Geen contant geld meer in brabantse bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Michael »

Geen contant geld meer in Brabantse bus

Vanaf 1 oktober kunnen reizigers in alle reguliere Brabantse bussen een OV-vervoersbewijs met pin, contactloos of creditcard betalen en vanaf 1 december is het niet meer mogelijk om met contant geld een kaartje in de bus te kopen.

Met het verdwijnen van al het contant geld op de bussen, hopen de provincie en de vervoerders Arriva en Hermes de sociale veiligheid in het openbaar vervoer verder te verbeteren terwijl het tegelijk ook het reisgemak van de reizigers verhoogt. De provincie Noord-Brabant is de eerste provincie waar deze stap wordt genomen.

Lees verder op: http://www.brabant.nl/actueel/nieuws/20 ... e-bus.aspx
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Chrysa »

Dan mogen ze wel opschieten met die pinapparaten in West-Brabant...
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Mr-W »

Sinds wanneer is cash geen wettig betaalmiddel meer :')
Overigens bizar dat Arriva en Hermes de inbouwkosten vergoed krijgen van de klant door een hoger tarief.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door regenmaker »

Pee 1 januari 2018 is er in het hele ov geen mogelijkheid meer tot contant betalen. Kortom ze moeten dus wel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PHS

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door PHS »

Werd tijd dit. Zeker in Tilburg zijn er veel bussen beroofd. Het is nu minder gevaarlijk sinds er 's avonds niet meer contant betaald kan worden.
Mr-W schreef:Overigens bizar dat Arriva en Hermes de inbouwkosten vergoed krijgen van de klant door een hoger tarief.
Ja en nee. Als reiziger zit ik niet te wachten op een overval. De reiziger profiteert ervan en veiligheidsmaatregelen kosten nou eenmaal geld. Dan mag je de (vrij beperkte) kosten best wel doorrekenen aan de reiziger.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door ZO6176 »

Ik ben het met het doorrekenen van de kosten niet mee eens. Dus als alle supermarkten alleen nog betaalpassen en creditcards accepteren zou dit rechtvaardigen om alle producten met 20 cent te verhogen. Immers als je 2 dagkaartjes koopt wordt dit ook 2x 20 cent. Ik zie meer in een cashbox systeem waarin de biljetten gaan en dat deze bij houdt welk chauffeur wat er ingeworpen heeft. Dan heb je alleen nog maar muntgeld. Bij de bussen van de zillertalbahn in jenbach heb ik jaren geleden een apparaatje gezien dat de munten sorteert in een soort cassette en dat de chauffeur de munten alleen maar met een veegbeweging er in hoeft te doen. Bij teruggave tikt de chauffeur aan wat deze terug moet geven en vallen d3 munten 1 voor 1 aan de zijde van de klant. Voor overvallers is dit niet aantrekkelijk want bij de overval willen ze zo snel mogelijk weg zijn. Bij de biljetten kunnen ze niet bij en de munten vallen 1 voor 1.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Suus »

GVB is op de bussen al cashloos. Werkt meer dan prima. De bups toeristen koopt hun kaartjes in de voorverkoop, en praktisch iedereen die wel een kaartje koopt accepteert het, zelfs Duitsers (die een notoire hekel aan pinnen hebben).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Gekko123 »

Helemaal ideaal vind ik overigens de implementatie niet: het is bij het GVB niet mogelijk om twee kaartjes tegelijk af te rekenen.
Dat heeft mij (als zeer incidentele reiziger bij het GVB) al een keer +15 opgeleverd omdat iemand het daar niet mee eens was en weigerde voor het tweede kaartje te betalen. Vond dat ie al betaald had...
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Michael »

Bij het systeem wat Arriva gaat gebruiken zou het in ieder geval wel mogelijk moeten zijn om meerdere producten in 1 keer te betalen. In Limburg hebben ze dat systeem al.
Mr-W schreef:Sinds wanneer is cash geen wettig betaalmiddel meer :')
En toch mag het gewoon geweigerd worden. Bijgevoegd stukje komt van de website van de Rijksoverheid:
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Aking »

Kun je ook betalen met creditcards joh? En dat zonder extra kosten? :o
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Suus »

Gekko123 schreef:Helemaal ideaal vind ik overigens de implementatie niet: het is bij het GVB niet mogelijk om twee kaartjes tegelijk af te rekenen.
Dat heeft mij (als zeer incidentele reiziger bij het GVB) al een keer +15 opgeleverd omdat iemand het daar niet mee eens was en weigerde voor het tweede kaartje te betalen. Vond dat ie al betaald had...
Onzin, er kunnen zoveel kaartjes tegelijkertijd gekocht worden als je wil.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Tom024 »

Aking schreef:Kun je ook betalen met creditcards joh? En dat zonder extra kosten? :o
Ja, sinds een week of 2 worden ook creditcards geaccepteerd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Wubbo »

olof schreef:
Mr-W schreef:Overigens bizar dat Arriva en Hermes de inbouwkosten vergoed krijgen van de klant door een hoger tarief.
Ja en nee. Als reiziger zit ik niet te wachten op een overval. De reiziger profiteert ervan en veiligheidsmaatregelen kosten nou eenmaal geld. Dan mag je de (vrij beperkte) kosten best wel doorrekenen aan de reiziger.
Die veiligheidsmaatregelen zijn er nu al en worden ook betaald (door de vervoerder neem ik aan). De vervoerder heeft straks minder kosten want geen afrekensysteem voor contant geld en minder overvallen, waarom dan nog de kosten van de inbouw van pinapparatuur doorberekenen aan je klant?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door fogeltje »

Eindelijk pinnen in de bus. Ik hoop dat contactloos ook slaat op een contactloze pinpas. Dan hoef ik eindelijk niet meer contant geld te gaan zoeken als ik eens de bus wil pakken (want binnen Brabant reis ik al heel snel met een dagkaart goedkoper dan op de OVC met korting).
"Een touringcar is geen bus"
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Raymond »

De provincie schrijft in hun persbericht met koeienletters dat het om een tijdelijke verhoging gaat, maar ik kan nergens terugvinden hoe lang deze tijdelijke periode duurt. In het (positieve) advies van het Reizigersoverleg Brabant over deze verhoging zie ik dit voorbehoud ook niet terug. Over wat voor periode geldt deze tijdelijke verhoging?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Aking »

Tot ie teruggedraaid wordt, heel snel, enzo, net als het kwartje van kok :Y
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door huibf »

Het is GEEN tijdelijke verhoging! Dat is namelijk nergens in de officiële aanvragen van Hermes en Arriva naar voren gekomen.
Voor de goede orde. Het tarief stijgt met 0.0023 euro per kilometer, dus net iets meer dan 0.01 euro per 4.5 kilometer.

Overigens valt deze verhoging buiten de de reguliere prijswijziging. Deze mag in Brabant niet hoger zijn dan de wettelijke vastgestelde inflatie + 1%.

De verhoging wordt dus zeer waarschijnlijk nog meer.
Dit kan je ook zien als tijdelijk. Ze kondigen nu al iets aan, maar in november komt de defintieve echte verhoging.

Overigens:
Ik ben ook tegenstander dat de prijzen worden verhoogd. Mijn inziens is het grootste win-belang voor de vervoerder. Minder kosten a.g.v een overval: busuitval, ziekte. Dus zouden de kosten voor de vervoeder zijn. Ik weet niet of er ook een risicotoeslag op de salarissen zit, maar in principe kan dat dan omlaag. (Ik zal hier wel flinke kritiek op krijgen).

Er waren verschillende scenarios voor de prijsverhoging. Één van de scenarios was dat de kilometerprijs niet omhoog ging en de losse kaarten harder zouden stijgen.
Dat is immers eerlijk. De chipkaartreiziger heeft namelijks niet te maken met het pinsysteem. De incidentele reiziger zou dan onevenredig getroffen worden was het argument.
Ander scenario is dat de losse kaartjes gelijk bleven en de km prijs fors omhoog ging. Dat is natuurlijk helemaal vreemd omdat het chipkaartsysteem al cashloos is.

Ik heb nog geopperd door om de chipkaartaanschaf met 5 euro te verlagen en dus zo de chipkaart te promoten.

Advies van ROB is overigens online te vinden op de s
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door nvdw »

Huib: ik zou als ROB niet eens een tegenvoorstel doen, maar gewoon überhaupt niet akkoord gaan met een prijsverhoging om de spullen te sponsoren. De kosten zijn voor een vervoerder zo terugverdiend. Denk alleen maar aan de directe omzet van de kaartjes, in plaats van wachten tot de chauffeurs hun opgepotte geld weer voor kaartjes komen inwisselen. Al die contante poen moet vervolgens weer door een Brink's opgehaald worden.

Dat staat nog even los van de idioterie dat een los kaartje in Brabant vaak de goedkopere optie is dan de chipkaart; 3,75 euro voor een enkeltje terwijl je wel 8 euro borg moet inleveren als je in een Volansbus incheckt "omdat het anders goedkoper wordt om niet uit te checken". Dat gedoe met pinautomaten is dus de oplossing voor het verkeerde probleem...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Aking »

nvdw schreef:in plaats van wachten tot de chauffeurs hun opgepotte geld weer voor kaartjes komen inwisselen.
Werkt het niet andersom dat de chauffeur de kaartjes voorschiet en dus pas als hij z'n kaartjes verkocht heeft z'n geld terug heeft?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door nvdw »

Nee, de chauffeur krijgt een voorraad kaartjes in consignatie. Die voorraad is door het vervoerbedrijf op elk moment opeisbaar in de vorm van geld of kaartjes of beide. Het bedrijf schiet dus de kaartjes voor.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Suus »

Aking schreef:Werkt het niet andersom dat de chauffeur de kaartjes voorschiet en dus pas als hij z'n kaartjes verkocht heeft z'n geld terug heeft?
Natuurlijk niet, want dan zou een chauffeur eerst geld moeten sparen voordat hij in dienst kan als chauffeur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door PHS »

nvdw schreef:Dat staat nog even los van de idioterie dat een los kaartje in Brabant vaak de goedkopere optie is dan de chipkaart; 3,75 euro voor een enkeltje terwijl je wel 8 euro borg moet inleveren als je in een Volansbus incheckt "omdat het anders goedkoper wordt om niet uit te checken". Dat gedoe met pinautomaten is dus de oplossing voor het verkeerde probleem...
En daar is niets mis mee. Ik vind het een groot nadeel van de huidige tariefstructuur van de OV-chipkaart in de bus dat er geen maximumtarief of degressief tarief is. De trein wordt met iedere kilometer relatief goedkoper. De bus blijft echter even duur. Liever zie ik natuurlijk fare capping komen op de OV-chipkaart, maar tot die tijd zijn de enkeltjes een prima alternatief.
huibf schreef:Mijn inziens is het grootste win-belang voor de vervoerder. Minder kosten a.g.v een overval: busuitval, ziekte.
De vervoerder zal daar meestal voor verzekerd zijn.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Frank93 »

Aking schreef:Werkt het niet andersom dat de chauffeur de kaartjes voorschiet en dus pas als hij z'n kaartjes verkocht heeft z'n geld terug heeft?
De kaartjes niet, maar ik moest wel zelf voor het eerste wisselgeld zorgen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Lijn65 »

olof schreef:Liever zie ik natuurlijk fare capping komen op de OV-chipkaart, maar tot die tijd zijn de enkeltjes een prima alternatief.
In GD wordt al fare-capping toegepast. Daar betaal je nooit meer dan 8 euro voor een enkele reis. Dat was juist gedaan om te voorkomen dat op lange ritten een kaartje goedkoper is (het duurste kaartje was tot 1 januari ook 8 euro).
Basislijn
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Mr-W »

nvdw schreef:Huib: ik zou als ROB niet eens een tegenvoorstel doen, maar gewoon überhaupt niet akkoord gaan met een prijsverhoging om de spullen te sponsoren. De kosten zijn voor een vervoerder zo terugverdiend. Denk alleen maar aan de directe omzet van de kaartjes, in plaats van wachten tot de chauffeurs hun opgepotte geld weer voor kaartjes komen inwisselen. Al die contante poen moet vervolgens weer door een Brink's opgehaald worden.
In mijn ogen is het volledig een ondernemersrisico die het bedrijf zelf moet dragen.
Net zoals Huib ben ik van menig dat het kilometertarief niet mee mag stijgen.
olof schreef:
huibf schreef:Mijn inziens is het grootste win-belang voor de vervoerder. Minder kosten a.g.v een overval: busuitval, ziekte.
De vervoerder zal daar meestal voor verzekerd zijn.
Een daling van de verzekeringspremie is natuurlijk ook een voordeel voor de vervoerder :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten