Kort samengevat:
Prijsverschil van bus en trein verdwijnt waardoor mensen sneller de trein zullen pakken.
BREDA
Lijn 6 is het nieuwe nummer voor lijn 145.
Lijn 8 en 9 zijn de nieuwe nummers voor lijn 626 en 627.
Breda krijgt een verbinding naar Efteling vermoedlijk lijn 802.
De schoollijnen van her-en-der naar het Avans gaan gelijk door en niet via Breda station omdat ze anders uitpuilen van drukte.
DEN BOSCH
Binnenstadsbus gaat door met rijden.
Lijn 8 en 9 rijden om station Vught heen nu. Station Vught wordt bedient door lijn 9 in 2017 omdat in 2020 het station wordt gereconstrueerd.
TILBURG
Lijn 3- Deze gaat niet meer naar Reeshof, maar naar Koolhoven via station Reeshof. Deze rijdt daarnaast ook een ring in het centrum met Station Tilburg als eindpunt. Omdat de Stappegoorshuttle rijdt via Ringbaan West, wordt lijn 3 op het stuk Station- Ziekenhuis opgeheven.
Lijn 5- Er staat bij Lijn 11 dat die twee samen naar ziekenhuis en stappegoor rijden, maar op dat stuk worden lijn 3 en 5 opgeheven
Lijn 11- gaat via het Elizabeth ziekenhuis rijden. Dit gebeurt vanaf Stappegoor via de route van lijn 1 en samen met lijn 5 vanaf het ziekenhuis naar Station.
Stappegoor-shuttle- Dit is een ringlijn via Station- Hart van Brabantlaan- Ringbaan oost, zuid, Stappegoor en Ringbaan west naar station.
BERGEN OP ZOOM
Lijn 24- nieuwe lijn naar zorginstelling Vrederust
Niet meer op zondag en zaterdagavond.
Lijn 112 neemt stadsfunctie over en lijn 22 rijdt altijd 1x per uur.
Lijnen 105, 112 en 310 blijven dagelijks de hele dag rijden.
STREEK
Lijn 84(staat niet benoemd)- Dit is de oplossing van Arriva Brabant samen met Arriva Limburg voor de groeiende reizigers op lijn 92 door het StudieOV voor 16/17 jarigen van 't MBO.
Lijn 92- Het ROC gaat verplaatst worden en aangezien lijn 92 al een priegellijntje is, kan dit fataal worden omdat het zo bijna 300/400 man uit de bus jaagt. Die desbetreffende ROC heeft 800/900 leerlingen. Het Merlet college wordt ook verplaatst.
Lijn 99- is niet zeker als die wordt gekoppeld aan lijn 306.
Lijn 100 verdwijnt en lijn 104 en lijn 105 nemen de route over.
Lijn 105- rijdt in de spitsuren altijd 2x per uur.
Lijn 111- rijdt niet meer tussen Steenbergen en Bergen
Op Zoom. Deze krijgt ook samen met lijn 103 een rit via de Borchwerf en vaartveld in Rosendaal. Er komen extra ritten voor de nieuwe bedrijven terrein Nieuw Prinsenland.
Lijn 115 gaat vaker rijden.
Lijn 117 krijgt 3x extra rit en rijdt om Terheijden heen.
Lijn 119 gaat via Westerpark rijden.
Lijn 120 en 121 zijn zo niet druk dat de basis uurdienst wordt gehouden en de spitsritten zijn er niet meer.
Lijn 122 gaat standaard naar een uurdienst en krijgt lijn 622 als aanvullers naar het Avans. Deze rijdt ook om Terheijden heen.
Lijn 123 gaat via Terheijden rijden en ook vaker rijden.
Lijn 131 krijgt een extra rit om 18:26.
Lijn 132 gaat vaker rijden.
Lijn 154- een nieuwe kind van lijn 156 en 159. Deze rijdt vanaf Eindhoven parrallel aan lijn 156 naar Den Bosch. Dit is een snellere spitshulp voor lijn 156.
Lijn 156- gaat weer via Den Dungen rijden en reistijd wordt 10 minuten langer. De korte ritten(
St.Oedenrode- Eindhoven) vervallen.
Lijn 158- wordt omgelegd via de N279
Lijn 159- is een kandidaat om opgeheven te worden omdat lijn 156 of lijn 306 lijn 159 te veel overlappen. Daarnaast trekt hij niet genoeg reizigers omdat het niet meer via
St. Michielgestel rijdt.
BUURTBUS
De buurtbussen van Almkerk en Woudrichem(land van heusden en altena) rijden niet meer op Zaterdag omdat het gebruik zo nihil is.
Lijn 238 komt terug, maar deze wordt gefinancieerd vanuit lijn 638 die niet meer rijdt.
Lijn 251- gaat rijden via Bitswijk.
Lijn 254- Deze lijn neemt een stuk van lijn 99 over tussen Schaijk en Zeeland waar niet genoeg reizigers zijn voor een grote bus.
Lijn 262- Dit is lijn 662 op tijden dat lijn 662 niet rijdt. Een buurtbus trouwens.
SCHOOLLIJNEN
Lijn 311, 312, 316 zijn zo druk dat de gezamelijke dienstregeling van 8x per uur tussen Breda en Etten-Leur een succes is. Deze worden aangevuld met de lijn 611, 612 en 612 op dat stuk.
Lijn 621 en 628 krijgen in beide richtingen één rit extra.
Lijn 660- lijn 653 tussen Uden en Eindhoven is een mooi succes en gemeente wil ook een variant naar Den Bosch. Deze vallen onder lijn 660. Deze rijdt via de A50 en N279 omdat de A59 een fileknooppunt heeft genaamd Paalgraven.
Lijn 613 wordt opgeheven.
Lijn 629 krijgt zijn middagspitsritten terug.
Lijn 634 krijgt extra ritten.
VOLANS
Lijn 300 en 301- Deze moeten gedurende tijd in elkaar groeien omdat ze al bijna parrallel rijden. De provincie en Arriva willen kijken naar snelweg haltes. Deze gecombineerde lijn moet ook via Waalwijk gaan. Lijn 300 is slomer dan, maar lijn 301 is sneller omdat deze via de snelweg gaat.
Lijn 305- Deze moet een halte krijgen langs de snelweg bij de aansluiting A50/Sint Oedenrode.
Lijn 310(hoort niet bij Volans, maar is wel een HOV lijn)- gaat altijd met Volvo's rijden en geen rit met Citea's. Deze rijdt ook in de spits 4x per uur tussen Bergen op Zoom en Steenbergen met wat uitlopers naar Dinteloord.
Lijn 311, 312 en 316: De tegenspits opgeheven omdat die ook zeer druk is door de lage frequentie en mede daardoor vinden mensen de Volans geen alternatief. Dus de Volanslijnen 311, 312 en 316 gaan in de spits in zijn geheel samen 8x per uur rijden tussen Breda en Etten-Leur
BRABANTLINER
Lijn 401 krijgt extra late ritten.
*** Als je extra info hebt, vul het maar aan. Dit is alles wat ik er uit kon halen. Veel leesplezier***
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.