Pagina 1 van 3

NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: di 21 jun 2016, 19:30
door Michael
NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

UTRECHT - Er gaan in het najaar in Brabant langeafstandbussen rijden om drukke treintrajecten te ontlasten. Het gaat om een initiatief van de Nederlandse Spoorwegen (NS).

De bussen worden ingezet op de route Veghel, Waalwijk en Drunen met Utrecht als eindbestemming én tussen Den Bosch en Utrecht. Dat maakte de NS dinsdag bekend.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/25096 ... rukte.aspx

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: di 21 jun 2016, 19:31
door JWM
Ho eens even, Veghel, Waalwijk, Drunen... Hoeveel mensen uit die plaatsen reizen met de trein naar Utrecht? Volgensmij boort NS daarmee gewoon een nieuwe markt aan i.p.v. dat het reizigers uit treinen haalt.

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: di 21 jun 2016, 19:37
door Suus
De bussen zijn bedoeld om Regenmaker-klonen uit de trein te houden.

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: di 21 jun 2016, 19:39
door Hainje
Dit laat dhr. Hettinga niet zomaar over zijn kant gaan denk ik. :P

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: di 21 jun 2016, 19:45
door Zugführer
Omroep Brabant schreef:Op diverse routes in ons land rijden al Flixbussen als alternatief voor het openbaar vervoer. Dit bedrijf verzorgt de ritten vanaf eind vorig jaar vanuit Eindhoven.
Huh wat :?
Vooral die laatste zin is abracadabra voor mij.
Mooi staaltje journalistiek weer :pos:

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: di 21 jun 2016, 21:25
door reisthijs
De afgelopen pogingen van NS om treinreizigers in de bus te lokken waren ook een lekker groot succes, waarom zouden ze denken dat het nu wel lukt?

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: di 21 jun 2016, 22:03
door Wubbo
Voor Drunen, Waalwijk en Veghel geldt in ieder geval nog dat de bus een rechtstreekse verbinding biedt die de trein niet biedt. Dat is al beter dan Den Bosch - Utrecht, wat zelfs voor NS-ers geen succes was (en waarvan het succes komend najaar dus inderdaad erg twijfelachtig is).

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: di 21 jun 2016, 22:37
door trolly
Als ik zoiets lees is m'n eerste gedachte telkens of het geen idee is treinen in te zetten tegen treindrukte :X

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 01:40
door Aking
Die zijn er niet jonguh! :X

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 02:32
door starx
Hainje schreef:Dit laat dhr. Hettinga niet zomaar over zijn kant gaan denk ik. :P
Inderdaad niet, en waarom zou die ook. Als Arriva wegens een tekort aan bussen met treinen gaat rijden tussen 's Hertogenbosch en Breda denk ik niet dat NS het er bij laat zitten.
Maar waarschijnlijk krijgt/krijgen de provincie en/of Arriva hiervoor een zak geld opdat ze dit gedogen.

Maar nog los daarvan. Is het allemaal wel nodig? DDM-1 komt na de zomer in dienst en een deel van het vernieuwde ICR. Dat speelt het nodige materieel vrij om de ergste probleemtreinen te verlengen.

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 07:41
door Vinny
De Halve Zolenlijn verbussen? L'histoire se repete.... (oude wijn en nieuwe zakken)

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 08:12
door trolly
Aking schreef:Die zijn er niet jonguh! :X

:N

't Was ook zomaar een spontane opwelling.

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 08:49
door ArrivaBas
Ik ben benieuwd of die bussen daadwerkelijk mensen vervoeren of gebakken lucht. :Y

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 10:34
door waldo79
Waarom zoveel scepsis tegen dit plan? Met het plan zouden wel degelijk reistijdwinsten geboekt kunnen worden door de reizigers, maar je zit wel met het probleem dat je de bestaande concessiehouder in de wielen rijdt :)

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 11:07
door Zugführer
Omroep Brabant is nu helemaal het spoor bijster, eerst stond er een foto van Flixbus naast het artikel - hoewel het daar eigenlijk weinig mee te maken had - nu staat er een foto van Arriva bussen bij :')

Verder lijken me dit nu inderdaad wel kansrijke verbindingen, met rechtstreekse verbindingen tussen de Brabantse dorpen en Utrecht zal de rijtijd waarschijnlijk niet veel verschillen van de huidige reistijd met overstap in 's-Hertogenbosch. Of de NS dat zomaar kan doen midden in het Flixbus-Arriva landschap is natuurlijk wel zeer de vraag.

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 12:34
door regenmaker
Bee schreef:De bussen zijn bedoeld om Regenmaker-klonen uit de trein te houden.
Heb inmiddels een reputatie opgebouwd hier? :)

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 13:03
door lint41
Met bussen rijden op niet-rechtstreekse treinverbindingen lijkt me inderdaad een redelijk plan, nog mooier zou zijn als je ook rechtstreekse bussen naar bijvoorbeeld de Uithof zou sturen vanuit steden als Den Bosch en Arnhem, ontlast je zowel de treinen als de overvolle lijn 12, maar breek je wel in op nóg een concessie. Ik snap overigens nog niet volledig waarom het nodig is, per september dit jaar moet DDM1 al met 7 stammen rijden...

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 14:22
door AppleMoose
Omdat september/oktober zo'n beetje de drukste periode is en het capaciteitstekort met 7 stammen DDM iets zal zijn gekrompen, maar nog altijd niet is opgelost. De eerste nieuwe sprinters stromen pas ergens in oktober in.

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 18:43
door Wubbo
Ongepaste opmerkingen verwijderd uit dit topic. Laten we (ook hier) met respect discussiëren

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 19:08
door Raymond
Hebben de bussen ontheffing gekregen om over de vluchtstrook te rijden? Anders sluiten ze namelijk aan in de steeds langer wordende files op de A2 tussen Den Bosch en Utrecht en is de vertragingstijd op de weg al net zo lang als de reistijd Den Bosch - Utrecht per trein.

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 20:42
door huibf
Michael schreef: Er gaan in het najaar in Brabant langeafstandbussen rijden om drukke treintrajecten te ontlasten. Het gaat om een initiatief van de Nederlandse Spoorwegen (NS).
De bussen worden ingezet op de route Veghel, Waalwijk en Drunen met Utrecht als eindbestemming én tussen Den Bosch en Utrecht. Dat maakte de NS dinsdag bekend.
Volgensmij mag dat niet immers je gaat hiermee binnen een concessie op tussenliggende plaatsen. Daar zal Arriva niet zo happig op zijn, en terecht.
Andersom wordt het op talrijke plaatsen door NS verboden om door busbedrijven bepaalde routen te rijden.
Maarheeze - Eindhoven moet bijvoorbeeld er van NS minimaal 30 minuten langer over doen dan de trein. Dus rijdt de bus nu ommetjes.....

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: do 23 jun 2016, 02:32
door Chrysa
Raymond schreef:Hebben de bussen ontheffing gekregen om over de vluchtstrook te rijden? Anders sluiten ze namelijk aan in de steeds langer wordende files op de A2 tussen Den Bosch en Utrecht en is de vertragingstijd op de weg al net zo lang als de reistijd Den Bosch - Utrecht per trein.
Sterker nog, kan dit uberhaupt wel? De twee grote bruggen hebben niet eens vluchtstroken, en het lijkt me niet veilig om bij op/af ritten gewoon een bus ertussen te gooien omdat ie rechtdoor moet.

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: do 23 jun 2016, 08:30
door Zonnig
Voor zo ver mij bekend konden de Nood-Hollandse spitsbussen van de NS ook niet over de vluchtstrook, daardoor ontstonden juist die extreem lange rijtijden. En daardoor was de bus niet aantrekkelijk.

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: do 23 jun 2016, 09:39
door Mr-W
huibf schreef:
Michael schreef: Er gaan in het najaar in Brabant langeafstandbussen rijden om drukke treintrajecten te ontlasten. Het gaat om een initiatief van de Nederlandse Spoorwegen (NS).
De bussen worden ingezet op de route Veghel, Waalwijk en Drunen met Utrecht als eindbestemming én tussen Den Bosch en Utrecht. Dat maakte de NS dinsdag bekend.
Volgensmij mag dat niet immers je gaat hiermee binnen een concessie op tussenliggende plaatsen. Daar zal Arriva niet zo happig op zijn, en terecht.
Andersom wordt het op talrijke plaatsen door NS verboden om door busbedrijven bepaalde routen te rijden.
Maarheeze - Eindhoven moet bijvoorbeeld er van NS minimaal 30 minuten langer over doen dan de trein. Dus rijdt de bus nu ommetjes.....
Gelukkig is het in de nieuwe concessie jammer maar helaas voor het rondje Soerendonk, nieuwe concessie, dus een snellere route 8-)
Het verbieden van een bepaalde route begint op zijn einde te lopen dankzij Flixbus is mijn idee.

Re: NS zet dit najaar bussen in tegen treindrukte

Geplaatst: do 23 jun 2016, 12:31
door Zugführer
Het is hier behoorlijk off-topic, maar de route via Soerendonk wordt toch amper korter lijkt me, er wordt straks van Leende naar Soerendonk binnendoor gereden i.p.v. over de snelweg, dus qua rijtijd zal dat weinig uitmaken.
Het heeft er verder ook weinig te maken met dat de NS iets zou verbieden, het is gewoon een kwestie van de business case van een station rond krijgen, als er een parallele bus was blijven rijden had het station minder reizigers getrokken en was het er wellicht helemaal niet gekomen.
Gaat meer over het ov-netwerk als geheel in plaats van over de wil van één vervoerder.