Pagina 7 van 9

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 23:45
door RobertT
Gothic-Writer schreef:Op dit moment mag je überhaupt nog van geluk spreken dat er bussen rijden. Niet alleen Tilburg zit in een neerwaartse spiraal van een steeds slechter wordende dienstregeling, maar grote delen van Brabant hebben dit probleem!!! :cry:

Ik mis de BBA!!!!!!! Ik mis het 'Brabants bond' op de stadsbussen!!!!! Ik mis de fatsoenlijke dienstregelingen!!!!
Geen losse lijntjes, maar gewoon een koppeling van lijnen aan elkaar!!!! Ik mis zelfs de heerlijke (maar toch onlogische) lijnnummers 41 tot en met 49!!!
Vooral die doorkoppeling was bij de BBA altijd goed geregeld,je hoefde vaak niet over te stappen als je niet naar het station moest,maar ergens anders heen.
Arriva(en de provincie) denkt schijnbaar meer aan de studentenstroom station-school dan aan de overige reizigers.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: wo 23 nov 2016, 23:54
door Jasper073
Ja ik mis ook de BBA bij ons in Den Bosch heel erg.
Zoals Lijn 66 uit Vlijmen, als ik daar in zat op weg naar Rosmalen kon ik op het station altijd blijven zitten
daar werd ie dan altijd 66 Rosmalen via de Herven, en toen ik van me werk kwam met 65 uit Engelen kon ik ook altijd heerlijk blijven zitten die lijn werd op station 67 en later 63 Rosmalen via Hintham. BBA was echt een top tijd met super mooie bus reclame en fijne bussen.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: do 24 nov 2016, 09:52
door SLToilet
Hier in Tilburg zal lijn 2 gaan doorrijden naar Goirle, maar desondanks zie ik niet echt een heel grote logica in deze verbinding, vooral omdat die nu een (voor het gevoel) fikse omweg gaat maken via Broekhoven (voor die locatie en voor het Elisabethziekenhuis is het daarentegen wél handig). Het is jammer dat er verder idd veel wordt opgeknipt en vaak niet wordt doorgecommuniceerd als er stiekem wél verbindingen zijn (zoals een tijdlang het geval was tussen lijn 4 en 9 op zondag): een lijstje van zulke doorkoppelingen op welke momenten zou al voldoende zijn uiteraard, niet om dat nog eens in het voor veel leken al ingewikkelde busboekje te verwerken als losse voetnoten.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: do 24 nov 2016, 19:05
door Chrysa
Weet iemand eigenlijk al wat voor bussen er komen? Gaan al die scholierenlijnen door TCR gereden worden?

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: do 24 nov 2016, 21:07
door RobertT
Om toch ook iets positiefs te melden over de Tilburgse dienst:Lijn 2 naar Goirle gaat ook op zaterdag iedere 15 min doorrijden naar Goirle(is nu 30min)
Daarentegen gaat lijn 2 in de vakantiedienst zowel in het dal overdag als in de spits iedere 30min rijden(nu in de spits 15min),lijn 3 vult dit gat wliswaar aan,maar dan heb je dus in het dal meer en in de spits evenveel bussen als nu.(dal en spits 4x,nu dal 2x en spits 4x)
Aangezien het busboekje nu ok online staat,gaat lijn 7 dus uit West wel in een keer door naar Blaak,terug is er een 12 min onderbreking die in het boekje als overstap staat en bij Arriva's uitleg over de nieuwe dienst als doorgaande bus,met 12 min stilstand.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: do 24 nov 2016, 21:56
door regenmaker
Michael schreef:Op de Waddeneilanden rijden er nog een aantal. Die komen vrij vanaf de nieuwe dienstregling als ik het goed heb.
Die komen pas per 1 jananuri 2017 vrij, dan gaat de nieuwe concessie pas over.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: do 24 nov 2016, 23:13
door Mr-W
Michael schreef:In overleg zal altijd veel mogelijk zijn. Ik doe ook maar een gok. Dit is het enige gelede materieel waar Arriva er nog een aantal van heeft in NL.
Misschien komt er wel buitenlands materieel. Persoonlijk denk ik dat de provincie aan het materieel minstens dezelfde eisen stelt als aan versterkingsmaterieel.
Pim-AllianceB95 schreef: Of de Phileassen natuurlijk :twisted: :mrgreen:
Die zijn zelfs eigendom van de provincie...

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: do 24 nov 2016, 23:51
door Gothic-Writer
Het heeft op dit moment geen nut om te speculeren over materiaal dat Arriva gaat inzetten, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat ze alles doen met het materiaal dat er nu is en dat er niets bij komt.

De enige bus die vroegtijdig vertrekt is de 7299 (Volvo hybride testbus in Breda), verder zal er niets veranderen.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 07:26
door Chrysa
Zou me niks verbazen als er nieuwe bussen bij komen, bij lijn 310 staat ook: "Op lijn 310 rijden altijd luxe bussen. Deze Volansbussen zijn luxer dan een standaard streekbus." wat nu zeker niet het geval is.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 07:54
door Michael
Wat dacht je van de serie 7280-7286? Zijn allemaal Volvo's. En zijn precies hetzelfde als de Volans Volvo's alleen de Volansbestickering zit er niet op. De 7280 valt af aangezien dat een BrabantLiner is tegenwoordig. Dus die Volvo's zullen er wel op gaan rijden.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 07:59
door Chrysa
Ik weet dat er Volvo's rijden daar, maar er waren er toch niet genoeg?
Als ik nu even op Ovzoeker kijk: 2x citea, 2x volvo en 1x TCR.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 09:54
door Meltrain
Volgens mij zijn er wel genoeg om lijn 310 te rijden, maar zijn er in Bergen op Zoom nogal wat lijnen / diensten aan elkaar gekoppeld, waardoor die Volvo's ook op andere lijnen terecht komen en er op lijn 310 Citea's moeten rijden.
Ik denk dat Arriva die diensten nu beter gaat scheiden.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 11:04
door fogeltje
Gothic-Writer schreef:Ik mis zelfs de heerlijke (maar toch onlogische) lijnnummers 41 tot en met 49!!!
BBA had vroeger juist wel een logische nummering, want BBA wilde geen enkele dubbele lijnnummers. Dus als in stad A een lijn 1 reed, dan kon stad B geen lijn 1 meer hebben. Ik weet niet precies wat de verdeling was, maar volgens mij was 1-19 Breda, 20-29 voor Roosendaal of Bergen op Zoom, 30-39 waarschijnlijk Roosendaal en Bergen op Zoom, 40-49 voor Tilburg, 60-69 voor 's-Hertogenbosch. Of iets dergelijks, maar er zat wel een logica achter.

Later met de winst Noord-oost Brabant in 2002 kwamen er wel dubbele lijnnummers, op de streek dan. Dat heeft men toen zo maar gelaten.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 11:20
door Hainje
1-19 Breda;
20-29 Bergen op Zoom;
30-39 Roosendaal;
40-49 Tilburg;
50-59 Helmond (al weet ik niet zeker of dit ook door de BBA hier is doorgevoerd);
60-79 Den Bosch;
80-89 Oss.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 14:13
door PHS
-

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 14:42
door RobertT
Is dan ook alleen in de spits zo.Overdag buiten de spits behoudt witbrant 15 min dienst.Maar aangezien lijn 4 ook in de spits een 15 min dienst gaat rijden en men schijnbaar Amarant toch wil bedienen in de spits krijg je dit rare geval dat juist in de spits witbrant teruggaat naar een 30 min ipv 15 min.Nu is de bediening in de spits 20 min ipv 15 min in dal overdag.
Een alternatief zou zijn om lijn 4 altijd via Witbrant te rijden en lijn 131 weer via Universiteit-Amarant naar Gilze,zoals enkele jaren geleden.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 16:36
door Gothic-Writer
Lijn 131 is juist van die route afgehaald vanwege de drukte tijdens de spits op de Bredaseweg, maar ook de bereikbaarheid van 'Midden Brabant Poort' zou er niet zijn, wanneer lijn 131 niet via halte Spoelstraat zou rijden.

(Even ter verduidelijking, Aalstraat is geen reële vervanging om dat je als voetganger geen oversteek hebt bij de verkeerslichten met de Langebergseweg in Gilze)

Verder is de bediening van halte Pastoor Rhoonhof, voor zowel de cliënten, alsmede de medewerkers van de Amarant locatie daar, wel erg handig.

*Vroeger, heel vroeger, had je nog een alternatief, namelijk halte Gilzebaan (begin/eindhalte) Lijn 44.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 17:23
door PHS
-

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 19:19
door Hainje
Het is trouwens Kasteel Rhoonhof.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 20:18
door Gothic-Writer
Ik zie de meerwaarde niet van die paar minuten tijdwinst niet en een halte op de N260 maken ter hoogte van het Midden Brabant Poort kan niet. Aan de oostkant wellicht wel, maar vergeet het maar dat Audax en Sligro een deel van hun terreinen af gaan staan voor een halte.
Het levert trouwens ook te veel gevaarlijke situaties op daar.
Dat niet alleen, maar momenteel heeft de gemeente Gilze Rijen een wethouder die verantwoordelijk is voor verkeer, die eerder ziet dat er helemaal geen bus meer rijd door de gemeente, als wel 1 of 2. Als het aan hem ligt gaat zelfs het treinstation en het spoor weg uit Rijen.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 20:52
door PHS
-

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 21:01
door fogeltje
Hainje schreef: 50-59 Helmond (al weet ik niet zeker of dit ook door de BBA hier is doorgevoerd);
De informatie die ik over de lijnenruil van BBA en ZO heb laten zien dat 50'ers in ieder geval wat streeklijnen omvatten rond Helmond, maar bijvoorbeeld ook de 57 van Eindhoven naar Oss. Ik heb ergens nog twee BBA boekjes liggen uit de jaren 70. Ik moet daarin eens kijken.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 23:02
door RobertT
In die periode had je ook nog geen 3 cijferige streeklijnen,dat is pas later gekomen,ik meen ergens in de jaren 80.
De stadsdiensten hadden toen allemaal cijfers van 1 tot 9,met enkele verdubbelaars als sneldienst zoals 11,33 en 66 in Tilburg.
Als ik me niet vergis is dat systeem van iedere stad zijn eigen nummerreeks pas begonnen ergens in de jaren 90.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: za 26 nov 2016, 01:37
door Gothic-Writer
Klopt, Tussen 1982 en 1985 hebben inderdaad de sneldienstnummers 11 / 33 en 66 gereden in Tilburg. De vernummering van (toen nog) Lijn 1 tot en met 8, naar 41 tot en met 48, kwam in 1991/2. Lijn 49 Udenhout - Berkel Enschot - Tilburg werd officieel pas in 1994 toegevoegd.

Lijn 11 was CS - Ringbaan West - Stokhasselt - Busstation Noord
Lijn 33 was CS - Ringbaan Oost - Quirijnstok - Busstation Noord
Lijn 66 was Centrum - CS - De Reit - West.

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Geplaatst: wo 07 dec 2016, 19:08
door Rick Vlodrop
Arriva heeft in Breda en in Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht folders huis aan huis laten bezorgen. Die zijn er wel netjes uit. Alleen in Breda een hele pagina over Breepark. Is dat nou werkelijk zo belangrijk?