Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Dennenboom »

Kwartier is inderdaad nog te overzien. Had ik niet gelezen :oops:
Overigens is een stadsdienst met een halfuursdienst ook niet echt aantrekkelijk. De reisafstanden zijn vaak gemiddeld rond 2 kilometer, een afstand die je in 20 minuten loopt. Is de reisduur per bus dan 5 minuten dan is in de helft van de gevallen lopen sneller of even snel als de bus (reistijd + wachttijd). Gemiddelde reis+wachttijd is voor zowel lopen als bus 20 minuten. Vaak moet je ook nog naar/van de bus lopen, dus dan valt dat nog onvoordeliger uit. Alleen als luxe paraplu is de bus dan een alternatief. Verder maken de groepen die wat minder goed ter been zijn steeds minder gebruik van het reguliere OV. Ondanks alle mooie woorden zijn OV en doelgroepvervoer nog steeds niet echt geïntegreerd.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op do 02 nov 2017, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Meltrain »

Ik ben niet tegen het concept op zich, maar ik vrees dat de relatief hoge prijs ertoe zal leiden dat het systeem nauwelijks gebruikt zal worden.
De busrit van een wijk naar het station is straks (bijna) even duur als de treinrit van Helmond naar Eindhoven. :?
Reizigers zullen dus eerder geneigd zijn om naar een station of 'echte' bushalte te lopen of fietsen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door regenmaker »

Bij BrengFlex had Hermes al een voorstel gedaan om het tarief te verhogen naar 5 euro, goed bezig Hermes. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Ederveen »

Wat stadsvervoer in middelgrote steden (50.000-100.000 inwoners) betreft: Is het in de meeste zo onrendabel als in Helmond en Oss?
Ik kan me voorstellen dat het in een stad met belangrijke centrumfunctie als Leeuwarden nog wel mee valt, maar hoe zit het met steden als Ede, Almelo, Deventer, Assen etc.?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Suus »

Gezien de snelheid waarmee netwerken in andere plaatsen afbrokkelen: nee, in de meeste Nederlandse middelgrote plaatsen gaat het slecht met de stadsbus en vaak komt dat door de fiets en de steeds beter wordende fietsinfrastructuur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Yanaike »

Helmond heeft 4 stations, daarmee is een groot deel van Helmond rechtstreeks aangesloten op het spoorwegnetwerk en verbonden met bijvoorbeeld Eindhoven. Alleen voor de wijken in het noorden van Helmond en voor verplaatsingen binnen Helmond zelf zou de stadsbus een aanvulling kunnen zijn, maar door de slingerroutes van de stadsbus en de lage frequentie is de fiets vaak een sneller alternatief voor deze verplaatsingen.

Bij de andere steden die je noemt is dit een stuk minder. Ede, Almelo en Deventer hebben slechts twee stations en Assen zelfs maar één en zijn ook minder aangewezen op een andere grote stad als Eindhoven. Maar ook als ik naar de stadsbusnetwerken van deze steden kijk, is het lijnennet behoorlijk mager volgens mij.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door nvdw »

De problemen van een busnet in een relatief kleine stad houden elkaar in stand of versterken elkaar: een ontsluitend net is vaak traag, wat de reis niet aantrekkelijk maakt en bovendien veel busuren kost, wat dan weer gecompenseerd moet worden met een lage frequentie.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Yanaike »

Daarom ben ik (als een van de weinige forumleden) ook een voorstander van een flexbus-systeem in Helmond. Het concept van kleinere vraagafhankelijke busjes zonder vaste route of dienstregeling lijkt gewoon beter te passen bij middelgrote steden. Dat de prijs ook iets hoger is lijkt me logisch, het vervoersmiddel biedt immers een veel meer op maat gemaakte service en is er eigenlijk ook vooral voor de mensen die wat minder goed ter been zijn en waarbij de fiets dus geen optie is. Dat de prijs €3,50 is, lijkt me wel wat hoog, vooral als je bedenkt dat een kaartje voor een enkele rit op een streekbuslijn in de omgeving ook €3,50 kost.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Chrysa »

Als de kaartjes nou een uurkaartje zouden zijn, waarmee je binnen het uur mag in- en uitstappen waar je wil en daarna je rit mag uitzitten zoals De Lijn nu doet, zou het al een stuk goedkoper zijn voor de mensen die in Helmond overstappen op een andere bus. Ik weet alleen niet hoe groot deze groep is vergeleken met de mensen die op een trein overstappen.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Ederveen »

Yanaike schreef:Helmond heeft 4 stations, daarmee is een groot deel van Helmond rechtstreeks aangesloten op het spoorwegnetwerk en verbonden met bijvoorbeeld Eindhoven. Alleen voor de wijken in het noorden van Helmond en voor verplaatsingen binnen Helmond zelf zou de stadsbus een aanvulling kunnen zijn, maar door de slingerroutes van de stadsbus en de lage frequentie is de fiets vaak een sneller alternatief voor deze verplaatsingen.

Bij de andere steden die je noemt is dit een stuk minder. Ede, Almelo en Deventer hebben slechts twee stations en Assen zelfs maar één en zijn ook minder aangewezen op een andere grote stad als Eindhoven. Maar ook als ik naar de stadsbusnetwerken van deze steden kijk, is het lijnennet behoorlijk mager volgens mij.
Oss heeft maar twee stations, en niet alles is echt binnen fietsafstand omdat het niet echt langs het spoor is gebouwd. Den Bosch en Nijmegen zijn ook verder weg dan Eindhoven vanuit Helmond.
Maar ik heb dan ook maar weinig gehoord over de aantrekkelijkheid van Oss.
Deventer is wel weer redelijk langs het spoor gebouwd en ligt op steenworp afstand van Apeldoorn. Maar ik heb toch het idee dat daar alles beter draait. Toerisme misschien?
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Nitein-Repart »

In middelgrote steden, zoals Helmond kunnen de wijken die ver van een station af liggen ook bedient worden door een streeklijn. Een streeklijn hoeft niet door de wijken te slingeren, maar een paar in de wijken centraal gelegen haltes die door de streekbussen worden bedient kunnen in ieder geval voor zorgen dat de wijken in voldoende mate ontsloten worden, zonder dat er een dure stadsdienst voor opgezet moet worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

Ederveen schreef:[
Oss heeft maar twee stations, en niet alles is echt binnen fietsafstand omdat het niet echt langs het spoor is gebouwd. Den Bosch en Nijmegen zijn ook verder weg dan Eindhoven vanuit Helmond.
Klopt neem nou de fietsafstand tussen Stuw 13 in Oss en Station Oss, zo'n 3,2 kilometer. Dat is rustig aan fietsen zo'n 20 minuten fietsen. Lopen gauw een halfuur tot drie kwartier. Niet echt aantrekkelijk. Wat openbaar vervoer betreft kun je nog beter vlakbij Heesch Stationsplein wonen. Met andere woorden op een maximale loopafstand van 10 minuten.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door BrengMe »

20 minuten fietsen voor 3,2 kilometer? Dan fiets je wel heel erg langzaam. Ik zou daar maximaal een kwartier over doen en dan fiets ik nog traag. 3,2 kilometer is een prima afstand om te fietsen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Hainje »

Hangt ook heel erg af van je wielmaat. Hoe groter de wielen des te sneller je natuurlijk rijdt met dezelfde moeite.
🍉
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door BrengMe »

Google geeft aan dat het in 12 minuten te fietsen is, dat is dus bijna twee keer zo snel als de 20 minuten waar lijntaxi over spreekt.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

BrengMe schreef:20 minuten fietsen voor 3,2 kilometer? Dan fiets je wel heel erg langzaam. Ik zou daar maximaal een kwartier over doen en dan fiets ik nog traag. 3,2 kilometer is een prima afstand om te fietsen.
Ik hou ook rekening als iemand wind tegen heeft.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door gliderfighter »

Denk ook aan de regen, de druk in de fietsband en in welke versnelling je zit. Dit gaat echt totaal niet meer over een dienstregeling en zelfs niet eens over Zuidoost Brabant
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door sven_engelen »

Apart dat Bravo ook dit jaar wéér niet voor een aansluiting op de trein kiest op de populaire scholierenlijnen 26 en 51. Het is vooral irritant dat er of zo lang gewacht moet worden of de bus net gemist wordt op de intercity vanuit Venlo/Eindhoven
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Raymond »

In beide gevallen lijkt het noodgedwongen. Lijn 26 vormt met lijn 25 vanuit Uden immers een strakke halfuursdienst. Al sluiten beiden zo te zien ook niet heel lekker aan in Uden op de andere lijnen. Lijn 51 is vervelend, omdat die met z'n rondje 28 minuten onderweg is en er tussen aankomst van de trein uit Eindhoven en het vertrek van de trein naar Eindhoven 31 minuten zit. Dat gaat niet werken. Hermes heeft zo te zien de keus gemaakt om de bewoners van de wijken 's morgens en 's avonds een iets betrouwbaardere overstap te bieden, door halverwege de dag de tijden met vijf minuten te verschuiven. Wil je daar van af dan moet je de route van lijn 51 gaan inkorten, bijvoorbeeld door het ommetje via de Pannehoeve niet meer te maken en de route van lijn 26 daar te volgen. Alleen geen idee hoe wenselijk een dergelijke wijziging is.

Ik zie overigens dat Hermes op de site een wijzigingenlijst heeft gepubliceerd met de aanpassingen vanaf december.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Yanaike »

Huh? Ik dacht dat lijn 51 door een flexbus zou worden vervangen? Of heb ik het nou verkeerd begrepen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Hainje »

Lijn 51 is de enige stadslijn die NIET door een flexbus vervangen zal worden, dit vanwege een ROC dat ongeveer 1,5 kilometer van het station staat.
🍉
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door busfanNL »

Maar lijn 53 wordt toch nog met een grote bus gereden? Verdwijnt die dan ook? En de 150?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Raymond »

Lijn 53 verdwijnt dus, lijn 150 blijft wel gewoon rijden. Hermes heeft ondertussen ook het wijzigingenoverzicht op de site gezet: https://www.hermes.nl/reizen/1190/let-o ... eling/4965
Yanaike schreef:Huh? Ik dacht dat lijn 51 door een flexbus zou worden vervangen? Of heb ik het nou verkeerd begrepen?
Op zaterdag wel, de andere dagen niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten