Geen contant geld meer in brabantse bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door fogeltje »

huibf schreef: Dat is immers eerlijk. De chipkaartreiziger heeft namelijks niet te maken met het pinsysteem. De incidentele reiziger zou dan onevenredig getroffen worden was het argument.
Dat is inderdaad een kulargument. De kaartjes zijn al te goedkoop. 3,75 voor een enkeltje zijn op bepaalde lijnen makkelijk terug te verdienen en laten we het maar niet over de dagkaartjes hebben. De chipkaartklant is al de dupe van de cash betalende reiziger (langere afhandeling) en wordt nu ook gestraft. Dus eigenlijk wordt de chipkaartreiziger onevenredig hard getroffen.
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Michael »

Men is inmiddels al begonnen met de bussen voorbereiden voor de pinapparatuur. Bijgevoegd een foto hoe het er in de Mercedes Intouro's uit gaat zien
Afbeelding
PHS

Re: RE: Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door PHS »

fogeltje schreef:
huibf schreef: Dat is immers eerlijk. De chipkaartreiziger heeft namelijks niet te maken met het pinsysteem. De incidentele reiziger zou dan onevenredig getroffen worden was het argument.
Dat is inderdaad een kulargument. De kaartjes zijn al te goedkoop. 3,75 voor een enkeltje zijn op bepaalde lijnen makkelijk terug te verdienen en laten we het maar niet over de dagkaartjes hebben. De chipkaartklant is al de dupe van de cash betalende reiziger (langere afhandeling) en wordt nu ook gestraft. Dus eigenlijk wordt de chipkaartreiziger onevenredig hard getroffen.
Voor een kort stadsritje is € 3,75 haast belachelijk veel, voor een lange rit over het Brabantse platteland is het vaak voordelig.

De Brabantse dagkaartjes zijn een heel ander product. De provincie wil hiermee juist het busgebruik stimuleren, ook voor incidentele reizigers. De dagkaartjes zijn ook niet geldig in de spits.

Overigens heeft iedere reiziger, ook de incdentele, baat bij veiligheid.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door ICE11 »

Suus schreef:zelfs Duitsers (die een notoire hekel aan pinnen hebben).
Daar moet ik toch even een antwoord op geven.... :?
Ja, ik moet bekennen, ik ben Duitser en ik heb ook een hekel aan pinnen. Ik blijf graag zo anoniem als het maar even mogelijk is. Ik heb geen facebook, geen twitter, geen smartphone. Met contant geld kan niemand achtervolgen wat ik waar en wanneer betaald heb. Met pinnen laat ik digitale sporen achter, waar instellingen zoals de NSA heel blij met zijn. En dat wil ik niet. En vele van mijn landgenoten willen dat ook niet, omdat wij in onze geschiedenis enkele decennia lang de ervaring hadden hoe het is, als je 24uur per dag onder toezicht staat (trefwoord: "Stasi"). Maar dat zijn wij Duitsers al gewend, dat men ons als "ouderwets" bestempeld, alleen omdat wij niet iedere digitale innovatie zonder klachten meemaken.....
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Jasper073 »

Ik vind dit heel goed nieuws :pos:
Dat het duurder gaat worden tja het zei zo.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Raymond »

huibf schreef:Het is GEEN tijdelijke verhoging! Dat is namelijk nergens in de officiële aanvragen van Hermes en Arriva naar voren gekomen.
Voor de goede orde. Het tarief stijgt met 0.0023 euro per kilometer, dus net iets meer dan 0.01 euro per 4.5 kilometer.
Ik heb het via het contactformulier nagevraagd bij de provincie en reactie ontvangen: de provincie gaat jaarlijks monitoren wat de extra opbrengsten zijn als gevolg van de opslag. Zodra de opslag voldoende is om de investeringskosten te dekken, wordt de verhoging teruggedraaid. Ze verwachten dat hiervoor 5 jaar nodig is. In de reactie wordt expliciet aangegeven dat op deze wijze geen sprake is van een verkapte permanente prijsstijging.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Hainje »

Over 5 jaar is iedereen die verhoging weer vergeten en kunnen ze het tarief handhaven Of heb je van doen met inflatie en weet ik het. Wel slim. 8-)
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door huibf »

Dit forum blijft toch nog wel 5 jaar online hoop ik.....
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door nvdw »

Hainje schreef:Over 5 jaar is iedereen die verhoging weer vergeten en kunnen ze het tarief handhaven Of heb je van doen met inflatie en weet ik het. Wel slim. 8-)
Inderdaad het Kwartje van Kok-idee: dat is al 'teruggegeven' door de accijns niet te indexeren. Alsof dat iets onvermijdelijks zou moeten zijn, maar ambtenaren leven nu eenmaal in een soort parallelle realiteit.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door waldo79 »

Alsof dat iets onvermijdelijks zou moeten zijn, maar ambtenaren leven nu eenmaal in een soort parallelle realiteit.
Die uitspraak is wat kort door de bocht, het zijn vooral de politici voor wie de ambtenaren werken die vermoedelijk in een andere realiteit leven.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Frank93 »

Even een aanvulling op dit bericht. Hermes/Connexxion meldt op de website dat je vanaf 1 november nog wel contant kan betalen, maar niet meer na 19:00 uur. Vanaf 1 december is contant helemaal verdwenen zoals al eerder gezegd is in dit topic. Ze hebben het specifiek over Zuidoost-Brabant dus weet niet of dit ook voor heel Brabant zo is.

Bron: https://www.hermes.nl/reizen/1190/betal ... abant/4938
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door huibe »

Heel Brabant.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Jasper073 »

De 8101 heeft er nu ook een :D :pos:

Afbeelding
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Durashift »

^^ de toets 'BREAK' is een correctietoets ofzo?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Hainje »

Heb net twee keer - van een afstandje - een transactie mogen aanschouwen, het gaat nog best vlot. Binnenkort eens een chauffeur die ik ken aanklampen om het een keer met zo'n apparaat te spelen. Leuk spul volgens mij.
🍉
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Tom024 »

Break is inderdaad correctie.

En werkt inderdaad best vlot en simpel, een stuk sneller als die losse pinapparaten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Hainje »

Tom024 schreef:En werkt inderdaad best vlot en simpel, een stuk sneller als die losse pinapparaten.
Veel langzamer dan dat kon ook bijna niet, man man man.

Kan ik nu trouwens al met de dagkaartbonnetjes van Arriva terecht in de bussen van Hermes? Want bij Hermes liepen ze wat achter geloof ik, althans zoiets ving ik op tijdens de open dag.
🍉
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Stefan »

Hainje schreef:Heb net twee keer - van een afstandje - een transactie mogen aanschouwen, het gaat nog best vlot. Binnenkort eens een chauffeur die ik ken aanklampen om het een keer met zo'n apparaat te spelen. Leuk spul volgens mij.
Je mag ook bij mij komen spieken hoor. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Michael »

Hainje schreef:Kan ik nu trouwens al met de dagkaartbonnetjes van Arriva terecht in de bussen van Hermes? Want bij Hermes liepen ze wat achter geloof ik, althans zoiets ving ik op tijdens de open dag.
Het dagkaartje is ook bij Hermes geldig dus ze moeten het accepteren lijkt me.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Hainje »

Stefan schreef:Je mag ook bij mij komen spieken hoor. :P
Dan moet ik helemaal naar Dordrecht komen joh. :shock:
🍉
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Tom024 »

Mag ook gewoon bij een Tilburgse chauffeur hoor. ;)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Stefan »

Hainje schreef:Dan moet ik helemaal naar Dordrecht komen joh. :shock:
:mrgreen: Je wilde nog een dagje op stap toch? :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Mr-W »

Michael schreef:
Hainje schreef:Kan ik nu trouwens al met de dagkaartbonnetjes van Arriva terecht in de bussen van Hermes? Want bij Hermes liepen ze wat achter geloof ik, althans zoiets ving ik op tijdens de open dag.
Het dagkaartje is ook bij Hermes geldig dus ze moeten het accepteren lijkt me.
Als het nog de oude pinbonnetjes zijn van de categorie vodje dan zijn ze niet geldig. Hermes heeft die kaartjes nooit geaccepteerd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Hainje »

Nee de bonnen die ik uit de printer zag komen zijn van het formaatje "AH zelfscan voor één brood" (dus toch zeker 10 cm lang).
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door huibf »

Ik ben de naam van het systeem even vergeten. Het gaat iig de Infoxx vervangen.
Maar is het scherm specifiek per lijn? Ik zie nl. dat ook de Brengkaartjes geprint kunnen worden. Nogal onzinnig als je in Breda bent.
Of de langeafstand ritkaartjes zijn ook specifiek geldig op bepaalde lijnen.
Ook de PRkaartjes zijn streekgebonden....
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 17 okt 2017, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afbeelding uit quote gehaald
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten