Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »


* Topic Dienstregelingen SRE 2012: viewtopic.php?f=36&t=6434
* Topic Dienstregelingen SRE 2013: viewtopic.php?f=36&t=8038
* Topic Dienstregelingen SRE 2014: viewtopic.php?f=36&t=9272
* Topic Dienstregelingen SRE 2015: viewtopic.php?f=36&t=10221
* Topic Dienstregelingen SRE 2016: viewtopic.php?f=36&t=11921

* Topic Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027.
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017: viewtopic.php?f=36&t=12496
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019: viewtopic.php?f=36&t=13991


2018 is het 2de jaar van de concessie Zuidoost Brabant. In dit topic bespreken we de nieuwe dienstregelingen en ideeën.
Specifieke zaken voor de dienstregelingen in 2018 worden, net als voorgaande jaren, vermeld op deze pagina. Uiteraard pas als deze openbaar gemaakt mogen worden.
Laatst gewijzigd door huibf op vr 29 jun 2018, 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

ROB zoekt overigens nog enthousiaste mensen voor:

* Kwaliteitsverkenners: http://www.reizigersoverlegbrabant.nl/k ... verkenners
* OV Panel: https://www.ovpanel-brabant.nl/home.html
* Of voor het Dienstregelingoverleg (in Zuidoost Brabant). Stuur hiervoor een PB-tje naar mij.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Raymond »

Het reizigersoverleg heeft een eerste advies gepubliceerd: Link. Nog geen nieuws over Nuenen hierin. Op basis van de adviezen is wel het een en ander af te leiden voor komend jaar.

Veelal voorstellen voor opheffingen van losse ritten, maar ook opheffen van lijn 104 (rondje TU/e) en 513 (flexlijn Lievendaal - Strijp S). Het lijkt erop dat lijn 407 weer een spitslijn gaat worden en bij lijn 405 een deel van de extra ritten weer gaat verdwijnen, maar hoeveel daar geschrapt gaat worden is onduidelijk.
Verder lijkt het erop dat lijn 8 z'n oude route weer terugkrijgt, zonder ommetje over de Oude Bosschebaan en dat lijn 9 dit ommetje gaat doen. Hiermee zou het Pieter Eijffhuis de gewenste rechtstreekse verbinding met WC Woensel weer terug krijgen, maar het lijkt er vooralsnog op dat dit met flink wat offers moet.

Maar even afwachten wat nu het definitieve plan gaat worden. De plannen zijn nog niet DRU-neutraal dus er is nog wat optimalisatieruimte beschikbaar.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

Op de zaken waarop positief is geadviseerd is geen extra opmerking gemaakt.

De Lijst Kleine Aanpassing die in de bijlage wordt gemeld gaat over her en der wat ritten. Ik gok dat 80% hiervan accoord was.
De 'niet accoord' is dus in het advies beschreven.

Nuenen staat wel degelijk in de aanvraag, alleen die is positief beoordeeld. Sterker nog ROB heeft deze wijziging al tijdens de PVE-inspraak al ter discussie gesteld. Gellukkig was Hermes eenzelfde mening toenefeeld. Ik zal hier tzt op terugkomen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Gekko123 »

Zullen we het hier houden op de veranderingen die daadwerkelijk plaats gaan vinden in deze dienstregeling? Heb een tweetal berichten met ideeën voor onder andere grensoverschrijdende lijnen naar België afgesplitst, die zijn nu hier te vinden
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door fogeltje »

Goed om te lezen dat men wil waken voor sterfhuisconstructies. We hebben gezien hoe dat met de oude lijn 75 is gebeurd.

Verder is de volgende zin opmerkelijk: "Reizigersoverleg Brabant vraagt zich wel af welke tussenhaltes in Het Laar in Beek en Donk bediend
gaan worden."

Waarom meervoud? Komen er nieuwe haltes? Want op dit moment ligt er maar 1 halte tussen Beek en Donk en Lieshout die alleen door de buurtbus bediend wordt en dat is de halte Het Laar. De oude halte Beekseweg in Lieshout bij Staadegaard is allang opgeruimd. Ik kan me herinneren dat er ooit plannen waren om de halte het Laar richting het Commanderijecollege te verplaatsen. Gezien de Lieshoutseweg volgens mij in 2018 op de schop gaat, is daar nu ook een gelegenheid voor (haltehavens aanleggen, veilige oversteek, een fietsenstalling, wat schikanes om de snelheid eruit te halen etc).

Alleen vraag ik me af hoe wenselijk dat is. Je moet een sneldienst niet teveel haltes. Een halte aan de andere kant van Lieshout vind ik nuttig voor de lijn, maar gezien de ligging van de huidige halte Lieshoutseweg (die ik niet zou verplaatsen) lijkt mij een verplaatsing van het Laar relatief weinig zinvol. Tenzij men echt veel reizigers voor de school verwacht.

Ben zeer benieuwd naar wat het uiteindelijk allemaal gaat worden. Ik hoop dat buurtbus 259 in zijn huidige vorm blijft, die heeft er namelijk sinds september een vaste reiziger bij die regelmatig van vrijwel beginpunt in Beek en Donk naar vrijwel eindpunt in Stiphout moet. Die zou ongelukkig worden als de mogelijkheid vervalt (en nee, dan ben niet ik :P ).
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:
Alleen vraag ik me af hoe wenselijk dat is. Je moet een sneldienst niet teveel haltes. Een halte aan de andere kant van Lieshout vind ik nuttig voor de lijn, maar gezien de ligging van de huidige halte Lieshoutseweg (die ik niet zou verplaatsen) lijkt mij een verplaatsing van het Laar relatief weinig zinvol. Tenzij men echt veel reizigers voor de school verwacht.
De Gemertlijnen en Lijn 10, & 400 vormen een uitzondering ten opzichte van de rest. Die gewoon bij iedere halte stoppen.
Wat mij betreft worden alle haltes bedient, ook de van Oldenbarneveltlaan en Koudenhoven bij een eventuele omlegging via de A270.
fogeltje schreef:Ben zeer benieuwd naar wat het uiteindelijk allemaal gaat worden. Ik hoop dat buurtbus 259 in zijn huidige vorm blijft, die heeft er namelijk sinds september een vaste reiziger bij die regelmatig van vrijwel beginpunt in Beek en Donk naar vrijwel eindpunt in Stiphout moet. Die zou ongelukkig worden als de mogelijkheid vervalt (en nee, dan ben niet ik :P ).
Ik vraag me af wat de bezetting van die buurtbus is in combinatie met lijn 102.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

Ik ook. Maar Hermes houd ze angstvallig geheim.
Of men is bang voor concurentie, of men wil ze niet geven omdat dan echt duideijk wordt hoe slecht sommige (HOV)lijnen lopen.
Ook dat blijft een geheim.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

Eindhovens Dagblad 23 september 2017
[...]

Ze vergeten wel even te vermelden dat lijn 8 nu dus gestrekt gaat rijden en hiermee de frequentie Rondom Eijffhuis dus drastisch omlaag gaat.
Daarnaast worden ook een aantal ritten op lijn 9 in de ochtend geschrapt.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 26 sep 2017, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Sorry, artikel verwijderd ivm schenden copyright, richtlijnen schrijven voor dat je ca. 50 woorden maximaal over mag nemen van de oorsponkelijke bron
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

@Raymond bedankt voor de informatie

Waarom wordt hieronder niet gekeken naar een (Volans)lijn Helmond, Station - Gemert Pastoor Poellplein, Uden, Busstation - Oss, Station?

Reizigersoverleg Brabant stelt voor om een businesscase in te richten voor de dienstregeling
van 2019 waarbij gefocust wordt op een verbeterslag naar aanleiding van de knip van lijn 25 en
lijn 155. Door de voorgenomen gewenste toevoeging van de extra ritten van lijn 25 ontstaat er
tijdens de komende dienstregeling een goede basis. Met het oog op de dienstregeling in 2019
kan er gekeken worden naar integratie van lijn 25, 26, 321 en 155. Belangrijk daarbij is dat er
geen ritten van lijn 25 geschrapt hoeven te worden. Immers, verloren reizigers door opheffing
van ritten, komen niet zo snel meer terug. Ook kan er in deze businesscase gekeken worden
naar ritten tussen Helmond en Gemert op doordeweekse avonden


Hier ben ik het helemaal mee eens.

Waken voor sterfhuisconstructies
Arriva en Hermes zijn, vanzelfsprekend en terecht, alert op bussen die nauwelijks tot geen reizigers
vervoeren. In veel gevallen leidt dit tot het schrappen van ritten. Echter, in sommige situaties kan deze
verschraling leiden tot het verder leeglopen van de betreffende lijn, omdat het ingeperkte aanbod niet
meer interessant is voor de reiziger. Dit kan in een volgende exploitatieperiode voor de vervoerder een
reden zijn om het aanbod van deze lijn nog verder in te perken of zelfs de lijn op te heffen. Kortom,
zodoende ontstaat een neerwaartse spiraal.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

Ter aanvulling wat betreft de sterfhuisconstructies.

Men is al sinds de dienstregeling 1994/1995 bezig met het schrappen van lijnen vanwege te lage bezetting. Nergens wordt gepraat over het aantrekkelijk maken van de lijn en meer passagiers in de bus te krijgen. Zou dit aan feit liggen, hoe de provincie het openbaar vervoer regelt?
Het positieve is wel, dat er enorm geïnvesteerd is aan businfrastructuur en nog zal worden in de toekomst.

Rekening houdende met lagere bezetting, zou gereden kunnen worden met een kleinere bus of het vervoer uit te besteden aan taxibedrijven.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door busfanNL »

Gebeurt dat niet al. Kijk naar de lijnen 21, 52, en 54. Allemaal CTS en Bergerhof. Dus dat gebeurt al.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

busfanNL schreef:Gebeurt dat niet al. Kijk naar de lijnen 21, 52, en 54. Allemaal CTS en Bergerhof. Dus dat gebeurt al.
Die staan vast ingepland. Ik bedoel meebewegen met de vervoersvraag. Gewoon de mogelijkheid om vervoer te krijgen via Hermes door middel van een bestelknop bij de belangrijkste OV-knooppunten, zoals op een treinstation of busstation of belangrijke overstaphalte zoals Gemert, Pastoor Poellplein, Winkelcentrum Woensel/Catharina Zkh in Eindhoven. De mogelijkheid bieden om daar je rit te bestellen en daar in te checken. En alleen uitchecken in de bus.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

lijntaxi schreef:Ter aanvulling wat betreft de sterfhuisconstructies.

Men is al sinds de dienstregeling 1994/1995 bezig met het schrappen van lijnen vanwege te lage bezetting. Nergens wordt gepraat over het aantrekkelijk maken van de lijn en meer passagiers in de bus te krijgen. Zou dit aan feit liggen, hoe de provincie het openbaar vervoer regelt?
Het positieve is wel, dat er enorm geïnvesteerd is aan businfrastructuur en nog zal worden in de toekomst.

Rekening houdende met lagere bezetting, zou gereden kunnen worden met een kleinere bus of het vervoer uit te besteden aan taxibedrijven.
Er is ook voldoende geïnvesteerd om lijnen wél rendabel te maken. Kijk naar een lijn 9 in Son en Breugel. Dit blijkt echt trekken aan een dood paard. Er zijn een 6 tal jaar geleden diverse pogingen ondernomen om de lijn wat op te krikken. Maar de Arrivalijnen rijden veelal stukken sneller en zijn daarbij ook frequenter gaan rijden.
Moet je een bus met een enkele passagier laten rijden ? Die enkele reiziger zullen er nooit 10 worden.

Daarnaast staat BravoFlex op het punt om 'geboren' te worden. De vraag is of dit net zo'n succes gaat worden.
De stadsdienst lijnen in Helmodn zijn sinds dit jaar vaker gaan rijden, maar er zitten zeker geen dubbele hoeveelheid passagiers in. Is dit dan kostentechnisch verantwoord om te blijven rijden.
BravoFlex gaat de lijnen 52, 53, 54 en 555 overnemen (lijn 51 blijft wel rijden). Daarnaast krijgt dan ook Dierdonk weer openbaar vervoer.
lijntaxi schreef:Gewoon de mogelijkheid om vervoer te krijgen via Hermes door middel van een bestelknop bij de belangrijkste OV-knooppunten, zoals op een treinstation of busstation of belangrijke overstaphalte zoals Gemert, Pastoor Poellplein, Winkelcentrum Woensel/Catharina Zkh in Eindhoven.
Hier rijdt toch regulier vervoer, wat zeker rendabel is. Lijkt me compleet onzinnig om dit vraagafhankelijk te maken.
Mr-W schreef: Wat mij betreft worden alle haltes bedient, ook de van Oldenbarneveltlaan en Koudenhoven bij een eventuele omlegging via de A270.
Lijn 321 gaat ook de halten bedienen. Om zo ook lijn 6 wat leger te krijgen, al gaan hier in de ochtendspits weer extra bussen rijden.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

Ik vraag me af, hoe de planning van de ritten bij BravoFlex zullen verlopen. Wie het eerst komt, het eerst maalt? Maar hoe zit het dan met de combinatie van ritten. Hoe zit het met gegarandeerde aankomsttijd op het station of belangrijke OV-knooppunten? Mij vooralsnog een groot raadsel. Rijden er constant busjes rond, wachtend op een volgende opdracht. Of moeten die bussen nog eerst uit de garage komen. Hoe zit het met beschikbaarheid van chauffeurs. Wat gebeurt er op momenten, dat er meer mensen bij een bepaalde halte staan dan met het busje mee kunnen, wordt er dan een nieuw busje geregeld.
En als dit vaker blijkt voor te komen, wordt dan alsnog een bepaalde omgezet in een reguliere buslijn?
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door OV-Hobbyist »

BravoFlex zal denk hetzelfde werken als BrengFlex, je boekt een rit van A naar B zonder overstap. Het kan wel zijn dat je een kleine omweg maakt om iemand op te pikken die ook aan die rit is gekoppeld. Het systeem die de ritten plant houdt daarbij rekening met de aankomsttijden, is het qua tijden en/of route niet te doen om meerdere personen op 1 rit te plannen, zullen er meerdere voertuigen worden ingezet.

De voertuigen zullen op strategische punten worden gestationeerd op stations en knooppunten, denk hierbij bijv. aan Eindhoven Station, Veldhoven MMC, Eindhoven Airport, WC Woensel, en uiteraard de garage.

Bij het plannen wordt er tevens rekening gehouden met de maximale voertuigcapaciteit, er zullen nooit meer dan 8 personen op een rit gepland worden. Wanneer er meer personen bij de halte staan zullen mogelijk meerdere busjes komen omdat de reizigers onderling een verschillende bestemming hebben opgegeven, maar dit zal in de praktijk weinig voorkomen. Wanneer de reis met regulier OV gemaakt kan worden, wordt dat ook geadviseerd om te doen, BravoFlex met gezien worden als aanvulling op, en niet als alternatief van het reguliere OV.

Meer info over Flex kan je via onderstaande link vinden, is wel is waar BrengFlex, maar het concept zal nagenoeg gelijk zijn.
https://www.breng.nl/breng-flex/1411
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

BravoFlex komt in Helmond, ALS het er komt, op dit moment een 1:1 kopie van BrengFlex.
In het eerste jaar zal er geen investering gedaan worden in ander materieel.
Van Eindhoven is helemaal nog geen sprake, als dit Uberhaubt in Eindhoven al gaat komen.
De meeste stadslijnen zijn rendabel genoeg. Voor de vervallen lijn 55, en straks ook lijn 513 zijn voor de normale reiziger genoeg alternatieven in de buurt op korte (minder dan 500 meter) reguliere halten.
Voor de ouderen zou ook 'de witte raaf' zoals in eindhoven het intiatief van buurtvervoer heeft, uitkomst bieden.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

OV-Hobbyist schreef:BravoFlex zal denk hetzelfde werken als BrengFlex, je boekt een rit van A naar B zonder overstap. Het kan wel zijn dat je een kleine omweg maakt om iemand op te pikken die ook aan die rit is gekoppeld. Het systeem die de ritten plant houdt daarbij rekening met de aankomsttijden, is het qua tijden en/of route niet te doen om meerdere personen op 1 rit te plannen, zullen er meerdere voertuigen worden ingezet.

De voertuigen zullen op strategische punten worden gestationeerd op stations en knooppunten, denk hierbij bijv. aan Eindhoven Station, Veldhoven MMC, Eindhoven Airport, WC Woensel, en uiteraard de garage.

https://www.breng.nl/breng-flex/1411
Interessant, dat er meerder voertuigen achter de hand gehouden worden, maar dat betekent, dat er mensen moeten zijn, die de voertuigen rijden. Word de wachttijd van die mensen die moeten rijden ook meegeteld als werktijd? Een systeem van sterk gesubsidieerd vraag afhankelijk bestaat al in de vorm van regiotaxi. In het verleden is gebleken, dat een ogenschijnlijke onrendabele lijnbus rond laten rijden beter werkt dan een uitermate flexibele regiotaxi
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

Nogmaals. Eindhoven krijgt op korte termijn geen Bravoflex.
Laatst gewijzigd door huibf op vr 20 okt 2017, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

Bravoflex is inmiddels geregistreerd.

Voor de liefhebbers. De wiki http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Diens ... abant_2018 toont al de meeste wijzigingen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Hainje »

Bij de toelichting op lijn 406 ben je wat vergeten geloof ik.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

Nee hoor. Overigens de 300 serie moet nog worden verwerkt
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 30 okt 2017, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Raymond »

Is de toelichting die nu bij de 406 staat niet toevallig van toepassing op de 407? De 407 ontbreekt namelijk in het overzicht en daar waren wel grote wijzigingen aangekondigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Hainje »

huibf schreef:
Hainje schreef:Bij de toelichting op lijn 406 ben je wat vergeten geloof ik.
Nee hoor. Overigens de 300 serie moet nog worden verwerkt
Nou ik vind:
Tot 22.00 uur, zaterdag tot 18.30 en niet in op zondag.
anders maar een rare zin.
🍉
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Milco »

In het overzicht op de wiki komt lijn 404 twee keer voor. Bovendien worden op diverse lijnen enkele ritten "opgeven"...;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten