Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1194
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor Yanaike » Ma 13 Nov 2017, 22:45

Oh ja, dan heb ik het verkeerd gelezen. Staat op de wiki overigens ook wel verwarrend:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ex_Helmond

Voorganger(s): 51, 52, 53, 54, 555 doet vermoeden dat BravoFlex alle stadsbuslijnen incl. 51 compleet vervangt.

huibf
Berichten: 2874
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor huibf » Ma 13 Nov 2017, 22:51

Niets nieuws hoor. Al diverse keren de revue gepasseerd. Staat ook al een paar weken op de wiki.
De dienstregeling van Hermes overigens ook.

Op zaterdagen rijdt 51 niet.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1194
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor Yanaike » Vr 17 Nov 2017, 15:11

Ik ben trouwens wel benieuwd waarom er, nu er weer een rechtstreekse lijn (14) tussen Zeelst en Eindhoven gaat rijden, gekozen is om lijn 20 via Meerhoven, Meerhovendreef, Hertgang, De Dom en Heerbaan te laten rijden en niet via Park Forum, Hertgang, De Dom en Heerbaan en daarmee de route van de oude lijn 103 te herstellen. Die laatste optie lijkt mij veel sneller en ik denk niet dat een rechtstreekse verbinding Meerhoven - Veldhoven nou zo belangrijk is.

Gebruikersavatar
Super Citea Bros.
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 07 Nov 2017, 22:51
Locatie: Eindhoven
Contact:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor Super Citea Bros. » Vr 17 Nov 2017, 21:43

Is het eigenlijk wel mogelijk dat er op de VDL Citea SLE Volans bussen reclame geplakt mag worden? Ik had zonet één gezien op Neckerspoel mét reclame. Foto heb ik niet. Ik dacht dat op de Volans (en Evolans) bussen niet geplakt mag worden omdat ze "herkenbaar" moesten blijven.
Ik ben trouwens nieuw op deze forumsite...
YouTube: Citea OV Video's.

Kiezen tussen de auto of de fiets? Doe mij de bus maar...

huibf
Berichten: 2874
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor huibf » Vr 17 Nov 2017, 22:11

Reclame mag op het oorspronkelijke witte deel van de bus.
Dit staat zo beschreven in het Bravo Huisstijl Handboek.

Voor zover ik weet zijn de Evolans (is een niet officieel geïntroduceerde busterm) bussen reklamevrij.

Welkom op het forum trouwens Super Citea Bros.

Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 5868
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor fogeltje » Ma 20 Nov 2017, 19:55

Ik zie op de wiki dat Bravo Flex alleen maar maandag t/m zaterdag overdag gaat rijden? Dat is wel heel mager. Mij leek het juist als compensatie iets als ze dit net als Breng Flex gewoon gedurende de hele week aanbieden. Volgens mij kun je in Nijmegen op elke dag t/m einde dienstregeling zowat een bus bestellen. Zo heb je alleen maar het slechtste van alle kanten. En geen lijnverbonden vervoer en ook nog steeds in de stille uren helemaal niks.
"Een touringcar is geen bus"

WALUIGI96
Berichten: 68
Lid geworden op: Vr 20 Nov 2015, 19:15

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor WALUIGI96 » Ma 20 Nov 2017, 19:58

Ik keek zojuist op de site van Bravo (https://www.bravo.info/bravoflex), en daar staan ook de tijden van Bravoflex:
Bravoflex is beschikbaar tijdens de volgende uren:

maandag vrijdag: 07.00 - 19.00 uur
zaterdag: 08.00 – 18.00 uur

Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 5868
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor fogeltje » Ma 20 Nov 2017, 20:09

En op de site van Breng Flex zie ik dat het daar inderdaad elke dag tot 24:00 uur kan. Dus eigenlijk krijgen wij niet eens het Flex concept maar een Flex-light in Helmond. Jammer, daar had meer ingezeten. Maar ja, eerst maar eens kijken hoe het huidige voorstel aanslaat. Je krijgt wel iets van flexibiliteit omdat je van halte naar halte kunt gaan, ongeacht waar de halte ligt in Helmond. Gaat Stiphout overigens ook betrokken worden? Dat is vanuit Helmond zelf heel slecht bereikbaar. Het buurtbusje uit Beek en Donk komt vanuit Nuenen en gaat maar tot de Kerk en de 102 is een spitslijn. Mislukte kans om ook die haltes niet mee te nemen. Dat zou Stiphout nog een bereikbaarheid op zaterdag geven.

EDIT: het lijkt dat Stiphout er toch bij zit. Dorpstraat/Elsdonk doelt toch op Stiphout (ook al is het Dorpsstraat, vandaar dat ik dacht dat dit niet om Stiphout ging, Elsdonk zei me ook niks) en Kerk is dan waarschijnlijk de kerk van Stiphout. Ik dacht dat ze daarmee Mierlo-Hout zouden bedoelen. En ik de Hortsedijk nu ook, dus definitief Stiphout.
"Een touringcar is geen bus"

WALUIGI96
Berichten: 68
Lid geworden op: Vr 20 Nov 2015, 19:15

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor WALUIGI96 » Ma 20 Nov 2017, 20:15

Op deze wiki-pagina (http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ex_Helmond) zie ik de halte 'Kerk' staan, voor zover ik weet is er geen halte genaamd 'Kerk' in Helmond, dus wellicht dat die halte onder Stiphout valt, ook aangezien zowel 102 als 259 alleen de halte Kerk in Stiphout aandoen.

ZO6176
Berichten: 775
Lid geworden op: Wo 02 Dec 2015, 20:20

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor ZO6176 » Ma 20 Nov 2017, 21:28

Stiphout is ook gemeente helmond. Halte daar heet idd kerk.

huibf
Berichten: 2874
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor huibf » Ma 20 Nov 2017, 22:43

Inderdaad.
Ik wil de halten nog sorteren op wijk.
Want Kerk is niet zoveel zeggend...
Laatst gewijzigd door Zugführer op Di 21 Nov 2017, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht

huibf
Berichten: 2874
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor huibf » Wo 06 Dec 2017, 23:03

Hermes zet stevig in op PR. In navolging van vorig jaar een losse huis-aan-huis krant van 12 A3 paginas in een oplage van 260.000 stuks.
Ik heb helaas geen linkje.

Wel een fotootje van een Bravoflexhalte

Https://mobile.twitter.com/WillardPeeto ... 68/photo/2

WALUIGI96
Berichten: 68
Lid geworden op: Vr 20 Nov 2015, 19:15

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor WALUIGI96 » Wo 06 Dec 2017, 23:22

Op de haltes waar ook nog buslijnen komen hebben ze op 1 strook ook bravoflex gezet. Heb helaas geen foto daarvan

huibf
Berichten: 2874
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor huibf » Wo 06 Dec 2017, 23:28

Ah daar was is benieuwd naar, Netjes dat ze het zo hebben gedaan.
Laatst gewijzigd door Zugführer op Do 07 Dec 2017, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten

lijntaxi
Berichten: 101
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor lijntaxi » Do 07 Dec 2017, 23:26

ik ben benieuwd hoe ze het organisatorisch voor mekaar willen krijgen. Zitten de BravoFlex chauffeurs op een standplaats te wachten op een opdracht. Of rijden ze op rond? Hoe worden de ritten gecombineerd? En wat betekent dat voor de wachttijd? Kan ik als gebruiker ook kiezen om wat langer in zo'n 8-persoons-busje te zitten en wat korter te hoeven wachten. Mijn langere rit in de bus kan weer ten koste gaan van een zitplek voor een andere reiziger.
Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt.

huibf
Berichten: 2874
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor huibf » Vr 08 Dec 2017, 08:31

huibf schreef:Hermes zet stevig in op PR. In navolging van vorig jaar een losse huis-aan-huis krant van 12 A3 paginas in een oplage van 260.000 stuks.


Nu wel een linkje: https://www.bravo.info/nieuws/huis-aan- ... informatie

KL577
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 28 Sep 2017, 15:44

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor KL577 » Vr 08 Dec 2017, 11:23

Als Bravo Flex net zo gaat als Breng Flex: In Arnhem staat een Breng Flex busje doorgaans te wachten op een rit bij de uitgang Sonsbeekzijde van het station. In principe bepaalt het boekingssysteem wanneer je opgehaald kan worden en hoe laat je ergens kan zijn. Maar, de grote kritiek van opdrachtgever en reizigersorganisaties in Arnhem-Nijmegen: Breng Flex biedt geen enkele vorm van aansluitgarantie op andere vormen van openbaar vervoer (en ook 'natuurlijk' ook geen tariefintegratie). Dus als je echt de laatste trein wilt halen, dan kan je beter een gewone taxi bestellen. Met een gezin (in mijn geval) is dat nog goedkoper ook.

lijntaxi
Berichten: 101
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor lijntaxi » Vr 08 Dec 2017, 12:30

KL577 schreef:Als Bravo Flex net zo gaat als Breng Flex: In Arnhem staat een Breng Flex busje doorgaans te wachten op een rit bij de uitgang Sonsbeekzijde van het station. In principe bepaalt het boekingssysteem wanneer je opgehaald kan worden en hoe laat je ergens kan zijn. Maar, de grote kritiek van opdrachtgever en reizigersorganisaties in Arnhem-Nijmegen: Breng Flex biedt geen enkele vorm van aansluitgarantie op andere vormen van openbaar vervoer (en ook 'natuurlijk' ook geen tariefintegratie)..


Dus in feite doen ze hetzelfde als een echte taxi, maar dan breng ze je niet van deur tot deur, maar van halte tot halte. Het is dus niet zo dat de busjes volgens een bepaald patroon rondrijden en dat de chauffeurs, via een app mensen moeten oppikken. Het zou natuurlijk handiger zijn als de busjes verspreid over het gebied zouden staan. Elk busje een eigen gebied had. Een tot twee busjes zouden van hot naar her, van de ene hoek naar de andere hoek, kris kras rijden. Hierbij gaat het om ritten van het vervoersgebied van bus A naar dat van bus B en omgekeerd. Als het niet te ver om rijden is, kan de buschauffeur in gebied A een passagier oppikken in gebied B en omgekeerd.
De buschaufffeur die van gebied A naar gebied B rijdt of omgekeerd dient als een soort vliegende kiep.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1747
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor BrengMe » Vr 08 Dec 2017, 13:08

Busjes staan in Arnhem-Nijmegen ook verspreid over de stad. In Arnhem staan ze bijvoorbeeld ook op station Zuid en in Nijmegen op station Dukenburg en station Lent. Het is niet zo dat alle busjes bij het CS staan te wachten.
---

KL577
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 28 Sep 2017, 15:44

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor KL577 » Vr 08 Dec 2017, 13:49

lijntaxi schreef:Een tot twee busjes zouden van hot naar her, van de ene hoek naar de andere hoek, kris kras rijden.


Ik denk dat de planningssoftware daar slimme heuristieken voor gebruikt om de meest optimale wachtlocatie te bepalen, dan wel kosten-efficiënte routering te plannen. Dat kan ook zonder dat je a priori busjes al in specifieke gebieden vastlegt.

lijntaxi schreef:Dus in feite doen ze hetzelfde als een echte taxi, maar dan breng ze je niet van deur tot deur, maar van halte tot halte.


Het is een echte taxi, maar dan één die flink wordt gesubsidieerd door de respectievelijke provincies. Of eigenlijk, het is een Uber/Lyft-concept (ook de onderliggende planningssoftware), met een bijbehorende Uber/Lyft passagiersniche. In Amsterdam noemde Transdev/Hermes/Connexxion dit taxi-concept Abel, maar daar hebben ze net de stekker uitgetrokken.

De passagiers die voorheen met de bus gingen, ben je grotendeels kwijt. In Arnhem-Nijmegen vallen die gedeeltelijk terug op de regiotaxi/Avan, dat is in de meeste gevallen nog goedkoper ook. Het gebrek aan aansluitgarantie maakt het onaantrekkelijk als voor- of natransport voor treinreizigers. Busreizigers die voorheen in en uit de trein stapten, vallen terug op breng-haal service van familie of zeggen het OV gewoon weer vaarwel.

Ook de evaluatie van Hermes/Breng zelf lijkt te suggereren dat de Flex-gebruikers een andere passagiersgroep zijn dan de klassieke busreiziger. Breng Flex leidt dan ook niet direct tot verdringingseffecten (zeg maar interne concurrentie) bij Hermes zelf. Maar het is natuurlijk van de gekke dat de provincie Gelderland en gemeentes nu twee regiotaxi-systemen, met de bijbehorende overheadkosten, subsidieert in de regio Arnhem-Nijmegen (Avan en Breng Flex).

diederickx
Berichten: 279
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2016, 22:59

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor diederickx » Za 09 Dec 2017, 14:19

Op de site van Connexxion staat op de pagina van downloadbare PDFs:

Lijn 801, 802, 803, 804, 805, 806, 807, 808, 809, 810, 811, 812, 813, 814, 815
Geldig v.a. 10/12/17

Dit blijken geen lijnen te zijn maar de volgnummers van de lijnfolders. Elk ervan is gelukkig wel aanklikbaar, maar wie niet uit zijn hoofd weet welke lijnen onder welk 8xx nummer vallen is wel even bezig met zoeken. Beetje slordig.

huibf
Berichten: 2874
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor huibf » Za 09 Dec 2017, 17:59

Dat is al gemeld. Dat gaan ze fixen.

huibf
Berichten: 2874
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor huibf » Za 09 Dec 2017, 18:47

Ben toch maar even 'afscheid' gaan nemen van de Stadsdienst van Helmond.
Ik heb de stadsdienst er in een foto op kunnen krijgen. Jammer dat lijn 54 achter 52 stond.
Afbeelding

Groot: http://wiki.ovinnederland.nl/w/images/7/7e/Helmond_9-12-2017.jpg

WALUIGI96
Berichten: 68
Lid geworden op: Vr 20 Nov 2015, 19:15

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor WALUIGI96 » Za 09 Dec 2017, 21:00

Nu komt alleen nog de vraag of 150 ook bij de stadsdienst van Helmond hoort? :)

lijntaxi
Berichten: 101
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Berichtdoor lijntaxi » Za 09 Dec 2017, 22:19

KL577 schreef:
lijntaxi schreef:Een tot twee busjes zouden van hot naar her, van de ene hoek naar de andere hoek, kris kras rijden.


Ik denk dat de planningssoftware daar slimme heuristieken voor gebruikt om de meest optimale wachtlocatie te bepalen, dan wel kosten-efficiënte routering te plannen. Dat kan ook zonder dat je a priori busjes al in specifieke gebieden vastlegt.


Een vaak gebruikte methodiek bij routeplanning is volgens het zogeheten travel-salesman-principe of gebruikmaking van de zogeheten grafentheorie.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast