Geen contant geld meer in brabantse bus
Geen contant geld meer in brabantse bus
Geen contant geld meer in Brabantse bus
Vanaf 1 oktober kunnen reizigers in alle reguliere Brabantse bussen een OV-vervoersbewijs met pin, contactloos of creditcard betalen en vanaf 1 december is het niet meer mogelijk om met contant geld een kaartje in de bus te kopen.
Met het verdwijnen van al het contant geld op de bussen, hopen de provincie en de vervoerders Arriva en Hermes de sociale veiligheid in het openbaar vervoer verder te verbeteren terwijl het tegelijk ook het reisgemak van de reizigers verhoogt. De provincie Noord-Brabant is de eerste provincie waar deze stap wordt genomen.
Lees verder op: http://www.brabant.nl/actueel/nieuws/20 ... e-bus.aspx
Vanaf 1 oktober kunnen reizigers in alle reguliere Brabantse bussen een OV-vervoersbewijs met pin, contactloos of creditcard betalen en vanaf 1 december is het niet meer mogelijk om met contant geld een kaartje in de bus te kopen.
Met het verdwijnen van al het contant geld op de bussen, hopen de provincie en de vervoerders Arriva en Hermes de sociale veiligheid in het openbaar vervoer verder te verbeteren terwijl het tegelijk ook het reisgemak van de reizigers verhoogt. De provincie Noord-Brabant is de eerste provincie waar deze stap wordt genomen.
Lees verder op: http://www.brabant.nl/actueel/nieuws/20 ... e-bus.aspx
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Dan mogen ze wel opschieten met die pinapparaten in West-Brabant...
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Sinds wanneer is cash geen wettig betaalmiddel meer :')
Overigens bizar dat Arriva en Hermes de inbouwkosten vergoed krijgen van de klant door een hoger tarief.
Overigens bizar dat Arriva en Hermes de inbouwkosten vergoed krijgen van de klant door een hoger tarief.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Pee 1 januari 2018 is er in het hele ov geen mogelijkheid meer tot contant betalen. Kortom ze moeten dus wel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Werd tijd dit. Zeker in Tilburg zijn er veel bussen beroofd. Het is nu minder gevaarlijk sinds er 's avonds niet meer contant betaald kan worden.
Ja en nee. Als reiziger zit ik niet te wachten op een overval. De reiziger profiteert ervan en veiligheidsmaatregelen kosten nou eenmaal geld. Dan mag je de (vrij beperkte) kosten best wel doorrekenen aan de reiziger.Mr-W schreef:Overigens bizar dat Arriva en Hermes de inbouwkosten vergoed krijgen van de klant door een hoger tarief.
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Ik ben het met het doorrekenen van de kosten niet mee eens. Dus als alle supermarkten alleen nog betaalpassen en creditcards accepteren zou dit rechtvaardigen om alle producten met 20 cent te verhogen. Immers als je 2 dagkaartjes koopt wordt dit ook 2x 20 cent. Ik zie meer in een cashbox systeem waarin de biljetten gaan en dat deze bij houdt welk chauffeur wat er ingeworpen heeft. Dan heb je alleen nog maar muntgeld. Bij de bussen van de zillertalbahn in jenbach heb ik jaren geleden een apparaatje gezien dat de munten sorteert in een soort cassette en dat de chauffeur de munten alleen maar met een veegbeweging er in hoeft te doen. Bij teruggave tikt de chauffeur aan wat deze terug moet geven en vallen d3 munten 1 voor 1 aan de zijde van de klant. Voor overvallers is dit niet aantrekkelijk want bij de overval willen ze zo snel mogelijk weg zijn. Bij de biljetten kunnen ze niet bij en de munten vallen 1 voor 1.
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
GVB is op de bussen al cashloos. Werkt meer dan prima. De bups toeristen koopt hun kaartjes in de voorverkoop, en praktisch iedereen die wel een kaartje koopt accepteert het, zelfs Duitsers (die een notoire hekel aan pinnen hebben).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Helemaal ideaal vind ik overigens de implementatie niet: het is bij het GVB niet mogelijk om twee kaartjes tegelijk af te rekenen.
Dat heeft mij (als zeer incidentele reiziger bij het GVB) al een keer +15 opgeleverd omdat iemand het daar niet mee eens was en weigerde voor het tweede kaartje te betalen. Vond dat ie al betaald had...
Dat heeft mij (als zeer incidentele reiziger bij het GVB) al een keer +15 opgeleverd omdat iemand het daar niet mee eens was en weigerde voor het tweede kaartje te betalen. Vond dat ie al betaald had...
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Bij het systeem wat Arriva gaat gebruiken zou het in ieder geval wel mogelijk moeten zijn om meerdere producten in 1 keer te betalen. In Limburg hebben ze dat systeem al.
En toch mag het gewoon geweigerd worden. Bijgevoegd stukje komt van de website van de Rijksoverheid:Mr-W schreef:Sinds wanneer is cash geen wettig betaalmiddel meer :')
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Kun je ook betalen met creditcards joh? En dat zonder extra kosten? :o
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Onzin, er kunnen zoveel kaartjes tegelijkertijd gekocht worden als je wil.Gekko123 schreef:Helemaal ideaal vind ik overigens de implementatie niet: het is bij het GVB niet mogelijk om twee kaartjes tegelijk af te rekenen.
Dat heeft mij (als zeer incidentele reiziger bij het GVB) al een keer +15 opgeleverd omdat iemand het daar niet mee eens was en weigerde voor het tweede kaartje te betalen. Vond dat ie al betaald had...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Ja, sinds een week of 2 worden ook creditcards geaccepteerd.Aking schreef:Kun je ook betalen met creditcards joh? En dat zonder extra kosten? :o
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Die veiligheidsmaatregelen zijn er nu al en worden ook betaald (door de vervoerder neem ik aan). De vervoerder heeft straks minder kosten want geen afrekensysteem voor contant geld en minder overvallen, waarom dan nog de kosten van de inbouw van pinapparatuur doorberekenen aan je klant?olof schreef:Ja en nee. Als reiziger zit ik niet te wachten op een overval. De reiziger profiteert ervan en veiligheidsmaatregelen kosten nou eenmaal geld. Dan mag je de (vrij beperkte) kosten best wel doorrekenen aan de reiziger.Mr-W schreef:Overigens bizar dat Arriva en Hermes de inbouwkosten vergoed krijgen van de klant door een hoger tarief.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Eindelijk pinnen in de bus. Ik hoop dat contactloos ook slaat op een contactloze pinpas. Dan hoef ik eindelijk niet meer contant geld te gaan zoeken als ik eens de bus wil pakken (want binnen Brabant reis ik al heel snel met een dagkaart goedkoper dan op de OVC met korting).
"Een touringcar is geen bus"
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
De provincie schrijft in hun persbericht met koeienletters dat het om een tijdelijke verhoging gaat, maar ik kan nergens terugvinden hoe lang deze tijdelijke periode duurt. In het (positieve) advies van het Reizigersoverleg Brabant over deze verhoging zie ik dit voorbehoud ook niet terug. Over wat voor periode geldt deze tijdelijke verhoging?
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Tot ie teruggedraaid wordt, heel snel, enzo, net als het kwartje van kok :Y
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Het is GEEN tijdelijke verhoging! Dat is namelijk nergens in de officiële aanvragen van Hermes en Arriva naar voren gekomen.
Voor de goede orde. Het tarief stijgt met 0.0023 euro per kilometer, dus net iets meer dan 0.01 euro per 4.5 kilometer.
Overigens valt deze verhoging buiten de de reguliere prijswijziging. Deze mag in Brabant niet hoger zijn dan de wettelijke vastgestelde inflatie + 1%.
De verhoging wordt dus zeer waarschijnlijk nog meer.
Dit kan je ook zien als tijdelijk. Ze kondigen nu al iets aan, maar in november komt de defintieve echte verhoging.
Overigens:
Ik ben ook tegenstander dat de prijzen worden verhoogd. Mijn inziens is het grootste win-belang voor de vervoerder. Minder kosten a.g.v een overval: busuitval, ziekte. Dus zouden de kosten voor de vervoeder zijn. Ik weet niet of er ook een risicotoeslag op de salarissen zit, maar in principe kan dat dan omlaag. (Ik zal hier wel flinke kritiek op krijgen).
Er waren verschillende scenarios voor de prijsverhoging. Één van de scenarios was dat de kilometerprijs niet omhoog ging en de losse kaarten harder zouden stijgen.
Dat is immers eerlijk. De chipkaartreiziger heeft namelijks niet te maken met het pinsysteem. De incidentele reiziger zou dan onevenredig getroffen worden was het argument.
Ander scenario is dat de losse kaartjes gelijk bleven en de km prijs fors omhoog ging. Dat is natuurlijk helemaal vreemd omdat het chipkaartsysteem al cashloos is.
Ik heb nog geopperd door om de chipkaartaanschaf met 5 euro te verlagen en dus zo de chipkaart te promoten.
Advies van ROB is overigens online te vinden op de s
Voor de goede orde. Het tarief stijgt met 0.0023 euro per kilometer, dus net iets meer dan 0.01 euro per 4.5 kilometer.
Overigens valt deze verhoging buiten de de reguliere prijswijziging. Deze mag in Brabant niet hoger zijn dan de wettelijke vastgestelde inflatie + 1%.
De verhoging wordt dus zeer waarschijnlijk nog meer.
Dit kan je ook zien als tijdelijk. Ze kondigen nu al iets aan, maar in november komt de defintieve echte verhoging.
Overigens:
Ik ben ook tegenstander dat de prijzen worden verhoogd. Mijn inziens is het grootste win-belang voor de vervoerder. Minder kosten a.g.v een overval: busuitval, ziekte. Dus zouden de kosten voor de vervoeder zijn. Ik weet niet of er ook een risicotoeslag op de salarissen zit, maar in principe kan dat dan omlaag. (Ik zal hier wel flinke kritiek op krijgen).
Er waren verschillende scenarios voor de prijsverhoging. Één van de scenarios was dat de kilometerprijs niet omhoog ging en de losse kaarten harder zouden stijgen.
Dat is immers eerlijk. De chipkaartreiziger heeft namelijks niet te maken met het pinsysteem. De incidentele reiziger zou dan onevenredig getroffen worden was het argument.
Ander scenario is dat de losse kaartjes gelijk bleven en de km prijs fors omhoog ging. Dat is natuurlijk helemaal vreemd omdat het chipkaartsysteem al cashloos is.
Ik heb nog geopperd door om de chipkaartaanschaf met 5 euro te verlagen en dus zo de chipkaart te promoten.
Advies van ROB is overigens online te vinden op de s
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Huib: ik zou als ROB niet eens een tegenvoorstel doen, maar gewoon überhaupt niet akkoord gaan met een prijsverhoging om de spullen te sponsoren. De kosten zijn voor een vervoerder zo terugverdiend. Denk alleen maar aan de directe omzet van de kaartjes, in plaats van wachten tot de chauffeurs hun opgepotte geld weer voor kaartjes komen inwisselen. Al die contante poen moet vervolgens weer door een Brink's opgehaald worden.
Dat staat nog even los van de idioterie dat een los kaartje in Brabant vaak de goedkopere optie is dan de chipkaart; 3,75 euro voor een enkeltje terwijl je wel 8 euro borg moet inleveren als je in een Volansbus incheckt "omdat het anders goedkoper wordt om niet uit te checken". Dat gedoe met pinautomaten is dus de oplossing voor het verkeerde probleem...
Dat staat nog even los van de idioterie dat een los kaartje in Brabant vaak de goedkopere optie is dan de chipkaart; 3,75 euro voor een enkeltje terwijl je wel 8 euro borg moet inleveren als je in een Volansbus incheckt "omdat het anders goedkoper wordt om niet uit te checken". Dat gedoe met pinautomaten is dus de oplossing voor het verkeerde probleem...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Werkt het niet andersom dat de chauffeur de kaartjes voorschiet en dus pas als hij z'n kaartjes verkocht heeft z'n geld terug heeft?nvdw schreef:in plaats van wachten tot de chauffeurs hun opgepotte geld weer voor kaartjes komen inwisselen.
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Nee, de chauffeur krijgt een voorraad kaartjes in consignatie. Die voorraad is door het vervoerbedrijf op elk moment opeisbaar in de vorm van geld of kaartjes of beide. Het bedrijf schiet dus de kaartjes voor.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
Natuurlijk niet, want dan zou een chauffeur eerst geld moeten sparen voordat hij in dienst kan als chauffeur.Aking schreef:Werkt het niet andersom dat de chauffeur de kaartjes voorschiet en dus pas als hij z'n kaartjes verkocht heeft z'n geld terug heeft?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
En daar is niets mis mee. Ik vind het een groot nadeel van de huidige tariefstructuur van de OV-chipkaart in de bus dat er geen maximumtarief of degressief tarief is. De trein wordt met iedere kilometer relatief goedkoper. De bus blijft echter even duur. Liever zie ik natuurlijk fare capping komen op de OV-chipkaart, maar tot die tijd zijn de enkeltjes een prima alternatief.nvdw schreef:Dat staat nog even los van de idioterie dat een los kaartje in Brabant vaak de goedkopere optie is dan de chipkaart; 3,75 euro voor een enkeltje terwijl je wel 8 euro borg moet inleveren als je in een Volansbus incheckt "omdat het anders goedkoper wordt om niet uit te checken". Dat gedoe met pinautomaten is dus de oplossing voor het verkeerde probleem...
De vervoerder zal daar meestal voor verzekerd zijn.huibf schreef:Mijn inziens is het grootste win-belang voor de vervoerder. Minder kosten a.g.v een overval: busuitval, ziekte.
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
De kaartjes niet, maar ik moest wel zelf voor het eerste wisselgeld zorgen.Aking schreef:Werkt het niet andersom dat de chauffeur de kaartjes voorschiet en dus pas als hij z'n kaartjes verkocht heeft z'n geld terug heeft?
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
In GD wordt al fare-capping toegepast. Daar betaal je nooit meer dan 8 euro voor een enkele reis. Dat was juist gedaan om te voorkomen dat op lange ritten een kaartje goedkoper is (het duurste kaartje was tot 1 januari ook 8 euro).olof schreef:Liever zie ik natuurlijk fare capping komen op de OV-chipkaart, maar tot die tijd zijn de enkeltjes een prima alternatief.
Basislijn
Re: Geen contant geld meer in brabantse bus
In mijn ogen is het volledig een ondernemersrisico die het bedrijf zelf moet dragen.nvdw schreef:Huib: ik zou als ROB niet eens een tegenvoorstel doen, maar gewoon überhaupt niet akkoord gaan met een prijsverhoging om de spullen te sponsoren. De kosten zijn voor een vervoerder zo terugverdiend. Denk alleen maar aan de directe omzet van de kaartjes, in plaats van wachten tot de chauffeurs hun opgepotte geld weer voor kaartjes komen inwisselen. Al die contante poen moet vervolgens weer door een Brink's opgehaald worden.
Net zoals Huib ben ik van menig dat het kilometertarief niet mee mag stijgen.
Een daling van de verzekeringspremie is natuurlijk ook een voordeel voor de vervoerderolof schreef:De vervoerder zal daar meestal voor verzekerd zijn.huibf schreef:Mijn inziens is het grootste win-belang voor de vervoerder. Minder kosten a.g.v een overval: busuitval, ziekte.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten