Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door RobertT »

Gothic-Writer schreef:Op dit moment mag je überhaupt nog van geluk spreken dat er bussen rijden. Niet alleen Tilburg zit in een neerwaartse spiraal van een steeds slechter wordende dienstregeling, maar grote delen van Brabant hebben dit probleem!!! :cry:

Ik mis de BBA!!!!!!! Ik mis het 'Brabants bond' op de stadsbussen!!!!! Ik mis de fatsoenlijke dienstregelingen!!!!
Geen losse lijntjes, maar gewoon een koppeling van lijnen aan elkaar!!!! Ik mis zelfs de heerlijke (maar toch onlogische) lijnnummers 41 tot en met 49!!!
Vooral die doorkoppeling was bij de BBA altijd goed geregeld,je hoefde vaak niet over te stappen als je niet naar het station moest,maar ergens anders heen.
Arriva(en de provincie) denkt schijnbaar meer aan de studentenstroom station-school dan aan de overige reizigers.
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Jasper073 »

Ja ik mis ook de BBA bij ons in Den Bosch heel erg.
Zoals Lijn 66 uit Vlijmen, als ik daar in zat op weg naar Rosmalen kon ik op het station altijd blijven zitten
daar werd ie dan altijd 66 Rosmalen via de Herven, en toen ik van me werk kwam met 65 uit Engelen kon ik ook altijd heerlijk blijven zitten die lijn werd op station 67 en later 63 Rosmalen via Hintham. BBA was echt een top tijd met super mooie bus reclame en fijne bussen.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door SLToilet »

Hier in Tilburg zal lijn 2 gaan doorrijden naar Goirle, maar desondanks zie ik niet echt een heel grote logica in deze verbinding, vooral omdat die nu een (voor het gevoel) fikse omweg gaat maken via Broekhoven (voor die locatie en voor het Elisabethziekenhuis is het daarentegen wél handig). Het is jammer dat er verder idd veel wordt opgeknipt en vaak niet wordt doorgecommuniceerd als er stiekem wél verbindingen zijn (zoals een tijdlang het geval was tussen lijn 4 en 9 op zondag): een lijstje van zulke doorkoppelingen op welke momenten zou al voldoende zijn uiteraard, niet om dat nog eens in het voor veel leken al ingewikkelde busboekje te verwerken als losse voetnoten.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Weet iemand eigenlijk al wat voor bussen er komen? Gaan al die scholierenlijnen door TCR gereden worden?
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door RobertT »

Om toch ook iets positiefs te melden over de Tilburgse dienst:Lijn 2 naar Goirle gaat ook op zaterdag iedere 15 min doorrijden naar Goirle(is nu 30min)
Daarentegen gaat lijn 2 in de vakantiedienst zowel in het dal overdag als in de spits iedere 30min rijden(nu in de spits 15min),lijn 3 vult dit gat wliswaar aan,maar dan heb je dus in het dal meer en in de spits evenveel bussen als nu.(dal en spits 4x,nu dal 2x en spits 4x)
Aangezien het busboekje nu ok online staat,gaat lijn 7 dus uit West wel in een keer door naar Blaak,terug is er een 12 min onderbreking die in het boekje als overstap staat en bij Arriva's uitleg over de nieuwe dienst als doorgaande bus,met 12 min stilstand.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door regenmaker »

Michael schreef:Op de Waddeneilanden rijden er nog een aantal. Die komen vrij vanaf de nieuwe dienstregling als ik het goed heb.
Die komen pas per 1 jananuri 2017 vrij, dan gaat de nieuwe concessie pas over.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Mr-W »

Michael schreef:In overleg zal altijd veel mogelijk zijn. Ik doe ook maar een gok. Dit is het enige gelede materieel waar Arriva er nog een aantal van heeft in NL.
Misschien komt er wel buitenlands materieel. Persoonlijk denk ik dat de provincie aan het materieel minstens dezelfde eisen stelt als aan versterkingsmaterieel.
Pim-AllianceB95 schreef: Of de Phileassen natuurlijk :twisted: :mrgreen:
Die zijn zelfs eigendom van de provincie...
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Gothic-Writer »

Het heeft op dit moment geen nut om te speculeren over materiaal dat Arriva gaat inzetten, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat ze alles doen met het materiaal dat er nu is en dat er niets bij komt.

De enige bus die vroegtijdig vertrekt is de 7299 (Volvo hybride testbus in Breda), verder zal er niets veranderen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Zou me niks verbazen als er nieuwe bussen bij komen, bij lijn 310 staat ook: "Op lijn 310 rijden altijd luxe bussen. Deze Volansbussen zijn luxer dan een standaard streekbus." wat nu zeker niet het geval is.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Michael »

Wat dacht je van de serie 7280-7286? Zijn allemaal Volvo's. En zijn precies hetzelfde als de Volans Volvo's alleen de Volansbestickering zit er niet op. De 7280 valt af aangezien dat een BrabantLiner is tegenwoordig. Dus die Volvo's zullen er wel op gaan rijden.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Ik weet dat er Volvo's rijden daar, maar er waren er toch niet genoeg?
Als ik nu even op Ovzoeker kijk: 2x citea, 2x volvo en 1x TCR.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Meltrain »

Volgens mij zijn er wel genoeg om lijn 310 te rijden, maar zijn er in Bergen op Zoom nogal wat lijnen / diensten aan elkaar gekoppeld, waardoor die Volvo's ook op andere lijnen terecht komen en er op lijn 310 Citea's moeten rijden.
Ik denk dat Arriva die diensten nu beter gaat scheiden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door fogeltje »

Gothic-Writer schreef:Ik mis zelfs de heerlijke (maar toch onlogische) lijnnummers 41 tot en met 49!!!
BBA had vroeger juist wel een logische nummering, want BBA wilde geen enkele dubbele lijnnummers. Dus als in stad A een lijn 1 reed, dan kon stad B geen lijn 1 meer hebben. Ik weet niet precies wat de verdeling was, maar volgens mij was 1-19 Breda, 20-29 voor Roosendaal of Bergen op Zoom, 30-39 waarschijnlijk Roosendaal en Bergen op Zoom, 40-49 voor Tilburg, 60-69 voor 's-Hertogenbosch. Of iets dergelijks, maar er zat wel een logica achter.

Later met de winst Noord-oost Brabant in 2002 kwamen er wel dubbele lijnnummers, op de streek dan. Dat heeft men toen zo maar gelaten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

1-19 Breda;
20-29 Bergen op Zoom;
30-39 Roosendaal;
40-49 Tilburg;
50-59 Helmond (al weet ik niet zeker of dit ook door de BBA hier is doorgevoerd);
60-79 Den Bosch;
80-89 Oss.
🍉
PHS

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door RobertT »

Is dan ook alleen in de spits zo.Overdag buiten de spits behoudt witbrant 15 min dienst.Maar aangezien lijn 4 ook in de spits een 15 min dienst gaat rijden en men schijnbaar Amarant toch wil bedienen in de spits krijg je dit rare geval dat juist in de spits witbrant teruggaat naar een 30 min ipv 15 min.Nu is de bediening in de spits 20 min ipv 15 min in dal overdag.
Een alternatief zou zijn om lijn 4 altijd via Witbrant te rijden en lijn 131 weer via Universiteit-Amarant naar Gilze,zoals enkele jaren geleden.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Gothic-Writer »

Lijn 131 is juist van die route afgehaald vanwege de drukte tijdens de spits op de Bredaseweg, maar ook de bereikbaarheid van 'Midden Brabant Poort' zou er niet zijn, wanneer lijn 131 niet via halte Spoelstraat zou rijden.

(Even ter verduidelijking, Aalstraat is geen reële vervanging om dat je als voetganger geen oversteek hebt bij de verkeerslichten met de Langebergseweg in Gilze)

Verder is de bediening van halte Pastoor Rhoonhof, voor zowel de cliënten, alsmede de medewerkers van de Amarant locatie daar, wel erg handig.

*Vroeger, heel vroeger, had je nog een alternatief, namelijk halte Gilzebaan (begin/eindhalte) Lijn 44.
PHS

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

Het is trouwens Kasteel Rhoonhof.
🍉
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Gothic-Writer »

Ik zie de meerwaarde niet van die paar minuten tijdwinst niet en een halte op de N260 maken ter hoogte van het Midden Brabant Poort kan niet. Aan de oostkant wellicht wel, maar vergeet het maar dat Audax en Sligro een deel van hun terreinen af gaan staan voor een halte.
Het levert trouwens ook te veel gevaarlijke situaties op daar.
Dat niet alleen, maar momenteel heeft de gemeente Gilze Rijen een wethouder die verantwoordelijk is voor verkeer, die eerder ziet dat er helemaal geen bus meer rijd door de gemeente, als wel 1 of 2. Als het aan hem ligt gaat zelfs het treinstation en het spoor weg uit Rijen.
PHS

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door fogeltje »

Hainje schreef: 50-59 Helmond (al weet ik niet zeker of dit ook door de BBA hier is doorgevoerd);
De informatie die ik over de lijnenruil van BBA en ZO heb laten zien dat 50'ers in ieder geval wat streeklijnen omvatten rond Helmond, maar bijvoorbeeld ook de 57 van Eindhoven naar Oss. Ik heb ergens nog twee BBA boekjes liggen uit de jaren 70. Ik moet daarin eens kijken.
"Een touringcar is geen bus"
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door RobertT »

In die periode had je ook nog geen 3 cijferige streeklijnen,dat is pas later gekomen,ik meen ergens in de jaren 80.
De stadsdiensten hadden toen allemaal cijfers van 1 tot 9,met enkele verdubbelaars als sneldienst zoals 11,33 en 66 in Tilburg.
Als ik me niet vergis is dat systeem van iedere stad zijn eigen nummerreeks pas begonnen ergens in de jaren 90.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Gothic-Writer »

Klopt, Tussen 1982 en 1985 hebben inderdaad de sneldienstnummers 11 / 33 en 66 gereden in Tilburg. De vernummering van (toen nog) Lijn 1 tot en met 8, naar 41 tot en met 48, kwam in 1991/2. Lijn 49 Udenhout - Berkel Enschot - Tilburg werd officieel pas in 1994 toegevoegd.

Lijn 11 was CS - Ringbaan West - Stokhasselt - Busstation Noord
Lijn 33 was CS - Ringbaan Oost - Quirijnstok - Busstation Noord
Lijn 66 was Centrum - CS - De Reit - West.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Rick Vlodrop »

Arriva heeft in Breda en in Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht folders huis aan huis laten bezorgen. Die zijn er wel netjes uit. Alleen in Breda een hele pagina over Breepark. Is dat nou werkelijk zo belangrijk?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten