Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor huibf » Do 11 Aug 2016, 21:49

Dienstregelingen West en Oost Brabant 2016: viewtopic.php?f=36&t=12053
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uit topic: Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

huibf schreef:
Gothic-Writer schreef:Is er iemand hier op het forum, die toevallig al iets weet over het terugkeren van een bus over de Kasterenlaan en Kijkduinlaan te Tilburg? Het is namelijk wel apart dat men op de locatie Kasterenlaan een compleet nieuwe halteplaats hebben aangelegd (nog geen haltepaal en of bankje/abri), met geleidings tegels voor slechtziende en verhoogde rand voor het 'gelijkvloers' in en uitstappen, terwijl er op dit moment helemaal geen bus komt?

Er gaat behoorlijk wat veranderen in Tilburg. Er komen nieuwe routen en nieuwe lijnen. Ook worden lijnen opgeheven.
De advies aanvraag is gedaan en wellicht wel ergens te lezen op gemeentelijke sites.
Die bushalte waar je het over hebt zou best wel eens voor de nieuwe lijn 3 zijn. Zuidwestelijk deel krijgt nl ook een bus.


Met dank aan de Gemeente Heusden en haar Raadsinformatiesysteem:
Het exploitatieplan 2017 van zowel West- als Oost-Brabant (vanaf pagina 7 t/m 59).
Met veel onderliggende informatie als reizigersstromen etc.

https://www.heusden.nl/dsresource?objec ... b&type=PDF

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Hainje » Do 11 Aug 2016, 22:14

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor huibf » Do 11 Aug 2016, 22:17

Hainje schreef:AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Veel leesplezier.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 942
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor OmniLezer » Vr 12 Aug 2016, 13:49

Kort samengevat:
Prijsverschil van bus en trein verdwijnt waardoor mensen sneller de trein zullen pakken.


BREDA
Lijn 6 is het nieuwe nummer voor lijn 145.
Lijn 8 en 9 zijn de nieuwe nummers voor lijn 626 en 627.
Breda krijgt een verbinding naar Efteling vermoedlijk lijn 802.
De schoollijnen van her-en-der naar het Avans gaan gelijk door en niet via Breda station omdat ze anders uitpuilen van drukte.


DEN BOSCH
Binnenstadsbus gaat door met rijden.
Lijn 8 en 9 rijden om station Vught heen nu. Station Vught wordt bedient door lijn 9 in 2017 omdat in 2020 het station wordt gereconstrueerd.
TILBURG
Lijn 3- Deze gaat niet meer naar Reeshof, maar naar Koolhoven via station Reeshof. Deze rijdt daarnaast ook een ring in het centrum met Station Tilburg als eindpunt. Omdat de Stappegoorshuttle rijdt via Ringbaan West, wordt lijn 3 op het stuk Station- Ziekenhuis opgeheven.
Lijn 5- Er staat bij Lijn 11 dat die twee samen naar ziekenhuis en stappegoor rijden, maar op dat stuk worden lijn 3 en 5 opgeheven
Lijn 11- gaat via het Elizabeth ziekenhuis rijden. Dit gebeurt vanaf Stappegoor via de route van lijn 1 en samen met lijn 5 vanaf het ziekenhuis naar Station.
Stappegoor-shuttle- Dit is een ringlijn via Station- Hart van Brabantlaan- Ringbaan oost, zuid, Stappegoor en Ringbaan west naar station.


BERGEN OP ZOOM
Lijn 24- nieuwe lijn naar zorginstelling Vrederust
Niet meer op zondag en zaterdagavond.
Lijn 112 neemt stadsfunctie over en lijn 22 rijdt altijd 1x per uur.
Lijnen 105, 112 en 310 blijven dagelijks de hele dag rijden.


STREEK
Lijn 84(staat niet benoemd)- Dit is de oplossing van Arriva Brabant samen met Arriva Limburg voor de groeiende reizigers op lijn 92 door het StudieOV voor 16/17 jarigen van 't MBO.
Lijn 92- Het ROC gaat verplaatst worden en aangezien lijn 92 al een priegellijntje is, kan dit fataal worden omdat het zo bijna 300/400 man uit de bus jaagt. Die desbetreffende ROC heeft 800/900 leerlingen. Het Merlet college wordt ook verplaatst.
Lijn 99- is niet zeker als die wordt gekoppeld aan lijn 306.
Lijn 100 verdwijnt en lijn 104 en lijn 105 nemen de route over.
Lijn 105- rijdt in de spitsuren altijd 2x per uur.
Lijn 111- rijdt niet meer tussen Steenbergen en Bergen Op Zoom. Deze krijgt ook samen met lijn 103 een rit via de Borchwerf en vaartveld in Rosendaal. Er komen extra ritten voor de nieuwe bedrijven terrein Nieuw Prinsenland.
Lijn 115 gaat vaker rijden.
Lijn 117 krijgt 3x extra rit en rijdt om Terheijden heen.
Lijn 119 gaat via Westerpark rijden.
Lijn 120 en 121 zijn zo niet druk dat de basis uurdienst wordt gehouden en de spitsritten zijn er niet meer.
Lijn 122 gaat standaard naar een uurdienst en krijgt lijn 622 als aanvullers naar het Avans. Deze rijdt ook om Terheijden heen.
Lijn 123 gaat via Terheijden rijden en ook vaker rijden.
Lijn 131 krijgt een extra rit om 18:26.
Lijn 132 gaat vaker rijden.
Lijn 154- een nieuwe kind van lijn 156 en 159. Deze rijdt vanaf Eindhoven parrallel aan lijn 156 naar Den Bosch. Dit is een snellere spitshulp voor lijn 156.
Lijn 156- gaat weer via Den Dungen rijden en reistijd wordt 10 minuten langer. De korte ritten(St.Oedenrode- Eindhoven) vervallen.
Lijn 158- wordt omgelegd via de N279
Lijn 159- is een kandidaat om opgeheven te worden omdat lijn 156 of lijn 306 lijn 159 te veel overlappen. Daarnaast trekt hij niet genoeg reizigers omdat het niet meer via St. Michielgestel rijdt.


BUURTBUS
De buurtbussen van Almkerk en Woudrichem(land van heusden en altena) rijden niet meer op Zaterdag omdat het gebruik zo nihil is.
Lijn 238 komt terug, maar deze wordt gefinancieerd vanuit lijn 638 die niet meer rijdt.
Lijn 251- gaat rijden via Bitswijk.
Lijn 254- Deze lijn neemt een stuk van lijn 99 over tussen Schaijk en Zeeland waar niet genoeg reizigers zijn voor een grote bus.
Lijn 262- Dit is lijn 662 op tijden dat lijn 662 niet rijdt. Een buurtbus trouwens.


SCHOOLLIJNEN
Lijn 311, 312, 316 zijn zo druk dat de gezamelijke dienstregeling van 8x per uur tussen Breda en Etten-Leur een succes is. Deze worden aangevuld met de lijn 611, 612 en 612 op dat stuk.
Lijn 621 en 628 krijgen in beide richtingen één rit extra.
Lijn 660- lijn 653 tussen Uden en Eindhoven is een mooi succes en gemeente wil ook een variant naar Den Bosch. Deze vallen onder lijn 660. Deze rijdt via de A50 en N279 omdat de A59 een fileknooppunt heeft genaamd Paalgraven.
Lijn 613 wordt opgeheven.
Lijn 629 krijgt zijn middagspitsritten terug.
Lijn 634 krijgt extra ritten.

VOLANS
Lijn 300 en 301- Deze moeten gedurende tijd in elkaar groeien omdat ze al bijna parrallel rijden. De provincie en Arriva willen kijken naar snelweg haltes. Deze gecombineerde lijn moet ook via Waalwijk gaan. Lijn 300 is slomer dan, maar lijn 301 is sneller omdat deze via de snelweg gaat.
Lijn 305- Deze moet een halte krijgen langs de snelweg bij de aansluiting A50/Sint Oedenrode.
Lijn 310(hoort niet bij Volans, maar is wel een HOV lijn)- gaat altijd met Volvo's rijden en geen rit met Citea's. Deze rijdt ook in de spits 4x per uur tussen Bergen op Zoom en Steenbergen met wat uitlopers naar Dinteloord.
Lijn 311, 312 en 316: De tegenspits opgeheven omdat die ook zeer druk is door de lage frequentie en mede daardoor vinden mensen de Volans geen alternatief. Dus de Volanslijnen 311, 312 en 316 gaan in de spits in zijn geheel samen 8x per uur rijden tussen Breda en Etten-Leur

BRABANTLINER
Lijn 401 krijgt extra late ritten.



*** Als je extra info hebt, vul het maar aan. Dit is alles wat ik er uit kon halen. Veel leesplezier***
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor huibe » Vr 12 Aug 2016, 13:57

Breda:
Lijn 1 naar Westerpark vervalt. Hiervoor gaat lijn 119 via Westerpark rijden.
Lijn 6/7: gaan routewijzigingen krijgen en lijn 6 Station - IJpelaar/Nieuw Wolfslaar wordt waarschijnlijk lijn 7. Ik gok iets van een route over de Ginnekenweg (heen en terug). Waarbij de route over de Gen. Mazcekstraat komt te vervallen (alleen nog lijn 132) en de route over Baronielaan wordt overgenomen door de nieuwe lijn 6. Maar routes zijn een beredeneerde gok.

Helaas dat de diverse businesscases niet zijn toegevoegd door de gemeente.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1950
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Chrysa » Vr 12 Aug 2016, 14:02

"Lijn 122 gaat standaard naar een uurdienst en krijgt lijn 622 als aanvullers naar het Avans. Deze rijdt ook om Terheijden heen."

Jammer. Ik snap niet dat ze lijn 122 uit Wagenberg gehaald hebben, ruimte was er zat in de bus en via de nieuwe route in Terheijden hoeft echt niet 3-4x/uur een bus. Nu wordt lijn 122 steeds rustiger, en zal ook wel omgezet worden naar een buurtbus buiten de spits. Ben wel benieuwd hoe vaak die lijn 622 gaat rijen. Lijn 222 haalt sowieso amper reizigers, dus kan je beter er een bus langs sturen die toch al rijdt.

Hopelijk stemmen ze het zo af dat je 1x/uur een bus naar Breda kan pakken, en het andere half uur via station Lage Zwaluwe met de trein kan reizen, dit kan nu al, en bevalt prima, maar aangezien NS alles overhoop gaat gooien...
Laatst gewijzigd door Chrysa op Ma 22 Aug 2016, 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Hainje » Vr 12 Aug 2016, 15:21

OmniLezer schreef:TILBURG
Lijn 3- Deze gaat niet meer naar Reeshof, maar naar Koolhoven via station Reeshof. Deze rijdt daarnaast ook een ring in het centrum met Station Tilburg als eindpunt. Omdat de Stappegoorshuttle rijdt via Ringbaan West, wordt lijn 3 op het stuk Station- Ziekenhuis opgeheven.
Lijn 5- Er staat bij Lijn 11 dat die twee samen naar ziekenhuis en stappegoor rijden, maar op dat stuk worden lijn 3 en 5 opgeheven
Lijn 11- gaat via het Elizabeth ziekenhuis rijden. Dit gebeurt vanaf Stappegoor via de route van lijn 1 en samen met lijn 5 vanaf het ziekenhuis naar Station.
Stappegoor-shuttle- Dit is een ringlijn via Station- Hart van Brabantlaan- Ringbaan oost, zuid, Stappegoor en Ringbaan west naar station.
Dat is niet helemaal wat er staat.

Lijn 3 is in december 2014 geschrapt in de Reeshof en komt nu juist terug. Gaat tevens doorrijden naar Koolhoven West.

Lijn 3 en lijn 5 worden tussen CS en Elisabeth Ziekenhuis juist opgeheven. Lijn 11 neemt het trajectdeel van lijn 5 tussen CS - Ziekenhuis over en gaat dan via de route van lijn 1 (Berglandweg) naar Goirle.
De halte Pater van den Elsenplein wordt verplaatst naar de hoek Broekhovenseweg/Pater van den Elsenplein (alwaar de halte ook in 2005 een half jaar stond).

De Stappegoorshuttle gaat rijden vanaf Station - Spoorlaan - Ringbaan Oost - Ringbaan Zuid - Stappegoor - Ringbaan Zuid - Ringbaan West - Hart van Brabantlaan - Station.

Wat achtergrondinformatie over het stukje Station Reeshof - Koolhoven.
Spoiler: show
Het was de bedoeling dat er allang een bus naar Koolhoven reed vanaf Station Reeshof. Dit is nooit gerealiseerd omdat door de gespatte vastgoedbubbel niet gebouwd kon worden in Koolhoven Oost. Momenteel (of tot voor kort) was de grond van Koolhoven Oost namelijk een golfbaan. De eigenaar van deze golfbaan had met de gemeente afgesproken dat hij pas weg hoefde wanneer er een x percentage van de woningen op zijn grond verkocht waren. Toen deze overeenkomst gemaakt werd zou dat misschien nog een jaar geduurd hebben voordat er gebouwd zou worden, toen kwam de crisis en was die golfbaan een barriere tussen Koolhoven West en Station Reeshof.

Niet dat de oplevering van de Koolhovenlaan nu veel rijtijdwinst op gaat leveren voor de inwoners van Koolhoven West, naar wat ik mij herinner komt er - net zoals tussen Witbrant Oost en West - een bussluis te liggen. Fietsen en de bus kunnen dus zonder problemen snel het station bereiken. Automobilisten zullen dus gewoon - net zoals nu - via de Burg. Letschertweg naar het station moeten rijden.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 894
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor nvdw » Vr 12 Aug 2016, 18:53

OmniLezer schreef:STREEK
Lijn 120 en 121 zijn zo niet druk dat de basis uurdienst wordt gehouden en de spitsritten zijn er niet meer.
BRABANTLINER
Lijn 401 krijgt extra late ritten.


Alleen in de vakantieperiodes (kerst en hoogzomer*) vervallen de spitsritten Woudrichem-Tol-Werkendam van de 120/121, daarbuiten blijven ze gewoon rijden.
*) de vakantiedienstregeling op deze lijnen loopt gelijk aan die van het DAV-gebied

Opvallend dat er bij de Brabantliner niet wordt gerept over frequentieverhoging op de zondagmorgen: nu rijden de 400 en 401 dan elk eens per twee uur om en om zodat er alleen op het stuk Hank-Utrecht een uursdienst is. Ik zie er toch best veel volk in zitten! Verder zou het schelen als de aansluitingen tussen 120/121 en de 401 op Tol Oost en West ook op zaterdag mogelijk zouden zijn, al was het alleen maar voor de bezetting van de 120 en 121.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5690
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor fogeltje » Vr 12 Aug 2016, 19:19

Als losse bijlage is het onderzoek lijn 99 bijgevoegd. Hierin staat de inzet vanuit Brabant verwoord.
Is deze losse bijlage ook ergens in te zien?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1950
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Chrysa » Vr 12 Aug 2016, 23:46

Heb nog eens wat verder gekeken.

"Ook rijden er momenteel structureel versterkingen op de lijnen 311, 312, 122 en 123." Alleen op de 123 rijden er versterkingsritten... Of bedoelen ze hier dat bijvoorbeeld lijn 122 van 1x/uur naar 2x/uur gaat in de spits?

Ook zijn ze wel heel erg op de Avans gefocust, zijn hier zo veel meer studenten dan de NHTV, de andere grote hogeschool in Breda?

Kan iemand ook het tabelletje op bladzijde 43 uitleggen? Ik zou denken dat dat het aantal instappers is per dag, maar 18 instappers op lijn 145 klinkt als wel erg weinig

Ook wordt lijn 145 omgenummerd tot lijn 6. Betekent dit de eerste grensoverschrijdende stadslijn van Nederland?

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor MdJ » Vr 12 Aug 2016, 23:51

Nee, je had vroeger lijn 3 Hengelo Noord-Gronau. Tegenwoordig lijn 11/13/9/3.
-In Winterswijk een lijn uit Bocholt
-In Gronau een stadsbelbus T5 Gronau-dreilandernsee-Overdinkel.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1950
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Chrysa » Za 13 Aug 2016, 00:02

De lijn Hengelo-Gronau was volgens de wiki een streekbus.
De lijn Winterswijk - Bocholt zie ik niet op de wiki staan. Alleen wat oude streekbussen die niet meer rijden.
Lijn T5 klopt. Eigenlijk doelde ik op Nederlandse lijnen, maar aangezien ik dat niet vermeld had is dat mijn fout.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Hainje » Za 13 Aug 2016, 00:12

Chrysa schreef:Ook zijn ze wel heel erg op de Avans gefocust, zijn hier zo veel meer studenten dan de NHTV, de andere grote hogeschool in Breda?
De NHTV is in vergelijking met de Avans natuurlijk relatief klein. Verder is de NHTV vanaf het station ongeveer 1,3km lopen, de Avans is 1,7km resp. 2km lopen. Dat scheelt natuurlijk ook wel een flinke hap. Daarnaast staat er tegenover één van de Avans-locaties een groot ziekenhuis. Doordat er al zoveel bussen die kant op rijden is het voor mensen die op het ziekenhuis werken al sneller interessant om ook de bus naar het werk te pakken. Zoiets heeft dan in de spits ook zo zijn aanzuigende werking. Het aandeel patiënten dat gebruik maakt van het OV naar een ziekenhuis is doorgaans niet zo groot. Die komen veelal met de (deel)taxi/WMO-vervoer.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gothic-Writer
Berichten: 87
Lid geworden op: Zo 02 Nov 2014, 18:59

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Gothic-Writer » Za 13 Aug 2016, 02:26

De lijn in Tilburg naar Goirle word volgens deze plannen echt de meest onlogische busroute die ooit heb meegemaakt in Tilburg!! Eerst door het centrum, dan via Broekhoven naar het Elisabeth ziekenhuis, dan via Groenewoud naar Goirle? ?? Succes met het opdraaien vanaf de Eifelweg, de Stappegoorweg op richting Goirle!!! Het kan wel, maar fijn is anders, want het is geen hoek van 90graden die je daar moet maken en ik denk dat nog weleens een paar lantaarnpaaltjes en andere borden gaat kosten daar. Om maar te zwijgen over dat het daar af en toe zo druk kan zijn dat je op dat punt echt gigantisch veel tijd gaat verliezen.

Als je het mij persoonlijk vraagt, kunnen ze beter terug gaan naar het routenetwerk van voor het 'T-bus' systeem en vanuit die routes aanvulling doen, zodat alle haltes toch aan gedaan kunnen worden.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Michael » Za 13 Aug 2016, 09:39

Chrysa schreef:Ook staat er dat Lijn 122 niet meer door Terheijden zal rijden. Ook al vrij nutteloos, als die bus toch al rijdt, waarom niet wat mensen bedienen die vlak langs de route wonen?


2 keer per uur lijn 117 (vanaf december lijn 123) is buiten de spits prima. Dus kan lijn 122 prima buiten Terheijden om. In de spits is 2 keer per uur een bus door Terheijden heen wel aan de lage kant maar aangezien lijn 123 vaker gaat rijden zal dat weinig problemen opleveren denk ik.

Chrysa schreef:"Ook rijden er momenteel structureel versterkingen op de lijnen 311, 312, 122 en 123." Alleen op de 123 rijden er versterkingsritten... Of bedoelen ze hier dat bijvoorbeeld lijn 122 van 1x/uur naar 2x/uur gaat in de spits?


Lijn 122 werd altijd versterkt in de ochtendspits. Na de kerstvakantie werd het rustiger dus was deze ook niet meer nodig. Lijn 122 rijdt in de huidige dienstregeling al 2 keer per uur in de spits buiten de vakanties) Dit is altijd al zo geweest. Lijn 122 kan volgens mij makkelijk 1 keer per uur in de spits. Lijn 122 rijdt in de spits nog met voldoende vrije zitplaatsen rond.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1950
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Chrysa » Za 13 Aug 2016, 12:57

Michael schreef:2 keer per uur lijn 117 (vanaf december lijn 123) is buiten de spits prima. Dus kan lijn 122 prima buiten Terheijden om. In de spits is 2 keer per uur een bus door Terheijden heen wel aan de lage kant maar aangezien lijn 123 vaker gaat rijden zal dat weinig problemen opleveren denk ik.


Dan nog, waarom zou je niet door Wagenberg rijden als je er toch langskomt? Er stapten altijd wel mensen in in Wagenberg.

Michael schreef:Lijn 122 werd altijd versterkt in de ochtendspits. Na de kerstvakantie werd het rustiger dus was deze ook niet meer nodig. Lijn 122 rijdt in de huidige dienstregeling al 2 keer per uur in de spits buiten de vakanties) Dit is altijd al zo geweest. Lijn 122 kan volgens mij makkelijk 1 keer per uur in de spits. Lijn 122 rijdt in de spits nog met voldoende vrije zitplaatsen rond.


1x per uur zou kunnen, maar dan moet er wel aansluiting zijn op de sprinters in Zlw richting Breda, zodat je alsnog 2x/uur een verbinding hebt. Nu kan dat. Toch zijn die bussen in de spits niet zo rustig hoor, zeker 's ochtends rijdt er al een extra rit waardoor er 3x/uur gereden wordt, en zeker 's winters zijn alledrie de bussen dat uur behoorlijk vol. 's middags zijn er inderdaad zitplaatsen beschikbaar, maar als er de helft minder bussen rijden kan het nog wel eens te gezellig worden in die bus.

Ik denk dat er meer te zeggen is voor een buurtbusje in de daluren, die alleen Zlw - Wagenberg Kruispunt rijdt, of lijn 222 vervangt en doorrijdt naar Terheijden, waar overstap gegeven wordt op de lijnen naar Breda. Scheelt geld, en is een stuk nuttiger dan lijn 222. Als ik rond het middaguur met die bus meerijdt zitten er toch nooit meer dan 5 mensen in.

Overigens: Ook in de ochtendspits zijn de 117/122/123 vanaf Breda CS erg druk met mensen richting het Vitalis en Radius College. En dan bedoel ik niet zitvol, maar sardienenblik. In die ritten wil je niet schrappen.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Michael » Za 13 Aug 2016, 13:20

Dan nog, waarom zou je niet door Wagenberg rijden als je er toch langskomt? Er stapten altijd wel mensen in in Wagenberg


Dat is maar een heel klein deel. De meeste mensen gingen altijd al naar de halte kruispunt vanwege lijn 123 die 2 keer per uur rijdt en sneldienst waardoor je dik 10 minuten tijdwinst had. Genoeg om bijvoorbeeld een trein te kunnen halen die je met de route door Wagenberg heen bijvoorbeeld niet kon halen. Vanaf Breda naar Wagenberg kruispunt via de oude route door Terheijden en Wagenberg heen was iets meer dan 20 minuten rijtijd. Met de sneldienst van lijn 123 is het 14 minuten (vanuit de huidige dienstregeling gezien)

Ook in de ochtendspits zijn de 117/122/123 vanaf Breda CS erg druk met mensen richting het Vitalis en Radius College. En dan bedoel ik niet zitvol, maar sardienenblik. In die ritten wil je niet schrappen.


Na de rit van lijn 122 vertrek 7:49 vanaf station Breda eindigt de halfuursdienst richting Lage Zwaluwe. de rit erna vertrekt pas om 8:49. De 117 (vertrek 8:01) en 123 (vertrek 7:58) krijgen de meeste drukte te verwerken omdat veel studenten van het Radius en Vitalis college van buiten Breda komen en dus per trein reizen. En die komen voor het grootste deel uit de 3619 en 1923 die allebei om 7:50 in Breda zijn. Lijn 122 merkt dus nauwelijk iets van de studenten naar het Radius en Vitalis college.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1950
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Chrysa » Za 13 Aug 2016, 13:39

Die rit van 7:49 zit anders behoorlijk vol altijd.

Toen de 122 nog door Wagenberg reed en de 123 via de Zeggelaan was het verschil 7 minuten volgens de dienstregeling overigens. Heb vaak zat nog gebruik gemaakt van die overstap omdat ik de 122 altijd net niet haalde.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Michael » Za 13 Aug 2016, 13:52

Er komt wel wat volk uit maar geen hele volksverhuizing. (Ik kom die rit regelmatig tegen bij het Radius College) De 123 en 117 die daarna gaan hebben het meeste last van de drukte. Die zie ik altijd wel flink vol vertrekken vanaf station Breda.

Toen de 122 nog door Wagenberg reed en de 123 via de Zeggelaan was het verschil 7 minuten volgens de dienstregeling overigens. Heb vaak zat nog gebruik gemaakt van die overstap omdat ik de 122 altijd net niet haalde.


Vind ik knap als je vanaf Breda kwam want de 123 naar Raamsdonksveer gaf vanuit Breda nooit aansluiting op de 122 naar Lage Zwaluwe bij Wagenberg kruispunt. De 122 naar Lage Zwaluwe gaf altijd aansluiting op lijn 123 naar Raamsdonksveer bij Wagenberg Kruispunt.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Plutona
Berichten: 245
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Plutona » Za 13 Aug 2016, 14:05

Chrysa schreef:Heb nog eens wat verder gekeken.

"Ook rijden er momenteel structureel versterkingen op de lijnen 311, 312, 122 en 123." Alleen op de 123 rijden er versterkingsritten... Of bedoelen ze hier dat bijvoorbeeld lijn 122 van 1x/uur naar 2x/uur gaat in de spits?

Ook zijn ze wel heel erg op de Avans gefocust, zijn hier zo veel meer studenten dan de NHTV, de andere grote hogeschool in Breda?

Kan iemand ook het tabelletje op bladzijde 43 uitleggen? Ik zou denken dat dat het aantal instappers is per dag, maar 18 instappers op lijn 145 klinkt als wel erg weinig

Ook wordt lijn 145 omgenummerd tot lijn 6. Betekent dit de eerste grensoverschrijdende stadslijn van Nederland?

'
De stadsbus Maastricht - Kanne is al decennia onderweg.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1950
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Chrysa » Za 13 Aug 2016, 14:46

Michael schreef:Vind ik knap als je vanaf Breda kwam want de 123 naar Raamsdonksveer gaf vanuit Breda nooit aansluiting op de 122 naar Lage Zwaluwe bij Wagenberg kruispunt. De 122 naar Lage Zwaluwe gaf altijd aansluiting op lijn 123 naar Raamsdonksveer bij Wagenberg Kruispunt.


Gewoon aan de buschauffeur vragen of ie aan de 122 kan vragen of ie een minuutje wacht, deden ze altijd voor je.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Hainje » Ma 15 Aug 2016, 12:43

Gothic-Writer schreef:Succes met het opdraaien vanaf de Eifelweg, de Stappegoorweg op richting Goirle!!! Het kan wel, maar fijn is anders, want het is geen hoek van 90graden die je daar moet maken en ik denk dat nog weleens een paar lantaarnpaaltjes en andere borden gaat kosten daar. Om maar te zwijgen over dat het daar af en toe zo druk kan zijn dat je op dat punt echt gigantisch veel tijd gaat verliezen.

Mwa ik denk dat het opdraaien van de Eifelweg naar de Stappegoorweg (ri. Goirle) wel mee zal vallen hoor. Misschien dat er een paar struikjes verwijderd moeten worden om te voorkomen dat deze compleet aan gort worden gereden, maar dat is dan ook wel alles. Die borden en lantaarnpalen staan veilig, als een chauffeur deze eruit rijdt, dan heeft hij/zij de bocht sowieso verkeerd ingeschat.

Ook qua tijd zal het allemaal wel los lopen, nu heb je die wachttijd vanuit Goirle naar het station. Ik heb niet de indruk dat dit echt problemen op heeft geleverd in de afgelopen 10 jaar. Als dat wel het geval zou zijn, dan was de inrichting van de kruising allang en breed aangepast.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Timmie
Berichten: 15
Lid geworden op: Di 18 Nov 2014, 20:02

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Timmie » Ma 15 Aug 2016, 15:21

Waar ik van schrik is dat ze lijn 159 op willen heffen. Misschien een idee om een buurtbusverbinding te maken tussen Veghel en Schijndel. En die aan te laten sluiten op lijn 156

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 15 Aug 2016, 16:20

Hoezo een buurtbusvereniging? Tussen Schijndel en Veghel rijdt de veel snellere lijn 306 die al veel reizigers van lijn 159 had overgenomen, mede doordat deze aan de rand van Eerde en Wijbosch stopt (iets wat lijn 159 nu ook al doet). Mij verbaast het dus niet echt. Ook voor de lijn van Veghel naar Den Bosch hoeft lijn 159 niet te blijven bestaan aangezien lijnen 158 en 306 ook daarin sneller zijn. Alleen voor Den-Dungen, De Brand en Maaskantje was lijn 159 nog levensvatbaar. Maae dat wordt nu dus weer opgepikt door lijn 156.

Wat de Gemeente Schijndel wel wil gaan doen is kijken hoe in de toekomst een verbinding tussen Wijbosch en het centrum van Schijndel gerealiseerd kan worden. Maar de invulling daarvan is nog onbekend.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Timmie
Berichten: 15
Lid geworden op: Di 18 Nov 2014, 20:02

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Berichtdoor Timmie » Ma 15 Aug 2016, 18:14

Lijn 159 gaf wel een verbinding naar het centrum van Schijndel vanuit Veghel. Dit is de enige meerwaarde van deze lijn. Ik weet echter niet of daar vraag naar is.

Verder ben ik het eens dat de lijn in feite zinloos is. Als er een mogelijkheid komt om over te stappen van lijn 306 op lijn 156 zijn daarmee de problemen verholpen. Dit kan echter pas wanneer je Schijndel al uit bent.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten