Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Mr-W »

De FlixBus heeft een succesvol eerste jaar gehad. Zo'n 90.000 passagiers kozen vanuit Eindhoven voor het vervoersmiddel, dat rijdt over trajecten waar geen directe verbindingen met treinen zijn.
De populairste bestemmingen onder de Eindhovense reizigers zijn Groningen, Brussel en Antwerpen. "Een spoornetwerk naar Antwerpen is een missing link. Hier zijn we zelfs sneller dan de trein", aldus Donat.
Studio040
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Chrysa »

Dat Michiel hier nieuwe topics voor aanmaakt ben ik nou al gewend, maar jij ook al?
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Mr-W »

90.000 Eindhovense passagiers lijkt me toch wel nieuws waardig :wink:
Wat mij betreft wordt het tijd om de halte op de stationsweg te verbeteren met op zijn minst een paar abri's.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Suus »

Zijn nog geen 250 reizigers per dag. Daar wordt geen treinstation voor geopend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Mr-W »

Een bushalte met 250 reizigers per dag (waarschijnlijk 50 a 100 reizigers meer van andere bedrijven) heeft vaak wel iets van een abri :wink:
De huidige halte bestaat uit niet meer dan een zooitje haltepalen zonder enige wachtvoorziening.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door CamilleKreemers »

hoe vaak rijdt de bus tussen Eindhoven en Antwerpen eigenlijk dan en over welke bezettingen praten we?
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Busfoto.nl »

Ik reed toevallig een paar dagen geleden langs de halte in Eindhoven. Er is een stel oude abri's geplaatst.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Hainje »

Over nog geen half jaar rijdt er een trein tussen Breda en Antwerpen, ik durf er vergif op in te nemen dat het aantal reizigers vanuit Eindhoven naar Antwerpen teruggaat naar enkele per dag. De stop zal denk ik wel blijven voor reizigers richting Duitsland, maar voor België zal het wel rap klaar zijn gok ik.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Aking »

Wat kost de flixbus op Eindhoven - Antwerpen ten opzichte van de trein? Als ze daar iets leuks mee doen is er nog best wat mogelijk lijkt me...
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Gekko123 »

Ik denk dat er stiekem best nog aardig wat reizigers overblijven voor de verbinding van Flixbus. Ik denk namelijk dat de mensen die de bus nu al ontdekt hebben niet snel meer voor de trein kiezen, zeker niet als dat betekent dat ze ook nog eens een keer extra over moeten stappen (wat volgens de huidige plannen straks vanuit Eindhoven dus zou moeten in Breda).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Wubbo »

Als ik goed op de Wiki tel kun je 109x per week instappen in een Flixbus. Laat ik dat even afronden naar 100. Er zitten 50 weken in een jaar (die 2 krijg je van me cadeau omdat er rare feestdagen zijn enzo), dus in totaal zijn er dit jaar 5000 bussen vertrokken. 90000 reizigers per jaar is 18 per rit. Toegegeven, dat zijn er meer dan ik verwacht had, maar nog steeds geen aantallen waarvoor een trein ook maar in de buurt komt. En ook geen volle bussen trouwens,, maar er stapt natuurlijk ook buiten Eindhoven nog het een en ander in.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door CamilleKreemers »

Wubbo, bedankt voor je reactie. 18 reizigers per rit is toch een mooi gemiddelde. Ik ken genoeg lijnen in ons OV, waar het gemiddelde een stuk lager is.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Zugführer »

Aking schreef:Wat kost de flixbus op Eindhoven - Antwerpen ten opzichte van de trein? Als ze daar iets leuks mee doen is er nog best wat mogelijk lijkt me...
Ik heb één keer met Flixbus sinds ze bestaan en dat was op en neer van Eindhoven naar Brussel. Dat kon voor 9 euro, dan ben je met de trein nog niet halverwege :P Op zo'n stukje is het ook best te doen, maar als je veel langer in zo'n bus zit wordt je het snel zat denk ik :')
Volgens mij loopt het ook vooral op deze grensoverschrijdende verbindingen waar de trein écht tekort schiet goed, het is niet voor niks dat die binnenlandse lijnen om de haverklap veranderen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Lijn65 »

3 maanden geleden toen ik van Groningen naar Antwerpen ging met Flixbus was Eindhoven - Antwerpen het drukste traject. De prijzen voor een enkeltje beginnen bij 7 euro. Prima te doen verder, zeer comfortabele bussen, meestal ook met werkende wifi en drinken en snacks. Eindhoven-Antwerpen is 1:15 uur rijden, wat prima te doen is. Met de trein ben je waarschijnlijk niet heel veel sneller: Eindhoven - Breda duurt 37 minuten, en Breda - Antwerpen zal wel een minuutje of 20 zijn. Exclusief overstaptijd zit je dan op een klein uurtje reizen, tegen waarschijnlijk 2 keer de prijs van de bus.
Basislijn
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door hidihi »

Voor 18x passagiers per rit zou ik het ook voor doen. Als je 9 euro voor een kaartje vraagt dan ontvang je toch 162 euro en daarmee kun je toch 2 OV uren mee inkopen en er zullen vast wel mensen zijn die meer dan 9 euro betalen en dan zijn je inkomsten nog hoger.

Eindhoven-Antwerpen kan best een goudmijntje worden. Het zijn grote plaatsen met een goed OV netwerk, veel studenten en het vliegveld van Antwerpen stelt niets voor waarbij Eindhoven best een goed alternatief is als je goedkoop wilt vliegen.

Het grootste argument is nog wel dat je met de trein 1.45 uur er over doet (met een zeer krappe overstap van 2 minuten in Tilburg) en de bus slechts 1.15 uur er over doet. Ik denk dat als ze echt frequent rijden met de bus elk uur/elke twee uur dat het een serieuze optie is voor reizigers.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Nitein-Repart »

IK hoop dat Flixbus een keer een busdienst Eindhoven-Hasselt opstart. De huidige OV-verbinding is dramatisch. Maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
PHS

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Succesvol eerste jaar voor FlixBus

Bericht door Mr-W »

olof schreef:
hidihi schreef:Het grootste argument is nog wel dat je met de trein 1.45 uur er over doet (met een zeer krappe overstap van 2 minuten in Tilburg) en de bus slechts 1.15 uur er over doet. Ik denk dat als ze echt frequent rijden met de bus elk uur/elke twee uur dat het een serieuze optie is voor reizigers.
Sterker nog, met ingang van de dienstregeling van volgend jaar verslechteren de overstappen en duurt de reis minimaal 1:54 met de Beneluxtrein. Het kan wel in 1:45 maar dat is met de Thalys.

FlixBus heeft wel concurrentie van Deutsche Bahn IC Bus. Die rijdt drie keer per dag. Volgens mij rijdt ook Eurolines hier. Ik vraag me af of er ruimte is voor al die verschillende busmaatschappijen, één samengevoegde dienst met hoge frequentie trekt natuurlijk meer reizigers, maar ze zullen natuurlijk niet de handen ineen slaan. Dat mag ook niet van de wet, die kartelvorming verbiedt.
De Flixbus en IC bus rijden zelfs achterelkaar aan op sommige tijdstippen, waarbij DB een stuk punctueler is.
Voor een brabantliner is geen budget en te weinig reizigers potentieel om er een normale OV verbinding van te maken.
Erno-BE schreef:IK hoop dat Flixbus een keer een busdienst Eindhoven-Hasselt opstart. De huidige OV-verbinding is dramatisch. Maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren.
Flixbus rijdt 1x per dag tussen Eindhoven en Hasselt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten