de spanningssluis te liggen?

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Zo 15 Apr 2018, 15:41
door DingeZ
Volgens mij naast Haanrade, omdat het anders te dicht op de brug zou komen te zitten, maar pin me er niet op vast.

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Zo 15 Apr 2018, 21:27
door Dennenboom
Leuk dat er twee keer een startsein voor de elektrificatie wordt gegeven. De eerste keer was vier jaar geleden door toen nog staatssecretaris Wilma Mansveld: https://l1.nl/mansveld-begint-elektrificatie-lijn-landgraaf-herzogenrath-21571

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Zo 15 Apr 2018, 22:33
door Hainje
Wanneer moet de waslijn eigenlijk opgeleverd worden? Dat zie ik nergens staan, al zijn mijn Google-skills nu niet heel denderend. Het enige wat ik tegen kom is (op de NS-site) een buitendiensstelling van het traject eind deze maand. Maar een weekje lijkt mij wel erg kort. Zeker omdat Duitsland.

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Zo 15 Apr 2018, 22:41
door regenmaker

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Zo 15 Apr 2018, 22:44
door Hainje
Thnx.
Blij dat ik dat traject inmiddels heb afgestreept (voor 2018). *O*

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Di 17 Apr 2018, 18:24
door SLToilet
En hoe lang gaat dat duren aan de Duitse kant :twisted:

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Di 17 Apr 2018, 18:39
door Aking
Ongeveer totdat het klaar is :Y

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Do 03 Mei 2018, 01:28
door Plutona
Vandaag retour Heerlen - Kerkrade gedaan.
Ze zijn inderdaad écht begonnen met elektrificeren, heb de eerste masten al in bouw gezien.
Waarom hoeft dit traject niet stelselmatig afgesloten te worden, zoals dit bij Zwolle - Enschede het geval was?
Daar heeft bijna een heel jaar geen trein gereden na half 9 's avonds.

Natuurlijk zijn er deze week wel werkzaamheden, maar deze zijn vooral bij de stations Landgraaf en Chevremont.

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Do 03 Mei 2018, 01:52
door cassie127
Het traject is natuurlijk korter en ja wat je zegt een week geen treinen rondom Landgraaf bevorderd het plaatsen van de bovenleiding natuurlijk ook.

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Do 03 Mei 2018, 07:17
door MdJ
O.a. in deze 8 daagse, in een paar weekenden en gedurende een aantal weken in de zomer in 8urige buitendienststellingen in de avond/nacht.

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Do 21 Jun 2018, 14:01
door ICE11
Inmiddels is de draad vanuit Landgraaf al tot Haanrade gereed:

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 30,8591915

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Di 04 Sep 2018, 22:01
door Daniel
Mijlpaal elektrificatie Landgraaf – Herzogenrath
De Nederlandse en Duitse bovenleiding zijn dit weekend met succes aan elkaar gekoppeld vlak over de grens in Duitsland. Nog een paar maanden werken en dan kan de rechtstreekse trein tussen Maastricht en Aachen (Aken) gaan rijden.

Duitse en Nederlandse baanwerkers koppelen de bovenleiding aan elkaar
Het was in april de symbolische starthandeling: het tegen elkaar houden van de Duitse en Nederlandse bovenleiding. Maar nu is het echt zover en zijn de systemen aan elkaar verbonden. Een mooie prestatie van ProRail en aannemer Strukton aan de Nederlandse zijde en aannemer RPS en spoorbeheerder DB Netze aan de Duitse zijde. De elektrificatie van het 6,5 km lange traject tussen Landgraaf en Herzogenrath gaat nu zijn laatste fase in.

Rechtstreeks, één keer per uur
Eind dit jaar moeten de werkzaamheden voor de elektrificatie zijn afgerond. Vervoerder Arriva gaat met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december 2018 binnen de Limburgse OV-concessie één keer per uur een drielanden treindienst uitvoeren die ook een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht en Aachen zal bieden. Arriva heeft hiervoor nieuwe treinen besteld.
Het elektrificeren van het spoor tot de Duitse grens is een gezamenlijk project van ProRail en de provincie Limburg. Het is het eerste project dat in uitvoering gaat voor betere internationale treinverbindingen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. Met het programma EurekaRail spannen de Zuid-Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg zich, ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in voor snellere, comfortabelere grensoverschrijdende (trein)verbindingen tussen Duitsland, België en Nederland.

Bron: Persbericht ProRail

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Wo 05 Sep 2018, 23:09
door MLouter
ICE11 schreef:Inmiddels is de draad vanuit Landgraaf al tot Haanrade gereed:

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 30,8591915


Is het nou met B4 uitgevoerd? Daar is toch ook echt geen peil op te trekken meer.

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Wo 05 Sep 2018, 23:11
door Hainje
B4?

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Wo 05 Sep 2018, 23:17
door trolly
Jawel, B4.

Wikipedia schreef:Systeem B4: een bovenleidingsysteem dat geschikt is voor 1,5 kV en voor 25 kV is voorbereid; wordt onder andere gebruikt op het baanvak Woerden - Harmelen en Utrecht - Amsterdam Bijlmer. Ook op andere plekken, waar de bovenleiding wordt vernieuwd, zal het B4-systeem toegepast worden. Bij 1,5 kV wordt een extra kabel, die over de koppen van de bovenleidingmasten gaat, gebruikt als versterkingsleiding. Bij ombouw naar 25 kV wisselspanning staat deze kabel in tegenfase met de bovenleiding en dient hij om de elektromagnetische compatibiliteit (EMC) van het 25 kV-systeem te verbeteren. Het systeem heeft een maximumsnelheid van 180 km/h bij 1,5 kV en 200 km/h bij 25 kV.

Re: Elektrificatie Heerlen - Aachen

Geplaatst: Do 06 Sep 2018, 01:52
door starx
Ik dacht eigenlijk dat B4 de nieuwe standaard was geworden, maar het is niet gekozen voor Zwolle-Kampen en Zwolle-Wierden. Maar misschien zouden die elektrificaties bij B4 te duur zijn geworden.